Tuningolni a téli gumit?
Nemrég futottam bele egy videóba, amin épp „tractionizing” történik. Azt látni, hogy egy autóval ráállnak egy masszív fém tüskékkel teletűzdelt görgőpárra, sebességbe teszik a kocsit, és a leírás alapján durván harminc-negyven km/órás sebességgel megforgatják a kereket.
Kicsit a kormányt is mozgatják, hogy a gumi teljes felületét széttépje a sok tüske. És nem, nem az a cél, hogy tönkretegyék az abroncsot, épp ellenkezőleg: havas-jeges úton sokkal jobban tapadó mintázatot gyártanak így a futófelületre. A megszámlálhatatlanul sok apró lamella, gumidarab úgy fog kapaszkodni a csúszós felületbe, mint valami durva smirgli.
Egész biztosan működik a dolog, mert láthatóan sokan használják a trükköt, téli versenyeken, esetleg olyan utakon, ahol sosem takarítják a havat-jeget, jó hasznát venni az ilyen „szétgyilkolt” guminak. Az más kérdés, hogy szerintem aszfalton két pillanat alatt mállik szét egy ilyen módon „tapadásnövelt” gumi. Ja, és jól láthatóan nagyon ügyelnek arra, hogy az abroncs minta mélységénél ne legyenek nagyobbak a tüskék – ha nem így lenne, csak defektes gumikat tudnának előállítani
Aztán találtam olyan videókat is, amikben még a görgős módszernél is egyszerűbb, de az alapelvet tekintve hasonló tuningot alkalmaznak. Van, aki egy egyszerű sniccerrel vág bele a futófelületbe, így gyárt sok kicsi kapaszkodó élet. Itt egy utcai gumit alakítanak át jégversenyre:
Aztán olyan is van, aki profi, gumiabroncs újravágásához gyártott szerszámmal kaszabolja a gumiját:
És aztán van arra is megoldás, ha valaki ipari méretekben szeretné a gumikat tapadás-optimalizálni. Profi gépeket gyártanak műhelyek számára, amikkel pillanatok alatt lehet finom barázdákat vésni a futófelületbe.
És hogy a sok kis kapaszkodó lamella működik-e? Az alábbi videó szerint sima, csúszós úton nagyon is:
Ezzel együtt nem merném azt mondani, hogy akkor most mindenki rohanjon ki egy kifent sniccerrel a kocsijához, és tuningolja meg a gumijait. De ha végre lesz rendes hó, isten bizony kipróbálom.