Az megvolt, hogy az űrhajósok babonából buszkerékre pisilnek?
...volt még egy teendőnk: le kellett pisilnünk a busz jobb hátsó kerekét, úgy, ahogy azt annak idején Jurij Gagarin tette. Ez itt már hagyomány, de valójában, ha valakit bezárnak egy űrhajó kabinjába, ahol jó néhány órán keresztül nem hagyhatja el az ülését, akkor ésszerűnek is látszik a dolog – Chris Hadfield kanadai űrhajós írja könyvében, milyen volt, amikor az oroszok fellőtték Bajkonurból.

Amikor a hidegháború legjobb csatájáról, az első ember űrbe lövéséről esik szó, a nagy heroizálásban nem mindig jön át, mennyire emberi történetek voltak azok. Például úgy alakult, hogy az emberiség első és második űrbe jutásának is jutott egy-egy emlékezetes pisilés. 1961. április 12-én, a kazah Bajkonurból fellőtt Jurij Gagarin állítólag úton a rakétához állíttatta meg a buszt, amiben beöltöztetve szállították, hogy a kerekére pisilve könnyítsen magán, mielőtt felmászott a Vosztok tetejére.

Három héttel később és 11 ezer kilométerrel odébb Cape Canaveralen, az űrverseny másik oldalán Alan Shepardöt váratta pisi-paráig a NASA. A Mercury-Redstone rakéta tetején bő három órát beszíjazva, arccal az égnek ücsörgő Shepard hólyagját feszítette a csúsztatott kilövés, így jó pilótaként előbb engedélyt kért pisilni, majd mikor megkapta, eláztatta az űrruháját. Szóal ... én most egy vizeshátú vagyok – közölte az irányítással, hogy megtörtént, aminek kellett, kicsit később pedig már lőtték is. Kettejük közül szerencsére csak Gagarin teremtett szokást, az viszont máig él.
A rituálék/babonák az űrhajósoknál legalább annyira fontosak, mint a tengeri hajósoknál. Bajkonurban szép sora van a fellövések előtti babonás teendőknek, amik egy ideje már nem csak az oroszokra vonatkoznak: aki az elmúlt hét évben a Nemzetközi Űrállomásra tartott, az mind Bajkonurból ment, mindegy, hogy a NASA, az Iráni Űrügynökség vagy akármilyen űrhivatal alkalmazottja. Ez a kazah semmi közepén lévő űrközpont ma az emberes űrutazások egyetlen indulópontja, az űrsikló-projekt leállítása óta ez a kapunk az égbe.

Hogy Bajkonur mennyire babonás hely, arról szép listát lehetne írni. Az indulás előtti napokban például a program része, hogy a fellövésre készülő legénység ellátogat Gagarin egykori dolgozószobájába és beírja magát a vendégkönyvbe. Van még kötelező faültetés a kertbe, ahol az elmúlt ötven év küldetései egy kisebb erdőt ültettek össze, továbbá sok más kötelező elem mellett a kilövés előtti napon a legénység együtt beül a vetítő terembe és megnézi az 1970-es, A sivatag fehér napja című szovjet westernt. És persze ezek után, de még a kilövés előtt a pisilés.

Hogy Gagarin az emberiség első űrutazása előtti utolsó pisije tényleg egy busz kerekén végezte-e, sosem tudjuk meg. Fotó vagy videó nem készült róla és bár rengeteg helyen tényként írnak róla, simán lehet, hogy ez is csak egy szovjet kamu. A lényeg, hogy innen eredeztetik a hagyományt, amit utána betartattak a szovjet, az orosz, majd a világ minden részéről érkező űrhajósokkal.
De hogy is megy ez pontosan? Mivel a kilövőállások Bajkonurban messze az űrközponttól állnak, hosszú, tíz-húszperces buszos útja van a kilövés előtt a beöltöztetett űrhajósoknak. A rakétához menet a busz megáll a semmi közepén, az űrhajósok kimásznak, pisilnek a jobb hátsó kerékre, majd a kisegítő személyzet a buszban segít visszaöltözni. Hogy Tyereskovával is megállt-e a busz, nem tudni, az űrhajósnőknek manapság viszont bejáratott módszerük van: kis fiolákban hozzák magukkal a cuccot, abból locsolják rá a kerékre.

Túl autómentes volt a poszt? Nyugi, a címlapon elég autót találsz. Ha viszont olvasnál még ehhez hasonló, autózáshoz néha csak lazán kapcsolódó sztorit, itt van pár neked való.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
