A BMW évtizedek óta villanyautó-nagyhatalom lehetne
Lassan azért kiderül, hogy az leginkább elhatározás dolga, hogy mi hajtja az autóinkat, az elektromobilitás műszaki lehetőségei évtizedek óta adottak lennének, és erre akadnak bizonyítékok is. Például a BMW működőképes prototípusai, amelyekből csak azért nem lett semmi, mert valójában nem volt rájuk szükség.

Úgy látszik, nagy ijesztések kellenek ahhoz, hogy az autógyártók megmozduljanak. Egy ilyenről biztosan tudunk: amikor Kalifornia törvényhozása jelezte, hogy 1998-tól az autók 2%-ának kötelezően null-emissziósnak kell lennie. Ennek a bejelentésnek a hatására több fejlesztési program is elindult, bár végül egy sem eredményezett szériagyártásra érett terméket. A BMW-nél azonban eljutottak néhány igazán ígéretes prototípusig, amelyeket állítólag még vezetni is kellemes volt.
A munka a Technik nevű részlegben kezdődött 1990 körül: a cél eleinte csak annyi volt, hogy kiderítsék, lehetne-e elektromos hajtással gyártásra alkalmas, használható hatótávolságú autót építeni. A BMW már akkor sem a kis teljesítményű modelljeivel tarolt a piacon, ehhez képest meglepő volt, hogy két év fejlesztés után egy négyüléses városi kisautóval álltak elő. Nyilván abból indultak ki, hogy minél könnyebb a jármű, annál kevesebb akkumulátor kell, ami a szerkezet legdrágább része, ráadásul egy kis méretű villanymotor a kiváló térkihasználás lehetőségét is magában rejtette. Az E1 jelzésű jármű lényegében csak egy kabin, a gépészetnek alig kell külön hely. Az akkumulátorcsomagot a hátsó ülések alá rejtették, a motort pedig a két hátsó kerék közt a csomagtér padlójába – ezen felül csak a töltőberendezés foglal némi helyet az autó orrában.
Akkor még messze nem volt egyértelmű, hogy milyen típusú akkumulátort érdemes használni. Az E1-ben nátrium-kén akkumulátort használtak, ami ipari akkumulátorként viszonylag régóta ismert, de magas, 300-350 Celsius-fokos működési hőmérséklete és a benne található, igen korrozív nátrium-poliszulfidok miatt háztartásokban nem használatos.
A hátsó üléspad alatt egy 19,2 kWh-s csomag fért el, ez látta el energiával a hátsó kerekeket hajtó villanymotort. Az autó össztömege 900 kg körül volt, így nem kellett nagy és erős motor, a tervezők elegendőnek ítélték a 45 lóerőt és 150 Nm csúcsnyomatékot az átlagos forgalmi helyzetekhez. Leírhatatlan dinamikáról persze szó sem volt, 50 km/h-ra 6 másodperc, 80-ra 18 másodperc alatt gyorsult a kis BMW, a végsebessége pedig 120 km/h-ra adódott, viszont a 200 km-es hatótáv még ma sem hangzik rosszul, a ma kapható, hasonló méretű elektromos járművek még ma sem tudnak ennyit. Egy teljes töltés 6-8 óráig tartott.
Eredetileg kis sorozatú gyártásra szánták a típust, amelyen volt néhány igazán érdekes megoldás is. Így az első prototípusnál – ez a nagyobb üvegfelületű, piros színű autó – a felnik közepét lényegében a fékdobok alkották, így azon túl, hogy kifejezetten érdekes látványt nyújtottak a kerekek, spóroltak is vagy húsz kilogrammot.
Az első példányt 1992-ben a világ akkortájt legolvasottabb autós lapjának, az Autocarnak is megmutatták. A tesztet végző újságíró csupa nagyszerű dolgot írt az E1-ről: nagyszerű, precíz irányíthatóságról, csendes hajtásláncról, kiváló térkihasználásról és formáról szól a cikk. „Jobban szeretem, mint bármelyik városi autót, amit eddig próbáltam. Nem azért, mert környezetbarát elektromos hajtása van, hanem annak ellenére.” - szól az összefoglaló.
Ilyen kezdet után mi jöhetne közbe? Úgy tűnik, minden. A szélesebb közönség nem a piros változatot ismerte meg, hanem a sportosabb fazonú, teljesen új formatervű zöldet: ezt 1993-ban, a Frankfurti Autószalonon állították ki. A kész termék benyomását keltő autó azonban még csak tanulmány volt, és nem kis részben az áttervezés miatt rettenetesen sokba került ekkorra a BMW-nek. A cégvezetés ekkor állítólag már szabadult volna tőle, és nem nagyon hezitáltak, hogy mit tegyenek, amikor az első prototípus töltés közben kigyulladt, lényegében porrá égett, és vitte magával a Technik fejlesztőközpont egy részét is.
Az E1 története így ért szomorú véget: a cégvezetés leállította a fejlesztését, sőt, mivel ekkorra világossá vált, hogy a kaliforniai hatóságok nem sietnek a beígért szabályok bevezetésével, a teljes villanyautó-tervezési projektet leállították 1997-ben. Addig még született néhány működő elektromos 3-as BMW prototípus NaS akkumulátorokkal, de aztán a teljes projektet leállították. Tizennyolc év kellett hozzá, hogy a BMW ismét elektromos autót mutasson be. Az i3 tanulmányautót 2011 tavaszán, Frankfurtban mutatták be a nagyközönségnek, gyártani pedig 2013-ban kezdték. Érdekes, hogy a Li-ion akkumulátoros, karbonvázas i3 első változata 22 kWh-s akkumulátorral sem tudta, amit az E1 annak idején, hisz egy töltéssel 183 kilométer megtételére alkalmas.
Érdemes egy pillanatra belegondolni, hogy mi lett volna, ha folytatják a munkát: nem lehetetlen, hogy az ezredfordulóra a BMW-nek szériagyártásra alkalmas villanyautói lettek volna. Ám úgy néz ki, a BMW vezetése nem csak a fejlesztés költségei miatt nem vállalta akkor a folytatást: nem merték felvállalni a szükséges elektromos töltőhálózat kiépítésével járó képtelen költségeket. És ma is ez a villanyautózás gyors terjedésének egyik legfontosabb gátja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.
- Hírek
Taxis gázolta el a szabálytalan bringást, végül mindketten megszívták
Lendületesen, valószínűleg piroson áthajtva vágódott a taxis elé a kerékpáros Budapesten, az V. kerületben.
- Közélet
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?
- Hírek
911 Dakarnak öltöztették ezt a VW ID.Buzzt, és azonnal kéne
A Porschéhoz rendelhető, Rothmans-dekorra hasonlító fóliát kapta az ID.Buzz.
- Hírek
Kedden és szerdán is forgalomkorlátozás lesz Budapesten delegáció miatt
A reggeli, délelőtti órákban.
- Belsőség
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!
- Hírek
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.
- Hírek
Iskolabusznak hajtott egy pickup; előbbinek meg sem kottyant, utóbbiból alig maradt valami
Durva baleset történt az USA Wisconsin államában.
- Hírek
Vezértahó: majdnem rendőrnek ütközött a dupla záróvonalon előző teslás
Nagyon kevésen múlt, hogy a Model S sofőrje ne okozzon balesetet.
- Hírek
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.
- Hírek
A Honda kukázta volna a Nissan hibrid rendszerét
Ez is akadályozta a két cég egyesülését.
- Közélet
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.
- Hírek
Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.
- Hírek
Csak vízre akarta tenni a csónakot, de a pickup is ment utána
Túl sok a kérdés ezzel a videóval kapcsolatban.
- Hírek
Donald Trump vezette fel a NASCAR mezőnyét az elnöki limóval
Elkezdődött a NASCAR idei szezonja, az első futamot, a Daytona 500-at Trump vezette fel a páncélozott Cadillac-kel.
- Sajtóközlemény
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.
- Belsőség
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15
Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.
- Hírek
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.
- Hírek
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.
- Hírek
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.
- Hírek
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.
- Hírek
Baleset történt az M0-n Csömör térségében, lassan 10 kilométeres a dugó
Aki teheti, kerüljön.

