Kedves mindenki, beszélnünk kell erről az elfeledett dokuról

2019.01.12. 14:44
0 hozzászólás

Hogyan lett az amerikai autógyártás szülőföldjéből, Flintből, pár év leforgása alatt egy gyárait vesztett, néptelen házakkal teli boldogtalan város? Tudok egy nagyon jó dokumentumfilmet, amiből megtudhatod, de leginkább azt, milyen ocsmány volt belülről ez az átmenet, hála Michael Moore-nak, aki a frontvonalról követte végig a város drámáját. 1989-ben mutatták be, egyidős velem, és végre megnéztem.

Michael Moore (középen) a Roger és én két jelentős szereplőjével
Michael Moore (középen) a Roger és én két jelentős szereplőjével

Tudom, nehéz elhinni erről a mára durván elhízott, nénisre öregedett, szakadt fickóról, hogy a dokumentumfilmezés fenegyereke, pedig harminc év munkája van benne, hogy kiérdemelje a címet. Moore munkásságában kritizálja a globalizációt, a nagyvállalatokat, a fegyveres erőszakot, a vadkapitalizmust – olyan dolgokat, amelyek kritikájával az emberek többsége egyetért. Én biztosan. Néha fájóan demagóg, hogy a hajamat tépem, máskor olyan érzékkel építi fel a személyes drámákat, hogy a könnyeim folynak. Erőssége a nyomulós vaddisznóhabitusán felül, hogy nem szemérmeskedik: állást mer foglalni a témákban, amikhez nyúl, és ez így van abban a filmben is, amiről ez a poszt szól. Ennek a megosztó, zseniális rendezőnek első filmjéről, ami a Roger és én.

ge

Flint szülötteként Moore minden felmenője és oldalági rokona az autógyártásban dolgozott. Már a film elején tisztázza, hogy itt mélyen személyes az indíték, azt az elfogultságot, ami ezután végigkíséri a kilencven percet emiatt talán elnézi neki a néző; ez nem egy légy a falon-féle doku, nincsenek a stábtagokra tetoválva arany betűkkel a BBC-normák, Moore keményen belefolyik a történetbe, aminek egyik főszereplőjévé éppen magát teszi azzal, ahogy egy filmen át kergeti a számonkérés szándékával a General Motors akkori vezérigazgatóját, Roger B. Smith-t. Innen a cím.

Roger kergetése adja a vezérszálat a filmnek, de az inkább Flint drámáját követi végig. A Detroittól 100 kilométerre lévő, középnagy városét, ahova a GM 1908-as születése köthető és ahol gyártottak Cadillacet, Buickot, Fisher-alvázat, AC gyertyát, mindenféle GM-motorokat, GM-teherautókat, Chevrolet-ket és még rengeteg dolgot, amihez a General Motorsnak köze van. A városét, amelynek identitása mélyen egybeégett az autógyártással, és ahol az autóiparnak hála generációk éltek le életeket bőségben, mielőtt jöttek a nehéz évek.

A jelenet, amikor Moore letámadja kérdésével Miss Michigant a flinti parádén
A jelenet, amikor Moore letámadja kérdésével Miss Michigant a flinti parádén

1978-ban még 80 ezer ember dolgozott közvetlenül az autógyártásban Flintben, a nyolcvanas években aztán ez több körben harmincezerrel csökkent. Roger B. Smith '81-ben kapta meg a GM vezérigazgatói posztját, aminél akkoriban kevés fontosabb pozíció volt az államokban. Moore nem megy bele mélyen, hogy a vezér milyen szakmai hibákat követett el, inkább moralizál, pedig lett volna támadási felület elég; utólag már látszik, hogy az óriási elbocsátások és átszervezések, az addig félig-meddig független márkák egységesítése, a gyártósorok automatizálása, gyárak felszámolása hiábavalók voltak.

A GM Smith vezetése alatt óriásit vesztett jelentőségéből, milliárdokat szórt el sikertelen projektekre, rossz elképzelés alapján igyekezett újraszervezni a cégóriást, ami így a kilencvenes évek elejére csődközelbe került. Tény, hogy nehéz időkben kapta meg a posztot, voltak jelentős külső tényezők (például a japán autógyártás magára találása), de ez nem menti fel a felelősség alól. 

roger és én doku

Talán a legijesztőbb az egészben, ahogy a magukra addig az amerikai ipar motorjaként tekintő munkásokat a filmben arcon csapja a felismerés, hogy a kapitalizmusban bizony nincsenek érzelmek. Hogy még egy olyan ízig-vérig amerikai óriásvállalat, mint a General Motors is képes kirántani szülővárosa alól a talajt, ha érdekei úgy kívánják. Hogy ez mennyire volt a részvényesek boldogságáért, a profitmaximalizálásért, vagy mennyire volt egyáltalán elkerülhető lépés, nem biztos, hogy jó, ha a film alapján ítéli meg az utókor. Viszont őszintén szól a következményekről.

Fred Ross (balra) hivatásos kilakoltató, háttérben egy kilakoltatás alatt álló, pakoló család
Fred Ross (balra) hivatásos kilakoltató, háttérben egy kilakoltatás alatt álló, pakoló család

Miközben a hazugságig nem megy el, Moore tagadhatatlanul manipulál, az egymást kontrasztban követő jelentetekkel folyamatosan ébren tartja a néző dühét. Például amikor a flinti felső osztály érzéketlenségét és fogalmatlanságát állítja kontrasztba a munkát vesztett emberek mindennapjával. Vagy amikor a láthatóan a valósággal nem sok kapcsolattal bíró helyi elit és a GM azt sulykolják, hogy Amerika még mindig a lehetőség földje, tessék vállalkozni, ezeket a fentről előadott kinyilatkoztatásokat rendre megakasztják a kilakoltatások, ahogy a lakbért vagy törlesztőt fizetni képtelen embereket gyerekekkel együtt dobják az utcára és teljes kertvárosok néptelenednek el Flintben. De beszél az egykor erős, erejét vesztett szakszervezet töketlenségéről, a munkanélküliséggel együtt elszabadult bűnözésről.

Flinti GM-melósok a 80-as évekből
Flinti GM-melósok a 80-as évekből

A Roger és én sokkal több, mint egy kordokumentum Flint hanyatlásáról. Arról az Amerikáról szól, amit örökre megváltoztatott a globalizáció, annak minden előnyével és hátrányával. A korszakról, amikor az autóiparban a külföldre vitt termeléssel (ahogy tette a GM is, amikor '81-ben gyárat nyitott Mexikóban) és a növekvő importtal a munkásosztálybeli amerikaiak országképében eltört valami. A film egyik kulcspillanata egy tiltakozó tábláé: Vásárolj amerikai terméket vagy a japánoktól várd a segélyt is.

Nem mellékes infó, hogy a rendező akkori életével tökéletesen párhuzamba állítható a film. Moore-t nem sokkal a film előtt rúgták ki egy kaliforniai magazintól, amiért kaliforniai sznobok kedvenc témái helyett fontos társadalmi témákról akart írni, mint amilyen a flinti helyzet is volt. Moore beperelte a kiadót, és részben a neki ítélt kártérítésből, részben a házára vett jelzálogból forgatta le a filmet. Kockázatos húzás volt egy munkanélkülitől, talán ez adta neki a tüzet, hogy üldözze a cégvezért a GM székházától, jacht- és atlétikai klubokon át a részvényesek közgyűléséig egy filmen át, mígnem megtörténik a találkozás.

A jelenet, ahova az egész film kifut: íme Roger Smith maga
A jelenet, ahova az egész film kifut: íme Roger Smith maga

Az idén harminc éves Roger és én anno sok kritikát kapott egyoldalúsága miatt, és amiért szabadon játszik a kronológiai sorrenddel, ezek pedig sokszor jogos ítéletek voltak, de ettől még őszinte azokról, akik igazán számítanak a történetben. Az autóipari melósokról, akiknek előbb a gazdasági, majd a politikai elit fordított hátat. Majd eltelt fájóan sok év és jött Donald Trump, aki választási kampányt épített a munkahelyükkel együtt jelentőségüket is elvesztett amerikaiak millióira. Hogy ezt épp a neoliberalizmus legrosszabb előnyeit kihasználva milliárdossá lett Trump tette, groteszk, de ezt a megmagyarázhatatlan ellentétet én már nem próbálom meg feloldani, van már arról is egy Moore-film. Nézd meg azt is, fontos kortárs mű, de előbb pótold a Roger és ént, ha eddig valamiért neked is kimaradt az életedből.

bg

A film fent van az Indavideón, akár ott is megnézheted.  

Az oldalról ajánljuk

Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!
  • Technika

Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.

Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.

március 15., 06:36
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

március 14., 16:58
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
  • Hírek

Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában

Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.

3 perce
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
Minden körülmények között
  • Brand and Content

Minden körülmények között

Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!

március 14., 15:26
Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
  • Belsőség

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből

Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.

március 14., 16:13
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
  • Hírek

A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba

Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.

március 14., 15:06
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55