Kedves mindenki, beszélnünk kell erről az elfeledett dokuról
Hogyan lett az amerikai autógyártás szülőföldjéből, Flintből, pár év leforgása alatt egy gyárait vesztett, néptelen házakkal teli boldogtalan város? Tudok egy nagyon jó dokumentumfilmet, amiből megtudhatod, de leginkább azt, milyen ocsmány volt belülről ez az átmenet, hála Michael Moore-nak, aki a frontvonalról követte végig a város drámáját. 1989-ben mutatták be, egyidős velem, és végre megnéztem.

Tudom, nehéz elhinni erről a mára durván elhízott, nénisre öregedett, szakadt fickóról, hogy a dokumentumfilmezés fenegyereke, pedig harminc év munkája van benne, hogy kiérdemelje a címet. Moore munkásságában kritizálja a globalizációt, a nagyvállalatokat, a fegyveres erőszakot, a vadkapitalizmust – olyan dolgokat, amelyek kritikájával az emberek többsége egyetért. Én biztosan. Néha fájóan demagóg, hogy a hajamat tépem, máskor olyan érzékkel építi fel a személyes drámákat, hogy a könnyeim folynak. Erőssége a nyomulós vaddisznóhabitusán felül, hogy nem szemérmeskedik: állást mer foglalni a témákban, amikhez nyúl, és ez így van abban a filmben is, amiről ez a poszt szól. Ennek a megosztó, zseniális rendezőnek első filmjéről, ami a Roger és én.

Flint szülötteként Moore minden felmenője és oldalági rokona az autógyártásban dolgozott. Már a film elején tisztázza, hogy itt mélyen személyes az indíték, azt az elfogultságot, ami ezután végigkíséri a kilencven percet emiatt talán elnézi neki a néző; ez nem egy légy a falon-féle doku, nincsenek a stábtagokra tetoválva arany betűkkel a BBC-normák, Moore keményen belefolyik a történetbe, aminek egyik főszereplőjévé éppen magát teszi azzal, ahogy egy filmen át kergeti a számonkérés szándékával a General Motors akkori vezérigazgatóját, Roger B. Smith-t. Innen a cím.
Roger kergetése adja a vezérszálat a filmnek, de az inkább Flint drámáját követi végig. A Detroittól 100 kilométerre lévő, középnagy városét, ahova a GM 1908-as születése köthető és ahol gyártottak Cadillacet, Buickot, Fisher-alvázat, AC gyertyát, mindenféle GM-motorokat, GM-teherautókat, Chevrolet-ket és még rengeteg dolgot, amihez a General Motorsnak köze van. A városét, amelynek identitása mélyen egybeégett az autógyártással, és ahol az autóiparnak hála generációk éltek le életeket bőségben, mielőtt jöttek a nehéz évek.

1978-ban még 80 ezer ember dolgozott közvetlenül az autógyártásban Flintben, a nyolcvanas években aztán ez több körben harmincezerrel csökkent. Roger B. Smith '81-ben kapta meg a GM vezérigazgatói posztját, aminél akkoriban kevés fontosabb pozíció volt az államokban. Moore nem megy bele mélyen, hogy a vezér milyen szakmai hibákat követett el, inkább moralizál, pedig lett volna támadási felület elég; utólag már látszik, hogy az óriási elbocsátások és átszervezések, az addig félig-meddig független márkák egységesítése, a gyártósorok automatizálása, gyárak felszámolása hiábavalók voltak.
A GM Smith vezetése alatt óriásit vesztett jelentőségéből, milliárdokat szórt el sikertelen projektekre, rossz elképzelés alapján igyekezett újraszervezni a cégóriást, ami így a kilencvenes évek elejére csődközelbe került. Tény, hogy nehéz időkben kapta meg a posztot, voltak jelentős külső tényezők (például a japán autógyártás magára találása), de ez nem menti fel a felelősség alól.

Talán a legijesztőbb az egészben, ahogy a magukra addig az amerikai ipar motorjaként tekintő munkásokat a filmben arcon csapja a felismerés, hogy a kapitalizmusban bizony nincsenek érzelmek. Hogy még egy olyan ízig-vérig amerikai óriásvállalat, mint a General Motors is képes kirántani szülővárosa alól a talajt, ha érdekei úgy kívánják. Hogy ez mennyire volt a részvényesek boldogságáért, a profitmaximalizálásért, vagy mennyire volt egyáltalán elkerülhető lépés, nem biztos, hogy jó, ha a film alapján ítéli meg az utókor. Viszont őszintén szól a következményekről.

Miközben a hazugságig nem megy el, Moore tagadhatatlanul manipulál, az egymást kontrasztban követő jelentetekkel folyamatosan ébren tartja a néző dühét. Például amikor a flinti felső osztály érzéketlenségét és fogalmatlanságát állítja kontrasztba a munkát vesztett emberek mindennapjával. Vagy amikor a láthatóan a valósággal nem sok kapcsolattal bíró helyi elit és a GM azt sulykolják, hogy Amerika még mindig a lehetőség földje, tessék vállalkozni, ezeket a fentről előadott kinyilatkoztatásokat rendre megakasztják a kilakoltatások, ahogy a lakbért vagy törlesztőt fizetni képtelen embereket gyerekekkel együtt dobják az utcára és teljes kertvárosok néptelenednek el Flintben. De beszél az egykor erős, erejét vesztett szakszervezet töketlenségéről, a munkanélküliséggel együtt elszabadult bűnözésről.

A Roger és én sokkal több, mint egy kordokumentum Flint hanyatlásáról. Arról az Amerikáról szól, amit örökre megváltoztatott a globalizáció, annak minden előnyével és hátrányával. A korszakról, amikor az autóiparban a külföldre vitt termeléssel (ahogy tette a GM is, amikor '81-ben gyárat nyitott Mexikóban) és a növekvő importtal a munkásosztálybeli amerikaiak országképében eltört valami. A film egyik kulcspillanata egy tiltakozó tábláé: Vásárolj amerikai terméket vagy a japánoktól várd a segélyt is.
Nem mellékes infó, hogy a rendező akkori életével tökéletesen párhuzamba állítható a film. Moore-t nem sokkal a film előtt rúgták ki egy kaliforniai magazintól, amiért kaliforniai sznobok kedvenc témái helyett fontos társadalmi témákról akart írni, mint amilyen a flinti helyzet is volt. Moore beperelte a kiadót, és részben a neki ítélt kártérítésből, részben a házára vett jelzálogból forgatta le a filmet. Kockázatos húzás volt egy munkanélkülitől, talán ez adta neki a tüzet, hogy üldözze a cégvezért a GM székházától, jacht- és atlétikai klubokon át a részvényesek közgyűléséig egy filmen át, mígnem megtörténik a találkozás.

Az idén harminc éves Roger és én anno sok kritikát kapott egyoldalúsága miatt, és amiért szabadon játszik a kronológiai sorrenddel, ezek pedig sokszor jogos ítéletek voltak, de ettől még őszinte azokról, akik igazán számítanak a történetben. Az autóipari melósokról, akiknek előbb a gazdasági, majd a politikai elit fordított hátat. Majd eltelt fájóan sok év és jött Donald Trump, aki választási kampányt épített a munkahelyükkel együtt jelentőségüket is elvesztett amerikaiak millióira. Hogy ezt épp a neoliberalizmus legrosszabb előnyeit kihasználva milliárdossá lett Trump tette, groteszk, de ezt a megmagyarázhatatlan ellentétet én már nem próbálom meg feloldani, van már arról is egy Moore-film. Nézd meg azt is, fontos kortárs mű, de előbb pótold a Roger és ént, ha eddig valamiért neked is kimaradt az életedből.

A film fent van az Indavideón, akár ott is megnézheted.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Kvíz: Hány elfeledett és kevéssé ismert autómárka emblémáját tudod felismerni?
A történelem során rengeteg olyan márka született, amik vagy eleve nem vívtak ki maguknak globális ismertséget, vagy az idők során feledésbe merültek.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
