9+1 legidiótább autóalkatrész Aliexpressen
Az autóalkatrész kényes kérdés, mert még a szaküzletben sem biztos, hogy az olcsóbbat választanánk, de az Aliexpressen gyanúsan kevés pénzért árulják egzotikus autók alkatrészeit. Kicsit beleástam magam, és megkerestem a tíz legszürreálisabb autóalkatrészt az Aliexpressen.
1. Lamborghini Aventador diffúzor
A diffúzor az autó alatt áramló levegőt, úgy vezeti meg, hogy nyomáscsökkenés keletkezzen, ezzel leszorítóerőt hoz létre. A súlycsökkentés miatt ezeket gyakran szénszálas műanyagból készítik, emiatt drága a megmunkálása, és maga az alkatrész is. A valódi diffúzorokat olyan komolyabb sportautók alá szerelik, amik már bőven átlépik a 250-es tempót, ahol már jól jön a leszorítóerő.
Amikor szembejött az Aliexpressen a Lamborghini-diffúzor, a következő kisfilm játszódott le a fejemben: egy fiatal budai milliomos leugrott kenyérért a Lamborghini Aventadorjával kedvenc kisboltjába, de a padkával véletlen leverte a diffúzort. Nem esett pánikba, amíg a kisboltban szeletelték a kenyerét, telefonját előkapva megrendelte az új diffúzort. Még a héten megérkezett, beparkolta az Aventadort akna fölé, és a haverokkal sörözve egy délután alatt átcsavarozták.
Ez bármikor megtörténhet, és szerencsére a Lambo eredeti 80 millió forintos árához képest egy 6500 dolláros – cirka 1,81 millió forintos – diffúzor szinte elenyésző költség. Így sem olcsó alkatrész, de a biztonság kedvéért megnéztem, hogy nagyobb márkák, például a Vorsteiner tuningcég mennyiért vesztegeti ezt az alkatrészt: náluk a 8-9 ezer dollárt súrolja, ami már inkább a 2,5 millió forint körül van.
2. Kipufogóalkatrészek
Sportautóknál láthattuk már, hogy ha kell az autó kipufogórendszere egy gombnyomásra elhalkul, aztán újabb nyomásra elkezd üvölteni. Ez egy rém-egyszerű rendszer, ahol egy vákuumgomba nyit-elzár egy pillangószelepet.
Természetesen Aliexpressen utólag beszerelhető kipufogóhang-szabályzóból még válogathatunk is. Egyszerűen szét kell vágni a kipufogócsövet a hangtompító dob előtt, és beszerelni ezt a kis kettéágazó csőrendszert. Alapesetben az egyik ág ami továbbfut a gyári rendszerrel az nyitott, viszont a másik ami a semmibe végződik, az zárt. Ha megnyomjuk a gombot, akkor ez a kerülő ág nyit, így a motor hangját tompítatlanul nyomja ki az éterbe.
A legtöbb esetben problémásak ezek a rendszerek. Egyrészt elég silány anyagból készülnek, és hajlamosak elhajolni, elégni. Másrészt ezeknek a többsége nem vákuumgombás, hanem szervómotoros, ami fém alkatrészekkel csatlakozik a forró kipufogóhoz, a tengely pedig felvezeti a szervomotorba a hőt, ami így szintén elpusztul.
Kipufogónál érdemes még megemlíteni a turbófurulyát is. Ez egy apró, 600 forintos kreténség, amit be kell csavarozni a kipufogó végébe. Mivel ez egy furulya, fütyülni fog a kiáramló gázoktól, így az autónknak olyan hangja lesz, mintha a turbó fütyülne.
3. McLaren 570 GT hátsó szárny
A McLaren palettán az 570-es széria belépőmodellnek számít, és a legolcsóbb változatokon nincs hátsó szárny. Persze van olyan felszereltség, ahol megkapjuk a gyárit, de mi van, ha csak 50 milliót tudunk összetolni a kiszemelt álom-McLarenre? Akkor ott az Aliexpress.
A kép alapján nem tudnám megmondani, hogy nem gyári tartozékról van szó. Szépen beleillik az összképbe, és az egykilós súly is arról árulkodik, hogy tényleg szénszálból van, már ha nem csal a leírás. Nem biztos, hogy silány alkatrészről lenne szó, és egy ilyen kevésbé összetett alkatrész még hihető is 2300 dollárért (650 ezer forint). Sajnos McLarenem pont nincsen, hogy megrendeljem rá egy próba erejéig, de amint veszek egyet, jön az update.
Megkerestem nagyobb márkák légterelőit erre a McLarenre, csak az összehasonlítás miatt. Nagyjából egymillió forinttól indulnak, szóval az Aliexpress 650 ezer forintos szárnya vagy nagyon megéri, vagy csak szimplán gagyi.
Felmerülhet a kérdés, hogy miért ilyen drága egy gyári légterelő, hisz csak egy darab műanyag, három csavarral. Ilyenkor a legegyszerűbb magyarázat, hogy: ki kell fizetni a márkanevet. És ez is benne van, de az ár nagy részét az teszi ki, hogy az adott aerodinamikai elemen mérnökök dolgoztak, és szélcsatornákat járattak hónapokon keresztül. Már csak ezért is megkérdőjelezhető az Aliexpresses no-name spoiler, mert nem tudjuk honnan, vagy miről koppintották.
4. Rolls-Royce szelepsapkák
Nincsenek előítéleteim, de az átlag Rolls-Royce vásárlót olyan embernek tudom elképzelni, aki nem szeret vezetni. A Rollsok nagy, nehéz és erős közlekedő-fotelek, amik a legnagyobb kényelemben juttatják el A pontból B pontba a tulajt. Ezen felül nem hiszem, hogy valaha is hozzányúlna, főleg esztétikailag. Helyette ott a Mansory, amit soha nem fogok megérteni, de ízlések és pofonok.
Pedig ott van a lehetőség az interneten. Bármikor rendelhet az Aliexpresspről például union-jackes szelepsapkákat, persze csak ha nem centizte ki a vásárlást, és maradt rá öt dollárja – egész pontosan 1406 forintja. Kicsit fura lenne, hogy az olcsóbb modellek 5800 dolláros (1,6 milliós), 21 colos alumínium felniszettjét angol zászlós spiáter dugaszokkal díszítené valaki.
Tudom, hogy ezek a szelepek nem Rolls-Royce specifikus alkatrészek, csak meglepett, hogy amikor karbon spoilereket keresgéltem az új Phantomhoz, ezeket dobta elém. Ugyanúgy feltehetem rá, mint Suzukira, Renault-ra, BMW-re vagy akár Teslára.
5. Corvette C6 fékek, amik C Mercire is jók
A Corvette C6 egy erős sportautó, viszont emellett nehéz is, ezért a mérnökök valószínűleg kétszer is meggondolták, milyen féket tesznek alá. Persze van, akinek ez nem elég, és a teljesítménynövelés mellett a fékeket is erősebbre cserélné. Akárhogy is, valószínűleg ez lenne az utolsó alkatrész, amit az Aliexpressről szereznék be, pedig lehetőség van rá.
A C6-hoz például a KOKO Racing kínál fékeket. Utánanéztem a márkának, és se weboldala, se Facebook-oldala, kizárólag Aliexpressen és egy-két kisebb online shopban kaphatjuk meg, nehogy véletlen kialakulhasson a bizalom. Erre az ára is hozzásegít: 900 dollárba, 250 ezer forintba kerül a komplett első, vagy hátsó rendszer, ami egy Corvetten mondjuk egy féknyereg ára. Viszont a legérdekesebb, hogy elvileg felszerelhetjük a kortárs Mercedes C-osztályra, és Mitsubishi Montero terepjáróra is, amik viszont nagyon messze állnak a Corvette-től.
Egy kicsit hazudtam, mert egy Corvette C6 féknyereg üresen csak 500 dollár (140 ezer forint), viszont egy komplett gyári fékszett már 3700 dollár (egy millió forint). És ezt még tetőzi, hogy például egy AP Racing fékrendszer, szintén ugyanerre a Corvettere 3100 dollár (873 ezer forint), csak hátra.
6. Maserati beltéri elemek
Megvettük a kiszemelt Maserati Quattroportét a 2000-es évek elejéről, de zavar benne az elavult középkonzol. Régi a GPS, nincs is már hozzá frissítés, és a telefonunkat se tudjuk rákapcsolni, hogy zenét hallgathassunk. Az előző bekezdésekből már biztos mindenki rájött, hogy hol rejtőzik a megoldás. Az Aliexpressen – ha van fölösleges 1768 dollárunk, azaz kb. félmillió forintunk – vehetünk modernizált középkonzolt. A leírás szerint ezzel Teslai magaslatokba emelhetjük a 15 éves Maseratink fedélzeti számítógépét.
De akkor tegyük fel, hogy pörög a vállalkozásunk, és lecserélhetjük az öreg olasz luxusautónkat egy újra. Elégedettek voltunk, úgyhogy amellett, hogy maradt a Quattroporte, ugyanúgy az Aliexpressről fogjuk személyre szabni. Az a baj, hogy ezeknek az autóknak ronda fabetéttel van kirakva a beltere, amit jelképes 2380 dollárért (670000 forintért), kicserélhetünk szénszálas lakkozott beltéri elemekre – mert azok olyan szépek.
7. Mercedes G-osztály motorháztető
Ezt az alkatrészt nem kellet keresni, elég volt meglátni kicsiben a képet, egyből ráégett a retinámra. Ahogy kattintottam, nem lett jobb a helyzet, és az 1500 dolláros (430 ezer forint) ár csak tovább rontotta a helyzetet. Az első gondolatom az volt, hogy ezt a Mansory követte el, de erre talán még ők sem lennének képesek.
Utánanéztem a sarokban figyelő CSS logónak, hátha valami félreeső kis perverz műhely. Ez egy meglepően nagy kínai vállalat, ami kizárólag ilyen szénszálas díszelemekkel foglalkozik. Vannak ízlésesebb, visszafogottabb alkatrészeik is, de van, amit nem kímélnek. Közkedveltebb sportautókhoz nyúlnak hozzá, mint például a Nissan GTR, Audi RS6 vagy akár a Porsche Cayman, de mondhatnám bármelyik M-es BMW-t, vagy AMG Mercedest.
8. Porsche és Nissan GT-R Intercooler
A Nissan GT-R motorja alapból nagyon erős, de ez nem szokta visszatartani a tuningműhelyeket. Eleve két turbóval fújják meg, de a motorba áramló levegőt előtte intercoolerrel hűtik. Nagyon fontos, hogy az alkatrészek jó minőségűek és tartósak legyenek, mert ha egy 1000 lóerő fölé húzott GT-R-ben bármi elpattan anyaghiba miatt, milliókat dobhatunk a kukába. Már csak ezért se mernék IILK8 márkájú intercoolert venni az Aliexpressről.
Porschénál nagyon hasonló volt a helyzet, ugyanilyen névtelen intercoolerszettet találtam, csak még drágábban mint a Nissanhoz. A 996-os 911 Turbót gyárilag kétturbós, hathengeres motorral szerelték, amit akár 450 lóerővel is meg lehetett venni. Később érkezett a 997, ahol a teljesítmény már átlépte a 550 lóerőt, ami egy 3,8 literes motorból nem kevés.
Az Aliexpress leírásában szereplő 950 lóerőt nem tudom honnan szedik, vélhetően ennyire felhúzott autóhoz ajánlják a köztes hűtőt. Ha valaki ezekkel a közel 200 ezer forintos intercoolerekkel szeretné éltetni ezt a teljesítményt, félek, rövid életű lesz a Porschéja. A komolyabb tuningszettek inkább 500 és 800 ezer forint között kezdődnek, de ahogy minden esetben, határt itt is csak a pénztárcánk szab.
9. Szívósor, hathengeres BMW-khez
Távolról nézve nagyon gusztusos ez a szívósor, és a szép eloxált alkatrészek még kívánatosabbá teszik. M50, M52 és M54 kódú BMW motorokra lehet felszerelni, amik az E36, E46, E39 és Z3-as modellekben voltak - még a leírás is pontos. A hiba a márkánál csúszik be, mivel ismét egy no-name alkatrészét próbálnak eladni. Utánanéztem a CSK Performancenak, és láss csodát, van Facebook-oldaluk. Amin összesen három kép van, és két bejegyzés 2016 novemberéből, ami arra enged következtetni, hogy nem futottak be a tuningvilágban.
Ha kinagyítjuk a képeket, egyből feltűnik, hogy vannak helyenként csúnya hegesztések, és itt is megvan, ami a gagyi kipufogó alkatrészeknél. Ugyan kevesebb hőt kap, de így is melegszik, és rengeteg rezonálást kell túlélnie, amit ezek az illesztések nem feltétlen fognak tolerálni. Ráadásul a leírásban az is szerepel, hogy bírja a magas turbónyomást, amit már tényleg nehéz elhinni, aztán ki tudja? Az az egy bátor vállalkozó biztosan, aki kiadott rá több mint 70 ezer forintot. Az Aliexpress szerint az elmúlt hat hónapban azt az egy darabot adták el.
A gyári szívósor, újonnan 160 ezer forintnál indul, viszont ha tuningolni szeretnénk, az már zsebbenyúlós projekt. Vannak olcsóbbak, 300 ezer forint környékén, de egy amerikai tuningoldalon találtam például egymillió forintos, karbon szívósort is.
10. (+1) Szénszálas légterelők, mindenre is!
Ahogy túrtam a kreténségeket, feltűnt, hogy nagyjából minden típushoz vehetünk apró szénszálas kiegészítőket pár száz dollárért. Mercedesen belül akár az SLS AMG-re, Audi háztájon akár az R8-ra, de bármelyik M-es BMW-t bazárivá varázsolhatjuk az öntapadós vagy felcsavarozható karbon elemekkel. Szerencsétlen Porsche sem úszta meg, és tengerentúl például a Cadillac is sújtható ilyen sufnituningokkal. Igazából minden típushoz, aminek van egy kis köze a sportossághoz, vagy legalább közkedvelt a tunerek körében.
Nem leszek álszent, én is csináltam már hasonlóan bazári katasztrófát egy Babettából, de ezek az autók a legrosszabb esetben is 20 millió forintnál indulnak újonnan. Mérnökök dolgoznak rajtuk éveket, hogy a lehető legjobbat hozzák ki a koncepcióból, és szerintem nem véletlen, hogy nem ugyanaz az alkatrész beszállítója, mint az Aliexpressnek.