Magny-Cours or die – de most még csak Besancon
Eljött az idő, indulunk Franciaországba
Itt az asztalomon már a GoPro, a tappancsos állvány, a puskamikrofon, Karcsi épp ezekben a percekben vizsgázik valami pszichológiatörténet-filozófiából, vagy miből is szokott ő. Ha hazamegy, szerintem előkészíti a drónt, a fényképezőgépet, a többi már nem rajtunk múlik, hanem a frissiben kis-rendbetett, 48 éves Alfa Romeón.

Szerencsére még sikerült mennem vele egyet a nagy út előtt, nem túl sokat. Egészen Szigetszentmiklósig jutottam pénteken, a veterán klubunkra, az Zuglóból legalább negyven kilométer oda-vissza. A klub jó volt, az autó szépen fungált, a fényszórók tompítottban kicsit lefelé hordanak, de távfényben épp elég magasra, ezért nem nyúlok hozzá, mert csak elrontom. Kicsit aggódom amiatt, hogy a brutális teherbírású, szuper erős, kétoldalas ragasztó a hátsó rendszámnak csak a kétharmadát fogta meg, ezért ma, a szerkesztőségből hazafelé, lehet, hogy veszek egy másfajta tekercset és megpróbálom azzal. Ez most talán Pattex volt, akkor most jöjjön az a spanyol másik, ami egy hajszálnyival többe kerül.
Még persze szorul a kormány, a kicsit lógó segédirányítókar miatt hangyányit pontatlan is, de ennyit kibírok, most is sokkal jobb, mint az autóim 90 százaléka volt, evör. Fék szuper, motor szuper, villanyok mind működnek. Otthon, péntek éjfél táján még össze is készítettem egy kisebb szerszámos pakkot, majd szortíroznom kell, mert túl sokat nem akarok vinni. Ha törik a féltengely, kikönyököl a hajtórúd, azt úgyse tudom megjavítani az út szélén.
valahol a Déli környékén és nyakunkba vesszük az M1-est. Azt az M1-est, amin épp tegnap estem haza Ausztriából a Ducatival, igaz, az szórakozás volt, ez meg munka. Hát, ha ez a munka, akkor igaz a régi építőtábori állítás is – munkaruhán édes a pihenés.
A költségvetésben egy óvatos 11-es fogyasztást lőttem be az Alfának, bár ennél remélem nem csak egy, hanem több literrel kér majd kevesebbet, de gondolni kell az esetleges szivárgásokra, elcsöpögtetett fél tankokra, hosszú hegymenetekre, dugóban tötymörgésekre is. Elzúzunk Bécs-Salzburg felé, majd München érintésével jöhet Memmingen, Lindau, Bregenz és már Svájcban is járunk. Onnan a szokásos Winterthur-Zürich-Basel-menet, át Franciaországba, Mulhouse (nem, két perc alatt nem lehet sajnos megnézni a Bugatti-múzeumot, tehát kihagyjuk), és reményeim szerint éjjel tízre elkapjuk a besanconi szállást. Most 1250 kilométert és 11.10-15.10-es menetidőt ír a távra a Google, forgalomtól függően. Mi nyilván a hosszabbik végén leszünk a skálának, mert lehet ugyan az Alfával 130-at tolni folyamatosan, de többször meg kell majd állnunk a zaj, a több figyelmet igénylő vezetés miatt – nem új autó ez, ekkora táv levezetése pedig egy újjal is elfárasztja kicsit az embert.
Most még rágódom, hogy ne a számomra ismertebb irányt, Salzburg-Rosenheim-Innsbruck-Liechtenstein útvonalat kövessük-e, de az elvileg húsz kilométerrel és tíz perccel hosszabb, Végül is, tök mindegy, az első, északabbra futó változatban kevesebb talán a hegy. Szorul a zabszem, mert Nessyvel, a kék állólámpással simán bevállalnám az utat, na de, azt elég sokat szereltem, voltam vele többször Németországban, Olaszországban, Szlovákiában s Magyarországon is ezer helyen már.
Az Alfa még a szerelések előtt egyszer járt már Dunaszerdahelyen, egyszer Esztergomban, egyszer a Vadása-tónál, aztán annyi. És közben zajlott az a szerelés-hadjárat, ami minden öreg autó birtokba kerülését követően vár az új tulajdonosra: nedvek, kopóalkatrészek cseréje, csöpögések, berhelések megszüntetése, működésképtelen egységek kidobása vagy megjavítása, hangolgatások és a többi. Még kellene legalább két közepes túra és vagy negyedévnyi használat, hogy nyugodt legyek az elindulás miatt. Ezeknek az öreg autókkal való összerázódásoknak mindig van egy kiszámítható algoritmusa, én meg épp siettetem a dolgot, ráadásul úgy, hogy közben dolgozni kell, messzire menni, időre, B terv nélkül. Ilyenkor például a gumik mindig szét szoktak esni, tapasztalatból mondom – de sajnos nincs arra pénzem, hogy „nyuszika tudod mit, baszd meg a fűnyíródat”-elven vegyek egy szett új papucsot, hiszen amik fent vannak, minden dátum, szemrevételezés alapján kitűnőek, igaz, csúsznak a legkisebb nedvesség láttán. Akármi is van, most már belevágunk.
Reményeim szerint, holnap este tájban Károly majd szül egy hol-vagyunk-mi-történt-odaérünk-e posztot a jobb egyről, azt ki is posztoljuk a TC-re. Azt is csak remélni merem, hogy képek is készülnek addigra, hogy legyen benne színfolt az olvasni nem tudók számára.
Amúgy, annak idején a Foltossal – ami egy 110-es utazójú dízel állólámpás Mercedes volt – másfél nap alatt lenyomtuk majdnem ugyanezt az utat a családommal, és akkor késő délelőtt indultunk, ráadásul elrepedt egy nyomócső, ami miatt vagy négy órát bontóba hajtottunk, szereltünk, s meg kellett állnunk éjszakára Wasserburgban. Az Alfában viszont nincs gázolaj-nyomócső... Rajta leszünk a dolgon, hogy színes legyen a tájékoztatás.
Aztán rövid szunnyantás Besanconban, másnap megint korai kelés, mert május elsején, 268 kilométerrel és közel négyórányi vezetéssel odébb, délelőtt tizenegytől vár bennünket – ha minden igaz – a csoda, azaz Magny-Cours, a Tour Auto Optic rendezvény egyik nagy betétversenye. Mi persze nem versenyzünk, mert a pályára a 9950 eurós nevezési díjat befizető csapatok autói jutnak csak be, de épp elég jó lesz így is. Ha csak a negyedét tudja majd a Hungaroring Classicnak, már megérte. Mindenesetre pár napon át egyfolytában filmeket néztem a tavalyi, tavalyelőtti rendezvényről, azt hiszem, nekem épp megfelel, ami vár ránk.
Az időjárást már megnéztem – az úton odafelé kapunk esőt rendesen, de ott, a Besancon-Magny-Cours-Lyon-vonalon, elsejére jó időt ír a donnerwetter.
Á demain!
Ha kedvet kaptál az autócsodákhoz, hamarosan itt az egyik kedvenc autós rendezvényünk, a Hungaroring Classic, gyere el. Mi is ott leszünk!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
