Mauck: ezt nevezem fényűzésnek
A sofőr vezette luxusautó régóta ugyanazt jelenti a többség számára: túlméretezett személyautót, sokszor nyújtott tengelytávval és kényelmes hátsó ülésekkel. Ám a 90-es évek elején valaki úgy gondolta, ideje lenne elszakadni a sablonoktól.

Andrew Mauck úgy gondolta, rájött, hogyan licitálhatna rá a luxusautó-gyártókra. Az összes akkortájt kapható luxusmodell legfeljebb 6-7 fő számára kínált helyet, valódi kényelmet is inkább csak 2-4 hátsó utasnak. De mi van, ha 8-10 fő utazna együtt, és mondjuk már út közben is tárgyalnának egymással, vagy csak beszélgetnének, az autók ülései jelentette helyhezkötöttség nélkül?
Ebből az ötletből született a Mauck márka, és első járműve, a 1120s. A cégalapító olyan autót képzelt el, amelyben akár fel is lehet állni, és egy szoba kényelmét nyújtja, a személyautókéhoz hasonló menetkényelemmel. A végeredmény nem igazán illik semmilyen ma használt kategóriába. Magas, mint egy furgon, de szélesebb, az övvonala személyautósan alacsony, és óriási üvegfelületei vannak.
A forma ráadásul nagyon erősen hozza a 90-es éveket: kevés rajta a részlet, azok is elnagyoltak, de ez egyrészt akkoriban divat volt, másrészt akad azért néhány furcsaság is, amelyektől most sem szokványos látvány egy ilyen gép. Például az ajtók. Az utastér hátsó felét egyetlen hagyományos ajtón át lehet megközelíteni az autó jobb oldaláról, a két első ülésnek viszont saját ajtói vannak, amelyek ferdén előre és felfelé nyílnak.
Az összkép olyan, mintha egy kis autóbuszt, afféle midibuszt kereszteztek volna egy sportkocsival. Erre még egy lapáttal rátesznek a Dodge Vipert idéző felnik, és persze a méretek. A Mauck bő 3,6 méteres tengelytávjához 7,6 méter körüli hossz, 2,4 méter körüli szélesség és nagyjából ugyanekkora magasság tartozik, így bőven volt hely belül kialakítani az egyedi belső teret.
A Mauck ugyanis kis szériában gondolkodott: az alvázas jármű ugyan nagyszériás alkatrészek köré építkezett – nagyrészt General Motors és Ford alkatrészeket alkalmaztak, de akad benne Chrysler és Toyota származású cucc is – viszont a járművek belsejét egyedileg alakították ki. Akadt mini-konyhával felszerelt kivitel épp úgy, mint komplett ülőgranitúrával és asztalokkal berendezett változat. Az 1996-os induláshoz még néhány sztár-megrendelőt is összeszedtek: George Foreman egykori bokszoló, és Alan Jackson country-énekes is használt ilyen járművet. Valószínűleg a jellemzően 200 ezer dollár feletti árfekvés és a helyenként elég igénytelen részletmegoldások együttese volt az oka, hogy a 6 tonna körüli járműből három év alatt úgy százat sikerült eladni.
A hajtást egyébként egy 454 köbhüvelykes, azaz kb. 7,4 literes GM V8-as, vagy egy 5,9 literes hathengeres Cummins dízel végezte, GM automata váltón keresztül, ami magában nem lett volna baj, a műszerfal helyenként kifejezetten sufni-minőséget sugalló megoldásai viszont aligha hathattak vonzónak.
A kaland három évig tartott, de hamar kiderült, hogy üzletileg nem valami életképes: évi 30-40 ilyen egyedi luxusbuszból már akkortájt sem lehetett fenntartani egy ilyen vállalkozást. Ezzel együtt találtak új tulajdonosokat, akik viszont csak a jellegzetes űrkomp-formát tartották meg a Mauck-ból, és úgy vélték, a cég jövőjét a városi buszok piaca tartogatja.
Készült is két típus, a 7,6 méteres, de már busz-alvázas, nagyobb tengelytávú és nagyobb kerekű TSV 25 és a 9,1 méteres TSV 30, de viszonylag hamar kiderült, hogy ezen a piacon többféle konkurencia is akad. Egyrészt a legkisebb városi autóbuszok is tudták, amit a Mauck járművei, másrészt a sokhelyütt iskolabuszként alkalmazott, nagy felépítményes furgonok is bevált megoldást jelentenek 15-20 személy szállítására. Így a Mauck Special Vehicles 2002-re teljesen megszüntette működését.

Andy Mauck elképzelése azonban nem tűnt el teljesen. A cég egykori üzleti partnere, a Custom Coach nevű cég valamivel később felvett a kínálatába egy Mauck 2 nevű járművet, amely a Mercedes Sprinteren alapult, de a hátsó felépítménye ugyanúgy hatalmas üvegfelületeket és egyedi luxusbelsőt kapott, mint egykor a 1120s.
Hogy miért írtam ide mindezt? Mert az összes furcsasága ellenére, vagy talán épp azok miatt csodálom a Mauck luxus-izéjét, amióta először megláttam. Az elszállt űrkomp-forma, a sportkocsi-ajtók, de még a rettenetes, szedett-vedett műszerfal is, összeállnak valamivé, amit a maga értelmetlenségében is képes vagyok erősen kívánni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
