Segítségért kiált a Zuglóban rohadó Ferrari
Rengeteg elhagyott autót látni Budapest utcáin, és nem csak ott, hanem telkeken, udvarokon is. Többségük rég sorsára hagyott, rossz állapotú, használatra alkalmatlan roncs. Az átlagautókon nem sok ember szeme akad meg, legfeljebb az lehet idegesítő, hogy így még kevesebb helyen lehet parkolni. Hogy ezeket az autótetemeket miért nem viszik bontóba, annak többféle oka lehet.
Hiába egyre több a roncs mindenhol, az nagyon ritka, hogy egy kertvárosi telek közepén letámasztanak egy Ferrarit, majd hónapokig magára hagyják. Ezért is figyeltem fel olvasónk, Zoltán márciusban küldött levelére, aki Zugló szívében, egy játszótér mögötti műhely udvarában pillantott meg egy piros kupét.
Elmentem megnézni a leletet. A telek közelében, a szervizhez tartozó autókat láttam az utcán mindenhol. A szerelők készségesek voltak, ellentétben azokkal a történetekkel, melyek szerint korábban még az udvarra berepülő labdákat is kiszúrva kapták vissza a közelben játszó gyerekek.
Az autó láthatóan régóta mozdulatlanul áll. Időközben más autók tartozékait támasztották a kaszninak, de miután ezeket a szerelők elpakolták a kedvemért, megnézhettem a több mint harmincéves sportkocsi állapotát, sőt, pár percnyi próbálkozás után ki is nyitották nekem.
Nem csupán a rengeteg mocsok utalt az elhanyagoltságra, de a felrepedezett bőrüléseken kívül a pókhálóval átszőtt, szétnyílt műszerfal is azt mutatta, hogy jó ideje nem foglalkoztak az autóval.
Egy Ferrari Mondial 8-ról, a 308 GT4 utódjáról van szó. A Mondial 2+2 üléses modell, a Ferrari "családi" sportautónak szánta, amikor 1980-ban gyártani kezdték. A tömegeknek szánt Ferrarit annak idején nem fogadták kitörő lelkesedéssel a márka rajongói, de történetét számos alváltozat gazdagítja. Ismerhetik többek közt az Erőmérő századik epizódjából is, amelyben egy hengerenként négyszelepes kivitel szerepelt.
De mit keres egy igazi Ferrari elhagyatva egy zuglói udvaron? A szerelők kissé meglepődtek, hogy miért érdekel ez a rozzant járgány, de végül elmesélték, hogy közel öt hónapja hozta be a gazdája, korábban pedig egy másik tulajdonos garázsában várta húsz éven át a jobb időket. Az autó állítólag egy betegágy, és most is csak a helyet foglalja. A V8-as motornak gyűrűtörése van, és ezen kívül még számos, az autó korából és elhanyagoltságából fakadó hibát kéne még elhárítani a megmentéséhez.
Mégsem tervezik megjavítani, mivel a restaurálás állítólag nem érné meg a tulajdonosnak. Ő inkább ötmillió forintért, ebben az állapotban szeretné eladni az autót. Egyébként a Mondial gazdája nem csak ezt a piros kupét őrizgeti, hiszen az udvaron további öt-hat autója parkol, mind hasonló állapotban.
Mivel izgatott a Ferrari sorsa, kicsit kutattam, hogy mennyibe kerülne a helyreállítása. Egy komplett, bontott motor ára tízezer euróról, vagyis több mint hárommillió forintról indul, de elsősorban Amerikából lehet beszerezni. Mivel a konstrukció mai szemmel viszonylag egyszerű, az eredeti motor felújítása sem kerül többe, mint egy másik, hasonló felépítésű V8-asé. A munkára akár Budapesten is vállalkozna néhány szakember, és bár az egyedi motoralkatrészek beszerzése kényes kérdés, a Ferrari más, kisebb problémáit a korabeli Fiatok teljesen azonos alkatrészeivel meg lehet oldani. Lehetetlen megítélni, hogy milyen állapotban van a kaszni és a futómű, illetve a fékrendszer, vagyis valóban kockáztat, aki nevére veszi a Mondialt, de a veteránozás mindig kockázatos kaland.
A szerelők szerint a zuglói udvaron tárolt Mondial feltámasztása nagyjából ötmillió forintot nyelne el, miközben egy működő példány ára külföldön 30-40 ezer euró (12-13 millió forint) között mozog. Aki végül feltámasztja majd az autót, akár jól is járhat, ha eladja.
Egyetlen Mondialt sem hirdetnek most a Használtautó.hu-n, ami nem meglepő, hiszen Urbán Róbert, az Erőmérőben megismert Mondial gazdája szerint legfeljebb három-négy példány lehet Magyarországon. Mivel alapvetően sokáig nem volt rajongótábora 2+2 üléses Ferrarinak, nem lepődhetünk meg, hogy egy ilyen autót alapvető óvintézkedések nélkül, egy zuglói udvaron támasztottak le. Ugyanakkor talán éppen ez a különös helyzet jelent esélyt az öreg Mondialnak és a következő tulajdonosnak, hogy viszonylag olcsón szerezzen egy igazi Ferrarit, és a helyreállítás után legyen egy élvezetes sportautója, amelynek ezután már csak növekedni fog az értéke.
Hogyha ön is lát elhagyott egzotikus autót saját környezetében, írjon és küldjön róla fotót!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.