Így nem sikerült Henry Fordnak új Detroitot építeni a dzsungel mélyén

2019.08.14. 18:02
0 hozzászólás

Henry Ford kétszer is ringbe küldte utópiáját a dzsungel ellen, aztán kétszer jött ki vesztesen a meccsből. Az olcsó gumi reményével építettet városokat Amazóniába közel száz éve már, de nem lett új Detroit a mesterségesen kreált gyárvárosokból. 

Fordlandia története a húszas években indult, amikor Henry Ford kábé annyira volt része a közbeszédnek, mint manapság Elon Musk vagy Mark Zukerberg. Még Brazília mélyén is megvolt az emberek fejében, hogy ki ez a mágnás és amikor a helyi újságok először kezdtek arról írni, hogy az amerikai autóipar óriásának nagy tervei vannak a Tapajós-folyó partján, az Amazonas mélyén, reménykedve várták. Az első hírek közt még komplett autógyárról, óceánig érő vasútvonalról és ehhez hasonló beruházásokról volt szó, pedig Ford egy nagyon konkrét céllal öntött dollármilliókat a dzsungel mélyére: kaucsukfát akart termeszteni, hogy véget vessen a brit monopolnak.  

A 19. században még a brazil termesztőké volt a gumipiac. Az 1900-as évek elejére aztán a Brazíliából kivitt (a brazilok szerint inkább kilopott), majd a trópusi gyarmataikon elültetett kaucsukfával a britek úgy beelőzték az őspiacot, hogy abba Amazónia gazdasága belerokkant. A britek mázlija volt, hogy olyan területeken gazdálkodhattak vele, ahol a kaucsukfának nincsenek természetes parazitái, így sokkal hatékonyabban termelhették a gumit, mint Brazília. Ford pechére pedig épp akkor került a britek kezére a piac, amikor az autógyártás felpörgött és a gumi nagy felvevője lett.

Szóval Ford olcsó saját forrást akart, bár ahogy munkásságában minden mást, az ehhez tervezett brazil terjeszkedést is társadalmi küldetésbe csomagolta és úgy tálalta, mint civilizációs missziót. Nem pénzt keresni megyünk Dél-Amerikába, hanem hogy elősegítsük ennek a csodálatos és termékeny földnek a fejlődését mondogatta, más kérdés, hogy ezt uniformizálással és szigorú saját sztenderdek szerint képzelte. A brazil kormány 125 ezer dollárt és a nyereség kilenc százalékát kérte Fordéktól, cserébe ők mentesültek az adóterhektől és egy tízezer négyzetkilométeres területet kaptak, hogy lényegében azt tegyenek rajta, amit akarnak. Ez úgy két Békés megye.

1926 volt az év, amikor elindultak a hivatalosan Companhia Ford Industrial do Brasil néven futó vállalkozás munkálatai. Már az elején látszott, hogy nem lesz olyan sima menet, ahogy a detroiti fejesek remélték. Infrastruktúra nem volt, a Tapajós-folyó volt az egyetlen, amin meg lehetett közelíteni a területet, a malária és a sárgaláz pedig csak a trópusok szokásos ajándéka volt az amerikaiakból és brazilokból vegyesen összeállt munkásoknak. Bár az épületek fő elemeit, a víztornyot és amit csak lehetett, előre legyártották, az áradások miatt nagy csúszásokkal értek ide a szállítmányok, a rossz körülmények közt sanyargatott melósoknak pedig hamar elege lett: már 1928-ban megvolt a területen az első komolyabb lázadás. Ha Fordéknak több fogalmuk lett volna a helyi viszonyokról, már itt felhagynak az egésszel. 

Fordlandia építése keserves munkával, lassan haladt. Az ültetvények mellé tervezett mesterséges város megépült ugyan kórházzal, fűrészteleppel, 18 lyukú golfpályával és amerikai stílusú házakkal teli komplett kertvárosokkal. Az amerikai dolgozóknak folyóvízzel, a helyi melósoknak egy kicsit szerényebb kivitelben épültek házak a frissen létrehozott utcákba a dombos tájon. Sok dologgal nem számoltak viszont. Például azzal, hogy a dzsungelben a házakat érdemes cölöpökre építeni a csapadék és a rovarok miatt. Ugyanígy nem volt jól kitalálva az ültetvény sem. Miközben ész nélkül irtották az őserdőt, a helyére ültetett kaucsukfákat alig sikerült életben tartani. A kaucsukfák a természetben nem véletlenül nőnek egymástól távol, ezzel óvják magukat a rájuk hajtó parazitáktól, itt viszont minden penészt, fertőzést, kártevőt átadtak egymásnak és sorra pusztultak. 

Az általános bénázás mellett az elképzelésüket a körülményekhez igazítani képtelen vezetők az emberi tényezővel sem számoltak. Ford hírhedten jól megfizette a dolgozóit és ez az amerikai munkások mellett az amazóniai nagyvárosokból (Belém, Manaus) verbuvált munkaerővel is így volt. A bérezéssel a több száz helyinek sem volt gondja, a vasszigorral annál inkább. Még gumit sem termelt, amikor Fordlandia már mini államként működött, saját szabályrendszerrel. Ebben a mini államban sok más mellett tiltott volt az alkohol, a dohányzás, a prostituáltak társasága, de még a foci is. A Ford által elképzelt ideális munkáséletet a melósok csempészettel és egy pár kilométerre lévő bordéllyal cselezték ki, de ettől függetlenül is rengeteg súrlódás kísérte az amúgy sem könnyű projektet.

A munkásokra kényszerített amerikai sablonélet, a trópusi napjáráshoz nem igazodó munkabeosztás, az amerikai kaják és a bénázások hamar egy újabb lázadáshoz vezettek. 1930 december 20-án a munkások a szakáccsal együtt a dzsungelbe kergették a város vezetőit, valamint megsemmisítették a gyártóberendezéseket, a generátorokat és levágták a távíró vezetékeket. A helyzet annyira eldurvult, hogy a brazil hadseregnek kellett beavatkoznia, hogy az amerikaiak visszavehessék a kontrollt. A detroiti vezetés előtt ezután két út volt: hátrahagyni az egészet, de akkor biztosan nem lesz saját gumijuk vagy többet engedni a dolgozóknak. 

A balhé után Ford új vezetést küldött Fordlandiába, amelyik valamennyit engedett a korábbi vasszigorból. Komolyabb lett az egészségügyi ellátottság, épült egy szórakoztató központ, ami nemcsak moziként, de táncházként is működött, és még az étkeztetésről is sikerült megegyezni (bár az alkoholtilalomból Ford továbbra sem engedett). A lázadás után Fordlandia egy sokkal élhetőbb telep lett a dzsungel mélyén, de még mindig volt egy nagy probléma: továbbra sem termelt gumit.

Pár évig ment még az agonizálás, majd a terület új botanikus szakértője megadta a kegyelemdöfést. James R Weir egy új telep létrehozását javasolta bő száz kilométerre északra, Belterránál, ahol sík volt a terep, ami sokkal egyszerűbbé tette a gépesítés használatát. A harmincas évek közepén indult meg az új telepen a munka, és ott az évtized végére már ötven négyzetkilométeren folyt a nedvgyűjtés a fákból. A fordlandiai monokultúra helyett itt már a parazitáknak ellenállóbb példányok tenyésztésére is áldoztak, ami meglátszott a hozamon.

Óriási költsége volt a természet elleni folyamatos harcnak, de mikor már úgy tűnhetett volna, hogy eljön Fordék ideje, hirtelen vége lett a dzsungelkalandnak. Mivel a Ford a hadsereg beszállítója volt, a háború alatt a telepet amerikai katonák lepték el és segítették a munkát, hogy ki tudják szolgálni a sereget elég gumival. A háború végén aztán nem csak ők tűntek el, de a kaucsuk iránti igény is. 1945-ben berobbant a piacra a szintetikus gumi, Fordék trópusi telepei pedig egyik napról a másikra értéktelenedtek el. A céget eddigre már az alapító unokája, Henry Ford II vezette, aki nem tökölt sokat a racionalizálással és mind a két várost visszaadta Brazíliának. 

A Ford 20 millió dolláros veszteséggel zárta a teljes projektet, ami mai árfolyamon úgy 300 millió dollárnak (87 milliárd forint) felelne meg. Egy ekkora céget nem renget meg ennyi kiadás, de attól még nagy kudarc volt ez Henry Fordnak, aki állítólag egyszer sem látogatta meg személyesen a nevét viselő telepet.  

A magára hagyott házakat később több hullámban lakták be, majd hagyták el a helyiek. Az elmúlt 70 évben Fordlandia nagyrészt üres szellemvárosként élt, ahonnan idővel elvittek ugyan minden mozdíthatót, de az épületek egész jól állták az időt. Sőt, a víztorony máig áll, bár a Ford-logó már régen lekopott róla. A kórház romját benőtte a természet, az üzemépületekből egy-kettő még bírja, a házak közül pedig sok lakott ma is. Az egykori Fordlandia az elmúlt tíz évben elvesztette sokáig tartott szellemvárosi hangulatát és a környéke népesebb, mint valaha. Ma Averio néven ismert, háromezren lakják, akiket leginkább a szójaipar hozott ide. Folyamatosan fejlődik és népesedik a környék, azaz még ha a neve már a múlté is, Fordlandia jövője fényesebb lehet, mint Ford másik szüleményvárosának, Detroitnak, aminek jó része ma üres szellemváros

Kapcsolódó
Így pusztul a dicső Detroit

Így pusztul a dicső Detroit

Az amerikai autógyártás legendás központja már a hatvanas években lassú hanyatlásnak indult, de a 2008-as válság pecsételte meg a sorsát. Nemrég pénzügyi szükségállapotot hirdettek ki. Nagykép.

Az oldalról ajánljuk

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

1 órája
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21