Így nem sikerült Henry Fordnak új Detroitot építeni a dzsungel mélyén
Henry Ford kétszer is ringbe küldte utópiáját a dzsungel ellen, aztán kétszer jött ki vesztesen a meccsből. Az olcsó gumi reményével építettet városokat Amazóniába közel száz éve már, de nem lett új Detroit a mesterségesen kreált gyárvárosokból.

Fordlandia története a húszas években indult, amikor Henry Ford kábé annyira volt része a közbeszédnek, mint manapság Elon Musk vagy Mark Zukerberg. Még Brazília mélyén is megvolt az emberek fejében, hogy ki ez a mágnás és amikor a helyi újságok először kezdtek arról írni, hogy az amerikai autóipar óriásának nagy tervei vannak a Tapajós-folyó partján, az Amazonas mélyén, reménykedve várták. Az első hírek közt még komplett autógyárról, óceánig érő vasútvonalról és ehhez hasonló beruházásokról volt szó, pedig Ford egy nagyon konkrét céllal öntött dollármilliókat a dzsungel mélyére: kaucsukfát akart termeszteni, hogy véget vessen a brit monopolnak.

A 19. században még a brazil termesztőké volt a gumipiac. Az 1900-as évek elejére aztán a Brazíliából kivitt (a brazilok szerint inkább kilopott), majd a trópusi gyarmataikon elültetett kaucsukfával a britek úgy beelőzték az őspiacot, hogy abba Amazónia gazdasága belerokkant. A britek mázlija volt, hogy olyan területeken gazdálkodhattak vele, ahol a kaucsukfának nincsenek természetes parazitái, így sokkal hatékonyabban termelhették a gumit, mint Brazília. Ford pechére pedig épp akkor került a britek kezére a piac, amikor az autógyártás felpörgött és a gumi nagy felvevője lett.

Szóval Ford olcsó saját forrást akart, bár ahogy munkásságában minden mást, az ehhez tervezett brazil terjeszkedést is társadalmi küldetésbe csomagolta és úgy tálalta, mint civilizációs missziót. Nem pénzt keresni megyünk Dél-Amerikába, hanem hogy elősegítsük ennek a csodálatos és termékeny földnek a fejlődését – mondogatta, más kérdés, hogy ezt uniformizálással és szigorú saját sztenderdek szerint képzelte. A brazil kormány 125 ezer dollárt és a nyereség kilenc százalékát kérte Fordéktól, cserébe ők mentesültek az adóterhektől és egy tízezer négyzetkilométeres területet kaptak, hogy lényegében azt tegyenek rajta, amit akarnak. Ez úgy két Békés megye.

1926 volt az év, amikor elindultak a hivatalosan Companhia Ford Industrial do Brasil néven futó vállalkozás munkálatai. Már az elején látszott, hogy nem lesz olyan sima menet, ahogy a detroiti fejesek remélték. Infrastruktúra nem volt, a Tapajós-folyó volt az egyetlen, amin meg lehetett közelíteni a területet, a malária és a sárgaláz pedig csak a trópusok szokásos ajándéka volt az amerikaiakból és brazilokból vegyesen összeállt munkásoknak. Bár az épületek fő elemeit, a víztornyot és amit csak lehetett, előre legyártották, az áradások miatt nagy csúszásokkal értek ide a szállítmányok, a rossz körülmények közt sanyargatott melósoknak pedig hamar elege lett: már 1928-ban megvolt a területen az első komolyabb lázadás. Ha Fordéknak több fogalmuk lett volna a helyi viszonyokról, már itt felhagynak az egésszel.
Fordlandia építése keserves munkával, lassan haladt. Az ültetvények mellé tervezett mesterséges város megépült ugyan kórházzal, fűrészteleppel, 18 lyukú golfpályával és amerikai stílusú házakkal teli komplett kertvárosokkal. Az amerikai dolgozóknak folyóvízzel, a helyi melósoknak egy kicsit szerényebb kivitelben épültek házak a frissen létrehozott utcákba a dombos tájon. Sok dologgal nem számoltak viszont. Például azzal, hogy a dzsungelben a házakat érdemes cölöpökre építeni a csapadék és a rovarok miatt. Ugyanígy nem volt jól kitalálva az ültetvény sem. Miközben ész nélkül irtották az őserdőt, a helyére ültetett kaucsukfákat alig sikerült életben tartani. A kaucsukfák a természetben nem véletlenül nőnek egymástól távol, ezzel óvják magukat a rájuk hajtó parazitáktól, itt viszont minden penészt, fertőzést, kártevőt átadtak egymásnak és sorra pusztultak.


Az általános bénázás mellett az elképzelésüket a körülményekhez igazítani képtelen vezetők az emberi tényezővel sem számoltak. Ford hírhedten jól megfizette a dolgozóit és ez az amerikai munkások mellett az amazóniai nagyvárosokból (Belém, Manaus) verbuvált munkaerővel is így volt. A bérezéssel a több száz helyinek sem volt gondja, a vasszigorral annál inkább. Még gumit sem termelt, amikor Fordlandia már mini államként működött, saját szabályrendszerrel. Ebben a mini államban sok más mellett tiltott volt az alkohol, a dohányzás, a prostituáltak társasága, de még a foci is. A Ford által elképzelt ideális munkáséletet a melósok csempészettel és egy pár kilométerre lévő bordéllyal cselezték ki, de ettől függetlenül is rengeteg súrlódás kísérte az amúgy sem könnyű projektet.
A munkásokra kényszerített amerikai sablonélet, a trópusi napjáráshoz nem igazodó munkabeosztás, az amerikai kaják és a bénázások hamar egy újabb lázadáshoz vezettek. 1930 december 20-án a munkások a szakáccsal együtt a dzsungelbe kergették a város vezetőit, valamint megsemmisítették a gyártóberendezéseket, a generátorokat és levágták a távíró vezetékeket. A helyzet annyira eldurvult, hogy a brazil hadseregnek kellett beavatkoznia, hogy az amerikaiak visszavehessék a kontrollt. A detroiti vezetés előtt ezután két út volt: hátrahagyni az egészet, de akkor biztosan nem lesz saját gumijuk vagy többet engedni a dolgozóknak.

A balhé után Ford új vezetést küldött Fordlandiába, amelyik valamennyit engedett a korábbi vasszigorból. Komolyabb lett az egészségügyi ellátottság, épült egy szórakoztató központ, ami nemcsak moziként, de táncházként is működött, és még az étkeztetésről is sikerült megegyezni (bár az alkoholtilalomból Ford továbbra sem engedett). A lázadás után Fordlandia egy sokkal élhetőbb telep lett a dzsungel mélyén, de még mindig volt egy nagy probléma: továbbra sem termelt gumit.

Pár évig ment még az agonizálás, majd a terület új botanikus szakértője megadta a kegyelemdöfést. James R Weir egy új telep létrehozását javasolta bő száz kilométerre északra, Belterránál, ahol sík volt a terep, ami sokkal egyszerűbbé tette a gépesítés használatát. A harmincas évek közepén indult meg az új telepen a munka, és ott az évtized végére már ötven négyzetkilométeren folyt a nedvgyűjtés a fákból. A fordlandiai monokultúra helyett itt már a parazitáknak ellenállóbb példányok tenyésztésére is áldoztak, ami meglátszott a hozamon.
Óriási költsége volt a természet elleni folyamatos harcnak, de mikor már úgy tűnhetett volna, hogy eljön Fordék ideje, hirtelen vége lett a dzsungelkalandnak. Mivel a Ford a hadsereg beszállítója volt, a háború alatt a telepet amerikai katonák lepték el és segítették a munkát, hogy ki tudják szolgálni a sereget elég gumival. A háború végén aztán nem csak ők tűntek el, de a kaucsuk iránti igény is. 1945-ben berobbant a piacra a szintetikus gumi, Fordék trópusi telepei pedig egyik napról a másikra értéktelenedtek el. A céget eddigre már az alapító unokája, Henry Ford II vezette, aki nem tökölt sokat a racionalizálással és mind a két várost visszaadta Brazíliának.

A Ford 20 millió dolláros veszteséggel zárta a teljes projektet, ami mai árfolyamon úgy 300 millió dollárnak (87 milliárd forint) felelne meg. Egy ekkora céget nem renget meg ennyi kiadás, de attól még nagy kudarc volt ez Henry Fordnak, aki állítólag egyszer sem látogatta meg személyesen a nevét viselő telepet.



A magára hagyott házakat később több hullámban lakták be, majd hagyták el a helyiek. Az elmúlt 70 évben Fordlandia nagyrészt üres szellemvárosként élt, ahonnan idővel elvittek ugyan minden mozdíthatót, de az épületek egész jól állták az időt. Sőt, a víztorony máig áll, bár a Ford-logó már régen lekopott róla. A kórház romját benőtte a természet, az üzemépületekből egy-kettő még bírja, a házak közül pedig sok lakott ma is. Az egykori Fordlandia az elmúlt tíz évben elvesztette sokáig tartott szellemvárosi hangulatát és a környéke népesebb, mint valaha. Ma Averio néven ismert, háromezren lakják, akiket leginkább a szójaipar hozott ide. Folyamatosan fejlődik és népesedik a környék, azaz még ha a neve már a múlté is, Fordlandia jövője fényesebb lehet, mint Ford másik szüleményvárosának, Detroitnak, aminek jó része ma üres szellemváros.
Így pusztul a dicső Detroit
Az amerikai autógyártás legendás központja már a hatvanas években lassú hanyatlásnak indult, de a 2008-as válság pecsételte meg a sorsát. Nemrég pénzügyi szükségállapotot hirdettek ki. Nagykép.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
