Jó az UAZ, mert könnyű szerelni. Csak hát kell is
Voltam már párszor a közmondásos halál farkán, de azt hiszem, Szibériával minden rekordomat megdöntöttem. Nem is feltétlen a távolság miatt, hiszen a Google szerint mindössze 7450 kilométerre volt a végállomás Budapesttől, hanem inkább a semmiben levés élménye. A Bajkál-tó és a szibériai vadon annyira hatalmas és olyan kevesen lakják, hogy az egyszemélyes orgia már tömegrendezvénynek számít.

Legutóbb ott hagytuk abba, hogy véget ért a moszkvai program, kivonultuk a Seremetyevó reptérre. Több családtagom járt már erre, mindenki mondta, hogy hatalmas, de ez is egy olyan kijelentés, hogy az ember csak akkor érti meg, ha maga is látja. Le merném fogadni, hogy csak a reptér parkolóháza akkora, mint a teljes Liszt Ferihegy komplexum. Moszkvából Irkutszkig jó öt órát repültünk.
Oroszországból elfogytak a Ladák :(
Aki még nem járt Oroszországban, el sem tudja képzelni, milyen. Pedig már az első két naptól eldobtuk az agyunkat.
Valamivel éjfél után indultunk és 11 felé érkeztünk Irkutszkba, hiszen volt öt óra időeltolódás is. Nagyon éles a kontraszt, Moszkva (legalábbis, amit mi láttunk belőle) egy komoly történelmi hagyományokkal bíró, fejlett nyugati nagyvárosnak tűnt, Irkutszk viszont... Most kiket sértsek meg... hát Ózd egy rosszabb környéke egy rosszabb napon. De Ózdon több a Lada. Ez egy Orosz léptékkel kicsi, 600 ezres város, két fő bevételi forrása a hadiipar és a turizmus. Bizony, a kínaiak tömegével áramlanak ide a Bajkál-tó miatt, mondjuk most pont nem, hiszen Oroszország felfüggesztette a vízumok kiadását kínaiaknak, hála a vírusnak.
Érdekes az autópark, kicsit olyan, mintha valamilyen arab országban, tízből nyolc autó Toyota vagy Lexus. Ennél is érdekesebb, hogy minden második autó jobbkormányos, mint később kiderült azért, mert az innen mindössze 4000 kilométerre fekvő Vlagyivosztokba dőlnek a japán használt autók, amiket előszeretettel vásárol egész Szibéria. Nagyon a furcsa, ahogy a lekoszlott, kopott szocreál házakkal szegélyezett, saras utakon egyszer csak szembejön egy Nissan Skyline, egy Toyota Chaser, esetleg egy Toyota Altezza.
Mivel nem nehéz hozzájutni a JDM sportautókhoz, időről időre feltűnik valami durvaság is, és senkinek sincs problémája a közlekedéssel. Egyes keletebbi régiókban a városvezetések felvetették, hogy át kéne állni a bal oldali közlekedésre, akkora a jobbkormányos autók penetrációja. Nem egy tehetős régió ez, egy 150 ezer forintnak megfelelő fizetés már jónak számít, a Lexus egyik helyi munkatársa szerint itt legalább húsz évre viszik az autót, így fontos, hogy tartós, megbízható legyen. Viszont akármennyire is népszerű a Toyota, egyszerűen nincsenek hibridek.
Rengeteg a Camry, a Highlander, mégis mind sima benzines. Eleinte azt gondoltam, hogy az extrém hidegek miatt van, de mint kiderült, azon már rég túl van a HSD, hogy zavarja a -20. A hibridtelenség oka ennél prózaibb: olcsó a benzin. 44 rubel a 95-ös, azaz úgy 220 forint, ráadásul se környezetvédelmi megkötések, se más állami ösztönző nincs a takarékosabb autók használatára. Jó pár dízel is fut, ezekhez sokan elektromos előmelegítőt használnak, ezek sima fűtőtestek, amiket éjszakára az autó alá tesznek, hogy ne legyen gond az indítással extrém hidegben sem.
Márpedig errefelé a hideget komolyan veszik, telente, ha olyanok a körülmények, egyedül nem szabad elindulni, csak konvojban, hiszen ha az autó elakad, netán műszaki hiba történik, a hatalmas távolságok és a kis népsűrűség miatt az ember könnyen ott hagyhatja a fogát. Pár nappal később leautóztunk az Olkhon-sziget déli csücskétől Irkutszkig, és tényleg előfordul, hogy 30-40 kilométeren keresztül a civilizáció összes jele pár telefonpózna.
A japánok mellett még az UAZ viszonylag gyakori az utakon. Előfordul pár Hunter, vicces, ahogy a modern, műanyag kasznielemek alól elővillannak a régi merev tengelyek, még ledes nappali menetfénye is van. Népszerű még a 452-es kisbusz is, igaz, nem azért, mert különösebben jó lenne. Megkérdeztem pár tulajt, akik többnyire túrázók szállítására használják őket, ők is szidták, mint a bokrot, egy eltagadhatatlan előnye van: bárhol meg lehet szerelni, és hát kell is. 2009-óta benzinbefecskendezésesek, optimista 150 lóerőt emlegetnek a használók, meg valamivel 10 ezer dollár (mai árfolyamon 3,27 millió Ft) alatti vételárat.
Irkutszkból helikopterrel mentünk Endemicbe, ez egy pár tíz fős település a Bajkál-tó déli részén. Őszintén reméltem, hogy valami klasszikus ruszki helikopterszörnnyel megyünk majd, Mi-8-assal, vagy hasonlóval, de nem: egy modern Airbus jutott. A pilóta szerint azért, mert az orosz helikoptergyártás szállító, és katonai helikopterekre korlátozódik, kis személyszállító gépük nincs. Az megvolt, hogy helikopterezni nem olcsó, de amikor a pilótánk bemondta a 3,5 millió eurós vételárat, azért megdöbbentem.
Felzúgott a hajtómű, a pilótánk felcsapta a Ray-Bant, és ami ezután következett, azt sosem fogom elfelejteni. Ez lesz a következő poszt témája.
Minek mentünk oda? Kiderül az előző részből.
Oroszországból elfogytak a Ladák :(
Aki még nem járt Oroszországban, el sem tudja képzelni, milyen. Pedig már az első két naptól eldobtuk az agyunkat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
