Unod már a bezártságot? Menj egy kört a bolygón ezekkel az autós világutazókkal

2020.04.26. 18:11
15 hozzászólás

A húszeurós repülőjegyek korában elszoktunk a gondolattól, hogy autóval utazzunk nagy távokat, de ettől még vannak sokan, akik így indultak neki a bolygó túlfelének. Egy páran olyanok is, akikről már született cikk a Totalcaron – egy helyre szedtük őket, hogy legyen mit olvasnod, ha messzire szakadnál a bezártságból.

P1070814

Ulánbátorig és vissza egy Opel Rekorddal

Egy út, amiről aki csak érte, igyekezett lebeszélni Tamást, pedig még a róla írt cikket olvasni is bizsergető, hát még megélni milyen lehetett! Egy régi tervemet vettem elő. Meglátogatom végre a Bajkál-tavat, onnan elugrom Tádzsikisztánba, Kirgizisztánba, mert ezeket a helyeket mindig meg akartam nézni. És ha már ott járok, Mongólia csak egy ugrás. Röviden ez volt a terve Tamásnak, aki egy napon keletnek fordította 45 éves Opelje orrát, majd egymagában elindult az ismeretlenbe.

Tokió-Budapest 12 000 km. Ezzel?!

Tokióból idejönni, át a ruszkikon, át a susnyán, át a mindenen? Egy 42 éves, ma már Japánban is szinte ismeretlen, 360 köbcentis autóval? Nem, nem, ilyen nincs – csodálkoztunk rá anno Imre útjára, aki megmutatta, hogy márpedig van ilyen. Ha eddig azt hitted, egy összkerekes terepjáróval nagy teljesítmény bejárni a vad Ázsiát, olvasd ezt a sztorit és kalibráld újra a csodálat-mércédet:

A kutatók Volkswagene

Ebben a cikkben nem is az út maga a nagy szó, bár egy 19 ezer kilométeres Közép-Ázsia expedíciónak még ebben a mezőnyben is van sportértéke. Itt inkább a járműre csodálkoztunk rá, a lakóautóra, ami öt felnőtt embernek volt az otthona öt hónapon át. Egy LT-nek született VW, amiből célszerszám lett, egy expedíciós jármű az utolsó csavarig. A monstrum és az ő teste a világ körül szép képeken itt:

A TC legnagyobb autós világjárója pedig...

Sajnos már csak ex totalcarosként írhatunk róla, de a lényegen ez nem változtat: Stump Bandinál nagyobb autós világjárót még nem látott a szerkesztőség. Néhány útját meg is írta a Belsőségre, ami így megmaradt az archívumnak. Ez a háromrészes sorozat például egy tök jó recept arra, hogyan utazz keresztül az USA-n fillérekből. A lépések csodás posztokba szedve:

- Vegyél egy autót helyben. Ha ezt-azt meg tudsz szerelni, a kínálat legaljáról, fillérekért. Mondjuk egy Toyotát, az úgyis kibírja: 500 dollárból átszeljük Amerikát.

Az tényleg nem árt, ha van a társaságban olyan, aki már látott autót alulról: Coloradóig bírta az 500 dolláros Camry.

- Végül sikerült, Kaliforniáig vitte őket a sokat látott Camry. És még vevője is lett nyugaton: Bontóban az USA-t átszelő Toyota.

P1090925-1280

Bandi anno megjárta a Budapest-Bamakót is. Abból is lett egy fasza sorozat, elképszesztő helyekről. Itt tudod végigrágni magad rajta.

Mongóliába majd vissza, ketten, 66 nap alatt

Bár már volt egy mongol út a gyűjtésben, az messze nem volt szokványos, ez viszont a Közép-ázsiai terepjárós túrák tökéletes archetípusa. Fogj egy elpusztíthatatlan Land Cruisert, dobj rá egy tetősátort, rendezd be átmeneti otthonodnak és indulj neki a nyugati ember számára sötét foltot jelentő mély-Ázsiának. Meglepően sok magyar esik át ilyen túrán az életében, de csak egy posztolta végig a Belsőségen, ráadásul szép alaposan tette. Egy idén tízéves út posztjait tehát:

- Indulás előtt.

- Kazahsztánból jelentjük.

- Defekt Üzbegisztánban, meg sok egyéb

- Mekiék már háborús övezetben

 - Mongólia kipipálva

- Hazaút a világ másik feléről - eseménydúsan

Malajziából a Nürburgringre AE86-tal

Ha a világjáró autók jobban érdekelnek annál, minthogy mit élnek át az őket vezető emberek az úton, ez tetszeni fog. Már az alapsztori se rossz: valaki elindul Malajziából Németországba egy csapatós autóval, hogy csapasson egyet a Nürburgringen a 25 ezer kilométeres út végén. Vagy valami ilyesmi. Hogy mit szólt ehhez az autó, azt alaposan megnézhettük, amikor nálunk járt a maláj toyotás csapat. 

Akikről csak hírben írtunk

Nehéz még újat dobni az utazós témában, de egy brit srác, Ben Coombs talált magának egy eredeti célt: elautózni a világ legészakibb kocsmájától a legdélebbiig. Konkértan a Spitzbergáktól Chile déli csücskéig. És hogy ez ne csak egy kocsmatúra legyen, de jusson mellé nagy kalandfaktor, mindezt egy hírhedten megbízhatatlan brit TVR-ral tette kietlen utakon

A lengyel Arkady Pawel Fiedler egy másik nagy elsőző a közelmúltból. Nem tudni senkiről, aki nála korábban végigment volna Afrikán dél-észak-irányba egy villanyautóval. Még abból is egy körülményesebbel, egy 200 kilométeres hatótávot alulról súroló Nissan Leaffel. Ő megtette, 97 napjába és 15 ezer kilométerébe telt. 

+ A motorosok...

A Totalbike körül is akad pár igazi világjáró. Például az Égésteret is megjárt András, aki egy régi 250-es MZ-vel járja a világot a Feröer-szigetektől Pakisztánon át a legkeletibb gulágig. Egy nagybetűs motoros túlélő jó sztorikkal a bolygód olyan zugairól, amikről még nem is hallottál.  

És akkor a szintén nem túl távoli múltból egy igazi Földkerülő motoros, Gács Tomi blogja, ahol egy hosszú délutánra elég olvasni valót találsz távoli helyekeről. Az iráni tekergésektől az amerikai vadkempingezésen át az indiai horrordugókig minden van. Nálam ez az amerikai nagy semmiről szóló poszt a kedvenc, de csak jó tartalmat találsz a blogon

nj

Messze nem autós téma, mégcsak nem is motor, de nem bírom kihagyni a gyűjtésből Cseuz Lászlót, akiről még 2016-ban, a riói olimpia előtt írtam ezt a cikket. Akkor már túl volt hat olimpián, mindegyikre biciklivel tekert (még Pekingbe is!), pedig már az első útján se volt fiatal. Nem egy klasszikus világutazós cikk, inkább amolyan motiválós, de azért akadnak benne jó sztorik, képek kábé mindegyik kontinensről.

Hirtelen ezek ugrottak be emlékezetből az archívumból, de biztos voltak még jó cikkek nálunk a témában. És biztosan vannak még rengetegen, akiket vagy akikről érdemes olvasni. Ha ajánlanál ilyet másoknak, jöhet a kommentfalra.