Nagyjából három-ötmillió forint - e két határ között ér majd a Veterán Zsiguli Egyesület által árverésre bocsátott, litván származású, bordó, 1970-es (tehát az első gyártási évből származó) Ezerkettes, ha elkészül. Annyira korai az autó, hogy Magyarországra hivatalosan még csak egy évvel később jöttek az első példányok belőle, ha be kellene tájolnunk a korhoz értőknek, akkor CZ-IC-ID-IE-táji rendszáma lett volna. Egy ZSIGULINAK! Lesz itt, aki érzi ennek a csodálatos abszurdságát.
Azért írtunk ilyen tág értékhatárokat, mert a koronavírus veteránpiaci árakra kifejtett hatását nehéz megjósolni, az biztos, hogy túl sok pénz van a témában szerte a világon, túl sok cég él ebből, túl nagy az iparág és akkora az érdeklődés, hogy földbe nem fog állni, de lesz egy átmeneti ármérséklődés. Aztán - mint minden nehéz időszak után, ez most is sejthetően így lesz - a nosztalgiahullám megint erőre kap és két-három év múlva valószínűleg a maiaknál megint feljebb lesznek az árak. De a három-ötmillió elég megbízható becslés, nagy pechhel csak az alját, mázlival a tetejét éri majd a kocsi.
Ez a Zsiguli pedig addigra lesz készen, mire a piac várhatóan stabilizálódik, mert szemre mutatós ugyan, de valójában teljesen fel kell újítani őt, a karosszériáján elvégzett pár szakszerűtlen javítás, illetve a korrózió miatt, de a motor is generálozásra szorul, miként egy csomó egyéb elemét (fékrendszer, kuplung, kipufogó) is újba kell tenni. Ami viszont igazi, nagy értéket képvisel benne minden más kereklámpáshoz képest, az a számtalan, eredeti, nagyon korai és épségben megmaradt különleges alkatrész: az embléma, a maszk, némelyik kezelőszerv és egy rakás egyéb. Ezek nagyjából mind ellenőrizhetők a Veterán Zsiguli Egyesület által készített 263 fotón, melyek itt tekinthetők meg.
Magyarországon egy, nem is, fél kezünkön meg lehet számolni, hány embernek van ennyire korai Zsiguli a birtokában, s mind olyan különlegesség, hogy tud róluk az egész közösség. Az egész világon talán ha pár száz ilyen autó lehet még lábon, azok pedig szinte kivétel nélkül a volt Szovjetunió területén vannak, s általában soha nem kerülnek eladósorba.
Ez most itt egy kivételes alkalom - ez az autó most kint van a piacon és aki ilyet akar, lehet, hogy soha nem talál majd másikat. A licit most, csütörtök délelőtt, a poszt írásakor 230 ezer forinton áll, ami röhejes pénz a kocsiért, bár az internetes licitek pszichológiájának ismeretében feltehetőleg az utolsó percekben, szombat este nyolc óra táján élesedik majd a küzdelem. Már csak a szórakozás miatt is érdemes lesz oda-odapillantani az aukció facebook-oldalára.