Árapály tölti az autókat a Shetland-szigeteken
Az elektromos autóknak egyik nagy problémája a rövid hatótáv, a másik pedig az, hogy a villamos energia a termelők összetételétől függően (pl. szénerőművek nagy aránya) akár ugyanolyan szennyezőek is lehetnek, mint a hagyományos motorral szerelt példányok. Ám mivel a címben említett szigetcsoport hosszában csupán 130 kilométer, az úthálózata pedig összesen 1042 kilométer, a hatótáv-para erősen indokolatlan, vagyis egy pipa már megvan. Hála az árapály-erőművek táplálta EV-töltőknek - amelyeket nemrég telepítettek - , viszont már a második problémát is kihúzhatják a shetlandiek, mivel teljesen megújuló forrásból tölthetik az elektromos autóikat.
A Yell-szigeti projektért a Nova Innovation felelős, amelynek árapály-turbinái már jópár éve szolgáltatnak energiát a térségben. 2016-ban indították el az első két 100 kW-os, M100-as turbinát a Yell és az Unst sziget közti Bluemull Sound szorosban: a rotorok átmérője kilenc méter, és az egységek 30-40 méteres mélységben vannak elhelyezve.
A rendszer tehát már üzemel egy ideje, a nóvum inkább az, hogy kimondottan turbinákról táplált EV-töltő most létesült először. Ugyan nem gyorstöltők, a maximális töltőteljesítmény 22 kW, de a sziget 1000 fős lakosságából biztos minden EV-tulajnak sikerül kivárni a sorát. Érdekesség, hogy a szorosban az árapály-ciklus hat óra, a csúcsidőben termelt fölös energiát pedig a Cullivoe-ban telepített Tesla-akkumulátorfarm szívja fel, amivel az energiaszegényebb időszakokat lehet kiegyenlíteni.
Világszerte rengeteg apró, Yellhez hasonló sziget van, ami minden szempontból, de energiaellátás szempontjából különösen rászorul a külső forrásokra, a shetlandi megoldás viszont számukra és a kedvező vízi adottságokkal rendelkező part menti városok számára is lehetővé teheti a hozzávetőleges környezetbarát autózást. Ez különösen a belső égésű motorral szerelt új autók 2032-es betiltása után lehet hasznos.