Pár hete adódott néhány nap szabadidőm a rendes éves nyaralásunk előtt, amit a megszokott vásárláson kívül némi játékkal töltöttem. Évek után előkerült a közismert PC-s harckocsis játék – nem, semmiképp nem reklámoznám, aki nem tudja, miről beszélek, guglizzon rá, garantáltan megtalálja – amihez rég nem nyúltam. A régi csalódások elhalványultak, adtam a játéknak egy új esélyt – csak hogy belefussak az EBR-be, amiből a fehérorosz játékfejlesztők igazi játékélmény-rontó borzalmat kreáltak.

Önmagában nem is érdemelne szót a fenti epizód, különösen, mivel a kérdéses játéknak nincs sok köze a valósághoz, de miközben elkezdtem utánajárni, hogy mi ez a furcsa, nyolckerekű harcjármű, az is kiderült, hogy a páncélozott Panhard EBR egyike azoknak a műszaki alkotásoknak, amelyekkel a tervezők minden létező és nem létező hagyományt, vélt vagy valós szabályt felrúgva alkottak valami nagyon izgalmasat.
A Panhard tervezőinek legmeghatározóbb ötlete az volt, hogy csaknem teljesen szimmetrikus járművet terveztek, egy-egy hajtott és kormányzott gumikerék-párral a két végén, és két pár középső, fém futófelületű, felhúzható, de szintén hajtott kerékkel. A szimmetrikus kormányzás miatt kis fordulókör adódott, és nem volt akadálya, hogy a jármű mind a két végén kialakítsanak egy-egy vezetőállást. Így az EBR egyik fontos tulajdonsága, hogy mindkét irányba hasonló dinamikával képes haladni.
Ezt az elrendezést már egy 1938-as prototípuson alkalmazták, de a Panhard AM 40 P jelzésű gyors páncélautó, amelyet 25 mm-es páncéltörő ágyúval és 85 lóerős motorral szereltek volna fel, a gyártásig már nem jutott el az 1940-es francia fegyverletétel előtt, hiába kapott a Panhard 600 darabos megrendelést.

A koncepciót azonban a háború után újra elővették, és alaposan továbbfejlesztették. A korábbi motort egy padlóba épített, 12 hengeres bokszermotorral helyettesítették. Lényegében a korabeli Panhard személyautók ezer köbcentis, kéthengeres, léghűtéses motorjából építettek össze hatot, ami 200 lóerős csúcsteljesítményt, és ezzel sokkal komolyabb dinamikát eredményezett. A hatliteres motor alacsony, 6,6-os kompressziójú hengerekkel és két karburátorral épült, ami lehetővé tette, hogy alacsony oktánszámú benzinnel üzemeltessék. Ugyanakkor az elhelyezése miatt a nagyobb javításoknál csak a középen beépített lövegtorony kiszerelése után lehetett kiemelni a helyéről.

A torony is nagyon szokatlan. A tervezők az igen ritka oszcilláló kialakítás mellett döntöttek, azaz a toronyba mereven építették be a löveget, és az egész tornyot egyben dönthették fel vagy le a löveg irányzásához. Ez a megoldás tette lehetővé, hogy az EBR tornyát automata töltőberendezéssel lássák el, amivel csökkenthették a toronyban helyet foglaló két legénységi tag terhelését. Már a kezdeti változatokba is viszonylag nagy kaliberű, 75 mm-es ágyú került, a gyártás utolsó évében pedig elkészült a 90 mm-es ágyúval felszerelt változat is.

Az EBR nem volt különösen erősen páncélozott jármű: a páncéltest nagy része 2 cm-es lemezből készült, a tornyot pedig a legvastagabb helyeken is csupán 4 cm-es páncélzat védte. Cserébe elérhette a 115 km/h-t is, és a fogyasztása sem volt több 50 liternél száz kilométeren – ez kb. 630 km-es hatótávot jelentett egy tank benzinnel – ami jó felderítő járművé tette. Ugyanakkor a hosszú csövű, viszonylag nagy kaliberű löveg gyalogságtámogató és páncélvadász feladatokra is alkalmassá tette. A guminyomás teljes elvesztése persze komoly irányítási problémákat okozhatott volna, de ezt a Michelin által kifejlesztett cellákra osztott gumiabroncsokkal oldották meg, amelyek viszonylag sok lövést kibírtak teljes leeresztés nélkül.
Az 1951 és 1963 között gyártott típus legnagyobb vásárlója a francia hadsereg lett, emellett Portugália, Marokkó, Tunézia, Mauritánia, Indonézia és a nyugat-német határőrség alkalmazta. Bevetésére elsősorban a francia és portugál gyarmati háborúkban került sor az 1950-es években, de voltak kevésbé harcias szerepei is. Így egy torony nélküli példányt használtak Charles de Gaulle temetésén, 1970-ben, az államférfi koporsójának szállítására.
Manapság leginkább csak múzeumokban fordul elő, hasonló furcsaság viszont azóta sem igazán készült. Talán nem túlzás, hogy a Panhard EBR olyan a harci járművek között, mint a Citroën DS a személyautók közt: olyan forradalmár, amely végül nem teremtett iskolát.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
