EBR: őrült, harcias franciaság

2021.07.31. 17:43
0 hozzászólás

Pár hete adódott néhány nap szabadidőm a rendes éves nyaralásunk előtt, amit a megszokott vásárláson kívül némi játékkal töltöttem. Évek után előkerült a közismert PC-s harckocsis játék – nem, semmiképp nem reklámoznám, aki nem tudja, miről beszélek, guglizzon rá, garantáltan megtalálja – amihez rég nem nyúltam. A régi csalódások elhalványultak, adtam a játéknak egy új esélyt – csak hogy belefussak az EBR-be, amiből a fehérorosz játékfejlesztők igazi játékélmény-rontó borzalmat kreáltak.

Önmagában nem is érdemelne szót a fenti epizód, különösen, mivel a kérdéses játéknak nincs sok köze a valósághoz,  de miközben elkezdtem utánajárni, hogy mi ez a furcsa, nyolckerekű harcjármű, az is kiderült, hogy a páncélozott Panhard EBR egyike azoknak a műszaki alkotásoknak, amelyekkel a tervezők minden létező és nem létező hagyományt, vélt vagy valós szabályt felrúgva alkottak valami nagyon izgalmasat.

A Panhard tervezőinek legmeghatározóbb ötlete az volt, hogy csaknem teljesen szimmetrikus járművet terveztek, egy-egy hajtott és kormányzott gumikerék-párral a két végén, és két pár középső, fém futófelületű, felhúzható, de szintén hajtott kerékkel. A szimmetrikus kormányzás miatt kis fordulókör adódott, és nem volt akadálya, hogy a jármű mind a két végén kialakítsanak egy-egy vezetőállást. Így az EBR egyik fontos tulajdonsága, hogy mindkét irányba hasonló dinamikával képes haladni.

Ezt az elrendezést már egy 1938-as prototípuson alkalmazták, de a Panhard AM 40 P jelzésű gyors páncélautó, amelyet 25 mm-es páncéltörő ágyúval és 85 lóerős motorral szereltek volna fel, a gyártásig már nem jutott el az 1940-es francia fegyverletétel előtt, hiába kapott a Panhard 600 darabos megrendelést.

A koncepciót azonban a háború után újra elővették, és alaposan továbbfejlesztették. A korábbi motort egy padlóba épített, 12 hengeres bokszermotorral helyettesítették. Lényegében a korabeli Panhard személyautók ezer köbcentis, kéthengeres, léghűtéses motorjából építettek össze hatot, ami 200 lóerős csúcsteljesítményt, és ezzel sokkal komolyabb dinamikát eredményezett. A hatliteres motor alacsony, 6,6-os kompressziójú hengerekkel és két karburátorral épült, ami lehetővé tette, hogy alacsony oktánszámú benzinnel üzemeltessék. Ugyanakkor az elhelyezése miatt a nagyobb javításoknál csak a középen beépített lövegtorony kiszerelése után lehetett kiemelni a helyéről.

A torony is nagyon szokatlan. A tervezők az igen ritka oszcilláló kialakítás mellett döntöttek, azaz a toronyba mereven építették be a löveget, és az egész tornyot egyben dönthették fel vagy le a löveg irányzásához. Ez a megoldás tette lehetővé, hogy az EBR tornyát automata töltőberendezéssel lássák el, amivel csökkenthették a toronyban helyet foglaló két legénységi tag terhelését. Már a kezdeti változatokba is viszonylag nagy kaliberű, 75 mm-es ágyú került, a gyártás utolsó évében pedig elkészült a 90 mm-es ágyúval felszerelt változat is.

Az EBR nem volt különösen erősen páncélozott jármű: a páncéltest nagy része 2 cm-es lemezből készült, a tornyot pedig a legvastagabb helyeken is csupán 4 cm-es páncélzat védte. Cserébe elérhette a 115 km/h-t is, és a fogyasztása sem volt több 50 liternél száz kilométeren – ez kb. 630 km-es hatótávot jelentett egy tank benzinnel – ami jó felderítő járművé tette. Ugyanakkor a hosszú csövű, viszonylag nagy kaliberű löveg gyalogságtámogató és páncélvadász feladatokra is alkalmassá tette. A guminyomás teljes elvesztése persze komoly irányítási problémákat okozhatott volna, de ezt a Michelin által kifejlesztett cellákra osztott gumiabroncsokkal oldották meg, amelyek viszonylag sok lövést kibírtak teljes leeresztés nélkül.

Az 1951 és 1963 között gyártott típus legnagyobb vásárlója a francia hadsereg lett, emellett Portugália, Marokkó, Tunézia, Mauritánia, Indonézia és a nyugat-német határőrség alkalmazta. Bevetésére elsősorban a francia és portugál gyarmati háborúkban került sor az 1950-es években, de voltak kevésbé harcias szerepei is. Így egy torony nélküli példányt használtak Charles de Gaulle temetésén, 1970-ben, az államférfi koporsójának szállítására.

Manapság leginkább csak múzeumokban fordul elő, hasonló furcsaság viszont azóta sem igazán készült. Talán nem túlzás, hogy a Panhard EBR olyan a harci járművek között, mint a Citroën DS a személyautók közt: olyan forradalmár, amely végül nem teremtett iskolát.

Az oldalról ajánljuk

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

26 perce
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06