Kamu-e az Atlanti-óceán autós átszelése?
Bárhogyan nézem, kamunak tűnik, de először vegyük végig a történetet/mesét, aztán majd okoskodhatunk arról, hogy ki hiszi el. Arról van szó ugyanis - legalábbis a Boredpanda szerint - , hogy két koma 1999-ben két autót hajónak használva átvitorlázott az Atlanti-óceánon. Ezekkel a teknőkkel:
Ebbe a ránézésre teljesen hülyeségbe, alaposan megvizsgálva pedig életveszélyes projektbe eredendően négyen vágtak bele, Marco Amoretti, két testvére és egy barátjuk Marcolino De Candia, akik Marcóék apjának a tervét valósították meg - az öreg kitalálta és megtervezte a projektet, de utána rákkal diagnosztizálták, és romló állapota miatt már nem vághatott bele, így a fiai próbálták megvalósítani apjuk álmát.
A négy férfi végül 1999. május 4-én (más forrás szerint 2000. május 4-én) indult a Kanári-szigetekről egy hajóvá alakított Ford Taunussal és Volkswagen Passattal. Az utastér volt a kabin, felülre egy gumicsónakot rögzítettek, melynek ki volt vágva az alja, és a tetőablakon keresztül mászhattak be a kocsiba. Mivel Marco két testvéréről kiderült, hogy nem bírják a vizet (vagy csak nem teljesen őrültek), végül csak Marco és barátja, Marcolino vágtak neki az útnak. Hogy a két testvér mikor és hogyan szállt ki, az egy újabb zavaros részlet.
A járművekről nehéz pontos leírást találni, ha jól értem, azért tudtak fennmaradni a vízen, mert Passat és a Tanunis alját poliuretán habbal töltötték fel, a nyílasait lezárták és leszigetelték, és minden bizonnyal valamiféle tőkesúlyra is szükség volt, hogy ne boruljon fel.
Az út nem bizonyult könnyűnek, amikor nem a napi kihívásokkal, mint a viharokkal kellett szembenézniük, akkor a bezártság, az unalom és a bizonytalanság tette őket próbára. Miután pedig a műholdas telefonjuk beadta a kulcsot, a világtól teljesen elszakítva hánykolódtak. Az otthoniak le is mondtak róluk, míg az indulás után 119 nappal megérkeztek Martinique-re, ahol a 3000 tengeri mérföldes (kb. 5000 km) útjuk véget ért. Ekkor tudták meg azt, hogy apjuk közben meghalt.
Eredetileg úgy tervezték, hogy tovább mennek a Karib-tengeren, majd Kubát érintve érnek az Egyesült Államokba (azért megnéztem volna, hogy a Floridai partiőrség elhiszi-e a történetüket), sőt, olyan ötletük is volt, hogy egészen New Yorkig mennek. Végül egy hónapot töltöttek Martiniquen, aztán hazarepültek. Bár fontolták egy könyv kiadását, elengedték az egészet - vagy azért, mert az út lelkileg megviselte őket, de az is lehet ugye, hogy nem is volt út, amit megírhattak volna.
Ez a történet húsz évvel később úgy került elő, hogy Marco elkezdte tervezni az út megismétlését, vagy legalábbis befejezését, és ehhez elkezdett támogatókat gyűjteni, illetve az eredeti út megfilmesítési jogaival házalni - mindeddig sikertelenül.
Szóval ez a sztori, de én továbbra is nagyon szkepitkus vagyok az valóságtartalmával - egyszerűen nem győztek meg sem a források, sem a képek hitelessége, úgyhogy egyelőre élek a gyanúval, hogy ez egy fake news. Marco Amoretti létezik, és tud úszó autót építeni, ugyanis Dél-Olaszországban és Velencében az elmúlt években rendszeresen megcsinálta a műsort egy hajóvá alakított Maseratival, de a többit fenntartással kezelem.
A fotók ugyanis nem bizonyító erejűek: bárhol és bármikor készülhettek volna, nincs rajtuk semmi olyan pont, ami alapján biztosan be lehetne azonosítani a keletkezésük idejét és körülményeit. Ráadásul sok képen mind a két autó autó látszik, ez alapján olyasminek tűnik, mintha utólag készültek volna. Persze attól, hogy utólag készülnek képek, még maga a történet lehetne igaz, de ez nem erősíti meg a hitem.
Műszakilag nem tűnik hihetőnek: az autóhajók borulékonysága, irányíthatóság és terhelhetősége sem győzött meg, hiszen élelmük, ivóvízük, illetve eszközeik sem feltétlenül férnek el a két autóban (pláne négy főre, ahogy eredetileg tervezték). Illetve egészen más egy hajóval Velence csatornáin krúzolni, és más az Atlanti-óceán viharait túlélni. Persze lehet benne high end technológia és csodás mérnöki megoldások hada, de ettől sem lett hitelesebb.
Dokumentáltság: hevenyészett Google keresés alapján egyetlen komolyan vehető lap sem számolt be róluk, az összes forrás az új projekthez összerántott honlapra mutat - pedig ha valaki 1999-ben átszelte volna autóból épített hajóval az Atlanti-óceánt, azt nehéz lett volna ennyire titokban tartani. Egy 2020-as South China Morning Post és egy Bored Panda cikk nem túl meggyőző. Nem kizárt persze, hogy mindenki előtt titokban tartva juttatták el az autókat a Kanári-szigetekre és kötöttek ki Martinique-en, de ez sem teszi hihetőbbé az egészet.