Szemekre vigyázni: itt egy Dacia sportkocsi a nyolcvanas évekből

2022.06.04. 15:02
16 hozzászólás

Ha az egykori keleti blokk, vagy ha úgy tetszik, a KGST autóparkjában kutatunk sportkocsik után, nem lesz túl nagy a merítés. Az egyetlen, nagyobb példányszámban - mondjuk ez is csak 101 darabot jelent - gyártott sportautó a Melkus RS1000 volt. A pehelykönnyű, mindössze 805 kilogrammos, és csupán 105 centiméter magas karosszéria Wartburg-technikát rejtett, de a háromhengeres kétütemű motor három porlasztót kapott, 70 lóerős volt, sőt létezett 1,2-es, 90 lovas variánsa is. A kellemes vonalvezetésű, sirályszárnyas kasznit látva és ezt a jellegzetes hangot hallva elég disszonáns érzések keríthették hatalmába a gyanútlan csodálkozót.

Ezeken kívül talán még a Škoda 110 Rapid és 130 Rapid ugorhat be, de azok inkább mondhatók sportosnak – már amennyire –, mintsem sportautónak. Na, de kinek jutna vajon eszébe a Dacia? Még talán a 1410 Sport Coupé esetleg, csakhogy volt ám a románoknak a nyolcvanas években egy másik modelljük is, ha úgy tetszik, a Kárpátok Toyota MR2-ese, a Dacia MD87.

Az autó atyja a tavaly, 71 éves korában elhunyt Nicolae Cosmescu volt, aki fiatalon került a pitești Dacia-gyár kutatás-fejlesztési és dizájnközpontjába. Az első komolyabb projektjeinek egyike az volt, amikor a Renault Estafette technikáját ültették át a TV-12 furgonba. Részt vett továbbá egy hatajtós, három üléssort magába zsúfoló Dacia fejlesztésében is, aztán átkerült a központi Dacia-műhelybe, a IASTA-hoz. További izgalmas feladatok következtek, például Oltcit hátsó futóművet henköltek Dacia alá, vagy éppen ívelt ablakokkal szereltek fel Dacia karosszériát. Minden hasonló munka egy-egy újabb lépés volt a nagy mű felé.

Kapcsolódó
Ezekhez képest egy kabrió - börtön!

Ezekhez képest egy kabrió - börtön!

Kabrió vagy roadster kéne? Vödör mélyén ülsz, falak vesznek körül. Motor? Azon kötelező a sisak, s vastag bőrruha kell. De ezek… Ezek itt tényleg bulisak.

Cosmescu ugyanis már gyermekkora óta arról álmodozott, hogy egyszer középmotoros autót építhet. Akkoriban persze nem igazán tűnt megvalósíthatónak az ilyesmi, a keleti blokkban főleg az egyszerű, de strapabíró technika, az olcsó megvalósíthatóság és a gazdaságos gyártás voltak a fő szempontok. De amikor hősünk az IATSA ralicsapatának vezetője lett, újra elkezdett álmodozni. Az álom középpontjában pedig egy igazi, középmotoros román sportkocsi állt. De hogy a valóságtól annyira ne rugaszkodjon el, azt is igyekezett mindig szem előtt tartani, hogy más, már gyártásban lévő modellek alkatrészeit használja fel, amit csak lehet, változtatás nélkül.

Így kiindulásként egy Dacia 1410 Sportot vágtak ketté, arra szerkesztettek egy új hátsó részt, méghozzá egy másik 1410 Sport felhasználásával. A motor is középre került, ahogy arra Cosmescu vágyott. Csakhogy a cél egy jól kezelhető, ideális súlyelosztású autó volt, de az 50-50 százalékos elosztáshoz trükközni kellett kicsit. Így a pótkerék például a motor eredeti helyére, az autó orrába került, míg a váltó egykori pozíciójába a benzintankot illesztették. Azt már utólag, egyik visszaemlékezésében tette hozzá a mérnök, hogy sokkal könnyebb dolga lett volna, ha a géptetőt – ami ugye immár hátul található – üvegszálas műanyagból tudta volna elkészíteni.

A motorra külön nem térnek ki a források, így csak tippelni lehet, hogy a 1410 Sportból örökítették át az 1397 köbcentiméteres, 65 lóerős négyhengerest. És bár egyes források elsőkerékhajtásról írnak, valójában hátul kapart a Kárpátok MR2-ese, ezt bizonyítja az egyik kép is, amelyiken éppen a hátsó kerekek verik fel a havat. És hogy honnan a név? Az MD87-ből az M az autó atyjának feleségét, Monicát jelöli, a D fiukat, Dragoşt. A 87 pedig a sorozatgyártás megkezdésének tervezett évét, 1987-et.

Csakhogy a sorozatgyártás soha nem valósult meg, még annak ellenére sem, hogy az MD87-ből nemcsak egy változat készült. A képeken is látszik egy ikerlámpás, enyhén Opel Manta utánérzésű variáns, ez volt az első. Raliversenyeken azért mozgásban is láthatta a közönség, de az igazat megvallva nem kapkodtak utána a kor legjobb román pilótái. Tartottak a szokatlan felépítéstől, és attól, nehogy összecsukják az egyedi autót. A második változat, az 1988-as Evo2 beazonosítható első lámpájáról, valamint nagy hátsó szárnyáról is – és ezen már végre meg tudta valósítani az üvegszálas motortérajtót is Cosmescu. Az 1991-ben elkészülő Evo3 meg már bukólámpákat kapott előre, ezeket ablaktörlőmotorok mozgatták.

Az MD87-eseket az utolsó csavarig maga Nicolae Cosmescu tervezte, így nem csoda, ha kivételes és fantasztikus érzés volt számára, amikor a legelső változat először kigördült a gyárból. Ráadásul minden klappolt, minden jól működött, pedig tartott tőle, hogy például a váltót nem sikerül megfelelően hangolni – nem volt semmilyen példa előtte, amihez nyúlhatott volna referenciaként. Később, amikor megkérdezték tőle, ha most kapna lehetőséget arra, hogy a Dacia teljes műszaki és pénzügyi támogatásával újabb MD87-et építsen, határozott igennel válaszolt.

Akárhogy is, ez az autó kiváló példája annak, hogyan lehet a semmiből létrehozni valamit, akaraterővel és kitartással. Mert bár az MD87 mint autó semmilyen szempontból nem tud versenyre kelni a korabeli nyugati sportkocsikkal, formája is olyan esetlen, amilyen, de a maga nemében már a létezése is egy igazi csoda.

Források: auto-zine.com, carthrottle.com, ceautoclassic.eu, automotorsisport.ro

Az oldalról ajánljuk

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

3 órája
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
  • Közélet

Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál

2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.

április 10., 06:03
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Neked ajánlott