Szemekre vigyázni: itt egy Dacia sportkocsi a nyolcvanas évekből
Ha az egykori keleti blokk, vagy ha úgy tetszik, a KGST autóparkjában kutatunk sportkocsik után, nem lesz túl nagy a merítés. Az egyetlen, nagyobb példányszámban - mondjuk ez is csak 101 darabot jelent - gyártott sportautó a Melkus RS1000 volt. A pehelykönnyű, mindössze 805 kilogrammos, és csupán 105 centiméter magas karosszéria Wartburg-technikát rejtett, de a háromhengeres kétütemű motor három porlasztót kapott, 70 lóerős volt, sőt létezett 1,2-es, 90 lovas variánsa is. A kellemes vonalvezetésű, sirályszárnyas kasznit látva és ezt a jellegzetes hangot hallva elég disszonáns érzések keríthették hatalmába a gyanútlan csodálkozót.

Ezeken kívül talán még a Škoda 110 Rapid és 130 Rapid ugorhat be, de azok inkább mondhatók sportosnak – már amennyire –, mintsem sportautónak. Na, de kinek jutna vajon eszébe a Dacia? Még talán a 1410 Sport Coupé esetleg, csakhogy volt ám a románoknak a nyolcvanas években egy másik modelljük is, ha úgy tetszik, a Kárpátok Toyota MR2-ese, a Dacia MD87.
Az autó atyja a tavaly, 71 éves korában elhunyt Nicolae Cosmescu volt, aki fiatalon került a pitești Dacia-gyár kutatás-fejlesztési és dizájnközpontjába. Az első komolyabb projektjeinek egyike az volt, amikor a Renault Estafette technikáját ültették át a TV-12 furgonba. Részt vett továbbá egy hatajtós, három üléssort magába zsúfoló Dacia fejlesztésében is, aztán átkerült a központi Dacia-műhelybe, a IASTA-hoz. További izgalmas feladatok következtek, például Oltcit hátsó futóművet henköltek Dacia alá, vagy éppen ívelt ablakokkal szereltek fel Dacia karosszériát. Minden hasonló munka egy-egy újabb lépés volt a nagy mű felé.
Ezekhez képest egy kabrió - börtön!
Kabrió vagy roadster kéne? Vödör mélyén ülsz, falak vesznek körül. Motor? Azon kötelező a sisak, s vastag bőrruha kell. De ezek… Ezek itt tényleg bulisak.
Cosmescu ugyanis már gyermekkora óta arról álmodozott, hogy egyszer középmotoros autót építhet. Akkoriban persze nem igazán tűnt megvalósíthatónak az ilyesmi, a keleti blokkban főleg az egyszerű, de strapabíró technika, az olcsó megvalósíthatóság és a gazdaságos gyártás voltak a fő szempontok. De amikor hősünk az IATSA ralicsapatának vezetője lett, újra elkezdett álmodozni. Az álom középpontjában pedig egy igazi, középmotoros román sportkocsi állt. De hogy a valóságtól annyira ne rugaszkodjon el, azt is igyekezett mindig szem előtt tartani, hogy más, már gyártásban lévő modellek alkatrészeit használja fel, amit csak lehet, változtatás nélkül.
Így kiindulásként egy Dacia 1410 Sportot vágtak ketté, arra szerkesztettek egy új hátsó részt, méghozzá egy másik 1410 Sport felhasználásával. A motor is középre került, ahogy arra Cosmescu vágyott. Csakhogy a cél egy jól kezelhető, ideális súlyelosztású autó volt, de az 50-50 százalékos elosztáshoz trükközni kellett kicsit. Így a pótkerék például a motor eredeti helyére, az autó orrába került, míg a váltó egykori pozíciójába a benzintankot illesztették. Azt már utólag, egyik visszaemlékezésében tette hozzá a mérnök, hogy sokkal könnyebb dolga lett volna, ha a géptetőt – ami ugye immár hátul található – üvegszálas műanyagból tudta volna elkészíteni.
A motorra külön nem térnek ki a források, így csak tippelni lehet, hogy a 1410 Sportból örökítették át az 1397 köbcentiméteres, 65 lóerős négyhengerest. És bár egyes források elsőkerékhajtásról írnak, valójában hátul kapart a Kárpátok MR2-ese, ezt bizonyítja az egyik kép is, amelyiken éppen a hátsó kerekek verik fel a havat. És hogy honnan a név? Az MD87-ből az M az autó atyjának feleségét, Monicát jelöli, a D fiukat, Dragoşt. A 87 pedig a sorozatgyártás megkezdésének tervezett évét, 1987-et.
Csakhogy a sorozatgyártás soha nem valósult meg, még annak ellenére sem, hogy az MD87-ből nemcsak egy változat készült. A képeken is látszik egy ikerlámpás, enyhén Opel Manta utánérzésű variáns, ez volt az első. Raliversenyeken azért mozgásban is láthatta a közönség, de az igazat megvallva nem kapkodtak utána a kor legjobb román pilótái. Tartottak a szokatlan felépítéstől, és attól, nehogy összecsukják az egyedi autót. A második változat, az 1988-as Evo2 beazonosítható első lámpájáról, valamint nagy hátsó szárnyáról is – és ezen már végre meg tudta valósítani az üvegszálas motortérajtót is Cosmescu. Az 1991-ben elkészülő Evo3 meg már bukólámpákat kapott előre, ezeket ablaktörlőmotorok mozgatták.
Az MD87-eseket az utolsó csavarig maga Nicolae Cosmescu tervezte, így nem csoda, ha kivételes és fantasztikus érzés volt számára, amikor a legelső változat először kigördült a gyárból. Ráadásul minden klappolt, minden jól működött, pedig tartott tőle, hogy például a váltót nem sikerül megfelelően hangolni – nem volt semmilyen példa előtte, amihez nyúlhatott volna referenciaként. Később, amikor megkérdezték tőle, ha most kapna lehetőséget arra, hogy a Dacia teljes műszaki és pénzügyi támogatásával újabb MD87-et építsen, határozott igennel válaszolt.
Akárhogy is, ez az autó kiváló példája annak, hogyan lehet a semmiből létrehozni valamit, akaraterővel és kitartással. Mert bár az MD87 mint autó semmilyen szempontból nem tud versenyre kelni a korabeli nyugati sportkocsikkal, formája is olyan esetlen, amilyen, de a maga nemében már a létezése is egy igazi csoda.
Források: auto-zine.com, carthrottle.com, ceautoclassic.eu, automotorsisport.ro

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
