Autótolvajból népi hős – a Belgrádi Fantom története
A hetvenes évek végének Jugoszláviájában járunk. A legóvatosabban fogalmazva sem volt akkoriban az utcakép szerves része arrafelé a Porsche. A hazájában legendás teniszező, Ivko Plecsevics azonban egy berlini teniszversenyen nyert egy 911 Targát. Noha a pontos évjárat és a kivitel ma már aligha visszafejthető, az biztos, hogy akkoriban a leggyengébb változatban is 150 lóerőt tudott a hathengeres bokszer. Teljesen más világ volt, mint mondjuk egy Zastava 1100.

Csakhogy volt egy Vladimir Vasziljevics nevű 29 éves srác, a barátainak egyszerűen Vlada. Esetleg Vlada Opel, mert elég komoly autóbolond volt, és imádta az Opeleket. Vagy Vlada Kljuc, azaz Vlada, a kulcs – ez már kevésbé hízelgő becenév, de bizonyos körökben elismerést lehet vele kiváltani. Onnan kapta ugyanis, hogy állítólag szinte bármilyen járművet el tudott lopni. Igen, egy Porschét is. Plecsevics Porsche 911-esét is, egy augusztusi estén.
Vlada azonban vagányabb volt annál, mint hogy egyszerűen csak elkösse, vezesse pár kilométert, majd sorsára hagyja, esetleg elpasszolja, vagy a nyomok eltüntetése érdekében árokba lökje, felgyújtsa a 911-est. Helyette inkább esténként, úgy tíz óra körül kivitte a Porschét, és Belgrád utcáin száguldozott vele. Nemcsak a maga szórakoztatására ám: minden alkalommal betelefonált a helyi rádióba, elárulva, mikor és hol találkozhatnak vele az emberek.
Így ment ez tíz napig (más források szerint csak 6-7 nap volt), és minden áldott éjszaka be is tartotta az ígéretét, mindig ott volt a Szlavija téren. A rendőrök is rendre kivonultak, de nem tudtak mit kezdeni vele. Amilyen gyorsan felbukkant a semmiből, olyan sebesen el is tűnt az éjszaka sötétjében. Ezért akasztották rá a Belgrádi Fantom nevet. Vlada híre gyorsan terjedt, egyre többen és többen sétáltak ki az utcára éjjelente, hogy megnézzék, ahogyan a lassacskán igazi népi hőssé váló srác újra és újra beleröhög Tito rendszerének képébe – nyilván soha nem nyert bizonyítást, hogy tényleg ez mozgatta, mindenesetre több tízezren támogatták.
De a rendőrség nem hagyhatta, hogy csúfot űzzenek belőlük, nem engedhették meg maguknak azt a luxust, hogy futni hagyják a Fantomot. Ahogy Vlada népszerűsége növekedett, úgy tettek egyre több erőfeszítést az elfogására a hatóságok. Végül az egyik estén csapdát állítottak. Buszokat is felhasználva barikádokat húztak fel, a száguldó autótolvaj pedig végül belerongyolt az egyik akadályba. Úgy tűnt, működik a kelepce, Vlada azonban nem sérült meg. Kikászálódott, futva menekült, és elvegyülve a tömegben nyoma veszett. Ismét.
Soha nem tudjuk meg, elkapták volna-e valaha, ha nincs egy névtelen telefon pár nappal később, ami a rendőröket a srác nyomára vezette. Két és fél évre börtönbe csukták, szabadulása után pedig, 32 éves korában autóbalesetben halt meg. Fehér Ladájával - amely egyes források szerint szintén lopott volt - egy parkoló kamionba szaladt bele. Felmerült a megrendezett baleset gondolata is, de máig nem tisztázott, pontosan mi lett Vladával, miután azon az utolsó éjszakán meglógott az egyenruhások elől.
A Belgrádi Fantom története egyébként máig sok ponton vitatott, felmerült sokféle változatban: a Porsche 911-es volt valóban? Vagy 924? (Mondjuk a képeket nézve elég egyértelmű, hogy előbbi.) Tényleg a legendás teniszezőé, esetleg Goran Bregovics zeneszerzőé, talán a dán nagykövetségé? Tényleg a rendszerrel szembeni fricska volt a cél, vagy egy lány miatt csinálta, akinek minden alkalommal egy-egy szál rózsát hagyott maga után a téren? Hiába na, igazi népmese lett belőle, szájról szájra terjedve.
A sztoriról készült film is, amelyet bár akciófilmként, sőt akció-thrillerként is emlegettek, van egy erős dokumentum jellege, sőt azóta is fel-felmerül, hogy valójában egy igen jól sikerült áldoku. Akkoriban az Urbanlegends is foglalkozott a történettel. Egy biztos, Vlada, a kulcs, avagy a Belgrádi Fantom az évtizedek során igazi legenda, a rendszer elleni lázadás jelképe lett.
Fotók: autoevolution, Kristian Kolima/Youtube

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért
A kulcs egyik része az eredeti tulajdonos személye.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
