Autótolvajból népi hős – a Belgrádi Fantom története
A hetvenes évek végének Jugoszláviájában járunk. A legóvatosabban fogalmazva sem volt akkoriban az utcakép szerves része arrafelé a Porsche. A hazájában legendás teniszező, Ivko Plecsevics azonban egy berlini teniszversenyen nyert egy 911 Targát. Noha a pontos évjárat és a kivitel ma már aligha visszafejthető, az biztos, hogy akkoriban a leggyengébb változatban is 150 lóerőt tudott a hathengeres bokszer. Teljesen más világ volt, mint mondjuk egy Zastava 1100.
Csakhogy volt egy Vladimir Vasziljevics nevű 29 éves srác, a barátainak egyszerűen Vlada. Esetleg Vlada Opel, mert elég komoly autóbolond volt, és imádta az Opeleket. Vagy Vlada Kljuc, azaz Vlada, a kulcs – ez már kevésbé hízelgő becenév, de bizonyos körökben elismerést lehet vele kiváltani. Onnan kapta ugyanis, hogy állítólag szinte bármilyen járművet el tudott lopni. Igen, egy Porschét is. Plecsevics Porsche 911-esét is, egy augusztusi estén.
Vlada azonban vagányabb volt annál, mint hogy egyszerűen csak elkösse, vezesse pár kilométert, majd sorsára hagyja, esetleg elpasszolja, vagy a nyomok eltüntetése érdekében árokba lökje, felgyújtsa a 911-est. Helyette inkább esténként, úgy tíz óra körül kivitte a Porschét, és Belgrád utcáin száguldozott vele. Nemcsak a maga szórakoztatására ám: minden alkalommal betelefonált a helyi rádióba, elárulva, mikor és hol találkozhatnak vele az emberek.
Így ment ez tíz napig (más források szerint csak 6-7 nap volt), és minden áldott éjszaka be is tartotta az ígéretét, mindig ott volt a Szlavija téren. A rendőrök is rendre kivonultak, de nem tudtak mit kezdeni vele. Amilyen gyorsan felbukkant a semmiből, olyan sebesen el is tűnt az éjszaka sötétjében. Ezért akasztották rá a Belgrádi Fantom nevet. Vlada híre gyorsan terjedt, egyre többen és többen sétáltak ki az utcára éjjelente, hogy megnézzék, ahogyan a lassacskán igazi népi hőssé váló srác újra és újra beleröhög Tito rendszerének képébe – nyilván soha nem nyert bizonyítást, hogy tényleg ez mozgatta, mindenesetre több tízezren támogatták.
De a rendőrség nem hagyhatta, hogy csúfot űzzenek belőlük, nem engedhették meg maguknak azt a luxust, hogy futni hagyják a Fantomot. Ahogy Vlada népszerűsége növekedett, úgy tettek egyre több erőfeszítést az elfogására a hatóságok. Végül az egyik estén csapdát állítottak. Buszokat is felhasználva barikádokat húztak fel, a száguldó autótolvaj pedig végül belerongyolt az egyik akadályba. Úgy tűnt, működik a kelepce, Vlada azonban nem sérült meg. Kikászálódott, futva menekült, és elvegyülve a tömegben nyoma veszett. Ismét.
Soha nem tudjuk meg, elkapták volna-e valaha, ha nincs egy névtelen telefon pár nappal később, ami a rendőröket a srác nyomára vezette. Két és fél évre börtönbe csukták, szabadulása után pedig, 32 éves korában autóbalesetben halt meg. Fehér Ladájával - amely egyes források szerint szintén lopott volt - egy parkoló kamionba szaladt bele. Felmerült a megrendezett baleset gondolata is, de máig nem tisztázott, pontosan mi lett Vladával, miután azon az utolsó éjszakán meglógott az egyenruhások elől.
A Belgrádi Fantom története egyébként máig sok ponton vitatott, felmerült sokféle változatban: a Porsche 911-es volt valóban? Vagy 924? (Mondjuk a képeket nézve elég egyértelmű, hogy előbbi.) Tényleg a legendás teniszezőé, esetleg Goran Bregovics zeneszerzőé, talán a dán nagykövetségé? Tényleg a rendszerrel szembeni fricska volt a cél, vagy egy lány miatt csinálta, akinek minden alkalommal egy-egy szál rózsát hagyott maga után a téren? Hiába na, igazi népmese lett belőle, szájról szájra terjedve.
A sztoriról készült film is, amelyet bár akciófilmként, sőt akció-thrillerként is emlegettek, van egy erős dokumentum jellege, sőt azóta is fel-felmerül, hogy valójában egy igen jól sikerült áldoku. Akkoriban az Urbanlegends is foglalkozott a történettel. Egy biztos, Vlada, a kulcs, avagy a Belgrádi Fantom az évtizedek során igazi legenda, a rendszer elleni lázadás jelképe lett.
Fotók: autoevolution, Kristian Kolima/Youtube