Így kezdj bele a szimulátorozásba
Úgy 10 éves lehettem, amikor szimulátorkormányt kértem a Jézuskától. Mondhatni, ekkor indult szimulátoros karrierem, ami kisebb-nagyobb megszakításokkal azóta is tart. Remek hobbi ez, amibe a vezetés szerelmeseinek mindenképpen érdemes belekóstolnia. Azonban a rengetegféle program, a széles kormánykínálat és a hobbit övező tévhitek miatt elsőre talán nehéz átlátni, hogyan érdemes belekezdeni. Ehhez szeretnék most segítséget nyújtani.
Mi a jó ebben egyáltalán?
A szimulátorozás lehetőségek kimeríthetetlen tárházát kínálja, és éppen ezért mindenki másért kezd bele, mást élvez benne. Vannak, akik kipróbálnák, megállják-e helyüket online bajnokságokban, vannak, akik csupán szeretnék átélni, milyen lehet a történelem egy-egy ikonikus járgányát ikonikus helyszíneken terelgetni, de akadnak olyanok is, akik megélhetési célokkal, autóversenyzői vagy e-sport karrierjük megalapozásaként tekintenek rá. Legyen akármelyik igaz rád, vagy vezéreljen bármi más, egy általános igazságot kijelenthetünk: a szimulátorozás olyan dolgokat tesz lehetővé, melyek normál körülmények között megvalósíthatatlanok, vagy legalábbis elérhetetlenek egy átlagember számára.

Szeretnéd kipróbálni, milyen vezetni egy McLaren F1-et? A való életben erre sosem lenne lehetőséged, de egy szimulátorban pár kattintás után megteheted! Végigmennél a legendás Nordschleifén egy Formula 1-es autóval, szakadó hóban, éjszaka? Ha megfelelő programot választasz, ez sem jelenthet gondot. Ráadásul mivel az egész a virtuális térben zajlik, sem saját, sem mások testi épségét, sem pedig a verdát nem kell féltened.
Persze lehet legyinteni az egészre, hogy ez csak játék, ahol kamuautókkal körözgetnek kamuversenypályákon, de ahogy a szimulátorosok jelmondata szól: “bár az autók csak virtuálisak, a versenyzés élménye valódi.”
Tényleg élethű egy modern szimulátor?
A szimulátorprogramok rengeteget fejlődtek az elmúlt évtizedek során. Beszédes, hogy számos profi autóversenyző használja őket gyakorlásra, lazításra. Nagy szimulátoros például a kétszeres Formula 1-es világbajnok Max Verstappen vagy a többszörös futamgyőztes Ferrari-pilóta, Charles Leclerc is. Ha nekik elég élethű, bizonyára neked is az lesz.
A realitásérzet azonban nem csak magán a programon, hanem számos más faktoron is múlik. Sokat számíthat, milyen kormányt, pedálokat és váltót használsz, milyen pozícióban vezetsz, vagy hogy milyen székben ülsz. Ha hajlandó vagy rászánni népi pénzt, időt és energiát, az eredmény akár valami ilyesmi is lehet:
Mi kell hozzá, és mennyibe kerül, ha bele akarok vágni?
A horgászathoz hasonlóan a szimulátorozásra is igaz, hogy ha akarod, a világ összes pénzét ráköltheted, de ha ennyid nincs, viszonylag olcsón is el lehet kezdeni. Könyveket lehetne teleírni azzal, hogy milyen különböző szimulátoros kiegészítők léteznek, melyik mit csinál, mire jó és mikor érdemes megvenni. Ezek többsége azonban abszolút opcionális, egy kezdő szimulátorosnak pedig nincs is szüksége rájuk. Éppen ezért most egy egyszerű, elérhető árú, de már abszolút használható otthoni szimulátor összeállításához fogok tippeket adni.
Három dologra lesz mindenképpen szükséged: egy számítógépre vagy játékkonzolra, egy kormány-pedál szettre, valamint egy szimulátor programra.
Milyen platformon érdemes szimulátorozni?
Elsőként mindenképpen azt kell eldöntened, milyen platformon szeretnél szimulátorozni. Ha rendelkezel egy Xbox One, Xbox Series S/X, PlayStation 4 vagy PlayStation 5 konzollal, esetleg van valamilyen használható asztali számítógéped vagy laptopod, akár már ezeken belekóstolhatsz a dologba. Egyet azonban fontos kiemelni: a szimulátorozás elsősorban PC-s műfaj.
Akadnak persze szimulátor programok játékkonzolokra is, de jóval kevesebb, és akkor még ott a kormány elhelyezésének problémája. Egy asztali számítógép vagy laptop esetén egyszerűen rögzítheted a kormányod az asztal tetejére, de egy játékkonzolnál - melyet a legtöbben kanapén ülve használnak - a dolog problémásabb lehet.
Én tehát mindenképpen azt ajánlom, ha teheted, asztali számítógépen vagy laptopon szimulátorozz. Az egész sokkal egyszerűbb, és jóval több lehetőséget rejt magában. Az sem baj, ha a számítógéped már régi és elavult - az öregebb programok között szinte biztosan találsz olyat, ami korrekt sebességgel eldöcög rajta: én is fogok néhány ilyet ajánlani.
Ha a kormány rögzítése nem jelent gondot, persze a fent említett játékkonzolok egyikével is belevághatsz a dologba, de számolnod kell a szűkösebb programkínálattal és a zárt rendszer okozta kötöttségekkel is.

Milyen kormányt vegyek?
Először meg kell ismerkednünk a a “force feedback”, vagy erő-visszacsatolás fogalmával. Amelyik kormány rendelkezik ilyen funkcióval, az képes szimulálni az autó kerekei felől érkező erőket, ezzel egy sokkal valóságosabb érzetet teremtve. Ha ráhajtasz egy kerékvetőre, a kormány rázni fog, ha gyors kanyart veszel be, akkor ellentart, de a kerekek megcsúszását, a tapadási viszonyok változását is érezni rajta. Ez hatalmas segítség abban, hogy megtaláld az autó határait, és hogy konzisztens köröket tudj futni. Bár léteznek szimulátor kormányok csalogatóan alacsony áron e funkció nélkül is, én mindenképpen azt ajánlom, inkább force feedbackeset vegyél, még ha többe is kerül. Éppen ezért csak ilyeneket fogok ajánlani.
Szerencsére már a kínálat alján is elérhetőek teljesen korrekt minőségű kormányok, amelyek hosszú évekig megbízható társaink lehetnek a virtuális versenypályákon. Kompromisszumokat azonban így is kötnünk kell ebben a kategóriában.
A Thrustmaster régóta jól csengő név a szimulátorkormányok piacán, mivel kedvező áraik mellett igen jó minőséget is képviselnek. Két belépőszintű kormányuk a TMX és a T150, melyek néhány apróságtól eltekintve teljesen egyformák. Mindkettő kompatibilis számítógéppel, a különbség így a gombkiosztáson és a színen kívül annyi, hogy a TMX Xbox, míg a T150 PlayStaion játékkonzolokkal is használható. Körülbelül 80 ezer forintért cserébe egy teljesen korrekt force feedbackes kormányt, és egy némileg gyengébb minőségű, de persze abszolút használható kétpedálos pedálszettet kapunk, melyet később akár le is cserélhetünk a gyártó egy drágább modelljére.
Kicsivel feljebb már kevesebb a kompromisszum, és összességében minőségibb, teljesebb csomagot kapunk a pénzünkért.
A T248 a TMX és a T150 nagy testvére, mely minőségi hárompedálos pedálszettel, több funkcióval és beépített kijelzővel érkezik. Összességében jelentősen többet nyújt, mint az imént említett olcsóbb modellek, főleg, ami a pedálokat illeti. Elérhető PC/Xbox és PC/PlayStation kompatibilis verzióban is.
Logitech G920 és G29
A Logitech is régi versenyző a szimulátorpiacon, és szintén rengeteg játékos bizalmát élvezi. A G920 és G29 alapból három pedállal és kormányon elhelyezett LED-sorral érkezik. A Thrustmaster TMX és T150-hez hasonlóan a G920 és G29-is lényegében ugyanaz a termék, csak előbbi PC-vel és Xbox-szal, még utóbbi PC-vel és PlayStationnel kompatibilis.
Melyik szimulátorprogramot válasszam?
Már csak a program kiválasztása van hátra. Hogy kinek melyik megfelelő, nagyban függ az egyéni indíttatásoktól, illetve attól, hogy milyen platformon játszik az illető. Mindenesetre alább egy abszolút szubjektív listát találsz, ami olyan szimulátorokat tartalmaz, melyeket saját tapasztalataim és a közösség véleménye alapján bátran ajánlani tudok.

iRacing - PC - Online versenyzésre nincs jobb
Az iRacing abszolút piacvezető az online többjátékos szimulátorok körében. Amellett, hogy tekintélyes autó- és pályakínálattal rendelkezik, teljes körű online szolgáltatásokat is nyújt ranglistákkal, licensz- és büntetőrendszerrel együtt, ráadásul még az egyik legvalósághűbb szimulátor is a piacon. Ha egy olyan programot keresel, melyben lényegében bármikor, szinte bármilyen kategóriában találsz online ellenfeleket, egyértelműen az iRacing a legjobb választás.
A sok pozitívum mellett viszont akadnak ellenérvek is a programmal szemben. Az első az ára: az iRacing havi körülbelül 4500-5000 forintos előfizetési díj ellenében játszható, ám ezért csak néhány pályához és autóhoz férünk hozzá, a többit nekünk kell megvenni. Ha ehhez hozzávesszük, hogy összesen több mint 100 autó és pálya található a programban, ha mindent akarunk, az árak brutálisan magasra szökhetnek. Ráadásul mindezek mellett az iRacing egy viszonylag erős számítógépet is igényel, melyet szintén drága beszerezni, ha nem rendelkezünk eggyel.

RaceRoom Racing Experience - PC - Az iRacing olcsóbb alternatívája
A RaceRoom bizonyos értelemben a szegény ember iRacingjének tekinthető. Ez a program is elsősorban az online versenyekre koncentrál, 217 autót és 55 pályát tartalmaz, ám viszonylag olcsón játszható. Nincs előfizetési díj, így néhány autóval és pályával teljesen ingyen megismerkedhetünk, ám a tartalmakat nagyrészt itt is külön kell megvásárolni. Jó hír viszont, hogy az autók és pályák árai jóval kedvezőbbek, mint az iRacingben, ráadásul a RaceRoom egy viszonylag gyenge és elavult laptopon vagy asztali számítógépen is játszható.
Az árnyoldalt itt a szegényes online funkciók és a szűkös játékosbázis adják. Ahhoz, hogy találj egy számodra megfelelő online bajnokságot, valószínűleg rengeteget kell bújnod az internet bugyrait.

Assetto Corsa - PC/Xbox/PlayStation - Ha csak magadban vezetgetnél
Az Assetto Corsa egy kiváló szimulátor remek vezetési élménnyel, de főleg akkor jó választás, ha csak magadban furikáznál. Az egyjátékos mód szegényes, és bár akadnak online bajnokságok, ez a program közel sem nyújt olyan többjátékos szolgáltatásokat, mint az iRacing vagy akár a RaceRoom. Viszont tengernyi plusz autó és pálya elérhető hozzá az interneten, melyeket lelkes játékosok készítettek. Bár az Assetto Corsa PC mellett Xbox és PlayStation konzolokra is elérhető, ezek a változatok problémásak, sok bennük a hiba, ráadásul plusz autókat és pályákat sem tudunk hozzájuk adni.

Project CARS és Project CARS 2 - PC/Xbox/PlayStation - Ha a legjobb egyjátékos élményt keresed
Ha nem érdekel az online versenyzés, de gépi ellenfelekkel azért ringbe szállnál a bajnoki címért, jó választás lehet a Project CARS vagy Project CARS 2. Ezekben lényegében egy teljes versenyzői karriert végigjátszhatsz, alsóbb kategóriáktól indulva egészen az autóversenyzés legmagasabb szintjéig. Bár a Project CARS játékoknak megvannak a maguk gyenge pontjai, és a játékosok szerint vannak náluk valósághűbb szimulátorok is, érdemes lehet tenni velük egy próbát. Plusz pont ráadásul, hogy számítógép mellett Xbox és PlayStation konzolokra is elérhetőek, különösebb kompromisszumok nélkül.

F1 sorozat - PC/Xbox/PlayStation - Ha csak a Formula-1 érdekel
Már jóideje minden évben kapunk egy új Formula 1-es szimulátort, melyre általában vadul ráugranak a bajnokság rajongói. Bár az utóbbi évek programjai valóban egész jól visszaadják, milyen lehet F1-es pilótának lenni, ezek sem tartoznak a legélethűbb szimulátorok közé. Mindenesetre ha odavagy a száguldó cirkusz világáért, megérhetnek egy próbát.

Dirt Rally és Dirt Rally 2.0 - PC/Xbox/PlayStation - Ha a murva a te világod
Ha a kötöttpályás versenyzés helyett inkább a rali vonz, jó választás lehet a Dirt Rally vagy ennek folytatása, a Dirt Rally 2.0. Mindkettő igen kíméletlen és embert próbáló ralis szimulátor, melyek remekül átadják, milyen kötélidegek és villámreflexek kellenek ehhez a szakághoz.

rFactor, Race 07, GTR2 - PC - Ha gyenge a számítógéped
Ha nem rendelkezel elég erős számítógéppel a fenti programok futtatásához, remek választás lehet néhány régebbi, de kiváló szimulátor, mint az rFactor, a Race 07, vagy a GTR2. Mai szemmel mindhárom szinte egy kenyérpirítón elketyeg, miközben fizikai modellezésük a maga idejében kiemelkedőnek számított, és még manapság se vall szégyent.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
