Tudod, mit tett a Taxi rendezője a Peugeot 205 GTi-vel?
Idén lett negyven éves a Peugeot 205, és bár a GTi csak 1984-től volt elérhető, azonnali népszerűségét többek közt Gérard Pirès James Bond-tematikájú reklámjának is köszönhette. Cserébe nem volt nagy ár az akkor még 1,6-os motorral szerelt korai verzió beáldozása. Ez lett a 'Le Bombardier', tehát a bombázó című alkotás.
Ahhoz, hogy a bombázó elnevezés stimmeljen, egy Lockheed AC-130-at kellett volna használni a sima teherszállító C-130 Hercules helyett, de ennyi VHS-ről mentett képkocka alapján meg nem mondom, így volt-e. Ami biztos, hogy Gérard Pirès rendezett már néhány közepes, vagy még annál is rosszabb francia vígjátékot és akciófilmet, mire 1984-ben a Peugeot felkérte, hogy kezdjen valamit a James Bond lázzal az Octopussy sikere után.
14 évvel később Luc Besson forgatókönyve alapján megrendezte a Taxit is, szintén a Peugeot támogatásával. Az kivételesen jó lett, és a 406-osnak is jót tett, ám most vissza 1984-be. Kedves nézők, Le Bombardier:
Hogy az akkoriban még a XU5J-kódjelű 1.6-os motorral szerelt, vagyis alapból 104 lóerős 205 GTi mennyire volt szórakoztató padlógázon egy befagyott tavon át, mindenki megtippelheti. Elég tudni hozzá, hogy az autó súlya úgy 850 kiló körül mozog.
Más kérdés, hogy hiába az ültetett független kerékfelfüggesztés a keményebb rugókkal, a stabilizátorokkal és a Speedline kerekekkel, egy 205 GTi sem élhette túl az ejtőernyő nélküli landolást. Így hát íme azok a képkockák is, melyek annak idején a vágóasztalon maradtak, illetve egy az autó utóéletéről is:
A kaszkadőrautók élete sanyarú. A „205, micsoda szám!" kampány ezzel az akciódús reklámfilmmel kiegészítve viszont annyira bejött a Peugeot-nak, hogy mikor a sokkal kevésbé sikeres 208 GTi eladásait akarták megtolni, nem tettek egyebet, mint fogták Gérard Pirès filmjét, megszórták a CGI-mesterek összes trükkjével, és örültek, hogy nem kell semmit újra kitalálni.
A legenda visszatér, a retro általában megbízhatóan működik, a fekete-piros fényezés pedig önmagáért beszél:
A 208 GTi 30th Anniversary Edition egyébként 205 lóerőt és 300 Nm nyomatékot préselt ki a jól bevált 1.6-os turbómotorból, sperrdifivel támogatva a lendületes kanyarvételeket. Igazából az eredeti is kéne, meg ez is. Ha már a Taxi rendezője, megjegyzem, hogy a ninja Peugeot sem lett az enyém...