Mindenből lehet kempingautó! Kalandozzunk minimálban
Itt a nyár, és hirtelen mindenki kempingautót kezdett építeni. De mi van, ha nem akarunk vagy nem tudunk építeni. Az elmúlt években szerencsésen végig próbálgattam a lakóautózás és lakókocsizás majd összes verzióját és azt kell mondanom, a kombi beépítése előtt érdemes elgondolkodni a tetősátron.
Jó pár éve élem már a tetősátrasak életét, jellemzően iKamper tetősátrakkal. Bár nem olcsók, de szerintem a sima sátrak (amik amúgy szintén nem túl olcsók már) meg a kombi bematracozása és a lakókocsizás között ez az ideális középút ár/érték arányban. Bármire fel lehet dobni, aminek a dinamikus(!) terhelhetősége megfelelő, így pillanatok alatt expedíciós autóvá változik minden autó, pár éve Bolla Gyuri például a családi Lodgy-ra dobta fel.
De a Lodgy még egy viszonylag nagy autó, viszont egy ideje már követem Dog and Momonga oldalát, ahol egy japán fiatalember mutatja be, milyen az camperélet a piac egyik legkisebb járművével. Konkrétan egy japán belpiacos Jimnyről van szó, a hazai modellekhez képest a legnagyobb különbség, hogy 600 köbcentis motor adja a meghajtást, kis turbórásegítéssel, így éri el a 65 lóerőt. A felszereltség fő egysége természetesen akárcsak Gyurinál, egy iKamper Skycamp Mini tetősátor. Akinek kisebb autója van, ideális méret, jóval (kb 20 kg) könnyebb is mint a nagy testvére. Amikor ez járt nálam, Tommal 10 perc alatt le- és felszereltük az az autókra, amikor épp kocsit kellett cserélni a sátor alatt.
Persze, ha elég méretes az autód, akkor érdemes a nagyobb sátorban gondolkodni. A Mini se gond két embernek, de azért egy Skycamp már tánctér a legtöbb piacon kapható sátorhoz képest is. Persze nem árt elgondolkodni a tároláson, bár személyes tapasztalatok és a Vadkempinges csoport tapasztalatai is azt mutatják, ha nem megyünk le meggondolatlanul egy mélygarázsba, nem nagyon okoz gondot a folyamatos használat se. Ha van rá lehetőségünk, akkor a levételt nagyban megkönnyíti a garázs tetejére szerelt emelőszerkezet, pár tízezer forintért már egész komoly dolgokat lehet kapni, néha még a nagyáruházakban is feltűnik ilyen akció, csak figyeljünk a terhelhetőségre. Viszont utána egyedül is tudjuk mozgatni a sátrat.
Épp vetésforgóban vagyok, a nagy Skycamp 3 távozott és jött helyette egy Mini 3. Jelenleg kicsit meg vagyok lőve, hiszen a Vadmusso is távozott, épp nemrég fotózták le ahogy a - remélhetőleg boldog - jelenlegi tulajdonosa suhan vele a Szentendrei úton, persze tetősátor nélkül ;) .
Autókeresésem és preferenciáim elég szerteágazóak, a pickuptól a 8-9 személyes nagy Transitig minden van a Hahu-s parkolómban. És akárhányszor posztol a fent említett japán fiatalember vagy az Autós vadkempinges csoport szintént tetősátrazó Jimny-s tagja, a parkoló szaporodik pár Jimnyvel.
A tetősátor adott és mostanra kb kitisztult az is, mit viszek magammal egy pár napos csavargásra. Jellemzően egy vagy két 5 literes víz, amiből aztán főzünk és iszunk. Mellé van egy klasszik patronos kempingfőző, tudom, hogy nem a leghatékonyabb, de végtelenül egyszerű szállítani és használni. Pár pohár, tányér, bögre, evőeszköz és egy nagyobb vágódeszka szokott még lenni a csomagban, na meg egy lábos, egy serpenyő és egy közepes tál, egy-két rendesebb kés. Ezekkel mindent megoldunk, ami főzés. Na meg az elmaradhatatlan Bialetti meg egy kisebb lavór a mosogatáshoz, miegymáshoz. Ez utóbbi, ha a Jimny nyer, valószínűleg összehajtható változatban él tovább.
A kempingfőző mellé mostanság bekerült az iKamper Disco tárcsája. Ez elég jól ki van találva, ha akarom gázos tárcsa, ha akarom a tábortűz fölé is akaszthatom de akár bográcsot is lógathatok rá. Az állvány igen masszív, igény szerint változtatható a magassága, bónusznak pedig a fejében lévő nyílásba például egy ¼-⅜-os spigot adapterrel akár fényképezőgépet is rögzíthetek.
Ezekkel nagyjából az összes főzős történetet le tudjuk fedni. Ami sok helyet foglal, de nem hagynám otthon, a kompresszoros hűtőláda, ez a nagy melegben megfizethetetlen. A táplálásáról alaphelyzetben egy napelem és egy napelemes vezérlővel összekötött munkaaksi gondoskodik, de ha a költséghatékonyan összerakott házi powerbank összeomlik, valószínűleg valami ilyesmi lesz az utód, mint az Ecoflow River Max volt, annyival egyszerűbb annak a kezelése (na meg a gondozásmentessége).
Szóval nehéz szívvel elbúcsúztattuk a Skycampet, de hamarosan várhatók az élmények a Mini-vel, amit, ha minden jól megy, a júliusi Parkoló Parádén is meg lehet majd nézni! Igaz az általam preferált szállító jelöltekkel van egy kis gond, mert az amúgy ideális ( ;) ) és elérhető Ranger Raptoron ugyan van platósín (tetősín nincs), de akkora keresztléc (160 cm) kellene, ami tán az országban sincs, a másik végletnél a Suzuki-n sincs sín, körmös csomagtartóval meg talán nem gyaláznám meg a tesztautót. De valami lesz, legfeljebb tényleg veszek egy Jimny-t és egy utánfutót (nem is gondolnánk, de a Jimny hivatalosan is el tudná húzni a lakókocsimat) vagy egy pickupot. Itt leginkább az dönt, hogy mit látok meg hamarabb, ami belefér a költségvetésbe és még nincs porrárohadva, lelakva.
A tetősátrakat az iKamper hazai forgalmazója, az Impar Kft. bocsájtotta rendelkezésünkre!
Vadmusso a Totalcaron
- Ide nekem a trágyahordót
- Távozik a Vadmusso, de nem maradhatok pickup nélkül, klausztrofóbiás leszek, ha fél méternél lejjebb ülök egy járműben. Na, de mit választanék?
- Kempingezés a magasban
- Itt se a szikla, se a vakond nem zavarja az alvást, csak tériszonyod ne legyen.