Azok a mocskos 90-es évek: így lett vége a nagy autólopások korának
A kilencvenes években volt egy mondás Magyarországon: kétféle ember létezik, akinek ellopták az autóját és akinek még nem.

Bolya Zoltán, a sztori szerzője autókat lopott a kilencvenes évek rendszerváltást követő porfelhőjében, de nem okozott gondot számára egy-egy betöréses rablás sem. Történeteiben megelevenedik a harminc évvel ezelőtti utcák szocializmusból ébredő hangulata, a rendőrség tehetetlensége és a kezdetleges állami rendszerek kiskapui. Ladák, Unók, Asconák és Calibrák sírnak fel neve hallatán, hát még azok a tulajok, akik reggel csak hűlt helyüket találták autóiknak. Bolya Zoltán jogos büntetését megkapta, húsz éve jó útra tért, és jelenleg iskolákban tart preventív előadást gyerekeknek arról, hogy hogyan ne rontsák el úgy, mint ő.
Ez már a múlt, legalábbis hazai tekintetben, hiszen a nyugati országokban, pláne az észak-amerikai kontinensen a mai napig jövedelmező biznisznek tűnik az autólopás. Csak egy kis kitekintés: a biztonságosnak gondolt kanadai Torontóban naponta közel harminc autót kötnek el a rafinált bűnözők, ráadásul ez a szám évről évre növekszik. Míg 2015-ben 3285 autónak kélt lába, ez 2022-ben már 9771-re ugrott, ami majdnem 50 százalékkal több, mint az azt megelőző évben.

De HOGY ALAKULT A HELYZET NÁLUNK?
Magyarországon mindössze 361 kocsit loptak el 2022-ben, ami Kanadához hasonlóan szintén emelkedést mutat, habár csak 5 százalékkal több, mint 2021-ben. A lopások egy része továbbra is szervezett galerik számlájára írható, de egyre több a sofőrök felelőtlenségét kihasználó - járó motorral hagyott autó / gyújtáskapcsolóban felejtett kulcs - alkalom szülte tolvaj is. Magyarországon továbbra is a főváros vezeti a statisztikát, ami nem véletlen, hiszen arányaiban itt van a legtöbb autó, és a legfiatalabbak is. A slágertípusok az Opel, a Suzuki, a Volkswagen és a Ford, hiszen ezeket a legkönnyebb elpasszolni, mert gyakori márkák és gyorsan ki lehet árulni őket. Érdekesség viszont, hogy a legtöbb eltulajdonított típus nem is személygépjármű, hanem egy régi ismerős, a Simson.
mi volt régen, az annyiszor emlegetett „mocskos 90-es években?”
Az évtized elején leginkább keleti gyártmányok rótták az ország útjait, bár itt-ott azért már feltűnt néhány Opel Kadett, Volkswagen Golf, vagy az igazán tehetősek körében a Mercedes és a BMW. Ehhez igazodott a feketepiac is. A legtöbb ellopott autó a Lada szinte összes típusa volt, de leginkább a „kockalámpás” 2107-est keresték/kerestük. Kagylósított ülése bármely másik Ladában jól mutatott és a motorja, váltója, számos alkatrésze kompatibilis volt a régebbi modellekével. Leginkább ezt a típust érte meg ellopni.
Ritkán tökéletes, de...
Az Escort-Kadett-Golf hármasból a korabeli összehasonlító tesztekben a Kadett az örök második.
A 2107 meglovasítása gyakorlatilag nem tartott egy percig sem, ráadásul az akkori viszonyokhoz mérten drága kocsinak számított. Keresettek voltak az alkatrészei, ezért sosem maradt rajtunk, nem volt kockázat. Hogy mennyit kóstált egy 2107-es lopottan, vagy miért érte meg a kockáztatást, mire elhoztuk? Nagyon egyszerű. Ha valaki egyben vette meg az autót, akkor állapottól és kortól függően harminc-negyvenezer forintot kellett kipengessen. De ha volt kedvünk, időnk és biztonságos műhelyünk alkatrészeire szedni, akkor a befektetett energiával a haszon is nőtt, gyakran a négyszeresére. Megérte? A havi átlagkeresetet tekintve bőven, ha viszont elkaptak volna, akkor persze nem. Természetesen előbb-utóbb elkerülhetetlen volt a lebukás, így azt gondolom, hosszú távon semmi esetre sem volt életbiztosítás ez a „szakma”.
A Lada másik legértékesebb típusa a Samara volt
Samarával tényleg csak a tehetős, középosztálybeli családok jártak. Az ötajtós, ötsebességes verziója közel félmillió forintba került újonnan, amit kevesen engedhettek meg maguknak. Ám hiába került sokba és hiába kerestünk volna jól rajta, ha olyan macera volt az ellopása, hogy csak ritkán mentünk bele. Már az ajtó kinyitása sem volt egyszerű, de beindítani? - egy valóságos rémálom! Minimum tíz perc, de inkább több idő kellett az elkötéséhez. Persze néhányat elhoztunk, de piaca sem volt igazán, és a kockázattal sem volt arányban a kecsegtető haszon. A Lada lopások korszakának a Samara megjelenése vetett véget.
Nem autó ez. Inkább időutazás
Samara. Értéke nulla, vonzereje marginális, mai szemünkkel már a hajdan használt „gépkocsi” jelzőt is fájó szívvel akasztanánk rá. De tud valamit, ami hihetetlen. Hiszen ez vadonatúj!
Helyüket a nyugati gyártmányok vették át, a hétköznapi szerszámokat pedig speciális eszközök váltották fel. Például a zárhúzó, amely a dugóhúzó elvén emelte ki a zárbetétet, vagy a zártörő, amellyel egyszerűen kitörtük a zárban levő lamellákat, így a betét elfordult.
Bár virágzott az üzlet, mégsem volt minden olyan vidám
Nem elég, hogy folyamatos macska-egér játékot játszottunk a rendőrökkel, nagyon könnyen belefuthatott az ember egy másik alvilági csapat hálójába is. Ebből pedig nehézkes volt szabadulni, pláne ha olyan ember autóját kötötte el valaki, aki alvilági körökben fontos figura volt. Ráadásul, ilyenkor a hatóságoktól sem lehetett segítséget kérni, hiszen senki sem sétált be a zsarukhoz azzal a felkiáltással, hogy jó napot, én egy bűnöző vagyok, és betámadtak, mert elloptam valaki autóját, aki ismeri XY alvilági embert, ezért tőlem most milliókat követelnek.
Ilyenkor hasonló bandához sem volt jó ötlet fordulni, mert könnyen előfordulhatott, hogy megegyeznek egymással, és onnantól mindkét csapat tartotta a markát a maga jussáért. És mi történt, ha valaki nem fizetett? Volt, aki fekete zsákban végezte, vagy elkaparták az erdőben, mint egy kutyát, mások csak megúszták néhány alapos veréssel, a végén pedig jobbnak látta kifizetni, amit követeltek tőle.
Az ilyen sztorik miatt végül ráálltunk a külföldi rendszámos autókra, hiszen ezekkel kisebb volt a rizikó, hogy az alvilágban is kerestesse a tulaj az autóját.
De mi volt a sláger a tolvajok körében?
Mint korábban írtam, a 90-es évek első felében még a keleti típusok, de leginkább a Lada, majd ahogy a nyugati gyártmányok is egyre jobban teret nyertek, a Volkswagen, az Audi és a többi német márka vált célponttá. Ezeket az autókat megérte bontani, mert az alkatrészeik ára igencsak borsos volt akkoriban, ahogy egyébként ma sem a legolcsóbbak. Voltak, akik hamisított külföldi papírokkal „befrankózták” az autókat, míg mások a keleti határon hordták át Ukrajnába, Romániába vagy a déli szomszédokhoz. Stílusosan fogalmazva, ekkor padlógázon pörgött az autó biznisz.
Aztán szép lassan - néhány éves késlekedéssel- a gyártók és a hatóságok is ráeszméltek, hogy valamit tenni kellene. Csak nem járta, hogy aki a volt szocialista blokk országaiba érkezett a fiatal autójával, az szinte borítékolhatóan vonattal ment haza, mert ellopták a kocsiját. Egyébként egy időben emiatt lopáskárra már nem is kötöttek biztosítást a nagy nyugati biztosító társaságok.
1995 volt a fordulópont, innentől a legtöbb gyártó ellátta az autóit valamilyen biztonsági rendszerrel, ami csodát ugyan nem tett, de megnehezítette a tolvajok munkáját. Többé már nem volt elég a csavarhúzó, vagy egy zárhúzó és egy kis reszelő, hogy elhozzunk egy autót. A meló persze nem állt le, csak ami korábban öt percet vett igénybe, az ekkortól jóval többet, ami növelte a helyszínen elfogás kockázatát. Én ekkor döntöttem úgy, hogy felhagyok az autólopással.
Ja, és a rendőrök...
Végül ők is komoly képzést kaptak, ráadásul minden kerületnek lett külön gépjárműlopásokra szakosodott osztálya. Mellettük a Gepárd Csoport, a Gépjármű Felderítés olyan hatalmat kapott, ami valóban visszaszorította a nem éppen áldásos tevékenységet.
Javuló statisztikák
A Totalcar fél órára szükség-színtársulatot alakított, és képregényes formában dolgozta fel az autótolvaj elfogását.
A teljes sikerhez azonban nem volt elegendő az elfogás, ha a bíróságon végül megúszta valaki egy felfüggesztettel, vagy egy alacsony ítélettel. Ezért a bírói gyakorlat is bekeményített, a gépjárműves eseteket már kiemeltként kezelték. Kis túlzással egy gyilkos is jobban járt a pulpitus előtt, mint egy visszaeső autótolvaj, ráadásul sok esetben még a kedvezmény lehetőségéből is kizárták a delikvenst. Idővel megjelentek a térfigyelő kamerák is a frekventáltabb részeken és a forgalmasabb utakon. Bár ezeket eleinte sokan ellenezték - talán még élt bennük a szocialista rendszer megfigyeléseinek emléke -, mégis hatékonyan visszaszorította a bűnözést.
A rendszer annyira bekeményített, hogy a kilencvenes évek végétől szinte már nem is kellett semmit csinálni, elég volt gyanúsan viselkedni. A „nagy testvér” mindent látott, és mielőtt kettőt pisloghatott volna, aki rosszban sántikál, már rajta is voltak a zsaruk. Ha mégis megúszta a helyszíni elfogást, akkor is lekövethető volt, hogy milyen autóval érkezett, vagy távozott a kamerák felvételei alapján, így a körözést is gyorsan kiadhatták ellene.
Ám az igazi ok, amiért kihaltak a klasszikus autótolvajok, arra az Ököljog! 2. részének főszereplője, Fecó adta meg a választ:
A másik, mi sem lettünk fiatalabbak. Az én korosztályom már nem tud a rendőrök elől szaladgálni, kerítéseken átugrálva menekülni, órákon keresztül meglapulni valahol, mire elmúlik a veszély. Sokan meghaltak, vagy beleestek a kábítószerbe és lezüllöttek, mások családot alapítottak és leálltak. A rengeteg külföldi bűnöző pedig vagy időben lelépett innen, vagy a büntetése letöltését követően kiutasították az országból. Akik pedig nem látták be, hogy ideje váltani? Na velük vannak tele a börtönök!
(A szerző az Ököljog könyvek írója)
A szerző korábbi publikációi:
Autótolvaj 3: így választ(ott) autót a tolvaj
Autótolvaj 2 - az alvilágnak nincs romantikája!
Autótolvaj – így loptunk autót a kilencvenes években

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
