Hallstatti túra egy új négyévszakossal
A Volvo négyévszakos Kumhókat hordott eddig. Nem is voltak rosszak, de a 2018-19-es évjáratból érkeztek, jó pár tízezer (lehet százezer, csak én raktam bele kb 25 ezret) kilométeren át szolgáltak. Az elmúlt fél évben már kezdett látszani rajtuk a használat, gondoltam, a télnek nem így kéne neki vágni, főleg, mert tervben volt olyan helyszínek látogatása, ahol kicsit több a hó és a jég, mint itthon.
Tetősátorral Dalmáciában
Első tesztek a kempinges Volvóval avagy elkezdődött Camper Gustafsson projekt!

Sokáig nézelődtem, hogy mit vegyek. Az alap paraméterek ezek voltak:
- Az eddigi pozitív tapasztalatok alapján maradhat a négyévszakos.
- Ne legyen túl zajos.
- Ne legyen aranyáron.
- Néha lemegyek az aszfaltról, nem árt, ha ott is megállja a helyét.
- Legyen rajta téli gumi jelölés, nyugaton erre ugranak.
- Nem baj, ha optikailag jól néz ki.
Németországba készülsz télen? – változott a téli gumik szabályozása, Jánost máris megbüntették
2018 előtt gyártott téligumival jársz Németországban? Vess egy pillantást az abroncs jelöléseire, talán már nyárigumi az a téligumi.
Utóbbi miatt egy pillanatig elgondolkodtam a BFGoodrich KO2-n, de mivel az ilyen gumikkal megtettem már pár tízezer kilométert (egy időben minden összkerekes, kicsit is terepjárónak kinéző vagy pickup tesztautón ilyen volt, beleértve az összes nálam táborozó Isuzu D-Maxot és Ssangyong Grand Mussót), gyorsan le is beszéltem magam róla. Jól néz ki, nyáron még elmegy, de ahogy vizet lát, mintha jégen mennél. Ja és bazi hangos.
Kempingezés a magasban
Itt se a szikla, se a vakond nem zavarja az alvást, csak tériszonyod ne legyen.

Sima négyévszakost a néha előforduló terepes használat miatt, illetve a megjelenés miatt dobtam, aztán előbukkant ez:

Kumho AT52 RoadVenture XL névre hallgat, és bár a négyévszakos utcai gumik között hozzák a keresők, valójában erősített félterepes AT gumi, téli abroncs jelöléssel. A kereső nem írt olyan szépeket zaj és egyéb témában, ezért utána túrtam a neten. Itthon gyakorlatilag ismeretlen, az európai tesztek se emlegetik, viszont az USA-ban egész gyakran előfordul mindenféle pickupos fórumokban pozitív előjellel. Igen sok mérföldet mennek ezekkel, olyan körülmények között, amiről mi csak álmodhatunk, és az ára se volt elszabadulva (annyira), így döntöttem.

Mivel közeledett egy osztrák túra időpontja, ahol bármilyen viszonyok is lehetnek, gyorsan megrendeltem, rutinosan nem magamhoz, hanem a kedvenc gumisaimhoz (Spot Mobil Gumi), akik gyorsan fel is dobták. Szegény futár szívta csak meg, mivel pont a nagy budapesti mindent lezárunk napon próbált eljutni a csomaggal, de végül kimozogtuk.


Optikailag hozta is az elvártakat, de azért az se baj, ha az úton marad az autó a téli csúszkában, erre kiváló lehetőség egy december eleji osztrák túra, ami Hallstatt mellett kezdődött.
Mire figyeljünk, ha Ausztriába megyünk télen?
Ausztriában (és a legtöbb magashegyi területtel rendelkező országban) a téli szezonban (november 1. - április 15.) kötelező a téli gumi használata a 3,5 tonna alatti gépjárműveknek. Ezt az abroncson a M+S és a hármas hegycsúcs a hópihével jelzi. Vigyázzunk, azt amin rajta van az M+S (mud and snow) de nincs hegycsúcsos hópihe, azt már nem mindenhol fogadják el téli guminak!

Az se mindegy, hogy milyen állapotban van a gumi, a mintázat minimum mélysége 4 mm-nél nem lehet kisebb! Bizonyos utakon táblával jelzik, hogy ha a körülmények úgy hozzák, hólánc is kötelező, így érdemes azt is magunkkal vinni.
A téli gumi meglétét szúrópróbaszerűen ellenőrzik.
Németországba készülsz télen? – változott a téli gumik szabályozása, Jánost máris megbüntették
2018 előtt gyártott téligumival jársz Németországban? Vess egy pillantást az abroncs jelöléseire, talán már nyárigumi az a téligumi.
Hallstattig jórészt autópálya volt, nagy izgalmak nem történtek. Az már az elején kiderült, hogy egyfelől nem vészes a zaj, másfelől eltűnt pár effekt, amit addig a futóműnek tulajdonítottunk, előrevetítve egy szervizlátogatást emiatt. Nos ezt úgy tűnik, egy gumicserével is megúszhatjuk néha (bár így se volt olcsó a buli).

Hallstatt egy izgalmas és igen csinos, de egész kicsike település, ami mostanság azzal került be a hírekbe, hogy sok más népszerű helyhez hasonlóan ők is próbálják kiszorítani a turistaáradatot. A falu egy hegyoldalba épült a tó partján, és csak 1875-ben épült ki az első rendes út, addig kizárólag vízi úton vagy öszvérrel lehetett megközelíteni.

A település meglehetősen ősinek mondható, a legrégebbi leletek i.e. 5000-ből származnak. Technika iránt érdeklődöknek különösen érdekes lehet a hegy oldalában lévő sóbánya, ahova egy siklóval lehet a legkönnyebben feljutni, ami az egyik belső parkolótól indul. Érdemes felmenni, nagyon izgalmas túrát hoztak össze, bónusz csúszdákkal.

A P2-es parkoló, bár csábítóan a központban van, ide szezonban nem valószínű, hogy bejutunk, nagy forgalom esetén ugyanis lezárják az utakat és sorompóknál lévő parkolókból busszal lehet bejutni. A település a szokatlan építési mód és a gyönyörű táj miatt a 20. században mindig is népszerű volt, de az utóbbi pár évben két esemény megsokszorozta a turisták számát. Ennek az egyik oka, hogy állítólag a Jégvarázsban erről a faluról mintázták a királyságot, Arendelle-t.

A másik pedig, hogy egy kínai üzeltember a van pénz lóvéra jegyében felhúzta a kisváros tökéletes mását Kínában. A helyi erőkkel beszélve ez a nagyobb baj, mert a kínaiak meg akarják nézni az eredetit és nagyon sokan vannak, cserébe semmilyen szabályt nem tartanak be, simán bemennek magánlakásokba, beletolják a kamerát az arcodba (tele is van ne kamerázz ábrákkal a város).


Hallstatt után dél felé vettük az irányt, itt kezdett izgalmas lenni az út, hosszú, hangulatos és meredek alpesi szerpentinek követték egymást a 166-os úton, amíg el nem értük az A10-est, amin már simán suhanhattunk a számtalan alagúton keresztül Villach felé. Villach is régóta lakott, a legrégebbi emberi nyomok i.e. 3500 körül bukkantak elő, de a rómaiak is építettek itt utat Rómába. Az utak azóta is fontos elemei a környéknek, Ausztria egyik legfontosabb csomópontja van itt.

A várost kétszer is földrengés pusztította el, némi tűzvésszel karöltve, a második világháborúban pedig fontos ipari és logisztikai helyszín révén természetesen a földig bombázták. Villach egy 500 méter körüli tengerszint feletti magasságban lévő völgyben fekszik, számtalan tó társaságában, a hazai olvasóknak talán a Wörthi tó a legismerősebb a távolabbi sarkában Klagenfurt városával. A hegyek körülötte impozánsak, nem sok van 2000 méter alatt. Ja és itt csörgedezik át a Dráva is felénk.

A következő célpont az Ossiacher See fölé magasodó, 1500 méterig felnyúló Kanzelhöhe volt, ahol sikerült egy olyan szállást foglalni, ami egy olyan, elég izgalmas és néhol csodás kilátással rendelkező szerpentinen érhető el, ami másfél sávon és 9 kilométer hosszan tekeredik fel a hegyre, egész 1500 méterig, mögötte a Gerlitzen 2000 méteres csúcsaival.

Persze, amilyen az én szerencsém, hó szinte csak mutatóban volt, szerintem elriasztom a hópelyheket, de azért jeges, hóleples részek akadtak, persze, hogy mind a visszafordítókban.

Miközben csapattam felfele, folyamatosan az járt az eszemben, milyen jól lehetne itt egy rally autóval menni. Nem igazán megbocsájtóak a kanyarok, többségében az út mellett meredek lejtők, korlát nem sok, na meg néha azért jönnek szembe is, szóval azért érdemes ésszel menni.

Végül az igazi nagyhavas csapatáson kívül mindenhogy sikerült kipróbálni az új gumikat, így 2000 kilométer után azt tudom mondani, egyelőre bevált. A következő projekt a fent látható két Hella Classic felszerelése, egy jó kis téli tetősátor karbantartással karöltve és talán egy téli tetősátrazás dízelfűtéssel megsegítve.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
