Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi

A tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

2025.03.10. 15:52
2 hozzászólás

Mit csinál egy autós újságíró a szabadidejében? Autót épít-szerel. Hát mi mást csinálna?

A mai rohanó világunkban elengedhetetlen a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése és fenntartása. Az autós újságírók nincsenek könnyű helyzetben ezen a területen, hiszen napi szinten hazaviszik a munkájukat, a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt. Nem meglepő, hiszen ilyen foglalkozást többnyire csak az választ, aki valóban érdeklődik az autók iránt, nem csupán közlekedési eszközként tekint rájuk. 

Ennek az érdeklődésnek gyakori manifesztációja az úgynevezett autodidakta autószerelői hajlam. Tudjátok, amikor az egyszeri autóbolond nekiáll a garázsban magának szerelni-karbantartani a családi és haveri járműflottát. Állítólag kiváló hobbi és az idegeket is nyugtatja, közösségteremtő ereje pedig jelentős. Valahogy mégis az a tapasztalat, hogy az önjelölt szerelőknek jut bőséggel a szentségelésből és a "torkosborz" üzemmódból is. 

A sztorit már ismerhetitek, a megbízható és csekély karbantartási igényű Puntók mellé tavaly beszereztem magamnak egy igazi szopórollert, csak hogy legyen mivel felborítani a már említett munka-magánélet egyensúlyt. Fiat is, Idea is, robotizált manuálváltós is, mi baj lehet? Én személy szerint a váltóhidraulika felől vártam az első szabotázskísérleteket, az együtt töltött közel egy év alatt azonban jelét sem adta felmondási szándékának. 

Kapcsolódó
Mit tud a lesajnált robotváltó egy 20 éves Fiatban?

Mit tud a lesajnált robotváltó egy 20 éves Fiatban?

Mielőtt leszólod, használnod kell egyszer egy ilyet hosszabb időre. Anélkül sosem fogod érteni, a jó dolgairól pedig örökre lemaradsz.

Emiatt év végén úgy határoztam, hogy ha már az Idea nem hajlandó együttműködni az önsorsrontásomban, előre szaladok és elkezdek rajta kicserélni mindent, aminek nem ismert a szerviztörténete. A vezérlés cseréjéről nem szólt az autó előélete, a vásárláskor pedig csak a szíj szemrevételezése adott támpontot. Jónak tűnt, de az azóta eltelt egy év során biztos nem lett fiatalabb (Ennyit arról, hogy vételt követően azonnal vezérléscsere a kötelező program). Intéztem hát a karácsonyfa alá egy vezérműszíj készletet vízpumpával megspékelve, majd valamelyik borongós januári hétvégén jó elfoglaltság lesz a csere. 

A szíjszakadás megelőzése lenne a cél, idáig nem szabad eljutni.
A szíjszakadás megelőzése lenne a cél, idáig nem szabad eljutni.

Az élet persze közbeszólt, se szabad hétvége, se mókolási kedv nem jutott év elején. Február utolsó hetében azonban egy hét szabadság hullott az ölembe, kiváló alkalom lesz ez a vezérléscseréhez. Semmi extrára nem kell gondolni, 1.4 szívóbenzin, se okoskerék, se vezérlésmódosító, se változó szelepvezérlés, se dupla szíj. Pár óra alatt megvan az egész mutatvány. Ha összeköti az ember egy délutáni grillezéssel, akkor lehet négy is. 

Mi is így tettünk, a vezérléscserét az autószerelőm műhelyében végeztük, ha esetleg nem várt komplikáció adódna, egyből kéznél lesz a megoldás is. De nem készültünk semmi váratlanra, egy ilyen faék bonyolultságú motornál semmi sem indokolja az előzetes borúlátást. 

Nem rakétatudomány, de azért igényel szaktudást és tapasztalatot a beszerelése.
Nem rakétatudomány, de azért igényel szaktudást és tapasztalatot a beszerelése.

Egy hibát mégis vétettünk: pénteki napra ütemeztük a karbantartást

Ez amiatt kapitális melléfogás, hogy egy hibás vagy nem megfelelő alkatrész esetén a sarki autósbolt nem fog tudni segíteni, majd csak hétfőn reggel tud polcról adni egy cseredarabot. Ez a szcenárió azonban fel sem merült bennünk, havonta tucatjával történik ilyen beavatkozás, még sosem volt komolyabb gond ebben a műhelyben. 

A beavatkozás simán ment, közben még arra is jutott idő, hogy a húsokat megforgassuk a grillen. Komplikáció egy szál se, a motortartó bak simán lejött, a szíjtárcsák és a vezérműszíj feszítőgörgője sem akadékoskodott, egyedül a vízpumpa rögzítőcsavarjai igényeltek nyomatékosabb fizikai ráhatást, de kijöttek azok is. 

Ha ennél egyszerűbben oldották volna meg a digó mérnökök, akkor poháralátét lenne.
Ha ennél egyszerűbben oldották volna meg a digó mérnökök, akkor poháralátét lenne.

Akkor még senki sem gyanakodott, hogy a régi vízpumpa okkal ragaszkodik a betöltött pozíciójához

Egy húszéves autónál nem rendkívüli, ha egy-két csavart unszolni kell kitekerés előtt. Az összeszerelési fázis a szétszerelésnél is gyorsabban ment, az úgynevezett jelre állítást inkább a szerelőmre bíztam, az ő rutinját még az én lelkesedésem sem tudja pótolni. Minden flottul ment. Egészen az első motorindításig. 

Az új vízpumpa a régivel értett egyet: kár volt kicserélni

A hűtőközeg új szivattyúja ugyanis artikulálatlan módon zúgott alapjáraton és éktelen módon visított a leggyakrabban használt fordulatszám-tartományban, 1500 és 2000 között. Mi a tosz? Szerelési hiba? - ennyi hagyta el a számat a hangorkán jelentkezésekor. A szerelőm szúrós tekintetéből hamar rájöttem, hogy ilyesmiről szó sincs. A szíjfeszítőt nem lehet rosszul feltenni, lévén automata feszítőrugós. A vezérlés is jó helyen van, a motor szépen jár és jól veszi a fordulatot. Gyári hibás vízpumpa lesz az, láttam már pár ilyet az elmúlt 30 évben, bár Fiatra nem jellemző. - kaptam a tudásbonbont. 

A kiszerelt alkatrészeknek semmi bajuk sem volt...
A kiszerelt alkatrészeknek semmi bajuk sem volt...

Két probléma is jelentkezett így egyszerre: Egyrészt most raktuk össze, szedje szét újra az, akinek két anyja van egy faluban, használt (a kiszerelt - a szerk.) szivattyút amúgy sem szerelünk vissza - szólt a szakavatott verdikt. Másrészt, ha szét is szednénk ismét, kellene bele egy új, nem visító cseredarab. Péntek délután olyat viszont a boldogasszonyfői Szent Kleofás sem tud elővarázsolni. Így jobb híján megettük az időközben elkészült grillhúsokat, majd visító vízpumpával elhagytam a tett helyszínét.

Mások isznak bánatukban, mi eszünk.
Mások isznak bánatukban, mi eszünk.

Nagy tragédia nem történt, ellenben eléggé bosszantó a dolog. A vezérlésszett egy jó nevű alkatrészforgalmazótól származik, számlával-garanciával. A szett sem alsópolcos, az olcsóság semmiképpen sem indokolhatja a kifogásolható minőséget.

Egyszerűen csak zöld nullát pörgetett a krupié, arra meg senki sem szokott tétet tenni

Ilyenkor nincs más megoldás, vagy megtanulja az agyam szűrni a visítás frekvenciáját és együtt élek vele, vagy visszaviszem a hibás alkatrészt és garanciában kicseréltetem. Előbbi elvi és gyakorlati oldalról is kizárt. Utóbbihoz viszont szét kell szedni újra az egész miskulanciát, a garanciális csere adminisztrációja már csak apró kellemetlenség ehhez képest. 

Hamarosan újra ez a látvány fogad majd.
Hamarosan újra ez a látvány fogad majd.

Én még szerencsés vagyok, mert hobbiszerelőként nem terhel munkadíj. Aki viszont nem magának szerel, annak ilyen helyzetben kétszeres munkadíjjal is számolnia kell. A szerelő ugyanis nem tehet arról, hogy a hozott alkatrész gyári hibás, emiatt pedig nem is várható el tőle, hogy jótállás (garancia) keretében újra nekilásson a műveletnek és kicserélje a hibás összetevőt. 

A legtöbb szerelő nem dolgozik hozott alkatrésszel, pont emiatt.

Ritkán áll elő ilyen helyzet, más miatt viszont senki sem szeretne kétszer dolgozni ugyanazon a munkaterületen. Ez ellen nem véd semmi, a prémium alkatrészgyártóknál is megesik néha, hogy hibás az új alkatrész. Sőt, újabban az olcsóbb kategóriát érdemes venni, semmivel sem rosszabbak vagy megbízhatatlanabbak mára a felsőpolcosokhoz képest. Annyit lehet tenni ellene, hogy egyszerre két-három, ugyanolyan alkatrészt is berendelünk más gyártóktól, legyen kéznél, ha az első szerelés kihozza az alkatrész gyártási hibáját. - sommázta évtizedes tapasztalatait a szerelő. 

Egy ilyen szíjszakadásnál kétségtelenül jobban jártam, de azért na!
Egy ilyen szíjszakadásnál kétségtelenül jobban jártam, de azért na!

Pár hétig-hónapig biztosan így járok majd az Ideával, gyalogosvédelmi szempontból kifejezetten előnyös ez a felállás (nemcsak látnak, de hallanak is közeledni). A szabadidőautó szerintem ugyanis nem attól az, hogy minden szabadidőmet elviszi a szerelése. Úgy gondolom, hogy a hobbiautózás elsősorban a vezetés élményéről szól inkább. A visítást meg úgyis csak mi, autóbolondok halljuk, az utca népének fel sem tűnik. 

Tanulság? Talán annyi, hogy a hétvége kapujára időzíteni egy ilyen karbantartást nem a legjobb ötlet, a gyári hibás alkatrészek ellen pedig a rossz szellemeket távol tartó műhelymacska sem gyógyír. 

Mivel ez nem rontás, hanem gyártási hiba, a macska sem tudott segíteni.
Mivel ez nem rontás, hanem gyártási hiba, a macska sem tudott segíteni.

Az oldalról ajánljuk

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Kamu váltóval érkezhet az első elektromos Ferrari
  • Hírek

Kamu váltóval érkezhet az első elektromos Ferrari

A rendszer a gázpedál állása, valamint egy virtuális sebességfokozat alapján számolja ki a villanymotor nyomatékát.

2 órája
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07