11 órája Módosítva: 2024.12.22 11:59
0 hozzászólás

Totalszubjektív - Alfa Romeo GTV

53507

 A történet még '97-be nyúlik vissza.

Egy remekbe szabott anyagi összeomlás okán akkoriban egy Golf 1.6 D típusú rémálom kiegyensúlyozatlan tulajdonosa voltam. A négykerekű hibátlan volt, -13 fokon – ha hinni lehet a hőmérőnek – is pöccre indult, és ötliteres gázolajfogyasztással próbált meg szeretetet kicsikarni magának. Megjegyzem, ilyen elvtelen módszerekkel csak feleségemnél ért el kimagasló sikereket, engem hidegen hagyott, mint eszkimó a bálnazsírt.

A vétel napjától számított 21. napon sürgős késztetést éreztem arra, hogy a már amúgy is túl hosszúra nyúlt együttlétünket mindörökre megszakítsam. A tavasz közeledtét érezvén férfiúi vérem pezsegni kezdett, így az autópiac felé vettem az irányt.

És akkor, ott, megtörtént.

Megláttam Őt!

Merthogy természetesen Róla van szó. Szerényen piroslott háttal nekem, a piac egyik sarkában úgy, hogy először hátulról mutatta elképesztően karakteres vonásait. Álltam földbe gyökerezett lábbal, és már akkor tudtam, hogy Ő kell nekem, és semmi nem akadályozhat abban, hogy magamévá tegyem. (A semmi fogalomkörén persze kívül esett bizonyos nagyságú összeg megjelölése vételárként.) Vállalva ez utóbbi eset kiváltotta esetleges szívinfarktus kockázatát, határozott léptekkel az eladóként funkcionáló kedves bácsihoz léptem, úgy téve, mintha világ életemben GTV-t birtokoltam volna. Egyszerűen lenyűgözött az autó formája, arányai, egész megjelenése. A belső tér kiképzése, a műszerfal, az ülések mind-mind mint régi ismerősök üdvözöltek, holott azelőtt soha nem láttam ilyen autót. Utoljára kamaszkorom első szerelménél éreztem hasonlót, bár az nem volt ennyire intenzív.

Az ítélet ide kattintva folytatódik!

Egy kis Csikósi Alfa sztori

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
december 20., 17:35 Módosítva: 2024.12.22 14:05
0 hozzászólás
Vennék autót, pénz is van rá, csak nem adják oda.
Szólj hozzá!
december 18., 17:33 Módosítva: 2024.12.20 06:17
0 hozzászólás

Közeledik a karácsony, a szeretet, az ajándékozás és a felesleges stressz ünnepe. Ilyenkor nemcsak a céges rendezvények, hanem a szerkesztőség által szervezett munka utáni programok is megsokszorozódnak, legyen szó házon belüli Gran Turismo bajnokságról, pizzapartiról, vagy társasjátékozásról. Az előbbi kettő még várat magára, viszont a társasozáson már túl vagyunk, ami a laphoz illő tematikával rendelkezik: kipróbáltuk, milyen a Heat – Padlógáz. Előre szólunk: ez a cikk nem egy részletes bemutató, sokkal inkább egy élménybeszámoló. Ha az érdekel, hogyan kell játszani, ajánljuk a Mit Játsszunk? és a Gémklub szabályismertetőjét.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
december 16., 15:41 Módosítva: 2024.12.21 20:10
2 hozzászólás
Sokszor szörnyülködtünk már azon, hogy milyen elképesztően felment az új autók ára az utóbbi években. Már meg se rebben a szemünk, amikor meglátunk egy 20 milliónál is drágább hobbiterepjárót, ami még csak nem is prémium. Ha képben vagy az egyébként nehezen követhető árakkal, akkor ez a kvíz tetszeni fog, hiszen pont ezekről a barátságtalan árakról szól. A feladat szokás szerint rém egyszerű: mutatok egy új, Magyarországon kapható autót, neked pedig meg kell tippelned, hogy mennyit kérnek érte. Hajrá!

Fontos: a képek esetenként illusztrációk, mivel nem a pontos modellt ábrázolják, hanem általában egy magasabban felszerelt, drágább darabot.

A kvíz első részét itt találod:

A második részt pedig itt érdemes keresni:

A Dacia Jogger sokat ad, relatíve kevés pénzért. Mennyit kérnek most az ötszemélyes alapváltozatért?
A Dacia Jogger sokat ad, relatíve kevés pénzért. Mennyit kérnek most az ötszemélyes alapváltozatért?
Mit gondolsz, hol kezdődik most egy új Golf ára?
Mit gondolsz, hol kezdődik most egy új Golf ára?
Mennyit kérnek a palettán olcsónak számító, manuál váltós Porsche 911 Carrera T-ért?
Mennyit kérnek a palettán olcsónak számító, manuál váltós Porsche 911 Carrera T-ért?
Mennyiért adja a Tesla a Model 3 WLTP szerint 702 kilométeres hatótávú, hátsókerekes, Long Range változatát?
Mennyiért adja a Tesla a Model 3 WLTP szerint 702 kilométeres hatótávú, hátsókerekes, Long Range változatát?
A Hyundai Santa Fe nagyszerűen sikerült, gigantikus hobbiterepjáró. Minimum mennyit kell fizetni a hétszemélyes változatért?
A Hyundai Santa Fe nagyszerűen sikerült, gigantikus hobbiterepjáró. Minimum mennyit kell fizetni a hétszemélyes változatért?
Na és mi a helyzet a Suzuki S-Crosszal? Mennyit kell leszurkolni egy fapados darabért?
Na és mi a helyzet a Suzuki S-Crosszal? Mennyit kell leszurkolni egy fapados darabért?
Minimum mennyit kérnek a stílusos, elektromos Mini Cooper SE-ért?
Minimum mennyit kérnek a stílusos, elektromos Mini Cooper SE-ért?
Az egyik kedvenc, modern Mercim a fantasztikus formájú CLE Coupé. Szerinted mennyiért lehet hazavinni az alapmodellt?
Az egyik kedvenc, modern Mercim a fantasztikus formájú CLE Coupé. Szerinted mennyiért lehet hazavinni az alapmodellt?
A Skoda Karoq a kompakt hobbiterepjárók között igen népszerű darab. Mennyibe kerül a legolcsóbb változat?
A Skoda Karoq a kompakt hobbiterepjárók között igen népszerű darab. Mennyibe kerül a legolcsóbb változat?
A Citroën új olcsó autója a C3. Mennyit kérnek az alapmodellért?
A Citroën új olcsó autója a C3. Mennyit kérnek az alapmodellért?
Sajnos nem sikerült a válaszok elmentése. :(
Kérjük próbálja meg újra.
2 hozzászólás
december 13., 13:14 Módosítva: 2024.12.17 11:59
0 hozzászólás

Közeledünk az év végéhez, viszont az idei szezon TC Tréning szempontjából már lezárult. December 7-én, mikulás után egy nappal volt az év utolsó TC Tréningje a Groupama Tanpályán, ami, mint mindig, remekül sikerült.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
december 8., 16:48 Módosítva: 2024.12.10 17:27
3 hozzászólás
  • Barkas
  • Wartburg
  • IFA
  • Kraz

A kék villám - Barkas B1000

59698

Első látásra a fényezése nem volt ronda, inkább érdekes. Ecset spray-vel fújva egy-két helyen :) Akadt rajta némi hegeszteni való is, de így 30 után ez szinte természetes.

Körbejártuk nézegettük kopogtattuk jónak néz ki. Elvinnénk egy próba körre. tulaj rábólintott. A próbakörön a gázpedál fennakadt egyszer azon kívül semmi más baja nem mutatkozott. Visszatérés követően lecsaptunk rá és megvettük. Indulás előtt még WD40-el lefújtuk a gázpedál összes részét így az akadást ki is zártuk.

...

Egyik hétvégén aztán ránéztünk a gép körmére, hiszen némi átvizsgálás nem árt senkinek.

Előjött néhány hiba amit meg kellett szüntetni, például ne csak 60-nal vánszorogjon. Hiába nyomtam  ugyanis a gázpedált padlóig, a karburátorban a pillangószelep nem nyitott ki teljesen. Mi sem egyszerűbb be kell állítani a gázpedál rudazatot. Miután megtörtént a beavatkozás, életre kelt a gépezet. vígan kotor 80-nal.

Kapott új gyertyákat és a gyújtás is be lett állítva. így már nem csörög csórikám.

A teljes ítéletet ide kattintva olvashatod!

Megmértük, mit tud ma egy Barkács!

3 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
december 8., 06:46 Módosítva: 2024.12.13 06:05
3 hozzászólás
Tegnap ott hagytam abba, hogy épp csengetett a futár, és persze újabb alkatrészeket hozott, hiszen a Bálna - drága öreg szörnyetegem - lassan két hónapja áll. Ráadásul, a folyamatos kényeztetés ellenére most úgy gondolta, ideje valami újat produkálni: és olajat kezdett folyatni magából. Mert miért is ne? De ezen már nem igazán izgulok, tekintve, hogy annyira ritkán használom, akár le is engedhetnénk belőle az összeset. Gondolom egyébként, valami könnyen hozzáférhető helyről folyik, mondjuk a váltóoldali főtengely szimering, vagy a hengerfej alól, hogy csak azért se unatkozzunk. Sebaj, számoltam ezzel is, meg azzal is, hogy a bálnák többek szerint sem könnyen szelídíthető állatok.

Mielőtt azonban rátérnék, mit hozott tegnap a postás, felsorolok néhány pozitív motívumot is a bálna életéből: a hetekkel ezelőtti cikket követően megtalált az egyik előző-előző-előző tulaj azzal a remek hírrel, hogy nála maradt a harmadik kulcs! De nem ám egy sima, mezei bicskakulcs, hanem a kártya, amit ma is csak a legmenőbb autókhoz adnak, plusz az AMG feliratok a felnikről, amiket sosem tett fel. Telefonban megígérte, hogy mindezt napokon belül feladja postán és láss csodát, meg is érkezett a batyu néhány napon belül, nálam van a szajré és egyszer talán még működni is fog majd a központizár, de addig is örülök a kincseknek, hogy legalább hazataláltak. Köszönöm!

Ja és az előző-előző tulaj is bekapcsolódott a nosztalgiázásba: átadta a lakatolásról készült fotódokumentációt, szóval most már pontosan látom, milyen állapotban volt, mielőtt elindult volna az újjászületés útján. Spoiler: borzalmasan nézett ki. De azt is látni, hogy a lakatos remek munkát végzett, vagyis minden problémás részt friss, a gyári formára egyengetett lemezzel pótolt, majd alaposan üreg- és alvázvédett.

Alulról most így néz ki, és olyan autót akartam, ami nem rozsdás, és nem is kell fényezni, mert ezek mind olyan szívások, aminél sokkal jobban szeretem még a végeláthatatlan alkatrész-keresgélést is.
Alulról most így néz ki, és olyan autót akartam, ami nem rozsdás, és nem is kell fényezni, mert ezek mind olyan szívások, aminél sokkal jobban szeretem még a végeláthatatlan alkatrész-keresgélést is.

Én pedig az az idióta vagyok, aki szereti megismerni az autói történetét, ezért, ha már így alakult tovább mentem - nem, nem a kárvertikálon - , a Google pedig most sem hagyott cserben. A rendszámot beírva ugyanis találtam egy képet, amint egy győri hotel előtt parkol a bálna. Írtam is egy emailt az üzemeltető cég vezetőjének, aki válaszában átirányított egy nagyon kedves könyvelő hölgyhöz. Képzelhetitek, hogy az autóbuzi és a hangja alapján idősebb könyvelő nő között milyen heves, autóipari érzelmektől túlfűtött diskurzus zajlott a tíz éve elpusztult, forgalomból kivont, majd eladott cégautóról. Tárcsáztam hát a Matávos számot, és idézem:

Csókolom, vettem egy régi Mercedest, ami XY szerint az önöké volt, az előéletét nyomozom, szeretném megismerni a történetét.
- "Kérem, diktálja a rendszámot."
GFN-580- "Igen, valóban volt ilyen rendszámú könnyűgépjármű a könyvelésben, de már ki lett vezetve, miután megvált tőle a vállalkozás. Többet nem mondhatok."
Oké, de ki volt a tulaj és mire használta? Tudok vele beszélni?
- "A tulajdonos nem kíván nyilatkozni az autó műszaki állapotáról, eladta."
De engem nem érdekel a műszaki állapota, csak néhány morzsát szeretnék arról, mégis ki és mire használta, szerette?! nem szerette?! valamit!
- "Uram, kérem, értse meg, az autó korábbi tulajdonosa üzletember volt, nem pedig olyan, amilyenekről hallani lehetett a kilencvenes években, hogy ilyenekkel közlekedtek."
Nem volt maffiózó, drogbáró, gyilkos?
- "Jaj, szándékosan nem akartam így fogalmazni, de igen, ha ön már kimondta, erre gondoltam."
Köszönöm.

Ezt a képet most is kidobja a Google, ha beírod, de elárulom, egy győri hotel előtt parkol a Merci.
Ezt a képet most is kidobja a Google, ha beírod, de elárulom, egy győri hotel előtt parkol a Merci.

Hát, nagyjából ennyit sikerült a hölgytől kiderítenem, majd rövidesen írtam még egy utolsó emailt a cég központi címére bízva abban, hogy valaki jelentkezik majd egyszer. Ezidáig sajnos ez nem történt meg, de még várom, a hölgynek - aki egyébként az elmondása szerint olvassa a témában születő cikkeket - innen is köszönöm a segítségét.

3 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
december 7., 18:04 Módosítva: 2024.12.09 11:34
0 hozzászólás
Németországban sem mindenki becsüli meg a drága autót.
Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
december 7., 11:53 Módosítva: 2024.12.11 17:22
2 hozzászólás
Nem is tudom, hol kezdjem. Talán ott, hogy a világ összes reménykedése, imádkozása és káromkodása ellenére a hátsó lámpa közepe természetesen még nem jött meg. Persze, miért is jött volna? Az Ebay szerint jelenleg épp jövő februárnál járunk, de mégis hova aggódom én, hiszen lehet, hogy addigra a világ is elpusztul. Feladtam. Nem kicsit, teljesen. Belefáradva a végtelen várakozásba és ígéretekbe új stratégiához folyamodtam: megnyitottam századszor is a Szakálmetál webáruházát, keresni kezdtem, és láss csodát, valahol, valaki, talán egy szakálos Indiana Jones előásott egy utolsó darabot a raktár mélyéről. Egyetlen példányt. Gyorsan megrendeltem, mielőtt bárki más rátehette volna a kezét, és ha minden igaz, holnapután megérkezik. Akkor végre összeáll a hátsó lámpaszett úgy kétszázezerből, de legalább, ha minden jól megy, a Brúnó hátulja újra úgy néz ki majd, ahogy azt Bruno Sacco eredetileg megálmodta.

Szóval ott tartottam, hogy volt az a bizonyos pöcök, aminek történetét balladákba foglalják majd egyszer, de most inkább ismételjünk, hátha valaki nem emlékszik. Adott volt tehát egy közepes állapotú center fabetét, amelynek alsó pereme kicsit kiállt, mintha megpróbálna megszökni az autóból. Miért? Mert hiányzott a pöcök – az a kis műanyag darab, ami a fabetétet a helyén tartaná, ugyanis valaki feszegette és eltörte. És mi mást tehetne ilyenkor az ember, minthogy éjszakákon át böngészi az internet legsötétebb bugyrait egy utolsó, eladó pöcök után kutatva? Végül megtaláltam, megrendeltem, megjött, győzelem!

Diadalittasan kiszereltettem hát a fabetétet bálnamentő Attilával, hogy beillessze az áhított pöcköt... aztán hívott, hogy nincsenek meg a pöcöktartó fülek sem. Igen, ez volt az a pillanat, amikor csak ültem ökölbe szorított kézzel, és csendben átértékeltem az életem. De nem adtam fel.

Rendeltem hát egy másik fabetétet is, egy leharcolt darabot, amelyet ugyan szégyenletes állapotban hirdettek, de alul még volt benne anyag. Pontosabban: az a rész, ami nekem kellett, teljesen ép volt. Látszólag. De ha már egyszer kiszereltük az eredeti fabetétet, gondoltam, itt az ideje felújítani, majd átrakjuk rá a jó műanyag szerkezetet, és kész is. Ezt a nemes feladatot Pisti barátomra bíztam, aki vállalta is a munkát anélkül, hogy fogalma lett volna róla, mekkora szívás vár rá. És ahogy egyetlen pöcök-pótlásból egy epikus saga lett, úgy Pistinek is rá kellett jönnie, hogy a Mercedes nemcsak autókat gyárt, hanem kihívásokat is az utógondozóknak.

A gyári fabetét ugyanis igazi mestermű. És mint minden mestermű, ez sem véletlenül került 960 ezer forintba az utolsó ismert árán, amikor még elérhető volt újonnan. Ma már nem rendelhető. Vége. De miért is ilyen drága? Elmagyarázom.

Kezdjük ott, hogy hét réteg igazi fa. Nem műanyag, nem kettő, nem három, hét, innentől pedig idézem a mestert, vagyis Attilát: alul hat réteg rétegelt falemez, egy réteg furnér, vagy fa metszet pácolva, majd hét réteg lakk. Felül pedig egy falemez, egy alumínium merevítés, majd két falemez, egy alu, egy falemez, egy furnér / metszet, és újra a hét réteg lakk. Ezeket persze nem lehet csak úgy összetapasztani. Ó, nem. Napokon keresztül kell rámelegíteni a furán hajló alapra a díszes furnért, majd jöhet a ragasztás, meg a lakk. Egy réteg egy napig szárad, tehát egy hét csak a lakkozás. És persze mindezt úgy, hogy közben imádkozol, ne pattanjon meg az a rohadék, ne kerüljön por vagy légy bele és ne legyen túl vastag se ott, ahova majd a gombok pattannak be. Szívás.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
december 1., 11:48 Módosítva: 2024.12.05 17:14
1 hozzászólás
  • Audi Allroad Quattro
  • Volvo V70
  • Subaru Impreza WRX STI
  • Mitsubishi Lancer Evo

Ultimate car, a végső autó - Audi Allroad Quattro

68347

Röviden: Fantasztikusan jó autó.

Kiknek való?

- Azoknak, akik valódi többfunkciós kocsit keresnek és szeretnek gyorsan is menni.

- Akik igényesek a műszaki állapotra és egyúttal képesek észlelni az elhasználódás vagy a korábbi nemtörődömség miatti kopásokat és hajlandóak is kezeltetni azokat.

Kiknek NEM való?

- Akik csak akkor költenek az autójukra, mikor az út szélén maradtak, vagy ha olajat kell cserélni. Ők azok, akiknek elég egy vonóhorgos közlekedőedény, és általában nem értékelik egy autó műszaki kifinomultságát. Nekik inkább javasolt egy laprugós Navara vagy hasonló - bár igaz, az nem gyorsul.

- Akik menőzni akarnak (városban) az Allroad magasságával de egyébként nem terepeznének vele. Nekik azért nem való, mert az optimálisnál többe kerülne a fenntartás az igényes műszaki megoldások miatt (pl. erős tipródás féltengely kihajtás a szintállítás és a nagy sebesség+gyorsulás lehetősége miatt, vagy maga a légrugó rendszer).

Hosszabban > Kattints!

Lendvai Zsolti barátkozása a korabeli Quattróval

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
november 30., 16:23 Módosítva: 2024.12.09 12:15
1 hozzászólás

Néhány hónapja eladtam az autómat, közben rájöttem arra, hogy a spórolás egyik leghatékonyabb módja, ha nincs kocsim. Nemcsak a tankolás ró rám terheket, hanem különböző hivatalok és a műszaki maximalizmusom. Én vagyok az a kretén, aki megpróbál gyári állapotúra helyreállítani 20-25 éves autókat, még akkor is ha előtte ezeket már elhasználták. Naiv vagyok, hiszek még a csodákban, olyannyira, hogy elmentem megnézni egy nagymotoros BMW E46-ot, amit egymillió forintért hirdettek meg.

1 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
november 29., 17:01 Módosítva: 2024.12.01 07:13
0 hozzászólás
Amikor a hivatalnak fogalma sincs, hogy kellene jó rendszert csinálni.
Szólj hozzá!
november 24., 16:49 Módosítva: 2024.11.28 11:53
0 hozzászólás
A közelmúltban csináltam egy olyan kvízt, ahol egy kép alapján kellett megmondani egy autóról, hogy micsoda. Szerettétek, de többen jelezték, hogy az a kvíz a könnyűnek tűnő téma ellenére kifejezetten nehézre sikerült. Na, emiatt úgy döntöttem, hogy ez most annál is durvább lesz. A feladat ugyanaz, mint legutóbb és ezúttal is egyszerű, mint a facsipesz: kapsz egy képet, és meg kell tippelned, hogy mit látsz rajta. Előre szólok, hogy ez most nehéz lesz. Hajrá!

A kvíz előző részéhez kattints ide!

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
november 23., 06:04 Módosítva: 2024.12.18 14:05
2 hozzászólás
Hozzá szabad nyúlni egy Porsche 911-eshez?
2 hozzászólás
november 17., 13:05 Módosítva: 2024.11.24 12:01
0 hozzászólás
Ez volt a legdrágább és a leggyorsabb autó az első Halálos Iramban filmben, mégis jelentéktelen szerepet kapott, de kicsiben is megőrülnek érte a rajongók. Mondom, miért!

Egy feneketlen bankszámlával hangárokat tudnék megtölteni, annyi különböző álomautóm van. Ennyi pénz, persze nincs kéznél, marad hát az, ami minden tisztességes autóbolondnak: a modellautó gyűjtés. Így futok bele néha olyan jelenségekbe, amiket sokszor nehéz elmagyarázni, mint például most, amikor ez az apró sárga Nissan Skyline úgy tűnik el a polcokról, mintha ott sem lett volna. 

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
november 16., 09:41 Módosítva: 2024.11.17 14:08
0 hozzászólás
Néhány alkatrésznek eszelős ára van, és nem mindent lehet felújítani.
Szólj hozzá!
november 10., 11:02 Módosítva: 2024.11.13 14:56
0 hozzászólás
Bármilyen autót lazán felismersz akármilyen szögből, még akkor is, ha csak most keltél és még kávét se ittál? Ha neked ennyire megy a felismerősdi, akkor ezt a kvízt kimondottan neked találtuk ki. A feladat rém egyszerű: mutatunk egy autóról – vagy valamilyen járműről – egy képet, neked pedig meg kell tippelned, hogy mit látsz a képen. Arra készülj fel, hogy nem Suzuki Swiftekről és Volkswagen Golfokról lesz szó, hiszen úgy túl könnyű lenne. További nehezítés, hogy a ritkább autókon felül találkozol majd néhány egyéb járművel is, ami nem egészen autó. Hajrá!

Ha megoldanál egy másik kvízt is, kattints ide:

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
november 8., 17:00 Módosítva: 2024.11.11 17:16
0 hozzászólás
Állítólag rosszindulatú, de ez nem igaz.
Szólj hozzá!
november 7., 05:59 Módosítva: 2024.11.11 14:15
2 hozzászólás
Idén 12 évvel ezelőtt oltottak be az autós újságírás szakmai oldalával éppen itt, a Totalcarnál, azóta sem lennék hajlandó mással foglalkozni szívesebben, mint nektek átadni mindent, amit csak lehet, az autókról.

Amikor megkérdezik tőlem, hogy szeretem-e a munkámat, sokszor hirtelen nem is tudom, mi erre a helyes válasz. Hogy lehetne egy kötelezően elvégzendő munkát szeretni, amivel az amúgy is egyre rövidülő hétköznapokból elmegy nettó 8 óra, az enyémmel meg van, hogy 24? Mégis csak azt tudom válaszolni rá, hogy soha semmit nem csinálnék szívesebben. 

Az autózás az életem, a hobbim, a szórakozásom. A mindennapjaimat általában olyannak érzem, mintha folyamatosan egy libikókán ülnék és billegnék a munka és szórakozás között. Néha egész nap dolgozom, néha egész nap azt csinálom, amit szeretek, végeredményképp pedig csak azt érezhetem, hogy megnyertem a főnyereményt a munkapiacon azzal, hogy autós újságíró lehetek. 

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
november 3., 16:41 Módosítva: 2024.11.07 06:12
0 hozzászólás

Racionális tékozlás - 911 Carrera 4 GTS

73327

BMW M3 után ültem át a Porschéba valamivel több mint 3 éve. Ezalatt 28 ezer km-t mentem a 911-el, ezt már talán nevezhetjük releváns tapasztalatnak. Ennyi idő alatt kialakul, hogy mi az, ami hosszútávon is jó, vagy legalábbis nem zavaró egy autóban és mi az ami az agyadra megy.

De kezdjük az elején. Miért váltottam?

BMW is öregedett és én is, így eljött az idő egy kényelmesebb, fiatalabb autót keresni a 20 éves M3 helyett.

A teljes történetet IDE kattintva olvashatod!

Csipszer Máté akkor még nem tudta, hogy Porsche tulajdonos lesz

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
november 1., 17:00 Módosítva: 2024.12.09 17:58
0 hozzászólás

Miért életveszélyes a tuning autó? Ha nem értesz hozzá, ne csinálj róla törvényt!

Szólj hozzá!
november 1., 07:06 Módosítva: 2024.11.04 17:03
2 hozzászólás

Megjött a pöcök, juppéé!! Úgy örültem, mint kisgyerek a koramikulási ajándéknak. Hát még amikor megérkeztek a gyári új, Made in Germany feliratos – persze, valójában Csehországban készült – eredeti ULO hátsó lámpák is. Az egésznek olyan illúziója volt, mintha sínen lennénk, akárcsak József Attila, ráadásul az első fényszórók is befutottak Bosch-felirattal a búrájukon, én pedig már-már elhittem, hogy egyszer a távoli jövőben majd minden vonal összefut, a projekt pedig elkészül. Aztán persze ahogy az lenni szokott, a képzeletbeli budi ismét eldugult, és a mélyből feltörő szarok tengere lassan, de biztosan elárasztott újra mindent. Na, valahogy így történt:

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
október 30., 16:12 Módosítva: 2024.11.10 07:54
1 hozzászólás
Bő 3000 kilométert autóztunk Szlovénián át Olaszországba párommal egy Ford Kugában. Afelől nem volt kétségem, hogy az autó bírni fogja, a technikát is jól ismerem, jó előérzetem volt. Végül elég kalandosra sikeredett a nyaralás, de biztosan emlékezetes marad. Úti beszámoló.

Szombaton hajnali háromkor nincs nagy élet Esztergom főútján, betörőnek is gondolhattak volna, amiért nyakig meleg ruhába burkolózva táskákat pakoltunk ki egy kertes házból. Ekkor indultunk késő őszi nyaralásunkra Olaszországba, ezért dobáltuk tele a Ford Kuga tesztautó csomagtartóját. Hátratolt hátsó sorral is 412 liter hely van, nem sajnáltuk a cuccokat, bár férfi lévén egy hátizsákkal nekimegyek az egyhetes utazásnak. Ha azonban a hely engedi, akkor ruha, szerszám, grillsütő – mindent bele.

Ha sok kilométer áll előttem, szeretem a hajnali órákra szervezni az indulást, a kis forgalomban jobban lehet haladni, a másik, hogy nem szúrom el az egész napomat utazással, még úgy sem, hogy a Google 10 órát jósolt Luni városáig. Ez optimista becslésekkel is 11 óra, de előző nap a munka nem engedte, hogy rendesen kipihenjem magam, legalább hatszor álltunk meg elalvás elleni pisi/nasi/kávé szünetekre.

Irány Luni, csak ezer kilométer

Az autó miatt nem aggódtam, a nyaralás előtt néhány hónappal teszteltem az új Kugát, bár abban nem volt ilyen tartós autópályázás. Ismerem a Toyota hibrid rendszereit, a fogyasztáson sem idegeskedtem, pedig Olaszországban kevés helyen volt 1,75 euró (~700 ft) alatt a benzin literenkénti ára. Mindenesetre biztató volt, hogy tankolás után a Kuga 1000 kilométer körüli hatótávot ígért, míg a teljes utat 1050-re becsülte a navigáció.

Az Ausztrián és a Szlovénián átívelő utak között vacilláltam, de az osztrákoknál éppen akkor voltak tomboló viharok és áradások, így végül az utóbbi felé vettük az irányt. Azt gondoltam, hogy az egyhetes pályamatrica jó lesz, de mint kiderült, náluk ez szombattól péntek éjfélig működik, nem pedig szombattól szombatig. Így kénytelen voltam megvenni a havi matricát 32 euróért, ez átszámítva 13 000 forint. Nyilván mérges az ember, de esélyes, hogy Ausztrián át sem jutottam volna az áradások miatt, tehát nem biztos, hogy rosszabbul jártam.

Ahogy mentünk Olaszország nyugati partszakasza felé, a hazai 11 fokos komor, szürke, esős időt lassan felváltotta a kellemes, 24-25 fokos napsütés. A szállást átvettük, az autót leparkoltuk, még egy kis parti séta is belefért, szép a naplemente azon a környéken. Találtunk egy kis családi pizzázót, ahol 7-9 euró (2820-3640 ft) között adtak tradicionális olasz pizzákat, első este megvolt az érzés, hogy megérkeztünk. A másik fontos korai tapasztalás a parkolás kapcsán ért, mert nem találtunk automatát és a büntetésre sem vágytam. A különböző színnel felfestett helyeket nem tudtam értelmezni, így egy helyit kérdeztem. Megtudtuk, hogy Olaszországban a kék helyek a fizetősek, a sárgák a helyeik vagy engedéllyel rendelkezők számára kialakított helyek, a fehérek pedig az ingyenes parkolók.

Az első napokban felfedeztük a környéket, volt az utcánk végén egy Penny és egy Coop, azokból a legtöbb dolgot meg tudtuk venni. Ha elmentünk messzebb, akkor néztünk valamilyen nagyobb hálózatot, ahonnan be tudtunk vásárolni ebédhez, reggelihez. A szállás igazán jó volt, rendes konyha, háló, tisztességes, modern fürdőszoba és a kedvencem, hogy két bicikli is járt hozzá. Az első nap ezekkel támadtuk be a homokos partot, kihasználtuk a jó időt egy kis szeptemberi strandolásra, a víz még ilyenkor is meleg.

Káosz Firenzében

Aztán a második nap jött a hajtás. Ha elmegyek nyaralni, nem igazán tudok hét napot a tengerparton feküdni. Mivel Toszkána szélén voltunk a csizma közepénél, kézenfekvő volt, hogy megnézzük Firenzét. Két évvel ezelőtt jártam arra, szerintem gyönyörű hely és most is nagyon vártam. Az egyetlen amire nem emlékeztem, az a kaotikus közlekedés. A Kuga vezetéstámogató rendszerei jajveszékelve rángatták a vészharangok köteleit, ami ott zajlik, nem evilági. Amikor a hatsávos, egyirányú úton kellett kisorolnom a legbelső sávból, de közben motorosok és robogósok halraj módjára vettek körbe, csak imádkozni tudtam, hogy nehogy elüssek bárkit – közben a holttér figyelő olvadásig villogott mindkét tükörben.

A lassú manőverezés sem feltétlenül opció, az olaszok állandóan tolnak, mint a gőzmozdony. Főleg a szűk, egysávos utakon érezték azt, ha egy Fiat Pandával szorosan a seggembe jönnek, akkor majd biztosan gyorsabban megyek, mint a megengedett – nem mentem. Illetve ugyanez szemből, a szűk utakon nem győztem lehúzni az autót a sóderre, nem zavartatják magukat. Nincsenek is hozzászokva a nagy autókhoz, a Kuga ott már méretes jószágnak számít, a Fiat Pandák, 500-asok, Piaggio Porterek, Quarterek és Apék tengerében nem kapnak teret a nagyobb halak. Szemre a kompakt kategória jelenti ott az átlagot, de lehet, hogy a rengeteg B-szegmenses kisautó lehúzza az arányokat.

Egy belvárosi parkolóházban tudtuk letenni az autót, óránként két eurót fizettem a parkolásért, arányaiban ez nem olyan sok arra. Némi városnézés után visszafelé még letámadtuk Pisát is, előre felkészítettek rá, hogy a tornyon kívül arra nincs nagyon más. Ezzel mi is szembesültünk, a Ferde Torony környéke azonban meseszép. Épp naplementére értünk oda, ahogy a csontszínű követ megfestette a narancssárga fény, gyönyörű volt. Meglepetésemre így szeptember közepén is tele volt emberrel – ránézésre főleg turistával –, de el tudom képzelni, mi lehet ott főszezonban.

A márványbánya és a maffia

A szállásunk Luniban volt, ez egy kisváros közel a tengerparthoz, nem sokkal felette húzódik az Apuan Alpok. Az utcánkból lehetett látni, hogy a hegy lába felé vannak kisebb-nagyobb púpok, amikre lehetetlen módon felhúztak egy-egy kisvárost, gondoltuk megnézzük ezeket. Néhol éppen csak nem kellett becsukni a Kuga tükreit, nagyon szűk, de jó minőségű, jól megépített utakon mentünk fel. Hangulatos kisvárosok ezek, és pár óra alatt meg lehet nézni őket. Visszaértünk Massába, de nem hagyott nyugodni a város felett húzódó hegység és a gyanús fehér foltjai. Valószínűleg a kőzet lehet ilyen – gondoltam –, hiszen 25 fokban ritkán lesz havas egy ilyen nem túl nagy hegység.

Korábban feltűnt, hogy több telephely is van a város környékén, ahol hatalmas kőtáblákat logisztikáznak, vágnak, faragnak. Akkor még nem tudtam, hogy a híres Carrarai fehér márvány bánya alatt vagyunk, ami egyébként látogatható. Így hát el is indultunk fölfelé, az út szélén márvány szobros kacatosok és egy gőzmozdonyos teherszerelvény is volt. Láttam a térképen, hogy nyilvános utak vannak a bányáig, így bevállaltuk, elindultam fel. Valahol félúton leintett minket egy férfi, a ruhája csupa fehér por volt, látszólag a bányában dolgozott korábban. Kérdezte, hogy a bánya miatt jöttünk? Szeretnénk megnézni? Eleinte felcsillant a szemem, hogy igen! Láttam az interneten, hogy van túravezetés, gondoltam, emberünk oda tartozik.

Párom az elejétől kezdve rosszat sejtett, de követtük a férfi öreg Mitsubishi pickupját kivilágítatlan barlangokon és látványos hegyi utakon keresztül. Egy ponton megálltunk fotózni, itt elkezdett velünk barátkozni, kérdezte, hogy mit dolgozunk. Amikor elmondtam, hogy újságíró vagyok, akkor keresztet vetett a szájára, hiszen pont előtte mesélte el, hogy a márványbánya bár hivatalosan Carrara városához tartozik, valójában 12 maffia család tulajdonában van, ők koordinálják. Maffia? Itt már én is kezdtem egy kicsit aggódni. És ha nekik dolgozik? Ha mínusz egy vesével megyünk haza a bányából? Vagy még rosszabb? Az olasz maffiáról szóló történetek, regények és filmek állítólag nem alaptalanok, komolyan aggódni kezdtem.

Egy nagy, üres betonplaccon álltunk meg, körben már egyértelmű jelei voltak a termelésnek, bár a munkagépek már álltak. A férfi elkezdett pakolászni az autójában, majd nem sokkal később jött, hogy át kéne ülnünk hozzá, a mi autónkkal nem mehetünk feljebb. Itt már mindkettőnknek gyanús volt a helyzet és az öreg tudta tovább rontani. Jött le egy autó, benne egy láthatósági mellényes, sisakos manusz, szintén fehér porral borítva. A férfivel látszólag ismerték egymást, nevetgéltek, utána határozottat kacsintottak egymásra, miután emberünk hátranézett az autónkra.

Itt könyveltük el, hogy ebből a helyzetből valahogy ki kell vágni magunkat, elkezdtek pörögni a fejemben a koncepciós kifogások. Amikor jött emberünk, hogy üljünk át, akkor bedobtam, hogy a párom nem érzi jól magát, erre kaptunk egy heves mi a baj? kérdést. Már majdnem jött a korai terhesség kártya, amikor a férfi levágta, hogy rájöttünk a turpisságra és jobbnak látta lelépni. Nagy slunggal hajtott el a pickuppal, mi meg csak ültünk a kocsiba és egy percig meg se szólaltunk. Valószínűleg jól döntöttünk és fejenként 25-25 eurót (10-10 ezer forint) is spóroltunk.

Bejártuk Toszkánát minimális benzinből

Másnap jöttünk-mentünk még egy kicsit a környéken, autóztunk egyet a parton és megnéztük La Speziát, ami inkább egy nagy, forgalmas kikötőváros, mintsem látványosság. Másnap megnéztük Toszkánát és az ikonikus kis városait, mint San Gimignano vagy Volterra, de előtte tankoltunk egyet. Mosolyt csalt az arcomra, hogy beszállás után a Kuga 1173 kilométeres hatótávot jósolt, miután egy magánkúton egy jókedvű bácsi megtankolta az autót – én még ilyennel sosem találkoztam, de lehetett alkudni a tankolás összegéből. Egy tele tankért 87 eurót (35 000 ft) kért el végül, 92-ről alkudtam le.

Toszkána szép, fantasztikus útjaik vannak. Sima, jó minőségű, kellően széles és jól megépített utak ezek gyönyörű tájakon keresztül, ilyen körülmények között a Kuga tényleg szinte benzinpárával közlekedett. San Gimignanóból vissza Pisába nagyjából 77 kilométert tettünk meg 1:12 alatt. Ezen a szakaszon az autó benzinfogyasztása 3,8/100 km volt a számítógép szerint, illetve azt is kiírta, hogy a fent említett távolságból 45,2 kilométert tett meg tisztán áramról – ez az út 58,7 százaléka.

Következő nap végigautóztuk a Cinque Terre városait, ismét fantasztikus utakat találtunk, de az öt városból csak kettőben tudtunk leparkolni – darabjában 3 euró/ óra díjszabás mellett. Meredek lejtőkön és emelkedőkön kellett megközelíteni a városokat, itt is nehezen bírtam az agresszív Fiat Panda sofőrökkel. Későn kapcsoltunk a szervezéssel, mert La Speziában leparkolva vonattal be lehet járni az öt várost, így csak Vernezzát és Riomaggiorét néztük meg – tényleg olyanok, mint a képeslapokon. Gyönyörű környék, fantasztikusat lehet autózni és túrázni is, de az extrém terepviszonyok miatt a fogyasztás itt felszökött öt liter környékére – még ez is nevetséges egy ekkora autótól. Közben megtaláltam azt a cicergő hangot, ami a Kuga hátuljából jött már az út eleje óta és kezdett nagyon idegesíteni. A hátsó – 60/40-ben dönthető – üléstámlák súrlódtak össze a kisebb egyenetlenségeken, ez folyamatos zavaró hangot adott, amíg le nem csaptam egy ülést.

A hazaút

A hazaút előtt rendesen kipihentem magam, nem is indultunk el túl korán. Kényelmesen, reggel 9 óra fele leadtuk a szállást, beültünk az autóba és az utca végén még beugrottunk a boltba. Megtankoltam a mosolygós bácsinál és elindultunk haza, de így, hogy pihentem előtte, az első 525,5 kilométert letoltuk egy seggel – ez 5:14 volt időben. Mivel túlnyomó részt autópályáztunk, ebből a távolságból csupán 72 kilométert futottunk tisztán áramról, az üzemanyagfogyasztás pedig 5,7 /100 km lett.

Egy gyors szünet után már csak Magyarországon álltunk meg egy gyorsétteremláncnál ebédelni. Utána megtankoltam az autót és meg sem álltunk hazáig. Odafelé egy kicsit későn, már csak az M0-son nulláztam a számítógépet, így miután beálltunk a kapun szombat este, 44 óra 50 perc és 33 másodperc vezetést írt, ezalatt 2995,4 kilométert mentünk, amiből 812,1 kilométer volt tisztán elektromos – ez az út 27 százaléka. A fogyasztás végeredményben 5,4 l/ 100 km lett, ami szerintem nagyon szép egy 1765 kilós C-SUV-tól, amiben egyébként 180 lóerő áll rendelkezésre.

Az utazási költségek jelentős részét az üzemanyag tette ki, 128 080 forintot fizettünk hét napnyi üzemanyag után, viszont az olaszoknál a kapus autópályarendszer sem túl olcsó. Voltak olyan szakaszok, amiken 38-40 eurót kértek el, és a havi szlovén pályamatricával együtt összesen 60 438 forint ment el gyorsforgalmi utakra – ebben még nincs benne a magyarországi pályamatrica, mert a tesztautón volt éves. Így végeredményben az egész hét útiköltsége 188 518 forint lett.

A tesztautó ST-Line X felszereltségében tényleg minden benne volt, de ezen az úton főleg a kényelmes AGR-minősített ülés, a távolságtartó tempomat, a jó fedélzeti számítógép és a Bang&Olufsen hangrendszer számított. Az autó normál tempóban csendes, csak 130 körül kezdett el támadni a szél és a gördülési zaj, főleg előbbi volt zavaró. Ha csak 110-120 km/h-val hajókáztunk pályán, akkor abszolút andalító volt – főleg miután megoldottam a cicergést.

1 hozzászólás
október 27., 15:55 Módosítva: 2024.11.01 13:37
3 hozzászólás

Nincs ellenfél. Fogyasztásban sincs… - BMW 745i (E23)

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Próbálgattam, 120-nál padlógázra visszavált 2-esbe, indul a turbó és simán kipörgeti a kereket. Hihetetlenül gyorsul, és megy. Ennek viszont ára van. Nekem egy kisebb házam ment rá. Ha nagyon küldöm a fogyasztása megközelíti a 40 litert száz kilométeren.

A drágánknak egy bukkanó lett a veszte. Galgaguta felé kissé nagyobb lendülettel mentem bele egy ilyen bukkanóba, az autó felszállt,mint az amerikai üldözős filmekben, sokáig repültünk a feleségemmel.

A teljes történetet IDE kattintva olvashatod!

Nemrég szerepelt egy hasonló 7-es a MűhelyPRN-ban!

Egy-két kakukktojás mégis van, az E23-as 7-es széria ilyen: brutális mélyponton van túl a típus, és most kezd értéke lenni. De megéri-e még feltámasztani azokat, amiket 20-30 éven keresztül csak használtak? Szakértőt kérdezünk! 

3 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
október 25., 17:58 Módosítva: 2024.11.01 12:36
2 hozzászólás
A három F szabály hülyeség, miszerint Fiatot, Fordot, franciát ne.
2 hozzászólás