július 5., 17:12 Módosítva: 2024.08.12 09:57
0 hozzászólás
Újjáépítik a Nemere nevű vitorlázórepülőt. Egy példányban létezett, most megint lesz egy.
Szólj hozzá!
július 3., 16:20 Módosítva: 2024.07.10 06:34
0 hozzászólás
Egy ütős felniszett mindig óriásit lendít egy autó külsején: a bemutatókra is szinte mindig azt a változatot hozzák el a gyártók, amin a legdrágább, legnagyobb, leglátványosabb kerekek vannak. Ebben a kvízben ezekről a meghatározó látványelemekről lesz szó. A feladat szokás szerint pofonegyszerű: felniket mutatunk, neked pedig ki kell találnod, hogy milyen autóhoz tartoznak. Hajrá!

Ha kvízekre szomjazol, akkor itt egy, amiben a teljesítményről van szó.

Itt meg egy másik, ahol a végsebesség a kérdés.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
június 28., 17:26 Módosítva: 2024.08.09 06:18
0 hozzászólás
Ilyen az, amikor egy hozzáértő nyúl egy járműhöz, és lehel belé új életet.
Szólj hozzá!
június 21., 17:03 Módosítva: 2024.07.24 06:29
0 hozzászólás

Ugyan részben miattunk buktál hatmilliót, de húszezer forinttal kárpótoltunk. Mi a bajod?

Szólj hozzá!
június 14., 06:11 Módosítva: 2024.06.17 13:01
0 hozzászólás

Az elmúlt hétvégén a Teslanauta és csapata egy különleges programmal készült a természet szerelmeseinek. Miközben világszerte rengeteg erőforrást fektetünk egy új, lakható bolygó felfedezésébe, a meglévő bolygónkat gyakran hanyagoljuk. Ez a rendezvény arra hivatott, hogy felhívja a figyelmet a környezetvédelem fontosságára és példát mutasson a természet szeretetéről.

Ugyanis a nyár első napján szervezett családi GPS pontkereső játék egyik kiemelt célja az illegális szemétlerakók regisztrálása volt. Bár a résztvevők száma nem volt kiemelkedően magas, de a jelenlévők lelkesedése és elkötelezettsége kárpótolta a hiányzó arcokat. A két szervezői autó mellett mindössze három nevező vágott neki a három megyét is érintő, 200 kilométeres távnak.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
június 9., 12:45 Módosítva: 2024.06.13 06:06
0 hozzászólás
A hatalmas köbcentis autók kora hamarosan sajnos végleg lejár, idővel az a kevés is eltűnik majd a gyártók kínálatából, ami jelenleg még kapható. Éppen ezért örvendezzünk még egy kicsit és tisztelegjünk a hengerűrtartalom előtt egy kvízzel. Ahogy az előző, hasonló kvíznél is, a feladat ezúttal is pofonegyszerű: meg kell tippelned, hogy mekkora volt egy adott típusban a legnagyobb motor. Hajrá!

A kvíz előző részét itt találod.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
június 9., 06:22 Módosítva: 2024.06.12 06:23
4 hozzászólás

Közel 2 éve nem írtam arról a ronda, szürke Audiról, ami nekem a tökéletes autó – ritkán, de akkor annál nagyobb alázattal szolgált tesztautók, napi rollerezés és az MX-5-ös kalandozás mellett, az akkor megírt méregfogait véglegesen kihúztuk, olajcserékről, apróbb hibák orvoslásáról és egy dahscam-beépítésről pedig aligha lett volna mit írni. Talán senki nem hitte, de nekem ez a jól felszerelt, sokat futott német(h) prémium úgy oldotta meg életem autózási problémáját, hogy közben szinte el is feledkeztem a létezéséről: mint egy garanciális hűtőszekrény, úgy működött.

4 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
június 8., 13:32 Módosítva: 2024.06.11 11:47
0 hozzászólás
A nulla-százas gyorsulás egy furcsa mérőszám: sokat mond egy autó gyorsaságáról, mégis nagyon ritkán próbálgatjuk élőben. Mivel egy szemléletes, könnyen érthető mérőszámról van szó, a gyártók megállás nélkül egymásra licitálnak, farigcsálják a tizedeket, a számok egyre hihetetlenebbek. Ebben a kvízben is a gyorsulás van a fókuszban, a formátum pedig párbaj lesz: azt kell megtippelned, hogy két autó közül melyik gyorsul jobban. Hajrá!

0-100 km/h vagy 0-60 mph?

Sok esetben a gyártók nem a kilométer/órát, hanem a mérföld/órát használják, itt azonban lehetnek félreértések. Ahol ugyanis a mérföld az alap, ott a legtöbb esetben 60 mérföld/óráig mérnek, ami azonban kevesebb, mint 100 kilométer/óra, hiszen az egészre kerekítve 62 mérföld/óra lenne. Ez az elhanyagolhatónak tűnő adat értékes tizedeket jelenthet, ezért minden esetben jelzem, amikor csak 60 mérföld/óráig mért adat elérhető, és az ahhoz tartozó gyorsulás alapján kell összevetni két modellt.

Ha nem volt elég egy kvíz, ami a gyorsulásról szól, akkor az a jó hírem van, hogy itt egy másik is.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
június 7., 17:26 Módosítva: 2024.06.10 13:03
0 hozzászólás
A videózásban többek között azt szeretem, hogy rengeteg ügyes iparossal találkozom, akik magas színvonalon végzik a munkájukat, érdekes történetekbe, életekbe csöppenek.
Szólj hozzá!
június 1., 10:49 Módosítva: 2024.06.07 12:52
2 hozzászólás
Januárban megjártuk a Wranglerrel Marokkót, Mauritániát, Szenegált, Guineát, Sierra Leone-t, és most először napi vlogot gyártottunk a Bamako Rallyról, ti pedig velünk együtt élhettétek át az utazásunk minden kalandos pillanatát. Végül annyi pozitív visszajelzést kaptunk, hogy úgy döntöttünk folytatjuk, de most öreg autókkal vágunk neki az ismertlennek, mert így még nagyobb a kihívás.


A terv az volt, hogy veszünk egy ikonikus járgányt, aztán jöhet a Bamako 2026. Be is neveztünk, ott vagyunk a listán, a kocsi is meglett, de elkapott a gépszíj és a halottas mellé egy második autó is érkezett az öreg Peugeot 505 mentő képében. A csapatunk végül összeállt, mellettem Varró István Vario foglal majd helyet, Porschés Levi pedig a Ursulát, vagyis a nyugdíjas mentőt hozza.

Ahol a mentő már nem segíthet, a halottas nem törik meg.

Eddig volt, hogy 2025 januárban teszteljük a technikát egy Eger-Isztambul történelmi visszavágóval, ugyanis lett volna mit. A tervek között az állt, hogy mindkét autót megemeljük, óriási kerekeket kapnak, fék és futómű tuningot, kilakatolt karosszériát, na meg kötelező kiegészítőket. Ez végül így is lesz, csak a törökországi túra kimarad, hiszen csütörtök reggel minden megváltozott.

2 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
május 29., 17:46 Módosítva: 2024.05.31 12:48
0 hozzászólás

A Trabant-expedíció immár 11. éve szervezett természetvédelmi rendezvénye újabb sikeres fejezetet írt, amelyen a résztvevők nemcsak környezetvédelmi feladatokban, hanem izgalmas autós túrákban és csapatépítő programokban is részt vehettek. Az esemény célja nemcsak a szemetelés elleni küzdelem, hanem a közösség összekovácsolása és a természetvédelem fontosságának hangsúlyozása volt.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
május 25., 16:03 Módosítva: 2024.05.29 06:11
0 hozzászólás

TRABANT = ÉLŐ SZÖVET A FÉM VÁZON.

Hiszen a hulladékszövetek és ipari gyapjú felhasználásával előállított duroplaszt, mint karosszériaburkolat funkcionál fém vázon a Trabanton.

Na, de hogy lesz ebből sivatagjáró Terminátor?

Erről tartottunk a legutóbbi Totalcar Parkoló Parádén fergeteges bemutatót.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
május 24., 16:54 Módosítva: 2024.06.03 11:07
0 hozzászólás

Régebben kerestem, készültem rá, de nem volt szerencsém, aztán alábbhagyott a keresés. Most az élet tálcán nyújtotta felém, nekem csak annyi volt a dolgom, hogy ne ugorjak el előle.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
május 20., 16:12 Módosítva: 2024.05.26 10:18
0 hozzászólás
Szárnyáról gyöngytyúkot, F40-et, Imprezát vagy épp Daytonát a nagyanyám szomszédja is felismer, még úgy is, ha közben rántást csinál a spenótfőzelékhez. Bizonyítsd, hogy jobb vagy spoilerből, mint a Jucus.

A kvíz becsületkasszás: először a kitakart képet mutatjuk, a megoldások a cikk második felében lesznek, mindenki magának számolja, mennyit talál el. Aki mindet, vendégem a szerkesztőségben egy kávéra. A képalákban pár szónyi segítség és/vagy érdekesség is van.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
május 19., 12:49 Módosítva: 2024.05.23 06:23
0 hozzászólás
Már több olyan kvízt is készítettünk, amikben a teljesítmény volt a középpontban. Most itt egy újabb, de ezúttal kicsit másképp: most azt kell majd kitalálod, hogy hány lóerős volt egy adott modell legerősebb változata. Ha fejből tolod a számokat, ez nem fog gondot okozni, ugye? Hajrá!

Hogy ne kelljen minden egyes kérdésnél külön leírni: a kérdés a legtöbb esetben gyári, tuningmentes, utcai autókra vonatkozik. Ahol nem ez a helyzet, ott jelezem.

Korábbi, hasonló kvízek itt:

Melyik autó az erősebb? Vol. 1

Melyik autó az erősebb? Vol. 2

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
május 5., 08:24 Módosítva: 2024.05.08 06:33
0 hozzászólás

A dörgicsei múzeumot már sokan ismerik, most szeretném megmutatni az orosházi múzeumot. Kisebb a hely, de itt is van érdekesség, és Zilahi Zoltán tárlatvezetése sokat hozzátesz az élményhez.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
május 4., 17:21 Módosítva: 2024.05.08 06:33
0 hozzászólás
A neve Vadász Zsolt, de a barátainak csak Csonty. Botcsinálta író, harminc esztendeje elvetemült világutazó, tíz éve autós, vagyis Trabantos világjáró. Túl van három Budapest-Bamako Rally-n, számtalan európai, kaukázusi, ázsiai vagy északi-sarkköri kalandon, de most újra Afrikában vereti csapatával. Három hónapot töltenek a Maghreb vidéken, mostantól pedig megosztják veletek kalandjaikat. Fogadjátok szeretettel a sokadikat, Csonty minden szava kincs! - Marci

"Utak mindig, mindenhol vannak, csak nem mindig látszanak." - George Hannmer

Mint azt folytatásos kisregényemben megírtam, levonultunk az Atlanti partra. A Trabant most a következő megpróbáltatásokhoz erőt gyűjt, én meg támogatókat, hogy teljen új alkatrészek beszerzésére.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
április 27., 16:20 Módosítva: 2024.05.01 06:50
0 hozzászólás
Mindenki tudja, hogy a végsebesség egy autó létező legfontosabb jellemzője, ami már az autózás kezdete óta foglalkoztatja az embereket. Bár ritkán tolnak egy autót végsebességig, a júzerek számára mégis fontos információ ez, hiszen a gyorsabb mindig jobb. Ebben a kvízben ehhez kapcsolódik a feladat: tippeld meg, hogy két autó közül melyik a gyorsabb! Hajrá!

Korábban már volt egy ilyen kvízünk, azt itt találod.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
április 27., 08:52 Módosítva: 2024.04.29 19:25
0 hozzászólás
“Ez kurva sokba lesz!” - konstatálta Vario a csapattársam közömbös hangon, amikor porschés Levi, az autóépítők épp megkoronázás alatt álló királya belevágott flexével a Bamakóra szánt 123-as Merci, művésznevén Tigris torzójába.


A Tete-Katlan terméskövezetén szinkópákat kopogó lökhárítóink pillanatok alatt szertefoszlattak minden hiú álmot, gyerekes reményt, naív gondolatot. Emelni kell akármennyit, bármennyit, mindet, a terepszöget pedig nem elég növelni, először meg is kell teremteni azt, mert most nincs se elől, se hátul, Afrika pedig nem viccel. És tapadás sincs, az öreg téligumik csorba fogai hurrikánként perdültek világgá a megzömült homokbánya pódiumán.
 

De ne rohanjunk ennyire előre.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
április 26., 06:05 Módosítva: 2024.05.10 14:48
5 hozzászólás

A szavazás lezárult, köszönjük a részvételt!

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésbiztonsági Tagozata idén is meghirdette az Év Körforgalma pályázatot. Erre a hírre indult egy szerkesztőségi üzenetváltás, majd öt perc leforgása alatt meghirdettük az Év legrosszabb körforgalmát és kértünk tőletek ajánlásokat. Ezeket alaposan átválogattuk és itt vannak a döntősök.

5 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
április 22., 16:24 Módosítva: 2024.04.27 14:59
0 hozzászólás

Hadaink elérték teljesítőképességük határát, hegymászóink erejük végső megfeszítésével, járműveink egy jelentős gázfröccsel... ez csak blablabla.

Vagyis egy szó se igaz belőle. Egyszerűen csak elfogytunk.

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
április 21., 18:01 Módosítva: 2024.05.28 06:16
0 hozzászólás

A közel negyven éves Mercedest egy temetőből mentettük ki, most pedig apokaliptikus rali autót építünk belőle, hogy bírja majd Athént, Isztambult, a végén pedig Afrikát. A neve Tigris, a teszt célja pedig az volt, hogy ami tönkremehet, az még itthon adja meg magát, ne 8000 kilométerre a homokozóban. Találkozunk a Parkoló Parádén

Kövesd a folyamatot Facebookon

(Azóta társa is lett, egy Peugeot 505 mentő, de erről majd később).

Szólj hozzá!
április 18., 18:58 Módosítva: 2024.04.22 16:31
0 hozzászólás
Elégetlen szénhidrogénektől bágyadt, diszrupciómentes múltba révedezni jó. 20 évnyi archívumból válogatunk, mert sokszor szórakoztató történelmi perspektívából újraolvasni/újraértelmezni cikkeket. Kísérleti jelleggel összerakunk néhány ilyen gyűjtőposztot random válogatott anyagokból némi kommentárral, aztán meglátjuk, mi lesz belőle.
Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még
április 16., 16:17 Módosítva: 2024.04.19 06:26
3 hozzászólás

A nosztalgiavonaton univerzálisan nincsen fék, autók kapcsán meg aztán pláne jól esik az elégetlen szénhidrogénektől bágyadt, diszrupciómentes múltba révedezni. Akkora archívumunk ugyan nincs, mint az Autó-Motornak, ami 1948-tól 2020-ig kis híján 100 ezer oldalon írt és ír az autós erről-arról, de szűk negyed százada azért a Totalcar is elműködget.

TCorokseg
3 hozzászólás Távolról sincs vége, olvasson még
április 14., 16:36 Módosítva: 2024.04.18 06:28
105
0 hozzászólás
Ő Vadász Zsolt, de a barátainak csak Csonty. Botcsinálta író, harminc esztendeje elvetemült világutazó, tíz éve autós, vagyis Trabantos világjáró. Túl van három Budapest-Bamako Rally-n, számtalan európai, kaukázusi, ázsiai vagy északi-sarkköri kalandon, de most újra Afrikában vereti csapatával. Három hónapot töltenek a Maghreb vidéken, néhány korábbi cikkben már megosztotta kalandjait, most pedig fogadjátok szeretettel a következőt! - Marci

Ez nem vicc.

Hozod a márkás gúnyádat, ami pár hét alatt leszakadt, kilyukadt, kimoshatatlan foltokkal teli és naptól kifakult lesz. A helyiek viszont a hétköznapi, európaihoz hasonló öltözetük felett még egy bokáig érő, kapucnis lebernyeget, úgynevezett djellabát hordanak. 

Hozod a legdrágább kempingfelszerelést, és két hónap múlva a kempingszékedet egy szakadás miatt állatbőrrel takarod le, az állandóan elkoszolódó benzinfőző tervezője meg oda tegye a svédacél orrát, ahová most gondolom. A gázfőzőről már szót se ejtek, hiszen egyedi fejlesztésű, faszenes "hobbitkályhán" főzőcskézek pont úgy, mint a helyiek. És pont úgy teát, mint a helyiek.

Szóval az amortizáció jelentős.

A járművön éppúgy, mint rajtunk.

Nincs kormányösszekötő gömbfej lógás nélkül, viszont vannak terepgumijaink minta nélkül. A lengéscsillapítókban hajdan belül lakott az olaj, most kívülről fogja a homokot. A féltengely szimering otthon még a váltóban funkcionált, mostanában legfeljebb 3P Garage utastársam, Szilárd következő fülcimpa tágítója lehetne. De a sor olyan végtelen, hogy nem is folytatom, majd ha a sztoriban odáig jutok, úgyis kivesézem.

Én világéletemben műszaki érdeklődésű ember voltam. Értem ezt úgy, hogy másoknak nem, meg úgy általában se dolgoztam sokat. Mégis, ha választani kell a fáradt olajba hullott csavarkeresgélés és a szőlőkapálás között, nos utóbbiból még szűz vagyok. De szerelni sem szeretek, ha nem muszáj, inkább vigyázok a járműveimre. 

Emlékszem, hajdan bicikliztem.

Hogy hova? Természetesen Afrikába. Egyszer megálltam néhány napra Rómában egy többnyire magyarokból álló társaságnál, ahol valaki rögvest kölcsönkérte volna a bringát. Szabadkoztam. Ha már 1300 kilométert letekertem, én bizony ezzel szeretnék lejutni Tunéziába a Szahara nevű homokozóba is. Csak azért nem lett sértődés a dologból, mert egy magyarul valamelyest beszélő szlovák srác - nevezzük Ivánnak - mellém állt. "Igazad van Csontykám, amíg volt, én is úgy voltam, hogy a motorom és az asszonyt nem adom kölcsön. Az asszonyt talán". Mindezt persze félrészegen és talán mindenfajta szerrel módosított tudattal. Na, de ez se most volt.

A most, az most van mert a vadkempingezés vége az lett, hogy lejtőn le tök jól lement a Trabant, de a völgyből kiemelkedéskor már a slickre kopott gumijaim csak tekerték a port befelé, ezerrel. Ha esett volna az eső, még most is ott csörlőznék. A porozásnak egyébként meglett az a hátrányos következménye is, hogy végleg elmúlt a Trabi alapjárata. Az érzés nem hasonlítható egy hurutos betegség elmúlásához, hiszen óriási szívás, minden kuplung kinyomást követően önindítózhatunk, amíg végül az is elmúlik. Ezt nem várom meg.

Nyek-nyek-nyek. 

Alapesetben félreállok, kinyitom a motorháztetőt, konstatálom, hogy napsütés van, árnyék nincs. Már az első percben, mint a friss húsra szálló zöld legyek, feltűnik öt önkéntes segítő. Kinézetre olyanok, mint Párizsban a bangladeshi esernyőárusok. Amíg süt a nap, addig egy sincs, de mihelyst elkezd esni, minden második ember bangladeshi esernyőárussá transzformálódik. Ez Afrikában sincs másképp. Ha a csillagok együttállása külföldi turistát és egy kinyitott motorháztetőt mutat, akkor hirtelen mindenki autószerelővé válik.

Ha nem hiszed, akkor gyere és próbáld ki.

Szóval a karburátor szart be, legalábbis ezt gyanítottam. Az egyik kezemen a telefon, a vonalban Vecsés, vagyis Krisztián. A másik kezemmel a nézelődők távoltartását intéztem, a harmadikkal pedig már ötödjére próbáltam kiküszöbölni az afrikai retek okozta csorbát. 

Halló, Vecsés!? Igen, hallom...most hallom...most nem...karburátor...! küldök fényképet... a könyv szerint ezt így kéne... Megjött megerősítés, hogy amit tudok az tényleg úgy van. Ami meg nem úgy van, az a kókányolás. Ebben az a legrosszabb, hogy mindenek előtt ki kell találnom, mi lehetett a kókányoló gondolatmenete, vagyis, hogy mire gondolhatott a költő!?

Lépjünk tovább, egy egészen nagyot, hiszen kellenek új papucsok is a Trabira, amihez nem sokat, alig 500 kilométert kell autóznunk, de a karburátor próbálgatásával ebből már eltelt 222. Vagy azt hitted, egyhelyben próbálkoztam megszerelni ötször? Frászt! Az első után kitörtem a városból, elhintalovaztam egy darabig, megálltam egy kúton, újra szétszedtem és összeraktam, de nem lett jó. Tovább mentem, találtam egy pálmaligetet, szétszedtem, összeraktam, továbbmentem, nem lett jó. 

Mindeközben, mint a Papírkutyákban a Dácsiás arc, folyamatosan kerestem a megfelelő kombót. Közben azért, ha boltot láttam, vettem valami apróságot. Először benzinszűrőt, aztán teflonszalagot, végül pedig szaniter boltban kenderkócot. Et voilà, meglett a megfelelő kombináció, a karbi újra működés jeleit mutatta.

Két hónap alatt 20.100 km!

Ha visszaosztom, minden napra jut legalább egy műszaki hiba, viszont egyetlen nap se volt amikor az autó ne futott volna pár száz kilométert. Pedig a félig kiszakadt, felspaniferezett futóművel ez igazi kihívás volt.

Na, de miközben ezeket a sorokat írom, megérkeztünk a sivatagból a civilizáció peremére, az első igazi autószervizzel rendelkező városba, Zagorába, és a híres  Iriki Garázsba. Itt veszünk új gumikat és bevárjuk az érkező Macon 4x4 Challenge Morocco 2024 mezőnyét. Illetve azok kényszerleszálló, vagy szervizelni vágyó autóit.

Anno, az idei Bamakón Balló Marciék is itt szervizelték a Jeep-et, ahogy a videón is látszik: 

Szólj hozzá! Távolról sincs vége, olvasson még