Csúszik a szép Datsun, ki tudja, hol áll meg
Ilyen volt az első tematikus TC Tréning
Május 6-án zajlott 2023 első TC tréningje, amelyet most először tematikus formában rendeztünk meg. Gyönyörű autókkal, kellemes időben, vidám hangulatban zajlott a tanulás, amelyről az idén 25 éves Groupama Tanpálya képzett instruktorainak hála mindenki egy kicsit képzettebben, ügyesebben, tapasztaltabban térhetett haza.

Az első turnusban a sportautóké és kabrióké volt a főszerep, az összegyűlt autófelhozatal pedig igazán szemet gyönyörködtetőre sikerült. Akadt a résztvevők között számos Porsche, Toyota MR2, több Mazda MX-5, BMW Z4 és sok egyéb finomság is. A második turnus a young- és oldtimereké volt, fantasztikus járgány pedig itt is bőven akadt. Volt OT rendszámos cápa BMW, ízlésesen restomod Datsun 280Z és gyönyörű kombi zöldséges Merci, hogy csak néhányat említsünk. (Ezúton is köszönjük nektek, hogy a garázs mélyéről előbányásztátok és elhoztátok féltve őrzött kincseiteket!) A harmadik turnusban már szabad volt a vásár: mindenki azzal jöhetett, amivel akart. Bár így a hétköznapi autók voltak többségben, érdekes volt egymás után rántópadon látni egy családi egyterűt és egy furgont.
A tréning ezúttal is három helyszínen, párhuzamosan zajlott a Groupama Tanpálya instruktorainak vezényletével. A szlalompályán változó tapadási viszonyok között gyakorolhatták a sofőrök a hirtelen irányváltoztatásokat: a bóják egyik oldalán normál aszfalt, míg a másikon rendkívül csúszós, vizes műgyanta húzódott, így az autók viselkedése kanyarról kanyarra változott. Ráadásul a résztvevők nemcsak a pályával, de egymással is megküzdöttek, hiszen a bemelegítést követően már időre ment a szlalom.
Egészen más vezetési technikát követelt meg a J alakú emelkedős-lejtős aszfaltcsík. A feladat az volt, hogy a résztvevők egy kanyar után a legsimábban, leggyorsabban, lehetőleg megcsúszás nélkül feljussanak a domb tetejére a vizes műgyantával borított pályán. Bár a feladat egyszerűnek tűnhet, egy precizitást, önmérsékletet és végtelen türelmet igénylő műveletről van szó. A cél a tapadáshatár megtalálása, de át nem lépése, hiszen a túl nagy gáz megcsúszáshoz, ezáltal pedig lassabb és bizonytalanabb kanyarvételhez vezet.
Ahogy általában minden évben, úgy idén is a rántópad adta fel leginkább a leckét a társaságnak. A hirtelen tapadásvesztést szimuláló berendezésnél gyors és pontos reakcióra van szükség az autó fölötti uralom megőrzéséhez, melyet gyakorlás és próbálkozás során lehet elsajátítani. Nem meglepő módon a menetstabilizátor és ABS nélküli young- és oldtimereknek volt a legnehezebb dolga, ám a fiatalabb autóknál is nemegyszer eljött az a pont, amikor a vezetéstámogató rendszerek sem tudták megmenteni a napot. Ennek ellenére örömteli volt látni, ahogy három sikertelen próbálkozás után negyedjére végre sikerül orral előre, biztonságosan megfogni az autót.
Az idei első TC Tréning is számos tanulsággal zárult. A vezetéstechnikai tréningek gyakorlattól és tudásszinttől függetlenül mindenkinek ajánlottak, hiszen még a legtapasztaltabb, legjobb sofőrök sem lehet lehetnek felkészülve olyan ritka szituációkra, mint mikor váratlanul kitör az autó hátulja. A TC Tréninghez hasonló alkalmak segítségével biztonságos körülmények között rögzülhetnek be olyan reflexszerű mozdulatsorok, amelyek baleseteket előzhetnek meg, és életeket menthetnek. A Groupama Tanpálya instruktorai szerint azonban ezek csak többszöri alapos gyakorlás útján sajátíthatóak el, és a szinten tartás is ugyanilyen fontos. Nem elég tehát egész életünkben egyetlen vezetéstechnikai tréningen részt venni. Érdemes a megtanult mozdulatsorokat időnként újra és újra felfrissíteni, hogy ha eljön az idő, a kéz és a láb magától tudja, mit kell tenni.
Ha te is szeretnéd megismerni saját- és autód határait egy minőségi TC Tréning keretében, van egy jó hírünk: június 10-én egyből jön is a következő alkalom, amelyen két mindent bele turnus mellett egy kifejezetten villanyautóknak szánt időponttal is készülünk!
Ha részt vettél az eseményen, és szeretnél magadról néhány menő képet vadászni, a fenti mellett az alábbi galériát is böngészd át!

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
