Csúszik a szép Datsun, ki tudja, hol áll meg
Ilyen volt az első tematikus TC Tréning
Május 6-án zajlott 2023 első TC tréningje, amelyet most először tematikus formában rendeztünk meg. Gyönyörű autókkal, kellemes időben, vidám hangulatban zajlott a tanulás, amelyről az idén 25 éves Groupama Tanpálya képzett instruktorainak hála mindenki egy kicsit képzettebben, ügyesebben, tapasztaltabban térhetett haza.
Az első turnusban a sportautóké és kabrióké volt a főszerep, az összegyűlt autófelhozatal pedig igazán szemet gyönyörködtetőre sikerült. Akadt a résztvevők között számos Porsche, Toyota MR2, több Mazda MX-5, BMW Z4 és sok egyéb finomság is. A második turnus a young- és oldtimereké volt, fantasztikus járgány pedig itt is bőven akadt. Volt OT rendszámos cápa BMW, ízlésesen restomod Datsun 280Z és gyönyörű kombi zöldséges Merci, hogy csak néhányat említsünk. (Ezúton is köszönjük nektek, hogy a garázs mélyéről előbányásztátok és elhoztátok féltve őrzött kincseiteket!) A harmadik turnusban már szabad volt a vásár: mindenki azzal jöhetett, amivel akart. Bár így a hétköznapi autók voltak többségben, érdekes volt egymás után rántópadon látni egy családi egyterűt és egy furgont.
A tréning ezúttal is három helyszínen, párhuzamosan zajlott a Groupama Tanpálya instruktorainak vezényletével. A szlalompályán változó tapadási viszonyok között gyakorolhatták a sofőrök a hirtelen irányváltoztatásokat: a bóják egyik oldalán normál aszfalt, míg a másikon rendkívül csúszós, vizes műgyanta húzódott, így az autók viselkedése kanyarról kanyarra változott. Ráadásul a résztvevők nemcsak a pályával, de egymással is megküzdöttek, hiszen a bemelegítést követően már időre ment a szlalom.
Egészen más vezetési technikát követelt meg a J alakú emelkedős-lejtős aszfaltcsík. A feladat az volt, hogy a résztvevők egy kanyar után a legsimábban, leggyorsabban, lehetőleg megcsúszás nélkül feljussanak a domb tetejére a vizes műgyantával borított pályán. Bár a feladat egyszerűnek tűnhet, egy precizitást, önmérsékletet és végtelen türelmet igénylő műveletről van szó. A cél a tapadáshatár megtalálása, de át nem lépése, hiszen a túl nagy gáz megcsúszáshoz, ezáltal pedig lassabb és bizonytalanabb kanyarvételhez vezet.
Ahogy általában minden évben, úgy idén is a rántópad adta fel leginkább a leckét a társaságnak. A hirtelen tapadásvesztést szimuláló berendezésnél gyors és pontos reakcióra van szükség az autó fölötti uralom megőrzéséhez, melyet gyakorlás és próbálkozás során lehet elsajátítani. Nem meglepő módon a menetstabilizátor és ABS nélküli young- és oldtimereknek volt a legnehezebb dolga, ám a fiatalabb autóknál is nemegyszer eljött az a pont, amikor a vezetéstámogató rendszerek sem tudták megmenteni a napot. Ennek ellenére örömteli volt látni, ahogy három sikertelen próbálkozás után negyedjére végre sikerül orral előre, biztonságosan megfogni az autót.
Az idei első TC Tréning is számos tanulsággal zárult. A vezetéstechnikai tréningek gyakorlattól és tudásszinttől függetlenül mindenkinek ajánlottak, hiszen még a legtapasztaltabb, legjobb sofőrök sem lehet lehetnek felkészülve olyan ritka szituációkra, mint mikor váratlanul kitör az autó hátulja. A TC Tréninghez hasonló alkalmak segítségével biztonságos körülmények között rögzülhetnek be olyan reflexszerű mozdulatsorok, amelyek baleseteket előzhetnek meg, és életeket menthetnek. A Groupama Tanpálya instruktorai szerint azonban ezek csak többszöri alapos gyakorlás útján sajátíthatóak el, és a szinten tartás is ugyanilyen fontos. Nem elég tehát egész életünkben egyetlen vezetéstechnikai tréningen részt venni. Érdemes a megtanult mozdulatsorokat időnként újra és újra felfrissíteni, hogy ha eljön az idő, a kéz és a láb magától tudja, mit kell tenni.
Ha te is szeretnéd megismerni saját- és autód határait egy minőségi TC Tréning keretében, van egy jó hírünk: június 10-én egyből jön is a következő alkalom, amelyen két mindent bele turnus mellett egy kifejezetten villanyautóknak szánt időponttal is készülünk!
Ha részt vettél az eseményen, és szeretnél magadról néhány menő képet vadászni, a fenti mellett az alábbi galériát is böngészd át!