Vérbő jobb lábbal mit válasszak?

2009.09.11. 11:22 Módosítva: 2009.09.11. 11:24

Tárgy: Vérbő jobbláb

Feladó: Flacsi

Dátum: Mon, 7 Sep 2009 15:54

Címzett: Csikós Zsolt

Kedves Csikós Zsolt,

Nagy kedvvel olvasom lapjukat immár évek óta, rettenet tetszenek a cikkek hangvételei, imádom ezt a könnyed, ironikus stílust, a humort amit belefűznek egy-egy tesztbe!

Régóta agyalok már ezen a kérdésen, amit az MPS cikkben felvetett, hogy igazából milyen autót is lenne érdemes venni, ami élményt is nyújt és a családot is szolgálja!

Rövid pályafutásomat egy sárga Zastavával kezdtem, imádtam a hangját, olyan rally autós feelingje volt, mindenki azt hitte, hogy vmi nagy gép jön, mikor hallották a sivitó gumikat és a repedt hangot, de mindig csak egy buszsárga Zasti fordult be a kanyarban:) Utána jött egy 3 ajtós Renault Clio 1.6 RXI a maga 110 lovával, 10 alatt votl százon és mindössze 955 kiló volt, kentem vágtam imádtam, télen nyáron jártam ki a Szentendre-Lepence közötti szakaszra, Börzsönybe és bizony Egerből MIskolcra én se pályán mentem, hanem a hegyen keresztül :) De jött az első gyerek, nem fért be a Clióba a babakocsi, kellett egy új vas, jött egy Mazda3 Sportback 1.6i 105 ló, 1250 kiló :( . Legalább izgalmasan néz ki...ezt is csapatom -ha nincs benn gyerek- ütöttem már le a felniről a gumit kézifékes forduló alatt és szereltem -6 fokban, vicces volt mert volt emelőm, de nem volt hozzá emelőkar, volt pótkerék de nem volt hozzá kerékkulcs, mert h mélyitsem a csomagtartót, kivettem a műanyag dobozt amiben ezek voltak :)

Jelenleg egy Audi A4 Avant 1.8 TFSI 120 LE van, elektromos kézifék, első fékre élesedő kipörgésgátló, hát ezzel már nem lehet mit csinálni, de a lepencei hazai dobálóson múltkor végigtoltam egy Suzuki gixer-es srácot, bizti tanulta még a pályát, de intett, hogy menjek, mert nem tudott ellépni.

Augusztus elején volt szerencsém kint lenni a Hungaroringen amikoris cseh barátaink kivették a pályát és lejöttek kb 40 autóval, nos akkor vittek Corvette ZR1, BMW M3 CSL, Porsche 911 GT3al, végem volt, óriási élmény, csak nem vezethettem egyiket sem :(

Jelenleg autócsere előtt állok és ezért írtam e hosszú levelet, tanácsot kérni!

Nekem is öszvér kell, de valami ami élményt is ad! Külföldi szaksajtó a Golf GTI mark6-re esküszik, TOPGEAR jobbnak ítélte mint Focus RS-t!!!! turbós 4 hengeres, 200 valahány ló és 5 ajtós tisztes csomagtartóval, igazi hothach, újra! ami mindkét célnak megfelel! Kérdésem, hogy nektek mi a véleményetek? GTI-MPS? pro-kontra? Mi jöhet még szóba? Sok autót nyúztatok, kiváncsi lennék, hogy ti mit választanátok! Meg lehetne nézni közösen ezt az MPS-t? Nem áll véletlenül ott egy GTI is? :)

Üdvözlettel
Flacsi


Kedves Flacsi!

Ez a hot hatch dolog az én mániám, imádom őket, bár egyre jobban rabul ejt, behálóz a hátsókerékhajtás. Az pedig ebből a kategóriából hiányzik - a BMW 130i-t és 135i-t leszámítva. Utóbbi mondjuk igen jó ajánlat volna, csak családi használatra szűk és egy ici-picit drága. De egyébként én azt vinném - elsősorban azért, mert hátul kapar.

A kínálat maradékából a legjobbat nehéz egyértelműen megnevezni, a sorrend nagyrészt attól függ, hogy mi az ember prioritása. Ezért két listával is válaszolnék.

Ha a hétköznapi igavonás és a kultúrát viselkedés legalább annyira, vagy még fontosabb is, mint a sportos vezetési élmény, akkor a Golf GTi az király. Én ugyan csak az V-öst vezettem, de a VI-osra váltás inkább értelmezhető egy alaposabb faceliftként, mint teljes modellváltásként, ezért azok a tapasztalatok erre is igazak. (Mondjuk ezért a kijelentésért a VW rajongók keresztre fognak feszíteni, de vállalom). A GTi, már elég különleges kocsi, hogy szeretni lehessen, nagyon igényes, kockás üléshuzatával kifejezetten hangulatos autó, még elviselhetően feszes rugózással (már az is öröm, hogy van rugózása, a 18 collnál nagyobb kerék szigorúan no-no). Csendes, ha kell, hosszú távon sem zsibbaszt, de azért a kanyarvadászatban is jó partner. Eltalált futóműhangolás, élénk kormányzás, egész hatékony fékek: vannak a Golfnál vadabb, sportosabb modellek, de összességében egy nagyon eltalált, harmonikus csomag.

Egyeneságú leszármazottai, a Skoda Octavia RS és a Seat Leon Cupra is érdekes lehet, bár utóbbinak olyan betonkemény a futóműve és utasterének műanyag burkolatai, hogy az nekem már már elég riasztó. Az Octavia pedig kicsit kispolgári, unalmas, de legalább tágas, nagy családi batárként is beválik. Ez is lehet egy szempont.

Persze van élet a VW csoporton kívül is. Sőt. A hot hatchek modernkori királyai a Renaultsport termékei. A Mégane RS (különösen az R26) etalon. Hiába kifutó modell, hiába nem tartozik már a legerősebbek közé, az angol szaksajtó mégis őrjöngve imádja. A Cup futómű hangolása már elég jó, egy ideje eleinte halott kormányzásába is visszaköltözött az élet, harapósak a fékjei, érdekes a formája, izgalmas csomag. Családi használatra talán nem a legalkalmasabb a szűk csomagtartó és hátsó üléssor miatt, és én aggódnék a megbízhatósági problémák miatt. Igen, tudom, sztereotípia, de a saját francia hot hatchemnél sajnos bejött.

A vad irányzat aktuális aduásza egyértelműen a Focus RS, ami viszont árban már az alig használt Imprezák és Evo szintje. Viszont továbbra is elsőkérkhajtású, pedig 300 lóerős. Szárazon, optimális körülmények között csodás, mind közül a legvulgárisabb, legvadabb versenyautós élményt adja. De mondjuk ha havas esőben ezzel kéne a gyereket az oviba szállítanom, akkor biztos küldenék egy dalt a Team RS mérnökeinek. A versenypályán vagy a parádsasvári szerpentinen meg imában foglalnám a nevüket. Ez az abszolút no kompromisszum autója, és úgy is néz ki.

Hasonló lehet a Mazda3 MPS, félúton a Gold GTi és a Focus RS között, de talán a Focushoz közelebb. Ennek az utastere lehangoló egy kicsit, a műszerfala fantáziátlan, meg a váltókar megvezetése nem elég férfias, kemény, határozott. Ajánlott, kéne, Amerikában például elég jelentős kultusza is kialakult, de mifelénk kevésbé népszerű. Fene tudja miért.

Ha meg tud barátkozni a formájával érdekes alternatíva lehet az Impreza WRX. A bokszermotorból tuningkipufogóval előcsalható egyedi hang, az egészen korrekt belső, a Golfhoz hasonlóan elviselhető rugózás, és a japán autóhoz mérten igényes, kellemes beltér titkos tippé léptetheti elő. A mi éghajlatunkon ugyan az összkerékhajtás nem mindent vivő aduász, de hajtási befolyások nélkül vitathatatlanul tisztább, szebb, boldogabb az élet egy sportosan használt autóban.

A kevésbé durva vonalon érdekes ajánlat még az RS árnyékában megbújó, de azért nagyon kellemes Focus ST. Ez is kapható ötajtós kivitelben, csodás a futóműve, öthengeres motorjának finom a járása, egyedi a hangja. Nem annyira hard-core, de a Fordnál nagyon értik, hogyan kell egy élvezetesen vezethető futóművű, kellemesen használható csomagot összerakni. Minden angol újságban, ahol tartósabb teszten szerepelt, áradoztak róla.

Én ezekből választanék. Sajnos a menetpróba megszervezésében nem segíthetünk: mi betűket gyártunk, erre nem nagyon marad időnk. De egy használtautós kereséssel szerintem az itt felsorolt összes kocsira kap eladó ajánlatot, aztán már csak egy kis szervezés és idő kérdése, hogy elmenjen, megnézze őket magának közelebbről esetleg egy próbakört is kicsaljon az eladóból. Pár éves használtakat akkor is érdemes megnézni, ha újonnan venné a kocsit: érdekes látni, hogy az idő múlásával, a kilométerek szaporodásával hogyan öregszik meg egy kocsi és miért adja el a tulajdonos.

Remélem segítettem, szerencsés vadászatot.

Üdvözlettel,
Tóth Zoltán
Totalcar.hu