Kompresszort, bármire!

2010.09.08. 17:08

From: Gábor

Date: September 5, 2010 1:42:22 AM GMT+08:00

To: Totalcar

Subject: Kompresszor beszerelése utólag

Segítségeteket szeretném kérni.

Egy Nissan Almera átépítésén gondolkodom. A napokban olvastam egy ilyen autó használt autó tesztjét. A cikkben is megemlített hosszú váltó és alacsony fordulaton gyenge motor problémát szeretném megoldani.

Arra gondoltam, hogy egy kisebb kompresszort raknék be a motortérbe, amivel alacsony fordulaton is kellemesebben használható lenne az autó. Nem versenyautót szeretnék építeni, csak egy kicsit "combosítani" a meglévő technikán.

Tudom, hogy egy ilyen beavatkozás szakértelmet igényel és nem olcsó, de pont ezért szeretném egy megbízható szakemberre, műhelyre bízni a megfelelő kompresszor kiválasztását, beépítését és az elektronika "átszabását".

Kutakodtam a témában, de sajnos nem találtam olyan szakembereket akikre rábíznám ezt a dolgot. Segítséget abban kérnék, hogy nektek van-e olyan szakember ismerősötök vagy olyan címetek akivel a munkátok során már találkoztatok és valóban szakértő a témában.

Segítségeteket előre is köszönöm.

Gábor

Kedves Gábor,

nem beszéllek le, dönts magad.

Na jó, az ilyen villanyturbós marhaságokról inkább mégis. Érdemes a témáról elolvasni Gulyás Gusztáv kiváló, és nagy szakértelemmel megírt cikkét. Szórakozásnak sem utolsó.

Nézzük a további alternatívákat az Almera feltöltésére. Műszakilag a legegyszerűbb megoldás a Rotrex cég által gyártott feltöltő, amely nem más, mint egy centrifugálkompresszor, mechanikus hajtással. Vagyis a kompresszor ugyanolyan, mint a klasszikus turbóban, viszont nem kipufogógáz-turbina pörgeti, hanem ékszíj hajtja. Persze ahhoz, hogy érdemben levegőt szállítson, ahhoz egy gyorsító áttételre is szükség van, erre egy bolygóművet építettek be a hengeres házba, amely nagyjából 12-szeres áttételt hoz létre. Persze, lehet játszani még lehet az ékszíjtárcsával, hisz a legkisebb modell névleges fordulatszáma 200 000/perc, és ezzel az áttétellel te valahol 70 000 táján jársz maximum. A motor illesztési görbéjét akarnád megszerkeszteni, íme a szállítási jellegmező.

Az rögtön látszik, hogy 0,2-0,4 barnál nem nyomna többet, bár ettől már egész jól mehetne az Almera az 1,5-ös motorral. Legalább annyira, mint egy 1,8-as Almera. Ahhoz, hogy még többet hozz ki belőle, kicsit jobban fel kellene pörgetni a dolgokat, vagy nagyobb feltöltőt használni.

Ha elmész a Rotrex weblapjára, láthatod, hogy akármilyen meglepő, az Almerához nem készült még komplett kit. Ugyanis hiába veszel meg egy kompresszor, meg a hozzá tartozó olajrendszert, kell egy csomó minden, konzolok, ékszíjgörgők- feszítők, csövek a szívórendszer módosításához, általában a légszűrőház helyett is kell egy direktszűrő, satöbbi. Az olajrendszere egyébként teljesen független a motorétól, így nem kell megbuherálni azt is – ez hatalmas előny a turbóbeépítéssel szemben. Ja, és át kell programozni az ECU-t. Talán nem meglepő, hogy BMW-khez, MX5-höz, S2000-hez és 350Z-hez van kit, sőt, akár Hayabusához. Magyarországon is van egy cég, ahol csak BMW-kel foglalkoznak (SC Motorsport), ők a dán ESS Tuning szépen kivitelezett kitjeit építik be. Hogy a végső ár, kitestől, munkadíjastól, áfástól, vámostól, ECU-programozásostól, egy BMW 330i-re kétmillió forint. Lehet, hogy elvileg egy Almerához picivel olcsóbban kijönne maga a kompresszor, viszont a sok extra meló a rendszer befaragásával többletet jelenthet. És magunk közt szólva, ennyiért szerintem nem éri meg. De ez csupán az én véleményem, volt, aki megcsinálta, találtam ugyanis egy videót. A végeredmény 169 lóerő, és 192 newtonméter a keréken mérve(!!), azaz a motor ennél picivel többet is lead. Inkább az a kérdés, hogy ennyiért még ott van egy szériafékes-futóműves Almerád. Persze nem kell felhúzni ennyire, de akkor sem lesz lényegesen olcsóbb. Azaz ismét felvetődik, hogy egy 1,8-as Almera egyszerűbb megoldást jelentene, igaz, nem ennyire lehengerlő erővel. Persze, ha egy igazán jó lopakodóra vágysz, miért ne? Egy biztos, mindenkinek leesne az álla, belértve a tiédet is.

A turbónál a helyzet még összetettebb. Még többet kell barkácsolni, mert a kipufogórendszert is át kell építeni, a motortérben a hőképződés is gondot jelenthet, és előfordulhat, hogy ehhez sem találsz komplett kitet. Igaz, ha szétnézel, és nem feltétlenül az Almerát, hanem a típus japán nevét (Pulsar) vagy a a típuskódot (N16), esetleg a motorkódot (QG15DE) írod be a gugliba, és netán jól tudsz japánul, találhatsz kész, barkácsolást nem igénylő készletet. Igaz, az esetedben elég lenne egy szerény, szoftturbó is, minden intercooler és egyéb extra nélkül. Ez tíz-tizenöt éve még divat volt, ma már kevésbé. Igaz, azzal sem sokkal kevesebb a meló. Persze találtam erre is példát, avagy Mese Az Almeráról, Amely Kettőharmincat Ment:

Ha ragaszkodsz a mechanikus kompresszorhoz, egyben biztos lehetsz: a Rotrexnél olcsóbbat nem nagyon találhatsz, Eatonból, Roots-fúvóból, és ezeket nem hajigálják a tuningosok után. Ha ilyesmire vágynék, akkor megpróbálnék előző Mini Cooper S-ből bontani – bár, ha már itt tart az ember, akkor hozza az egész motort, nem? Akkor nem kell a feltöltő motorra fabrikálásával vergődni, ami persze szép műszaki kihívás, és lehet, hogy mégis egyszerűbb, mint a jármű legalizálása.

Remélem segítettem.

Üdv:
Papptibi

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.