Minősíthetetlen a tetőablakos BMW?
Dátum: 2011. október 19. 14:46
Tárgy: E28 vetera'n vizsga
Címzett: Levelezőlista<tcolvasok.index.inda.hu>
Tisztelt Nepperűző!
Örökség révén a birtokomba került egy 82-es E28-as BMW. Közeledik ahhoz a korhoz, amikor elvihetném veterán vizsgára. Az autó jó állapotban van, viszont beszerelésre került egy nem gyári tetőablak. A kérdésem az, hogy ebben az állapotban vajon megkaphatja-e az autó a minősítést? Sajnos a hivatalos szervek telefonos érdeklődésemre csak azt tudták tanácsolni, hogy vigyem el az autót vizsgára és ott majd eldöntik. Ennek költségét azonban szeretném megspórolni, ha már előre tudható, hogy a tetőablak miatt megbukik az autó. Segítségét előre is köszönöm!
Gábor
Kedves Gábor!
A tetőablak miatt ne aggódjon: nem kizáró ok a muzeális minősítésnél. A MAVAMSZ által kidolgozott rendszerben pontlevonás jár ugyan érte, de ha az autó egyébként rendben van, emiatt nem fogják elkaszálni.
Viszont nem árt tudni néhány dolgot a minősítésről. Nem triviális például, hogy az autó gyártása és a minősítés között harminc naptári évnek kell eltelnie a jogszabály szerint, ami azt jelenti, hogy az 1982-es autót 2013. januártól viheti OT-vizsgára. Ha átmegy, ötévente kell csak vizsgáztatni, mentesül a teljesítményadó és a cégautó-adó alól, illetve ha netán összetörnék, más elbírálás alá esik a kárminősítésnél. Vagyis számos előnyhöz jut, de nem minden esetben éri meg a macera.
A muzeális minősítés pontozásos módszere elég szigorú. Igaz, a papír alján elég, ha átlagban eléri a 75 pontot a százból, de a régebben használt meghatározás, hogy az autónak kiállítási állapotban kell lennie, még mindig igaz. Ez vagy egy kivételesen gondosan megőrzött gépet, vagy szakszerű, alapos restaurálást feltételez. Ebből a szemszögből nem indokolatlan a napfénytető miatti aggálya, mert ha még néhány eredetiséget csorbító átalakítás van a BMW-n, könnyen lehet, hogy nem felel meg a követelményrendszernek.
Szerencsére nálunk még nem sújtják az öreg autókat büntetőadókkal, ahogy az tőlünk nyugatabbra szokás, ezért érdemes mérlegelni, hogy egyáltalán van-e értelme a viszonylag költséges OT-vizsgának egy nem különösen nagy értékű autónál.
Ha hobbiautóként használja az E28-ast, minimális korlátozásokkal már most köthet rá például kedvezményes biztosítást. Ehhez mindössze csatlakoznia kell egy veteránautós klubhoz, be kell mutatnia az autót, és ha nem egy leharcolt rozsdaboglyáról van szó, jogosult a hobbiautós kötelezőre. Ezzel az egyik legnagyobb üzemeltetési költségen máris spórolhat.
A teljesítményadó nem egy akkora összeg, ami rendszeres használatnál számottevő lenne, és ha az autó olyan állapotban van, hogy esélyes a muzeális minősítésre, a kétévente esedékes műszaki vizsga sem jelenthet gondot, inkább csak rutinfeladat és némi pluszkiadás.
A MAVAMSZ megkeresésünkre azt javasolta, ha bizonytalan az autója állapotában, egyszerűen vigye el az előre kijelölt minősítési időpontok egyikére. Nem kell befizetnie a vizsgadíjat, csak mutassa meg a BMW-t a jelen levő minősítőknek, ők szívesen megnézik és akár javaslatokat is tesznek, ha néhány ponton finomítani kell. Úgyis van még több mint egy éve, amíg élesben levizsgáztatja, addig akár ki is javíthatja, amit kifogásoltak.
Üdv:
Stump András

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
Az áramot nem kosárban adják.
- Hírek
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.
- Hírek
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.
- Közélet
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Hírek
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
Csak a hétköznapi csúcsidőkben.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
