Minősíthetetlen a tetőablakos BMW?

2011.10.30. 06:35

Dátum: 2011. október 19. 14:46

Tárgy: E28 vetera'n vizsga

Címzett: Levelezőlista<tcolvasok.index.inda.hu>

Tisztelt Nepperűző!

Örökség révén a birtokomba került egy 82-es E28-as BMW. Közeledik ahhoz a korhoz, amikor elvihetném veterán vizsgára. Az autó jó állapotban van, viszont beszerelésre került egy nem gyári tetőablak. A kérdésem az, hogy ebben az állapotban vajon megkaphatja-e az autó a minősítést? Sajnos a hivatalos szervek telefonos érdeklődésemre csak azt tudták tanácsolni, hogy vigyem el az autót vizsgára és ott majd eldöntik. Ennek költségét azonban szeretném megspórolni, ha már előre tudható, hogy a tetőablak miatt megbukik az autó. Segítségét előre is köszönöm!

Gábor

Kedves Gábor!

A tetőablak miatt ne aggódjon: nem kizáró ok a muzeális minősítésnél. A MAVAMSZ által kidolgozott rendszerben pontlevonás jár ugyan érte, de ha az autó egyébként rendben van, emiatt nem fogják elkaszálni.

Viszont nem árt tudni néhány dolgot a minősítésről. Nem triviális például, hogy az autó gyártása és a minősítés között harminc naptári évnek kell eltelnie a jogszabály szerint, ami azt jelenti, hogy az 1982-es autót 2013. januártól viheti OT-vizsgára. Ha átmegy, ötévente kell csak vizsgáztatni, mentesül a teljesítményadó és a cégautó-adó alól, illetve ha netán összetörnék, más elbírálás alá esik a kárminősítésnél. Vagyis számos előnyhöz jut, de nem minden esetben éri meg a macera.

A muzeális minősítés pontozásos módszere elég szigorú. Igaz, a papír alján elég, ha átlagban eléri a 75 pontot a százból, de a régebben használt meghatározás, hogy az autónak kiállítási állapotban kell lennie, még mindig igaz. Ez vagy egy kivételesen gondosan megőrzött gépet, vagy szakszerű, alapos restaurálást feltételez. Ebből a szemszögből nem indokolatlan a napfénytető miatti aggálya, mert ha még néhány eredetiséget csorbító átalakítás van a BMW-n, könnyen lehet, hogy nem felel meg a követelményrendszernek.

Szerencsére nálunk még nem sújtják az öreg autókat büntetőadókkal, ahogy az tőlünk nyugatabbra szokás, ezért érdemes mérlegelni, hogy egyáltalán van-e értelme a viszonylag költséges OT-vizsgának egy nem különösen nagy értékű autónál.

Ha hobbiautóként használja az E28-ast, minimális korlátozásokkal már most köthet rá például kedvezményes biztosítást. Ehhez mindössze csatlakoznia kell egy veteránautós klubhoz, be kell mutatnia az autót, és ha nem egy leharcolt rozsdaboglyáról van szó, jogosult a hobbiautós kötelezőre. Ezzel az egyik legnagyobb üzemeltetési költségen máris spórolhat.

A teljesítményadó nem egy akkora összeg, ami rendszeres használatnál számottevő lenne, és ha az autó olyan állapotban van, hogy esélyes a muzeális minősítésre, a kétévente esedékes műszaki vizsga sem jelenthet gondot, inkább csak rutinfeladat és némi pluszkiadás.

A MAVAMSZ megkeresésünkre azt javasolta, ha bizonytalan az autója állapotában, egyszerűen vigye el az előre kijelölt minősítési időpontok egyikére. Nem kell befizetnie a vizsgadíjat, csak mutassa meg a BMW-t a jelen levő minősítőknek, ők szívesen megnézik és akár javaslatokat is tesznek, ha néhány ponton finomítani kell. Úgyis van még több mint egy éve, amíg élesben levizsgáztatja, addig akár ki is javíthatja, amit kifogásoltak.

Üdv:

Stump András