A márkaszerviz köteles kiadni az igényelt adatot!
From: Jenő
Date: December 7, 2011 5:15:20 PM GMT+01:00
To: Totalcar
Subject: Ha'ny km van az auto'mban?
Szép napot mindenkinek!
Kérlek benneteket segítsetek! 4-napja vettem egy autót. A nevemre kiállított forgalmival elmentem a neves márkaszervizbe (rendszámkeret ajánlásával) és kértem mondják meg mikor járt itt az autóm, mit csináltak rajta és mi volt az akkori km-óra állása? Hány kilométer lehet az autóban. A válasz: (nagyképűen, lenézően, pökhendien, lekezelően) - Annyi kilométer, amennyit az óra mutat. Adatvédelmi okokból nem mondhat semmit.
- Micsoda? Adatvédelem? Én csak a saját autóm és nem a volt tulaj után érdeklődtem!
Szerintem az autó csak egy tárgy, (még ha szeretem is) mégis joga van az előéletét titokban tartani új gazdája előtt? Magamról csak annyit: 35-éve dolgozom autószerelőként. Várom válaszotokat.
Tisztelettel Jenő
Kedves Jenő!
Pedig mondhatna...
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény szerint ugyanis személyes adat: bármely meghatározott (azonosított vagy azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban: érintett) kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy különösen akkor tekinthető azonosíthatónak, ha őt - közvetlenül vagy közvetve - név, azonosító jel, illetőleg egy vagy több, fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy szociális azonosságára jellemző tényező alapján azonosítani lehet. Mivel kedves Jenő, Ön az autó tulajdonsa, a szakszervízben nyilvántartott óraállás az Ön személyes adata, abból ugyanis pl. az Ön vagyoni, jövedlemi helyeztére lehet következtetni.
Mikor kezelheti a márkaszerviz az Ön személyes adatait? Ha ahhoz az érintett (vagyis Ön) hozzájárul, vagy azt törvény vagy - törvény felhatalmazása alapján, az abban meghatározott körben - helyi önkormányzat rendelete elrendeli.
Most jön a "trükk": Az Ön kérelmére a márkaszerviz (az adatkezelő) köteles tájékoztatást adni az általa kezelt, illetőleg az általa megbízott feldolgozó által feldolgozott adatairól, az adatkezelés céljáról, jogalapjáról időtartamáról, az adatfeldolgozó nevéről, címéről (székhelyéről) és az adatkezeléssel összefüggő tevékenységéről, továbbá arról, hogy kik és milyen célból kapják vagy kapták meg az adatokat. A márkaszerviz köteles a kérelem benyújtásától számított legrövidebb idő alatt, legfeljebb azonban 30 napon belül írásban, közérthető formában megadni a tájékoztatást. Ráadásul ez a tájékoztatás ingyenes, ha Ön a folyó évben azonos területre vonatkozó tájékoztatási kérelmet az adatkezelőhöz még nem nyújtott be. Egyéb esetekben költségtérítés állapítható meg. A már megfizetett költségtérítést vissza kell téríteni, ha az adatokat jogellenesen kezelték, vagy a tájékoztatás kérése helyesbítéshez vezetett.
Persze ez is lehet, hogy az adatkezelő-márkaszerviz nem válaszol. Ilyenkor az adatvédelmi biztoshoz (január 1-ét követően a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság), vagy bírósághoz fordulhat.
Induljon hát a varázslás, kedves olvasóink, járjanak hasonló ügyeik végére!
Ez a módszer csak akkor működik, ha valaki tulajdonsa már a kocsinak. Vásárlás előtt kérjünk a tulajdonostól hozzájáruló nyilatkozatot, hogy azzal keressük fel a szervizt. Ha nem ad, az is üzenet. Ha pedig a márkaszerviz nem ad, az is. Mindkettő azt üzeni: húzz innen, mert valami nem kerek. (A szerviz ezzel azt is mondja, hogy a márkát is kerüld el, mert olyan márkaszervizeik vannak, akik benne vannak a sumákolásban.)
Az MGE is a mi álláspontunkon
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció évek óta dolgozott és dolgozik azon, hogy a gépjárművek életútjának története követhető legyen. Ennek eredményeképpen jogszabály alapján hamarosan központi nyilvántartásba kerül a km óra állás minden műszaki vizsga, illetve minden átírás időpontjában. Célunk ezzel az is, hogy a km állás adatot a vétel előtt is le lehessen kérdezni éppen azért, hogy a használt gépjármű megvásárlása már reális adatok birtokában történhessen meg, azaz az eladó ne csaphassa be vevőjét. Ennek megfelelően, egyetértve a jogászi véleménnyel egyetértünk abban, hogy a futásteljesítmény adatot a tulajdonosnak ki kell adni.
Erdélyi Péter
MGE ügyvezető-elnök
A GÉMOSZ óvatosabb
A GÉMOSZ (Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége – szerk.) 2006 óta azért lobbyzott a mindenkori kormányoknál, hogy számoljuk fel a kilométeróra-manipulálást.
Ami a jogászuk válaszát illeti, a gyakorlat még nem ilyen tiszta, tudok olyan perekről, ahol az adatot kiadó szervizt meghurcolták, mivel léteznek olyan jogszabályok, amelyek ezzel pont ellentétesen értelmezhetők. Pont ezért szeretnénk, hogy a jog egyértelműen fogalmazzon.
Ezért a mi értelmezésünk szerint a márkakereskedő nem kötelezhető az adatok kiszolgáltatására, de megteheti azt. Semmilyen érdekünk nem fűződik az adatok visszatartásához, csupán az eddigi negatív tapasztalatok miatt ez az álláspontunk.
Azt szeretnénk elérni, hogy az autókon végzett minden beavatkozás nyilvános adatnak minősüljön, amit egy központi adatbázisban rögzítenének, így lekérdezhetők lennének nemcsak a márkaszervizekben, hanem a legális független szervizekben végzett beavatkozások adatai is. Ez hozzájárulna a fekete gazdaság háttérbe szorításához is, mivel a tulajdonosokat arra ösztönözné, hogy a legális szervizekbe hordják az autóikat. Az adatbázist állami ellenőrzés alatt állna. Ez a rendszer Belgiumban már működik, és ezzel gyakorlatilag teljesen megszüntették a kilométeróra-manipulálást.
Gablini Gábor
elnök
GÉMOSZ

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
