Próbarendszám
A próbarendszámokkal kapcsolatos visszaélésekről megjelent hétfői cikkünkre rengeteg kommentár érkezett. Most viszont egy olyan olvasó levelét közöljük, aki autók forgalomba helyezésével foglalkozó szakmabeliként évek óta használ legálisan ilyen rendszámot. A történetnek biztosan lesz folytatása, mivel a cikk kapcsán megtudtuk, hogy a rendszámok kiadásáért felelős Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalánál (KEKKH) is ismerik cikkben tárgyalt csalási formát. A hivatal nem alkothat új jogszabályt, de ahogy szavaikból kivehető, folyamatosan gondolkodnak egy lehetséges megoldáson. Reméljük, végül találnak egyet, mellyel mindenki jól jár, aki nem akar csalni.
Feladó: Névtelen olvasó
Dátum: 2014. március 5. 9:49
Tárgy: Re: P
Címzett: Zách, Dániel
Kedves Zách Dániel!
Olvasva a próbarendszámos cikket, pár dolog eszembe jutott.
Bár idén még nem járt le a cégünk próbarendszáma, de a helyzet 2014-ben nem egyszerűsödött. Kétféle vállalkozás válthat rendszámot, az egyiknek a fő tevékenysége gépjármű-kereskedelem, ők az eddig megszokott szigorú rendszerben használhatják a rendszámot. A másik esetben van a tevékenységek között gépjárműjavítás, ekkor viszont további feltételek lépnek életbe: csak magyar forgalmi engedéllyel rendelkező, de forgalomból kivont (és nem kitiltott!) járműre szerelhető fel próbarendszám.
Amit hiányolok a cikkből, az az, hogy a MABISz megtéríti a kárt azoknak, akiket érvényes biztosítás nélkül törnek össze, így talán nem éri kár a vétlen autóst. A kommentekből kiderül, hogy ez nem világos sokaknak, és lássuk be, hogy mára (hála a csalóknak) közutálatnak örvend aki ilyen rendszámot használ, jobb ezt tisztázni.
A másik oldala ennek, hogy egy legális P-rendszámot használó, balesetben vétlen autósnak elemi érdeke rendőrt hívni, mert a biztosítók eleve megkérdőjelezik sok esetben az ilyen baleseteket.
Véleményem szerint a büntetés azért nem érdekli a rendszámot kiváltó céget, mert eleve csalásra hozzák létre, mire jogerőre emelkedne egy AÁK, parkolási, vagy MABISz vagy egyéb per, már régen megszűntek, és vígan alapítják a 126. csaló Kft-t...
Sajnos azt gondolom, hogy mi, akik az eredeti célnak megfelelően, szabályosan, mindent kifizetve használunk ilyen hatósági jelzést, mi már kisebbségben vagyunk itthon. Ezen a folyamaton talán fordíthat, hogy igenis létezik olyan ellenőrzés, amikor NAV illetékes a helyszínen ellenőrzi, hogy a bemutatott szerződésen szereplő alkalmazotti viszony szerepel-e a NAV nyilvántartásban.
Még egy észrevétel: ezek a naplók, és rendszámok azért erősen igénybe vannak véve. Nem is az autón, hiszen ott ugyanolyan hatások érik, mintha egy adott autón lenne, de a fel-felszerelés és a tárolás, hordozás azért megviseli, megkopik. így én ezt nem feltétlenül érzem túlzásnak, a napló is szétesik általában egy év alatt, de volt már a kezemben olyan napló, amiben a harmadik rendszámot indították el, tehát ennek sem kötelező a cseréje valószínűleg, csak kevesen mennek úgy rendszámot intézni, hogy viszik a régit, hogy folytassák, valamint azt gondolom, hogy kifizetni valóban mindenképpen ki kell az újat.
Én személy szerint megvenném akkor is, ha ez nem lenne muszáj, mert szeretem, ha rendezett minden.
Névtelen olvasó