Tibor megmentette a BMW-jét a tűzhaláltól
Vasárnap hosszú cikkben foglalkoztunk a 2010 és 2017 közt gyártott, bizonyos esetekben motortűzben megsemmisülő dízel BMW-k ügyével. A cikkből nem csak olvasónk, Péter esetét ismerhették meg, de felidéztünk két korábbi történetet is, melyekben egy-egy 520d vált a lángok martalékává néhány szempillantás alatt. A gyár 1,6 millió autót hív szervizbe világszerte, hogy ellenőrizzék a fenti időszakban gyártott négy- és hathengeres dízelmotorok EGR-hűtőjét, mert állításuk szerint annak meghibásodása okozhatja a tüzeket.
Rengeteg levelet kaptam a cikk után, de ezek közül kiemelkedik Tiboré, aki egy 2013-ban gyártott 320d GT gazdája. Tibor épületgépész mérnök, így ismeri az áramlástan törvényszerűségeit és hatalmas szerencséje volt, amikor az ő autója is elkezdte produkálni a jól ismert tüneteket, tehát a hibát jelzett, füstölt és elerőtlenedett. Olvasónk még időben cselekedett, az autó nem égett ki, így viszont a kiszerelt alkatrészeken pontosan meg tudja nekünk mutatni, hogy milyen állapotban van egy ilyen motor szívórendszere másodpercekkel azelőtt, hogy kigyulladna a motortér.
A GT évjárata alapján több mint valószínű, hogy ebben is a sokszor emlegetett és ritkán dicsért N47D20 típusú motor található, mivel a GT-ket a 2015. évjárattól szerelték a későbbi B47D20 széria motorjaival. Ez utóbbiakra egyébként szintén kiterjed a BMW szervizakciója, legalábbis akkor, ha 2017. augusztusa előtt készültek. Olvassák Tibor tapasztalatait, nézzék meg a képeket és forduljanak szakszervizhez egy ellenőrzésre, ha az érintett autók egyikét birtokolják!
Feladó Piblinger Tibor
Címzett Zách Dániel
Dátum 2018. okt. 28., V, 10:42
Tárgy BMW tűzesetek
Olvastam a Totalcaron megjelent cikkét a BMW tűzeseteivel
kapcsolatban. Sajnos nekem is vannak ezzel kapcsolatban információm, de szerencsére tűz nem keletkezett. Október elején Lengyelországba utaztunk 2013-ban újként vásárolt BMW GT 320d típusú autómmal, de nem autópályán, hanem országúton. A lengyel határt átlépve körülbelül 80 kilométer után egy városban araszoltunk. Az araszolás közben füst kezdett a motortér felől jönni, ekkor a motor sárga check lámpája még nem világított, és a motor sem pörgött fel.
Sikerült félreállni. A motorháztetőt felnyitva elég nagy füst jött ki,
ennek ellenére a motort nem állítottam le. Talán ez is volt a szerencse.
A füst eloszlása után vettem észre, hogy a műanyag szívócső amin a swirl
lapok (magyarul örvénycsappantyúk) vannak több helyen kilyukadt, összesen hat lyuk keletkezett rajta. A kilyukadást tudomásul véve tovább tudtunk menni és sikeresen elértünk a célig. A cél eléréséig a motor sárga hibajelző lámpája már többször kigyulladt a műszerfalon, jelezvén a motor teljesítményvesztését.
Lengyelországban sikerült beragasztani a lyukakat kétkomponensű ragasztóval, így haza is tudtunk jönni. Hazaérve az eBay-n sikerült bontott szívócső-alkatrészt rendelnem és erre cseréltem ki a meghibásodottat.
tengelytől mindkét irányba kifelé a hűtő külső fala felé. A javítás
során az EGR-hűtőt is kitisztítottam. Mivel épületgépész vagyok és
áramlástechnikát is tanultunk, a koromlerakódást látva arra következtettem, hogy a szűkülő keresztmetszet hatására a levegő felgyorsul a szívórendszerben és ez nagyobb izzó koromrészecskéket tud leszakítani. A nagyobb izzó koromrészecskék a turbulens levegő hatására neki tudnak csapódni a szívócső oldalának ott megtapadva az olajos-kormos felületen, és ez olvaszthatja ki a csövet, majd vezethet az autótüzekhez.
Nem az én tisztem eldönteni, hogy a rendszeres BMW-tüzek legfőbb oka, de
fel fogom venni a kapcsolatot a müncheni központtal és e-mailen elküldöm
a tapasztalataimat.
Az autóm kötelező karbantartásait mindig hivatalos BMW márkakereskedőnél végeztettem a garanciaidő végéig. Ennek lejárta után már én szervizelem a
gépkocsit a BMW szervizszoftverével. A szervizszoftver
semmilyen problémát nem jelzett a fenti hibával kapcsolatosan.
A BMW-nek nagy fiaskó ez a mostani ügy. Sajnos, amíg a pénzügyi
guru mondja meg a tervezőmérnöknek, hogy mekkora összeg van az adott
feladatra, addig ilyen és ehhez hasonló problémák lesznek. A legnagyobb probléma ebben a témában, hogy emberek élete van veszélyben a hibás konstrukció miatt és ezt próbálják elkenni, megmagyarázva a megmagyarázhatatlant. A BMW október 23-án kiadott
közleményében sem derül ki tisztán, hogy milyen műszaki megoldással
kívánja megoldani a súlyos problémát. Visszahívják a kocsikat,
átvizsgálják, cserélnek alkatrészt, vagy nem?
Remélem sikerült újból felkelteni az érdeklődését a fenti tárgyban! További kérdéssel kapcsolatban szívesen válaszolok.
Üdvözlettel,
Piblinger Tibor
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.