...olyan itt a közlekedés, hogy visszasírom a budapestit

2019.01.06. 16:38

Az idei első Égéstérben kaptunk bele kicsit Kreszprofesszorral az amerikai közlekedési kultúrába. Továbbra is tartom, hogy a New York-i (főleg a manhattani) vagy a floridai közlekedés nyugisabb, mint mondjuk a budapesti. Írt viszont Laci két állammal délebbről, ahol semmi nyoma ennek a békének az utakon. Sőt! Alább a levél, az alatt meg ott a kommentfal. Aki vitatkozna velünk vagy Lászlóval, vagy csak kinyilatkoztatna valamit ezen vagy más államok útjairól, tegye meg, hátha összeáll egy nagy amerikai közlekedési morál térkép. 

Feladó László

Címzett Totalcar

Dátum 2019. jan. 6. 3:10

Tárgy Égéstér, Köszöntés, Amerikai tapasztalatok és képek

Sziasztok!


A legutóbbi részben (A szigorítás életet ment?) sok szó esett az otthoni és az amerikai közlekedésről. Már régen szerettem volna írni de ez a részt hozta meg a késztetést. Lassan három éve élek Maryland állam, Silver Spring város vonzáskörzetében, valahol Baltimore és Washington DC között félúton.


Miden nap vezetek, itt olyan a közlekedés, hogy visszasírom a budapestit. Mindenki siet, a sebességhatárt senki nem tartja be, senki az ég világon. Autópályán 55 mph (88km/h) a sebességkorlát, helyette 65-70 mph a megszokott, jönnek az idősebbek, akik nem látnak olyan jól és lassúak a reflexei, ők 40-45 mph-al mennek... az autópályán (tömegközlekedés nincsen, ezért akármennyire is baj van a látásoddal vagy akármivel, marad az autó, taxi, Uber, Lyft elég drága).


Főúton 35 (56 km/h) a sebességkorlát, de ha annyival haladok, akkor lemennek az útról és megelőznek, eddig kétszer fordult elő (szinte sehol nem szabad előzni főúton). Az autópályához még hozzátartozik, hogy sok az emelkedő és a lejtő, ilyenkor mindenki lelassul 10-15 mph-t és nem tudsz tempomatot használni, viszont minden autó fel van vele szerelve (tényleg, még nem láttam itt olyan autót amiben nem lenne). Megkérdeztem két itteni ismerősöm, hogy ők használják-e, azt mondták nem, mert nem tudják, hogyan kell. Ez nem vicc! Megmutattam nekik, azóta használják.


Távolságtartás egy másik gond, ha próbálsz 5-10 másodpercet tartani az előtted haladó után bevág valaki eléd, mindig. Mögötted pedig úgy haladnak, hogy a tükörben az autó elejét nem is látod csak a szélvédőt. Naponta találsz lerobbant, elhagyott autót a leállósávban. Az emberek bal, de jobb oldani sávból is előznek. Vicces dolgokat látsz néha az autópálya közepén: cipó, baseball sapka szinte minden héten, de kerülgettem már fotelt és bevásárlókocsit is! Eleinte nagyon fostam autópályán vezetni, három év után kezdek hozzá szokni, de ha lehet, kerülöm. Más ami zavaró, szürkületben és esőben szinte az autók felének nincs felkapcsolva a fényszórója, pedig kötelező és mikor esik, az autópálya felett levő képernyőkre kiírják: Wipers on, headlights on. Van ismerősöm, aki belement valakibe, mert nem volt felkapcsolva az előtte lévő lámpája. Beperelte az ismerősömet és meg is nyerte a pert (ez New York államban történt).


Index használata: útkereszteződésben kb. az autók fele, sáv váltáskor szinte senki, körforgalomba senki, és ha mégis, rossz irányba. Olyan, hogy valaki kienged, vagy beenged maga elé ritka, eddig 3-or fordult velem elő, de akkor sem fénykürt használatával (azt nem ismerik, villoghatsz nem értik, mit akarsz) hanem integetnek a szélvédő mögül. Nagyon nehéz észrevenni, főleg, ha úgy süt a nap.


Az egyik ismerősöm azt mondja, hogy ő dudálással engedi be maga elé az autókat, mondtam neki, ha van melletted még 4 autó akkor nem egyértelmű ki dudált, illetve ha másik sofőr hangosan hallgathat zenét vagy telefonálhat. Egyébként piros lámpánál állva, felhúzott ablaknál gyakran tisztán hallani a melletted levő autó kihangosítóját és, hogy mit beszélgetnek ("What's up dude? Did you buy beer?"). Ha utas vagyok, szoktam figyelni a a forgalom többi sofőrjét, kb az emberek kétharmada mobillal a kezében vezet :(.

Mi van még? Egy évig egy kézi váltós 2017-es Mazda 3-om volt (2L, nagyon tetszett), olajcserekor, lakatosnál (első héten belém tolatott egy kollégám, az autóban 50 mérföld sem volt) mindig meg kellett keresni azt az embert, aki tud kézi váltós autót vezetni (nekem nem szabad bevinni az autót a műhelybe, sőt még csak be sem léphetek). Most szilveszterkor, feleségem egészségügyi gondjai miatt becseréltük egy 2016-os CX-5-re (2.5L, FWD) amit ő használ, ez már automata.

Egyébként mióta kiköltöztem, a következő autóink voltak a Mazdákon kívül: 2006 Hyundai Sonata (2.4L), 1996 Ford Crown Victoria LX (ez egy óriási sedan, 6 személyes-hátul 3, elöl 3 és 4.6L), 2011 Suzuki Kizashi SLS AWD (2.4L ez a mostani autóm, CVT váltóval ami kicsit szomorú, de full extrákkal szerelt, imádom, fél év keresés után találtam rá). Csatolok egy-egy képet mindegyikkel.

Ja, hogy a köszöntés... azt a volt nagyszalontai, most marylandi (alliteráció meglegyen) közben 8 évet Budapesten (a világ legszebb városa) élt Lacinak kérem szépen! Ő nagy számítógépekkel foglalkozik munkája során, szabadidejében pedig autókat tanulmányoz, szerel. Az Égéstér szuper és nagyon jól esik minden héten a magyar szó. A Totalcar is nagyszerű, olyan 15 éve követem figyelemmel.


Köööszi!! üdv, Laci

Frissítés: Időközben kaptunk egy levelet Texasból is. Ott rend van és béke az utakon, csak a jobbra tartás nem megy.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.