Aztán Texasban hogyan autóznak? Tünde elmeséli a teherautóból
Alakul a nagy amerikai közlekedési morál-térképünk. Laci Marylandből a múlt heti Égéstér után érezte úgy, hogy meg kell osztania velünk, milyen arrafelé közlekedni. Mint kiderült, elég stresszes, tempomat meg mindenben van náluk, csak semmi értelme, ha nem tudja senki használni. Erre fel írt Tünde Texasból, akinek egész más tapasztalatai vannak az ország másik feléből.
...olyan itt a közlekedés, hogy visszasírom a budapestit
Amerikában se csak kisangyalok vezetnek autót, sőt! Mondja a marylandi Laci, aki azt is megfejti, miért nem használnak arrafelé tempomatot.
Feladó Tünde
Címzett Máth Dávid
Dátum 2019. jan. 7. 0:44
Tárgy ...olyan itt a közlekedés, hogy visszasírom a budapestit
Kedves Dávid!
Ha nem gond, szeretnék én is hozzászólni így levélben a megjelent cikkhez Texas állami tapasztalattal. Több ezer mérföldet tettem ott meg személyautóval és teherautóval.
Alapvetően semmi problémát nem láttam/tapasztaltam, jobb, nyugodtabb mint például Magyarország. Én egyébként a magyar közlekedési morált sem látom nagyon gáznak, van ettől sokkal rosszabb is, megjártam bolgár, török részeket, ahol elég meglepően rosszabb a helyzet. A magyarok nagyrészt csak irányjelzőt nem használnak, meg pofátlankodnak, mintha másnak nem lenne sietős, meg hát persze nem akarják elengedni a másikat, sávváltásoknál meg kifordulásoknál is inkább, ha látják mit akarsz, csak azért is odalépnek, nehogy mán jobban haladjon a másik, tisztelet a kivételnek.

A texasi részen, ha dugó van se erőlködnek az emberek, sokszor még a sávváltásokat se erőltetik ha láthatóan jobban halad a másik, nem zárnak rá teljesen a másikra, ha valaki át akar menni, elengedik, úgy általában véve is, meg dugóban is, szinte mindig használják az irányjelzőt. Olyan nyugodt érzést ad az egész közlekedés, féltem mikor eleinte jártam az utakat, hogy majd jön a fekete leves és hogy a nagyvárosok majd, mint Houston vagy Dallas majd biztos megleckéztet, de nem volt, nem tapasztaltam semmi negatívumot, sőt, inkább csak jót.

A navigáció az természetesen kell, mert olyan csomópontok vannak, meg elágazáshegyek, hogy ott szerintem még a helyiek is elkeveredhetnek, ha nem figyelnek, aki meg először jár ott, a forgalom sebességében ki sem igazodna a táblákon hol hova kell fordulni. Ahol rendszeresen jártam, azt föltanultam természetesen, de a navi az mindig jó társ. Ami furcsa az a „turn right on red”, már megszoktam, de sokszor elfelejtkezek róla, de akkor se dudálnak, mert ugye nem kötelező, csak lehetőség és meg kell állni, mintha STOP tábla lenne, csak utána lehet kimenni jobbra a piroson.

Az „all-way stop” is jó találmány és betartják. A sebességhatárokat is szinte koppra betartják, van persze, hogy kicsit jobban szalad a forgalom, de nem jelentős, sőt én voltam a magyar mentalitással inkább a kirívó, hogy „mindig menjünk kicsit jobban mint a megengedett”, meg váltogassunk sávokat, hogy jobban haladjunk. Idővel leszoktam róla, oda állítom a tempomatot, ami a megengedett és együtt megyek a többiekkel.
A motorosok se vadok, beállnak a sorokba, akkor előznek, ha már ha autóval lenne is elférne, hatalmas széles sávok vannak, de nem mennek be az autók közé, én még álló sorban se láttam volna, hogy előrecsorognak. Ott a sisak nem kötelező, olyan fele-fele arányban láttam sisakost és anélkülit, azt mondják, ha olyan a biztosításod, akkor nem kötelező a sisak, érdekes.

A tempomatot én általában használom, még a teherautókban is van, meg leszabályzó, hogy 75 mph-nál többel ne mehessen, talán csak annyi a hátránya, ha kicsit dimbes-dombos, mert a sokfokozatú automaták emelkedőn elkezdenek visszakapcsolgatni, hogy tartsa a sebességet, majd a domb tetején felváltogat, majd lejtőn is visszaváltogat magától, hogy jobb motorfék legyen.
Én kéziváltóval biztos nem így csinálnám ott, mint amit az automata elektronikák összehoznak, inkább csak kicsit zavaró és tempomat nélkül vagy fix fokozatban legtöbb automata tudja a D mellett, amikor lehet váltogatni és fixben tartani, amit persze ugyancsak fölülbírál az elektronika, ha nagyon beesne a fordulat vagy túlpörögne. Volt olyan autó, ami lejtőn nem váltott vissza, annál meg akkor túlszaladt a sebesség, ha ráfékezek, akkor meg kilép ugye a tempomat tartásból. Lényeg, hogy sík terepen jó használni.

Van azért ott is néha, aki odalép neki és elhúz, de nem veszélyeztet csak ha lehet menni, de nagyon-nagyon ritkán láttam olyat, aki nem tart be minden szabályt a közlekedésben. Inkább a látványra mennek: nagy autók, épített különlegességek, drága példányok tömkelege, de nem azért van nekik hogy eltapossanak, meg hogy mindenáron megmutassák mit tud. Ott más a társadalmi mérce, az éves adózásban mérik, ki az aki „többet ér” és nem úgy, hogy ki csal el többet, hanem hogy ki fizet többet. :)

Talán egy negatívum van, a jobbratartási kötelezettség, amit nem igazán tartanak be, sok államban engedett a jobbról előzés, lehet ebből fakad, akár teherautók is maradnak bent tartósan. Ha kettőnél több sáv van, azért ők a legbelsőben nem mennek, de simán ott ragadnak bármelyik másikban tartósan, mások meg simán előzik őket jobbról. Személyautók is összevissza minden sávban odaragadnak, nem alkalmazzák a jobbra tartási kötelezettséget városban sem, autópályákon sem igazán. De ennek ellenére nem villognak, nem dudálnak, nem fékezgetnek, szépen kivárnak, esetleg elcsorognak jobbról barátságosan.
Örülök, ha tapasztalatommal segíthetek a cikkedhez!
Üdv: Tünde

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
