A Dr. Herpy rendel című közlekedésbiztonsági műsorunk negyedik epizódjában egy autópálya leállósávján történt súlyos, több ember életét követelő balesettel foglalkoztunk. Elhangzott, hogy ezek a helyek nagyon veszélyesek, hogy átlagosan húsz percen belül baleset történik, mert:
- a szélső sávból valaki áttér a leállóba
- mert valaki folyamatos haladásra használja ezt a sávot
- aki nem tud tovább menni az autójával, ott marad a kocsiban vagy a kocsi mellett.
Az alábbi levél ez utóbbi esetet dolgozza fel, ráadásul kiderül, hogy egyes autókon mennyire nehézkesen elérhető a pótkerék. Aki nem látta a Dr. Herpy rendel vonatkozó epizódját, a fenti linken pótolhatja. Alább pedig a levél, tartalmi változtatás nélkül.
Feladó Laci
Címzett Zách Dániel
Dátum 2019. február 27.
Tárgy leállósáv sztori
Szia Dani!
Két éve, nyáron autóztunk az M3-as autópályán. Orvos lányom vezetett (nem szeret, de ragaszkodtam hozzá, hogy ne jöjjön ki a gyakorlatból). A Waze mutatta, hogy álló autó, és kb. 327 (szóval nagyon sok) pipa volt mellette, vagyis mások is megerősítették a jelentést. Kértem a lányom, hogy ha van ember az autónál, álljuk meg mi is. Egy nagyon defektes kis Peugeot kombi, "J..." rendszámmal (vagyis kb 2005-ös évjárat): a jobb első abroncs teljes külső oldalfala lényegében eltűnt. Toporgó apuka és tízéves forma fia állt mellette - az autót a nagypapától kapták kölcsön a hétvégére, nem tudták leszerelni a pótkereket, tréler pedig olyan drágán jött volna, hogy nem volt annyi pénzük. Gondoltam, műszaki ember előtt nincs akadály. Elővettem a kocsiemelőmet (nekik nem volt) de ezután még tíz perc volt, mire az autó alatt fekve megfejtettem a francia ördöglakatot* -- miközben a lábamtól fél méterre zúgtak el a kamionok és autók. Félelmetes élmény volt.
Amikor mondtam lányomnak, hogy akkor én segítek nekik, mielőtt kivasalja őket egy meleg délutánon elbóbiskoló kamionos, a lányom kimászott a szalagkorláton kívülre a tízéves fiúval együtt, "ha pont most jön az a bóbiskoló kamionos, akkor legyen aki hívja a mentőket." Mint a mellékelt ábra mutatja, erre végül nem volt szükség, de nagyon tanulságos volt.
A pótkerék a csomagtér aljára van rögzítve kívülről. Egy csavar tartja, amit a csomagtér alján lehet kioldani. Ezután azonban a pótkerék még nem hozzáférhető, mert egy biztonsági acélsodrony is tartja, aminek a vége a pótkerék közepét kitöltő műanyag dobozban tűnik el. Először ennek a doboznak a fedeléről kellett lekapargatni a sarat, és kitalálni, hogyan nyílik a doboz: miközben a homlokommal megemeltem a pótkereket, egyik kézzel fogtam a dobozt, másikkal oldalra el kellett tolnom doboz fedelét. És mi esett ki a dobozból az arcomra: A KOCSIEMELŐ. A derék francia mérnökök úgy gondolták, hogy ezt a műveletet a defekt miatt eleve mélyebben fekvő autó alatt fogom eljátszani. Ezután a doboz belsejében előtűnt az acélsodrony végét lezáró gombóc - na ettől nem lehetett még mindig levenni a pótkereket. Fél kézzel megemelve a sodronyon lógó pótkereket kitapogattam, hogy a műanyag doboz aljában kicsit oldalt van egy nagyobb nyílás is. Ha az acélsodronyt a kitapogatott vízszintes horonyban oldalra húzom néhány centit, a lyukon talán átfér a gombóc. És sikerült - az arcomba esett az üres szerszámos doboz alja, de ezt szinte észre sem veszem, mert a nyomában jött a pótkerék. Mindez nappal, meleg délutánon, száraz időben. Nem tudom, a franciák, hogy gondolták ezt éjszaka, hóban vagy egy sáros dűlőúton.
Közben rágugliztam, az autó egy Peugeot 307 SW lehetett, az ördöglakat megfejtése pedig az alábbi videón egy szerelőt is megdöbbenti:
Csak jót,
L