Így tartatják be a sebességhatárokat a világban

2020.05.16. 11:40

A sebességhatárok betartatásával kapcsolatban először azt hittem, nem nagyon lesznek Európán túli sztorik, tapasztalatok, vagy ha lesz is, csak elvétve. Ehhez képest az e-mailek fele a tengerentúli szabályokkal volt kapcsolatos, és a kommentekben sem volt hiány, sőt baromi részletesen írtatok.

Valószínűleg aki ezt olvassa, az már ismeri az előzményeket, de ha mégsem, itt a hétfői felhívás, illetve a tegnapi, európai rész is. Most pedig jöjjenek a többi kontinens országaiban lévő szabályok, tapasztalatok.

(minden bekezdés más olvasótól származik, és a lényeg van kiemelve)

Japán

A sebességhatár 10 km/h túllépése elvben büntethető, a gyakorlatban soha.  20 km/h felett 15-40 ezer yen közti büntetés (3-mal szorozd), de ha olyanja van a rendőrnek, feljelent, és ügyészség. Ilyenkor minimum 60 ezer a büntetés, de ettől eltérhet, lényegében biankó csekkje van. 30 km/h felett - és ez a durva - mindenképp feljelentés lesz a dologból, ügyészség, biankó csekk, de itt a jogsidat is bevonjak minimum egy hónapra, és csak úgy kapod vissza, hogy egy kétnapos driving safety tanfolyamon részt veszel, ahova nyilván munkaidőben kell menned, így két nap szabi bukó, plusz egy nap az ügyészségen, plusz egy nap papírozás. Elment 4 szabadnapod a 10-ből (!)

Ausztrália

Traffipax és hibapont osztogatás kb. ugyanaz, mint otthon, de itt mindenki betartja a sebességhatárokat, legalábbis 99%-a az embereknek. Nem tolnak le, nem villognak autópályán. Melbourneből Sydneyig kb. 840km-t vezettem, 110 a megengedett, én óra szerint 120-szal mentem és SENKI!!! nem előzött meg ez idő alatt.

Beléjük van verve, hogy ha már 6km/h-val többel mész az már milyen veszélyes. Ugyan így az övhasználat, ittas vezetés, fáradság. Megy a kampány a TV-be már évtizedek óta, ebben nőnek fel. A TV kampányok elég ütősek tudnak lenni, némelyikre a 18-as karikát is ki lehetett volna tenni, mert annyira drámai és élethű volt.

És volt két részletes e-mail is, amik többek között ezeket is alátámasztják.

Két évet éltem Sydneyben. Ott a legnagyobb elrettentő erő, hogy nagyon magasak a bírságok, és a pontrendszer is nagyon kemény. Gyorshajtásért nem fizettem, egy pirosba csúszasom volt $485-ért meg egy parkolásom $285-ert. A pontrendszer meg úgy van, hogy van 16 pontod, azt lehet fogyasztani. Pl. egy biztonsági övért 2 jár, ha az utas sincs bekötve utána is te kapsz kettőt. Hétvégen es ünnepnapokon pedig un. double demerit van, ami azt jelenti h dupla pont, dupla pénz. Egy ismerősöm félévre vesztette el a jogsiját mert 4-en ültek a kocsiban, és senki nem volt bekötve egy szép vasárnapon :) A sebességhatárok 50, 80 (ha jól emlékszem) és 110 km/h!!! (igen, ez az autópálya). Van meg olyan extra, hogy School Zone -iskolák környékén - reggel és délután ami 40-et jelent, itt vannak a legeszementebb büntetések a gyerekek védelmében. Egyébként az Ausztrálok nagyon szabálykövetők, nagyon ritkán látsz gyorshajtást. Amikor kollégámnak mondtam, hogy nálunk 130 a limit az autópályán totál kiakadt, hogy az mennyire gyors es veszélyes :)))

A másik:

A három államban, ahol jártam (NSW, QLD, VIC) autópályán a sebességhatár 110km/h, az autósok nagy része betartja. Itt nem találkoztam fix kamerával, csak rendőrrel, aki “hajszárítóval” méri be a renitenseket. Természetesen itt nem készül felvétel, úgyhogy ha nem meszelnek le helyben, akkor megúsztad. Kicsit ellentmondó, hogy milyen alacsony a max sebesség autópályán, amikor egy jó kanyargós, 2x1 sávos országúton meg (főleg Victoria államban) 100-zal is lehet nyomatni. Ilyen, meg forgalmasabb lakott területi utakon már előfordulnak traffipaxos autók, de nekik kötelező két figyelmeztető táblát kitenni – ez már NSW-ben nem kötelező. 

Aztán vannak a fix kamerák, ezeket is jól látható figyelmeztető táblák előzik meg, mégis sokan belefutnak. 

Forgalmas csomópontok jelzőlámpáiba piroson áthaladást rögzítő kamera van, amik szerintem a legtöbb pénzt termelik. Ennek a továbbfejlesztett változata jó pár éve jelent meg, ami kombinálja a kettőt.

Brazília

Bahia Brazília: fix kamera általában előre jelezve. Büntetés 5 -6 e Ft ha mégis belefutsz. Ritkán inkább pályán mérnek mozgó radarral. Úgyszintén nem magas a büntetés 5- 10 e Ft. Összevetésben jobb a közlekedés, mint Pesten.

Északkelet Brazíliában, illetve Brazíliában ez sok mindentől függ. Főleg a régiótól, illetve az úthálózattól, és azok állapotától. Konkrétan Rio Grande do Norte-ban, és Paraíbában mobil traffipaxot sosem láttam, ellenben elég sok fix traffit építettek be, (városi úthálózatokban) amikre jó messziről táblák garmada figyelmeztet. Bent a városokban, csúcsidőben farkastörvények uralkodnak, olyankor csak az számít, hogy a másfél órás dugóban állást egy órára tudd leredukálni. Csúcsidőn kívül viszont szuperül, és dinamikusan lehet közlekedni! 

São Paulo, Brazília: nagyon sok helyen mérnek és fényképeznek. Vannak utak, ahol látja az ember, mondjuk pár száz méterenként van egy-egy oszlop, ami mér, máshol meg azok a kamerák mérnek és fényképeznek, amik alapján a kereszteződésben bennragadó és a forgalmat feltartó hülyéket büntetnek meg. Sokkal nyugodtabb és kellemesebb a forgalom, mint mondjuk Budapesten. Csúcsforgalomban persze nem kell a sebességhatárok miatt izgulni, örül az ember, ha néha sikerül kettesbe felváltania. Emellett ahol kisebb a megengedett sebesség, pl. 30 km/h, ott fekvőrendőr van, kamera nem kell. Meg gyakran az út szélén viszonylag mély árok van az esővíz elvezetésére. Ez az árok kereszteződésben szintén kiváló forgalomcsillapító. Ismerek olyan vicces kereszteződést, ahol ugyan nekem van elsőbbségem, a keresztező forgalomnak meg stop táblája, mégis mivel az ő vízelvezető árkán nekem át kell kelnem, én lassítok le szinte álló helyzetbe, hogy az első lengéscsillapítóm ne koppanjon fel.

Marokkó

Az autópályán 3 dolog fix volt: birkanyáj, szamaraskordé, szembejövő idióta. Két sávos körforgalomban nem volt szabad másik mellé bemenni, mert nem ismerik a használatát. 2 sávos kereszteződésnél 4-en álltunk egymás mellé, a túloldalt a 2 leggyorsabb sorolt be. Mindenféle hulladékok közlekedtek, hárman egy lámpa nélküli motoron a sötétben, etc.. Mindezek ellenére 3 szabály volt a rendőrökkel kapcsolatban: kösd be az övet, ne hajts gyorsan, kuss. Engem kétszer mértek be, egyszer 60-as táblánál 82km/h-t nyomattam, itt radarpisztollyal mért be motoros rendőr. Másodjára mentünk 2 autóval a tájban, 110-re állított tempomattal (100 helyett). Teljesen belátható volt, néhány fa, félméteres fűfoltok.. csak az útra kellett figyelni... majd 20 km múlva a város határában rendőrök leállítottak, hogy gyorshajtottunk ... mosolyogtunk, mert ott már bőven betartottuk a szabályokat, de megnyugtattak, hogy nem itt, hanem jóval arrébb, és mutatta a telefonján a képet: fűszálak között az autók.. a társa fűben fekve radarpisztollyal fényképezgette a tájban mozgó autókat... Jót nevetgéltünk velük, veregettük egymás vállát, még csoportképet is akartunk, de azt nem engedték, szigorúan tilos ott rendőrt, rendőrségi autót, épületet fényképezni. Így barátsággal váltunk el tőlük.

Kanada

Sok kereszteződésben telepített kamerák vannak, a piroson áthajtást és/vagy gyorshajtás mérnek. Kereszteződés előtt táblával jelzik, hogy van kamera.  Útszélen jelöletlen autóból mérnek még, de viszonylag könnyű kiszúrni és általában a vészvillogó is be van kapcsolva. A jó dolog, hogy csak az autók hátulján van rendszámtábla...

Amerika

Nálunk az USÁban elvétve vannak csak fix radarok. Leginkább rendőrautóból mérnek. A sebességkorlátozás az autópályákon államonként eltérő. 65-75 mph-ig terjed itt a keleti parthoz közel. A forgalom általában 5-10 mérfölddel a megengedett sebesség fölött halad. (Megengedett sebességhatáron autózva a nyergesvontatók előzgetnek)

Sebességkorlátozások - ahol már jártunk (eddig 25 állam) nincs olyan általános szabály, mint Magyarországon, hanem mindig az adott területre (vagyis útszakaszra) vonatkozóan táblázzák a határokat. Én azzal a tévképzettel jöttem 10+ éve az Egyesült Államokba, hogy az amerikai autós minden szabályt betart. Ezzel szemben a gyakorlat az, hogy az amerikai autós a szabályokat nagyrészt betartja és csak akkor megy a megengedett sebességgel vagy alatta, ha rendőrt lát (vagy még akkor sem). A rendőrnek van mérlegelési joga. Gyorshajtást nem lézeres, fényképes traffipaxszal mérnek, hanem régimódi radarpuskával (remélem jól tudom a nevét, radar gun-nak hívják itt). Nem ellenőriz minden autóst, nem készül mindenkiről kép, csak a feltűnőket állítják meg. Ez a megállítás azt jelenti, hogy a rendőr motorral vagy autóval vad szirénázás és fényár közepette az autós után ered és egy biztonságos helyen megállítja.

Texasban elvétve vannak fix kamerák, viszont a járőrautók szinte mind mérnek menet közben. Átlagban 5-10 mérföld/órával a megengedett felett halad a forgalom, az emberek többsége nem ugrik a fékre egy rendőrautó láttan. Ha valaki állat módjára megy, pillanatok alatt kiszedik. A büntetési tételek változatosak, nagyban függ a rendőrtől is. Egy hónapja, egy útépítésél (ahol amúgy automatikusan duplázódnak a büntetések, ha a dolgozok ott vannak): 50-es korlátozás, a forgalom tempója (hétvége, nincsenek útépítők) 65-70, a helyi sheriff kb. 85-90 mph-val söpört el mellettünk, villogó nélkül.

Az USA-ban a járőrautóknál általános, hogy menet/szolgálat közben folyamatosan mérnek. És ha gyorsan mentél, már mennek is utánad. Akár az autópályán is megfordulnak, ahol nincs fizikai korlát, csak egy széles zöld gyep középen (van ilyen). Egyébként 70 mérföld/óra (112 km/h) általában az autópályán sebességhatár. (A rendőrök sűrűségére tekintettel, azt hiszem, komoly logisztikát igényel egy parttól partig sebességrekord kivitelezése.)

Államonként változik, hogy ki, hol, mennyivel megy többel, mint a sebességhatár, viszont van egy nagyon fontos dolog, ami szabály is egyben: itt van minimum sebességhatár, és tilos a forgalom feltartása. Kiszednek, ha 40mph-val megyünk a 60mph zónában. Ezt nézik inkább, és nem azt, hogy ki megy plusz kettővel többel, mint kellene. Útépítési zónáknál vagy iskoláknál dupla a büntetés mindig. Munkásember sérülés esetén simán megy az 1000 dolláros bírság, ha neadjisten meghal a dolgozó a vétkes vezető miatt, akkor több ezer dollár és börtön is kijár. És igen, valóban tilos megállítani csak úgy random embereket, de ha már csak egy izzód nem ég, le van szakadva a hátsó lökös, túl sötét az ablak, vagy csak szimplán az officernek nem tetszik, hogy az autóból fű szag árad, akkor bizony megállít.

Ezeken felül még kaptam egy e-mailt, pontosabban hármat ugyanattól az olvasótól - ennek is csak a töredéke lesz itt, de a lényeg átjön - aki nincs nagyon megelégedve az ottani közlekedéssel. Finoman szólva. 

Ez csak South Florida-ra vonatkozik. Az USA-ban, ahogy észak felé mész kevésbé vezetnek agyalágyultan:

Sehogy. Basznak rá. De most komolyan. Itt meg a rendőr is jobbról előz index nélkül miközben a követési távolságot se tartja be. Budapesten vezetni nekem felér egy szanatóriumi relaxációs gyakorlattal es nem is értem, hogy miért panaszkodik mindenki a pesti vezetésre.

A sebességhatárt senki se tartja be. Én is rádobok mindig 5 mérföldet a limitre, mert addig csak warning jár, de volt, hogy engem mar ledudált es reflektorral levillogott a rendőrautó, mert én betartottam a sebességhatárt, ő meg sietett, hogy elsőként érjen a piros lámpához. Megjegyzem, hogy nem használt megkülönböztető jelzést.

Zebra? Ugyan kérlek. Esetleg a legszűkebb belvárosban átengednek, de azon kívül soha. Ugyanis annyira bamba hülye, hogy észre se vesz. Hogy venne eszre, ha éppen telefonozik? Egyébként a mobil használata csak 2020 január 1-től tilos.

Kamerák rengeteg kereszteződésben vannak, de azok csak a forgalmat figyelik. Piros lámpán való áthajtás büntető kamera csak kevés helyen van. Fix traffipax nincs, a rendőrök szoktak a leállósávból (!) traffipaxozni az autópályán, aztán az elfogó autó utánad megy (többi közlekedőt veszélyeztetve) es szinten a leállósávon állít félre. Ugye Floridában csak hátul van rendszám, ezért a bizonyító erejű fotókat szemből nem lehet készíteni.

Valamint elfelejtettem leírni, hogy sötétben rengeteg sofőr elfelejti felkapcsolni a lámpáját, mert kifele úgyse néz, bent meg a műszerfal mindig világít. Autópályán, városban, mindenhol. Egyszerűen hihetetlen, épp esszel felfoghatatlan.

Azt meg már meg sem említem, hogy műszaki vizsga nincs, ezért sokan teljesen tükörsimára kopott gumikkal mennek, amin nulla, de nulla mintázat van. Lámpabúrák betörve, bemattulva, autók körbe törve. Csikorgó, vasig kopott fékek, súrlódó ékszíjak és nyekergő szilentek, amiket pár autóról azonnal hallasz, amikor a parkolóban sétálsz es elmennek melletted. A másik kedvencem, hogy nagyon gyakran a munkások (vagy kerteszek) a pick up truck platóján ücsörögve utaznak, miközben fogják a fűkaszat, kistraktort, stb. Mindezt autópályán. Senki le se szarja. Amúgy autópályán rengeteg törmeléket es gumidarabot látsz, mert gyakran felrobbannak az emberek gumijai, hiszen addig használják, ameddig szét nem hullik. A törmelék meg a sok baleset es a lehulló rakomány miatt van, mert nem takarítják fel. Ebben a tekintetben amúgy a fizetős pályák jobbak, mint az államik.

Az autópályán kvázi úgy közlekednek, mintha egy rakás üveggolyót kiszórnál a földre. Jobban nem lehet leírni, de elviselni csak úgy lehet, hogy te is egy üveggolyóvá válsz, és semmivel se törődsz. Viszont ekkor már pont olyan lettél, mint ők. Amitől meg viszolyogsz.

Egy szó, mint száz, a magyarok szépen, türelmesen, szabálykövetően és okosan vezetnek. Azért, mert 1-2 marha felkerül youtube-ra, mert elszaporodtak a dashcam-ek, nem jelent semmit. Hülyék mindig vannak, a kérdés, hogy mennyi.

És itt az olvasó YT-csatornája is, ahol az előző írásnak megfelelő tartalmak találhatóak.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.