Így esett be a bringám a tóba

2017.04.21. 10:54

A brutális havazás miatt Weissenseebe nem sokkal este nyolc előtt érkeztünk meg. Még 40 kilométerre a céltól is ömlött a hó, nem vártunk sokat a mai naptól, viszont a tó partján már csak simán felhős-szeles időbe futottunk. Ha csapadék nincs, megoldjuk, ezek után semmi nem tarthat vissza, de reggel azért jó volt erre a látványra ébredni:

Weissensee egy igazi alpesi ékszerdoboz: gyanúsan tiszta vizű tó, felette zöldellő fenyvesek, aztán már csak a havas hegycsúcsok. És az utánozhatatlan legelő illat, ami arcon csapja az embert, amikor kinyitja az alakot. Két nap didergés és elázás után drámai életminőségváltozás történt, indultunk is fel a hegyre. A Naggler Alm 1330 méter magas, a bringapálya viszont a tó partjáig, 1000 méterig fut le. Az építők három kilométerre osztották el az esést, ami folyamatos lejtmenetben rengeteg, embernek és gépnek egyaránt.

A pálya maga egyáltalán nem nehéz, egy kezdő is könnyedén lecsurog rajta, hiszen ugrató egyáltalán nincs, viszont nincs öt egyenes méternél több, folyamatosan fűzni kell, közben akadnak sziklák és gyökerek is, tempóval már igazi kihívás a pálya. Amikor pár hete féket vettem a bringámra, egy kicsit túlzásnak éreztem a hidraulikus elöl-hátul négydugattyús rendszert, (Shimano Zee), de ennek volt a legjobb az ár/érték aránya, szóval ezt vettem. És most nem lehetnék hálásabb, hiszen 300 méter szinttel három kilométeren, folyamatos kínzás után sem puhult fel és nem csökkent a fékerő. És ezek még nem is a fémes betétek benne.

Ugyanez igaz a futóműre: a tekercsrugót levegős dugattyúra cseréltem, és az utóbbi pár napban nem volt az igazi, de most, hogy pluszba ment a hőmérséklet, végre olyan volt, amilyennek egy Foxnak lennie kell. Sokat gondolkodtam rajta, hogy megéri-e lecserélni a downhill bringát egy enduróra, de már most imádom. Nem lehet lendületből ráengedni a sziklakertre, de egy kis gépészkedéssel ugyanúgy lehet ereszteni.

A szállásra visszafelé áttekertünk tó felett egy hídon, amin Roland kiszúrt egy stéget. Elég jól nézett ki mögötte a víz és a hatalmas hegyek, le kellett fényképezni rajta a bringákat. Nyaranta csónakokkal kötnek ki rajta, ezért volt rajta pár vascső, erre támasztottam rá a bringámat. Ellőttük a képet, majd amint csattant a zármechanika, feltámadt a szél, és beleborította a bringámat a tóba. Én hasra dobtam magam, és elkaptam a kormányt, Roland pedig a lábam, hogy le ne rántson a gép. Végül a 2,4 colos gumik és a levegős futómű fenntartotta a bringát, és viszonylag könnyen kiemeltük. Fél óra múlva még nem kaptunk levegőt a röhögéstől.

Pontban kettőkor indultunk Villachba, ahol nem egy hagyományos értelemben vett bringa park várt ránk, hanem egy iskola. Herwig Kamnig a helyi hegyi bringás klub elnöke, és kitalálta, hogy egy kisebb erdőbe épít egy olyan helyet, ahol kezdőtől haladóig bárki gyakorolhat. Nem hosszú a pálya, a feltolás mindössze öt perc, de után öt pályán lehet küldeni. Van itt természetes nyom, ahol szinte csak egy gazolt ösvényen megyünk, a másik véglet pedig a több köbméter föld megmozgatásával épített méteres mandínerekkel teleszórt pálya. Aki akar, hatalmasat ugrat, más szűk rézsűn triálozik – olyan, mint egy játszótér, nem ritkán 60 ember gyakorol egyszerre a nagyjából focipályányi helyen.

És a legszebb az az egészben, hogy tényleg kortól, edzettségtől és tapasztalatlanul függetlenül mindenki megtalálja a magának való pályát. És Herwig mindezt a bringás klubbal és néhány sportszergyártóval közösen hozta össze, saját becslése szerint nagyjából 700 munkaórát befektetve. A hely jellegéből adódóan munkagép nem jöhetett szóba, az építés során a láncfűrész volt a motorizáció csúcsa, csak egy távolabbi ugratóhoz jött gép.

A pálya bárki számára nyitott, ingyenes, Herwig még edzéseket is tart rajta. A jövőben fejleszteni is szeretné, amiben a környékbeli hivatalok pozitív hozzáállása is segít. Hirtelen vagy öt dolog ugrik be, ami miatt Magyarországon ez nem, vagy csak irgalmatlan szívás és sikkasztások árán valósulhatna meg. És hogy mik a kőhalmok? Herwig és a barátai poénból építi őket, csak a gravitáció tartja őket egyben, a terület tulajdonosának viszont annyira tetszenek, hogy a legjobbakat le is kerítette.

Ma pedig a Hegymenet utolsó napja kezdődik, kipróbáljuk Európa leghosszabb downhill pályáját: a Petzen Flow Trail 11 kilométer hosszú, majdnem 1000 méter szintkülönbséggel. A legjobb mindig a végére marad.

Az oldalról ajánljuk

Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

március 14., 16:58
Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből
  • Belsőség

Transportertől az 5-ös BMW-ig, avagy ezeket vennénk a munkáshitelből

Négy millió forint sok pénz, főleg 25 évesen. Logikusnak tűnhet, hogy valaki ezt használt autóra költené, így mi is eljátszottunk ennek gondolatával.

március 14., 16:13
Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója
  • Hírek

Óriási durranásnak ígérkezik az elektromos Octavia koncepciója

Nagy durranásnak ígérkezik: új formanyelvet és friss technikát ígérnek.

március 15., 10:23
Minden körülmények között
  • Brand and Content

Minden körülmények között

Na nem az Operában voltunk - by Hyppolit, a lakáj -, hanem menekültünk a dugóból. Az emberek jelentős részének ma már a napi "rutin" része a dugóban araszolás és menekülő útvonal keresés. Mi meg is találtuk, mutatjuk!

március 14., 15:26
Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren
  • Hírek

Muszáj sutba vágni a hagyományt: kínai technikára építhet SUV-t a McLaren

A McLaren? SUV-t? Kizárt dolog - mondták nemrég.

március 15., 10:23
Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság
  • Hírek

Eladó egy darabka Top Gear történelem, de kell hozzá egy jó adag bátorság

107 593 mérföldet futott, eddig 13 tulajdonosa volt, de alapvetően jó állapotú.

március 15., 06:39
Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott
  • Hírek

Forró helyzet: Tesla töltőt akart felgyújtani, végül ő maga is lángra kapott

Újabb támadás ért egy Supercharger állomást az Egyesült Államokban.

március 15., 06:39
Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II. - 1970-es évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

március 15., 08:50
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

tegnap, 17:27
Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!
  • Technika

Rendőrként kezdte, most Ukrajnában segít!MűhelyPRN: Mercedes-Benz Sprinter 2,2 CDI – 2012.

Minden autónak megvan a maga sorsa, de ennek a Sprinternek különleges életet szánt a sors: rendőrségi kisbuszból lett segélykocsi.

március 15., 06:36
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza
  • Hírek

Elmaradt a gépzsír, 7000 Grenadiert hívnak vissza

Banális hiba miatt hívják vissza az oldschool terepjárókat.

március 15., 17:00
Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje
  • Hírek

Kicsontozott Model Y lehet a Tesla olcsó modellje

Tovább olcsósított gyártással vernének oda a kínai konkurenciának.

március 15., 13:23
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek
  • Hírek

A legdurvább sport-Toyoták is hibridek lehetnek

Több okból is jól jönne ez a gyártónak.

március 15., 15:00
A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba
  • Hírek

A kínai Chery hosszútávra tervez, további két modelljük érkezik hazánkba

Az egyik legkisebb és a legnagyobb Tiggo modellt hozzák Magyarországra.

március 14., 15:06
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53