Az a büdösnagy kutya morogva méregetett. Visszamentem a csótányért , inkább azzal hódítom meg a területét. Amit a menetszél és a gallyak nem forgácsoltak le róla az elmúlt évek alatt, azt nyugodtan viheti a blöki. Úgyis be kellett állnom, mert lefittyedt a kipufogó, Tónitól reméltem valami eszközt, amivel megemelem a buszt és visszateszem (gányolom) a helyére minden kormok alagútját. Végre egy hely, ahol nem a csótány a legszakadtabb tárgy látótávolságon belül. Nem kell szégyenkeznem az elhullajtott olajcseppek és az indítás környéki atomfelhő miatt. Errefelé a benzinesre is kétszer teszik rá a gyújtást, annyira hozzászoktak a dupla izzításhoz. Hazaértünk barátom! – kacsintott rám csálé fényszórójával hű szobakonyhám. Itt éhen halna a Mozaik utca.

Tóni a tegnapi pörkölt maradékával csábított a bűnbe. Szaftos kézzel, svéd oldalcsípővel felszerelkezve drótoztam a leszakadt kipufogómat vissza a helyére. Vélhetően nem új keletű a probléma, a kézifékkötél - ami tartotta a csövet - már fémig kopott. Közben Rézmonyó is befutott, Tóni meg el. Csendes-kettesben jártuk be a telepet, Balázs átszellemült képalkotását csak egy nagytestű kutya tudta megzavarni. Sántikáló Balázs és sáros farmer árulkodott a menekülésről tökön-paszulyon-ZIL motoron át.
A Csirketelep a veterán buszosok Mekkája és egyben látványkonyhája lett. Zarándokhely, ami nagyban köszönhető Béke Tóni aktív Youtube-os jelenlétének és kendőzetlen őszinteségének. Tóni buszgyűjtőnek vallja magát, de a telep bejárása után ez nyilvánvalóan csak a jéghegy csúcsa.
A csirketelep jellegét a magyar gépjárműgyártás nehézipara adja, fellelt állapotú Ikarusok és Csepelek tanninos gerincén tompítanak a véletlenszerűen felbukkanó koros személyautók. A veteránozás komoly anyagi ráfordítást igényel, a veterán buszok talpra állítása pedig már élhető méretű lakások árával vetekszik. Általában telephelyek eldugott végéből, kertek rejtekéből kerülnek elő a felújítási alapnak kikiáltott rozsdaboglyák. Megbontás után garantált a csontvázfészkek kiborulása a kaszni minden egyes szegletéből. Mi, hétköznapi kontárok hüledezünk, ha benyel egy tábla lemezt a kocsink, itt mások a dimenziók. Húszmillió forintot könnyedén felitat egy faros Ikarus restaurálása.
A motor a másik takonnyal kikent orális fixáció. Tóni egyik épületszárnyában legalább tizenöt poros, de gyönyörű állapotú youngtimer pihen. Gyermekkorom közlekedési eszközei: Skodák, Ladák, Bogarak néhány Nysával, Izzsel megspékelve. A terem sarkában légkompresszorok. Tudják, amik a '80-as években lobogtak a Zilek után. Az ilyen kompresszorok gyári kiegészítője volt a smicisapkás, feketére barnult munkás, aki nagyot szívott a rövid Románcba, mielőtt meghúzta a kart a légkalapácson. Minden gyerek erről álmodott a kukás korszak után: légkalapácsos bácsi az élet császára. Nem lepett meg, hogy Tóni ezekből is tart sokat, de itt jött némi szokatlanul racionális magyarázat. A kompresszorok motorjai kisebb átalakítás után típusazonosként kerülnek a faros Ikarusok hajtásláncába. Ügyes!
Felmerült bennem a kérdés, hogy miből finanszírozza a hortobágyi Richard Rawlings ezt az igen költséges hobbit. Egyáltalán, kié ez a csirketelep, és miért pont itt alakult ki a magyar buszok reinkarnációs főcsakrája?
Rendszerváltás után a privatizáció elérte a csirketelepet is, bár akkor még birka és szarvasmarha volt a fő csapásirány, jöttek-mentek a tulajdonosok. Béke Tóni jött a sorban, és kisöpörte az életet a területről, elkezdte benépesíteni járművekkel. Elsősorban Antal szállítmányozási vállalkozása táplálja pénzenergiával a busz-szanatóriumot, de sikeresen elindult a bérfelújítás is. Külső megrendeléseket teljesít a csirketelep, hazai és külföldi buszok felújítását végzik kiváló minőségben.
Hirtelen tesztoszteronszagú turbófütyülést hozott a szél. Siessünk! De ott a kutya! - dobáltuk egymásra Balázzsal a vezényszavakat. Kijutottunk a főútra, ahol a csirketelep verseny-Ikarusa zihált felénk. Gyertek egy körre! Nem kellett kétszer mondani. Tóni büszkeségtől dagadó mellel zárta ránk az ajtót és szúrta a felező kettest. Próbálok megfelelő leíróképességgel bíró jelzős szerkezetet alkotni, de az érzést legjobban visszaadó betűsor így hangzik: Bazdmeg Tóni!!!! Iskolai földgömb méretű turbó van 1,8 barra felhúzva, vizes intercooler, 600 lóerős D10-es motor egy kicsontozott Volán-buszban.
A feltöltő sziszegése mellett magyaráz a borostás Senna, hogy jön még a nevetőgáz, meg néhány egyéb átalakítás... A mester nem patikamérlegen pipettázza az üzemanyag-befecskendezés paramétereit. Sok, több, kurva sok a dimenzió. Már nem tudok figyelni. A szűk úton csapatja, nézem az arcát a tükörben és látom, hogy a lelki béke gázolajszagú angyala éppen keresztbe teszi a lábát Tóni vállán, és rágyújt egy kövér szivarra. A következő találkozónkon, próbálom majd óvatosan vázolni neki a hangsebesség földfelszíni átlépésének lehetséges hátulütőit, hátha hallgat rám.
Visszatértünk a csirketelepre, magunk mögött hagytuk a ropogva hűlő helyközi járatot. Csirkés Tóni kedvesen mesél, van miről. Átkozottul kíváncsi voltam, honnan szerzi be ezeket a matuzsálemeket. Sokszor hozzák, hogy ne legyen az enyészet martaléka. Van, amit vas áron vesz a MÉH-telepről, de olyan is előfordul, hogy övé lehet, csak vigye el. Az évek szorgos gyűjtögetése meghozta gyümölcsét. Buszok, teherautók borítják a tájat, amíg a szem ellát.
Este van, indulni kell, a csótánnyal feladat eljutni Budapestre. Megöleltem Tónit, ő csak mantrázta a „pörkölt-kenyér-vizet is vigyél az útra” szentháromság életvédelmi jelentőségét. A viszlát nem üres frázis. Jövünk.
Ez az írás egy amolyan bevezető. Célja, hogy a főszereplő személyiségét, környezetét bemutassa. Sorozat készül a csirketelepi kalandokból, Tónival azonnal megtaláltuk a rezonanciafrekvenciát. Feneketlen kút, kiolvashatatlan könyv lapul Polgár külterületén. Addig is pörgessék a képgalériát, kitűnő lenyomata egy megvalósult álom bolondos történetének.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
