A magyar használtautó-piac legjobb egyterűi
Tíz éve még olyan nagy slágernek számítottak, mint manapság az SUV-k, most használtként van belőlük választék
2018 sorozatban második év lesz a hazai autóeladásokban, amikor az SUV-k a legnépszerűbbek. A DATAHOUSE első féléves összesítése szerint az újautó-vásárlók 37%-a (26520 darab) választott valamilyen magas építésű típust, amivel már toronymagasan az élen áll a kategóriák versenyében. Eközben a gazdaságosabban üzemeltethető egyterűek piaci részesedése egyre csökken, 2018. első félévében már alig érte el az öt százalékot (3684 darab), pedig hét évvel ezelőtt még holtversenyben álltak az SUV-kkal. Akkor még mindkét kategória 11%-ot (~5000 darab) hasított ki az új autó-piaci tortából.
A használtautó-piacon még kivárnak a vásárlók, legalábbis a külföldről behozott autók statisztikája erre enged következtetni. Míg az egyterűek tartják stabil 18%-os részesedésüket (2018. I. félév: 14 ezer darab), az SUV-k aránya mindössze két százaléknyit emelkedett az elmúlt hét évben, így 2018 első félévében kilenc százalékos a részesedésük (7238 darab) az import használt autók közt. Fontos kiemelni, hogy ez az összesítés csak a kintről, főként Németországból származó használt autókra vonatkozik, a belföldi piacra nem.
A hobbiterepjárók térnyerése az utóbbi években vált látványossá az új autók piacán, és nyilvánvalóan kell néhány év, amíg a tendencia átszivárog a használtautó-piacra is. Hiába szapulják sokan az emelt hasmagasságú autókat, a számok alapján hozzá kell szoknunk, hogy a következő évtized utcaképének meghatározó járművei lesznek. Az indok elég egyszerű. A legtöbb SUV hozza ugyanazokat a tulajdonságokat, mint egy egyterű, cserébe jobban átlátni bennük a forgalmat, biztonságosabbnak tűnnek, valóban könnyedén leküzdik a kisebb terepakadályokat, és persze divatba hozták őket a márkák, melyek egymással versengve mutatják be az újabb és újabb típusokat.
Ha mégsem ülne fel a divatnak, és a némileg stabilabb útfekvésért, valamint a kedvezőbb fogyasztás reményében vállalná a divatjamúlt külsőt, mutatunk néhány biztos tippet a használt egyterűek világában. Nem feltétlenül a legnépszerűbbek, inkább az alkategóriákon belül a legjobb vételek.
Mini egyterűek
Az egyterűláz utolsó leszármazottjai a mini egyterűek. Ma már szinte teljesen kihalt faj, fénykorukban sem tartoztak a legnépszerűbb típusok közé, hiszen kisautótechnikát kaptunk drágábban, de többnyire valóban sokkal variálhatóbb beltérrel és sokkal kevésbé klausztrofób utazási élménnyel.
Az európai mini-MPV piac egyik első belépője az Opel Meriva volt. C Corsa alapok, tágas utastér, a második üléssor székei külön is mozgathatóak előre-hátra, a szélsők akár oldalra is. A beltér igénytelen műanyagjai nagyobb futásteljesítményű autóknál elkezdenek zörögni, gyakori probléma a szervószivattyú meghibásodása is. Egyébként elég megbízható technikáról van szó, és a Corsa magas legyártott darabszámának köszönhetően az alkatrészek sem drágák.
A Meriva első generációja itthon is nagyon kedvelt típus, óriási a választék a használt autók között. A legolcsóbb, a Földet többször is megkerült dízelek már félmillió forint környékén elvihetők (az 1,7-es erősebb, és tulajdonképpen ugyanannyit fogyaszt, mint az 1,3-as), a plafon nagyjából a triplája, de annyiért már nem csak boltba járós Merivákat találhat, hanem szemezhet az 1,6-os 180 lóerős, turbós OPC sportváltozatokkal is. A robotizált Easytronic váltót jobb kerülni.
A Használtautó.hu Opel Meriva kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Opel Meriva hirdetéseit ide kattintva érheti el.
Nem sokkal a Meriva után belehúztak a franciák is, jött a Renault Modus 2004-ben. A recept nagyon hasonló: vették a Clio kisautó alapjait, csináltak bele fejteret, és már kész is lett volna az autó, ha a Renault nem szórja meg egy kis bohócsággal. A Modus kívül-belül sokkal szórakoztatóbb, mint egy Meriva, de sajnos még a növelt tengelytávú Grand Modus változat is jóval kisebb teret kínál. A fejtérre a Modusban sem lesz panasz, de a csomagtartó apró. Jópofa a felülről is nyitható csomagtérajtó, de a valóságban ritkán venni hasznát.
Az apróságot ellensúlyozza a kisebb súly, és az emiatt (is) gazdaságosabb motorok. Az 1,5-ös dízel már a legkisebb teljesítményszinttel is jól viszi az autót, de a drága alkatrészek miatt csak jól átvizsgált példányra számoljuk ki a pénzt. A benzinesek megbízhatóbbak, az arany középút, 1,4-es 98 lóerős szívó benzinmotor valószínűleg a legjobb választás. Modusból negyedannyit találunk a használtpiacon, mint a Merivából, hiszen új korában túlárazott kisautónak számított. Mára azonban ugyanannyiért mérik, mint a Merivát: félmillió az alja, másfél millió körül van a teteje. A Modus nem tűnik elromlós autónak a Népítélkezők írásai alapján, érdekes módon aki megszívta vele, szintén a kormányszervó meghibásodásával küzdött, ami a beszámolók szerint több százezres szervizszámlát is generálhat.
A Használtautó.hu Renault Modus kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Renault Modus hirdetéseit ide kattintva érheti el.
A Renault-Nissan házasságnak köszönhetően a japánok sem maradtak ki a jóból. Rátoldottak néhány centit a Grand Modusra, és 2005-ben kijöttek a Note-tal, ami amellett, hogy egy pofás mini egyterű, már majdnem akkora helykínálatot nyújt, mint a Meriva. Az első generációs Note motorválasztéka hasonlít a Moduséra. Aki dízelt szeretne ugyanazt a 1,5 dCi motort találja majd a Nissan orrában, a benzinesek közül 1,4-es 88 lóerős négyhengeres az alap, 110 lóerős, szintén szívó, 1,6-os benzines a csúcs. A tulajdonosok a kisautós anyagminőségre panaszkodnak általában, visszatérő probléma az első ablakok zörgése lehúzott állapotban. A Note már kicsit drágább, mint a többi mini-MPV, 800 ezer forinttól 1,7 millió forintig terjed a skála.
A Használtautó.hu Nissan Note kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Nissan Note hirdetéseit ide kattintva érheti el.
Közepes egyterűek
A minik előtt, még kifejlődött a kompakt egyterűek kategóriája is, alsó-közepes alapokon. A kategória megszületésével kapcsolatban vannak ellentmondások, de a legelfogadottabb álláspont szerint a '96-os Renault Mégane Scénic volt az első kompakt egyterű. Itt a legnagyobb a választék, de vegyük figyelembe, hogy ebben a kategóriában még nem minden esetben találunk harmadik üléssort. A 2000-es években szinte nem létezett olyan kompakt autó, aminek az alapjaira ne készítettek volna egyterű változatot is. Nem is volt könnyű ebből hármat kiválasztani.
Ha biztonsági kört futna, valószínűleg a második generációs Opel Zafira lesz a legjobb választás. Van nála sportosabb, kevesebbet fogyasztó, praktikusabb, szebb, kényelmesebb, de ha a teljes csomagot nézzük, egy jól karbantartott B Zafirával nehéz mellélőni. A helykínálat hatalmas, belső design kicsit igénytelen, de legalább a sokat futott példányokra sem jellemző a zörgés. Az üléseket könnyű hajtogatni, de - ahogy ebben a kategóriában az jellemző - a harmadik sorban csak gyerekek férnek el kényelmesen és ilyenkor csak 140 liternyi csomagtartó marad.
A H Astra alapjaira épített egyterű általában nem hemzseg a drágán javítható hibáktól. A csomagtérajtó rozsdásodására azért figyeljünk, és próbáljuk ki az üléseket is, hiszen az állítgató kallantyúk hajlamosak eltörni. A motorválaszték óriási és sokan döntöttek az 1,9-es Fiat-eredetű dízel mellett, de mivel sokan városi használatban gyűrték ezeket az autókat, így ennek a kivitelnek nem lett túl jó híre (EGR hibák, gyors részecskeszűrő-eltömődés). Ha biztosra akar menni, inkább keresse az 1,8-as benzinest, azt olcsóbb javíttatni és kevesebb is vele a probléma. A félmilliót futott, jellemzően taxiként használt példányok már egymillió forint alá is bekarcolnak, a közel szalonállapotú, gyártás végéről származó, kiforrott és általában jól felszerelt Zafirákat viszont 3-4 millióért mérik.
A Használtautó.hu Opel Zafira kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Opel Zafira hirdetéseit ide kattintva érheti el.
Szívesen írtam volna az autócsúnyasági-versenyek állandó toplistás szereplőjét, a Fiat Multiplát, de annyira kellemetlenül öregedik a legtöbbnek a belseje, hogy inkább a sokak által Multipla 2.0-nak nevezett Honda FR-V-t vettem be az összeállításba. Ugyanúgy két sorban tudja a hat ülést, mint a Fiat, de cserébe sokkal frissebb, megbízhatóbb és minőségibb az FR-V, viszont magas embereknek kicsi. Nyilván sokkal drágább is a Fiatnál, kicsivel egymillió forint körül kezdődnek a legrosszabb állapotú példányok, a csúcs pedig 2,5 millió környékén tetőzik.
Az FR-V motorválasztéka kicsit szerencsétlen, hiszen a legkisebb 1,7-es benzinmotor kicsit erőtlen, a kétezres meg talán már egy kicsit túl sokat fogyaszt. A 2,2-es dízelmotor a legjobb választás, és akinek nem olyan fontos a környezetvédelem, kereshet részecskeszűrő nélküli változatot is. Gyakori hiba a főfékhenger meghibásodása ami több mint százezer forintos kiadást is jelenthet. Meghibásodhat a klíma kompresszorának elektromágneses kuplungja, és az üzemanyag-, illetve a kormányszervó szivattyúja is. A rozsdára nagyon figyeljünk oda.
A Használtautó.hu Honda FR-V kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Honda FR-V hirdetéseit ide kattintva érheti el.
A C4 Picasso sokak által vágyott tárgy, szép megjelenése, hatalmas üvegfelületei, takarékos és megbízható dízelmotorjai miatt ez nem is véletlen. Habár a sima C4-hez képest sokkal kevesebb elektromos hibával kell szembenézni, azért szakszerű átvizsgálás nélkül semmiképpen ne vágjunk bele. A drágább Exclusive felszereltségű kivitelekben légrugós a hátsó felfüggesztés, ami sajnos ebben a típusban elég gyakran elromlik, és drága a javíttatása. Szerencsére bőven el lehet lenni az olcsóbb változatok menetkomfortjával is. Probléma szokott lenni még az elektromos kézifékkel és sűrűn kell cserélni az izzókat is.
A korai verziók robotizált váltóival voltak problémák, de elvileg később ezt egy szoftverfrissítéssel javították. Egyébként elég lustán vált, de akinek bejön ez a stílus, ellesz vele. Egy jól átvizsgált 1,6 HDi a legjobb választás, a hétüléses Grand változatba talán már elkél a kétezres dízel. A szívó 1,6-os kicsit kevés, a turbós Prince-motort pedig kerüljük, ha jót akarunk magunknak, létezik néhány példány Grand Picasso az 1,8-as szívó benzinmotorral, ez ideális lehetne, ha lenne a piacon. De ritkább a fehér hollónál. Elég nagy a szórás a használtpiacon. A legrosszabb állapotú C4 Picassókért alig 6-700 ezer forintot kérnek manapság, de a használhatóbbak egymillió fölött kezdődnek, míg a felső határ 2,6 millió forint körül mozog.
A Használtautó.hu Citroën C4 Picasso kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Citroën C4 Picasso hirdetéseit ide kattintva érheti el.
Nagy egyterűek
A személyautós kényelmű buszlimók alfája. 1984-ben a Renault Espace-szal kezdődött minden, ami azóta már az ötödik generációját tapossa - és persze már azt is crossovernek nevezik. Itt hét ülés alatt nem is lehet labdába rúgni.
Ha keveset akar költeni akkor az Eurovan-család első generációja lesz az ön autója. Itt még teherautósak az alapok, úgyhogy földöntúli menetkomfortra ne számítsunk, de a térre biztos nem lesz panaszunk. Fiat Ulysse/Citroën Evasion/Peugeot 806/Lancia Zeta négyes még akkor is 340 literes csomagtartót kínál, amikor mind a hét ülésbe beültettünk valakit.
Vásárlás előtt érdemes ellenőrizni, hogy a tolóajtók megfelelően zárnak-e. A nagy üvegfelületek miatt jobb, ha a klímával szerelt változatokat keresi, de szerencsére ilyet már 3-400 ezerért is talál. Jellemzően a megkíméltebb példányokért sem kérnek egymillió forintnál többet. Ekkora testhez (1,7 tonna) már szinte alap a dízel, még az olasz JTD fantázianévvel ellátott Ulyssék és Zeták is PSA-eredetű négyhengeresek. A szögletes, olcsón megvehető első generációnál az Eurovan II. sokkal modernebb, jobban variálható és kényelmesebb jármű, nyilván ezt az árai is tükrözik (ebben a sorozatban a Peugeot-variánst 807-esnek hívták).
A Használtautó.hu Eurovan kínálatát ide kattintva nézheti meg (a szűkítési lehetőségek miatt a Lancia nem szerepel benne).
A Jóautók.hu ellenőrzött Eurovan hirdetéseit ide kattintva érheti el (a szűkítési lehetőségek miatt a Lancia nem szerepel benne).
A Ford S-Max azok autója lesz, akik még bíznak abban, hogy lehet egyterűvel is jót autózni. Az élményt nyilván nem egy MX-5-tel kell összehasonlítani, de kategóriájában talán ezt az autót a legjobb vezetni. Mellette jó minőségű és tágas utasteret kapunk, és nagyon alacsony a csomagtérajtó pereme is. Ha még több hely kell, akkor keresse a szinte ugyanúgy kinéző, de nagyobb Galaxyt.
Hogy a Mondeo alapok jók-e vagy sem, azon lehet vitatkozni, az S-Max tulajdonosok elégedettsége viszont elég vegyes. Sokan odáig vannak az autójukért, míg mások idegesítő elektromos hibákkal küzdenek. Típushiba a gyatrán törlő, hamar elkopó ablaktörlő, az elromló hátsó ablakfűtés és sokan számoltak be váratlanul lemerülő akkumulátorról is.
Hatféle motorral, három benzinessel és három dízellel lehetett kapni az első generációs Ford S-Max-ot. Feltűnő csapda nincs, a benzinesek sokat fogyasztanak és az 1,8-as kicsit kevés is lesz, ha teli pakoljuk az autót, a kétezres dízel-t valószínűleg drágább lesz fenntartani, de azzal megy a legharmonikusabban az S-Max.
A Használtautó.hu Ford S-Max kínálatát ide kattintva nézheti meg.
A Jóautók.hu ellenőrzött Ford-S-Max hirdetéseit ide kattintva érheti el.
Ha még ezek közül sem találta meg az igazit, ne felejtsen el körbenézni a személyautósított haszonjárművek placcán. Tudják, Fiat Fiorino Qubo, Citroën Berlingo Multispace, Peugeot Expert Tepee, Volkswagen Multivan és társai. Kicsit le kell mondani a személyautós komfortról, de a kínálat és a tér óriási, a legtöbb típusnál elérhető tolóajtót pedig az egész család imádni fogja. Ha igazán keveset akar költeni, arra azért ügyeljen, hogy ne házilag átalakított melós autót válasszon.
Vannak persze nagy hiányzók az összeállításból. Az olyan régi motorosok, mint a Citroën Xsara Picasso vagy a Ford C-Max szintén jó választás lehet, ha kifogunk egy-egy megkímélt példányt. A hazai vásárlók nagyon kedvelik még a a kicsit unalmasabb Volkswagen Tourant és népszerű a kategória-teremtő Renault Scénic is. Jó vásárt csinálhatunk egy Kia Carensszel vagy Vengával és Hyundai testvérmodelljével az ix20-assal, főleg, ha még valamennyi maradt a hosszú garanciaidőből is. A lényeg, mint mindig, tudjon meg a vásárlás előtt minél többet a típusról, valamint az eladóról is és ha bizonytalan, ne sajnálja a pénzt a szakszerű állapotfelmérésre.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.