Jövő márciusban rajtol az Extreme E, ami a hagyományos motorsportokkal összevetve valóban extrém (elektromos is, terepjárós is, ilyen még nem volt is, spéci hajón járják a katasztrófa sújtotta világot, nők és férfiak vállt vállnak vetve egy ligában tolják), ha viszont a világ mai állását nézzük, egyáltalán nem extrém, sőt. Semmi nem simul bele jobban a politikai korrektség síkjába, mint az Extreme E.

A minapi virtuális bemutató egy olyan termékről szólt, amiről az összes olyan sarkot, élet és sallangot lerágták a jogi- és píszí-szakértők, amibe a fanyalgók és klímaszorongók beleköthetnek. Így viszont a hangsúlyok magáról a versenyről ezekre a gömbölyű, sima felületekre helyeződtek át, amikért egyelőre nehéz rajongani.

Egy férfi és egy nő alkot egy csapatot - Kövér László sistergőset pödörint a hagyományos családmodellen érlelt bajuszán -, ami ránézésre idilli ugyan, de a megkérdezett férfi-pilóták közül többen azt nyilatkozták, hogy a versenyek valószínűleg a nőkön fognak eldőlni. Hmm... ha feminista volna a hallásom, érthetném ezt úgy is, ahogy. Az ötlet viszont üdvös, hisz Danika Patricken és Susie Wolffon kívül nem nagyon ismerünk női autóversenyzőket (korai drift-szcénából esetleg Szántó Nikit), most itt a lehetőség.
Durva csaták gumiszakadásig!
Hétvégén Máriapócson drift Eb! Beleadunk mindent, és éjszakai csatára hívjuk Európa driftereit.
A körítés természetesen nem merül ki az egyenjogúskodásban (autokorrekt: egyenjogú skodásban), a legnagyobb selling point itt a vagyonát és progresszivitását a környezetbarát techben kiélő közönséget megszólító vezérelv: a fenntarthatóság. Ha a tőke lassan, de biztosan kivándorol a múló technológiák mögül, a szórakoztatóipar hű csatlósként követi - ez hívta életre anno a Formula E-t, és most az Extreme E-t is. A széria krédója szerint a fenntarthatóság a cél, ami gyakorlatban azt jelenti, hogy több szén-dioxidot akarnak kivonni a légkörből, mint amennyit belepöfögnek.
Ez egy merész kijelentés rengeteg rejtett buktatóval, de ezek kiküszöbölésére valók a szakértők: az autók nyilván tudják a nullkibocsátást, de a nagyobb trükk az, hogy hogyan fogják az isten háta mögötti versenyhelyszíneken nem dízel aggregátorokkal fejleszteni a szükséges delejt. Ehhez az AFC Energy hidrogénes, napelemes generátorait használják majd, így elvileg az egész sorozat kizárólagos mellékterméke a színtiszta víz lesz. Még arra is gondoltak, mi legyen a nézőkkel, akik az utazásukkal és a jelenlétükkel egyaránt szennyeznek: nem lesznek. Legalábbis élőben nem, mert kizárólag online lesz közvetítés, ehhez az e-sportban jártas figurákkal biztosítják a szakértelmet, plusz, dedikált Extreme E játék is lesz. Ok.
Az egész versenyt tokkal-vonóval egy felújított, 30 éves hajó fogja hurcibálni, ő a St. Helena névre hallgat (a hinterkopfban Boaty McBoatface neve visszhangzik). A felújítás legnagyobb tétele az volt, hogy a hajómotor elbírja a kevésbé szennyező, alacsony kéntartalmú dízelt (becenevén pezsgőt), ami gesztusnak szép ugyan, de hogy egy Hamilton-szintű hópehely, vagy mondjuk Rosberg nem egy csökkentett sebességű lélekvesztőn fogja szeletelni az óceánt heteken át, az egészen biztos.

Ezek mellett a Legacynek keresztelt mellékprojektnek is fontos szerepet szánnak. Az ENSZ-szel, és civil szervezetekkel együttműködve, azokat támogatva helyi problémákat helyeznek fókuszba: műanyag szemetet gyűjtenek elhagyott partszakaszokon, Braziliában a kiirtott erdők területén ültetnek fákat, Szenegálban egymillió mangróvét telepítenek, közben a fenntartható agráriumról és a körkörös gazdaságról fogják okítani az ifjakat.
Hogy a versenyről, mintegy mellékesen, csak most esik szó, azt azért intéztem így, hogy tükrözze a súlypontokat. A CEO szerint a Star Wars fogatversenyébe oltott Dakar-raliként kell elképzelni a versenyt, de ennél bonyolultabb a helyzet. A két napig tartó rendezvény öt versenyből áll: két kvalifikáció, két elődöntő és egy döntő. A kvalifikáció négy legjobbja kerül az Egyes Elődöntőbe, a többiek a Kettes Elődöntőbe, utóbbi a kissé bárgyú crazy race nevet kapta. A döntőbe az Egyes Elődöntő három legjobbja, és a crazy race legjobbja kerül. Minden versenyben két kört (~30 km) kell megtenniük a csapatoknak, az egyiket a férfinak, a másikat a nőnek, miközben a másik navigál.
Olyan területeken folynak majd a versenyek, ahol az éghajlatváltozás már eleve szétdíbolta a vidéket: a Szaúdi sivatagon mondjuk nem rontott sokat a felmelegedés, Szenegálban, az Atlanti-óceán partján a megemelkedett tengerszint miatt elköltöző tömegekre hívják fel a figyelmet, Brazíliában a kiirtott esőerdő, Grönlandon a Russell-gleccser hűlt helyén versenyeznek majd, végül (Nepál helyett) Argentínában, a Tierra del Fuego alsó csücskében szintén az olvadó gleccser lesz a setting.

Erre a rengeteg ígéretre az emberben nyilván felhorkan a szkepticizmus, hogy az egész egy Patyomkin-falu, ami mögött titokban tényleg ott pöfögnek majd az aggregátorok, de mindegy, azokat is a dízel teherautókkal és a földmunkagépekkel együtt ráfogják a helyiekre. Ám ha megnézzük, milyen neveket sikerült megnyerni, valamelyest alábbhagy a gyanakvás: Ekkström, Hamilton, Rosberg, Adrian Newey, Vergne, Chip Ganassi, Andretti - mintha a Jurassic Park ősz, szakállas fazonja csinálta volna az egészet: nem spóroltam semmin! Ez a szervező elme maga az Attenborough-bőrbe bújt Ecclestone: Alejandro Agag, a motorsport-bizniszben erősen benne lévő, spanyol üzletember, tapasztalatát elnézve nem kell félteni a sorozatot. Végső soron mindegy, hogy tényleg extrém-e az Extreme E, a kérdés, hogy érdekel-e.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
