Nem viheti akármi a pápát
Nagyképes: a legérdekesebb pápamobilok
Az autós szaksajtó sűrűn foglalkozik azzal, hogy a katolikus egyház feje milyen autóval jár, mit kap épp egy-egy nagy autógyártótól, aminek persze főként marketing szempontból van jelentősége. Ezeket a járműveket sokszor nem is használja a pápa látogatásai alkalmával. Azonban van néhány olyan jármű, ami nemcsak azért különleges, mert vastag golyóálló üveg veszi körbe a hátsó emelvényét, amelyről a pápa szórja az áldást a tömegekre, hanem mert már az alapjármű is érdekes. Ezeket az egyházfő sokszor viszi magával egy-egy ország meglátogatásakor, de olyan is előfordult már, hogy az adott helyszínen improvizáltak valamit, ami megfelelő védelmet nyújt a pápa számára. A köznyelvben pápamobilnak nevezett eszközök általában az SCV (Stato della Citta del Vaticano) rendszámot viselik. Köztük számos érdekesség megfordult, összeszedtük a legérdekesebbeket.
Mercedes Nürburg 460 (1930): Az első Mercedes pápamobil egy Nürburg volt, amelyet XI. Piusz pápa kapott ajándékba a Daimler-Benztől. Ez megalapozta a mindenkori pápa és a Mercedes kapcsolatát
Lincoln Continental Lehmann-Peterson (1964): Az 1965-ös amerikai pápalátogatásra épített át a neves átalakító cég két elnöki Lincoln Continentalt VI. Pál számára. Ez volt az első eset, hogy a pápa nem Mercedesszel utazott egy látogatás ideje alatt
Mercedes 600 Pullmann Landaulet (1965): Ezt a Mercedest szintén VI. Pál kapta ajándékba a stuttgartiaktól. A jármű különlegessége, hogy a leghátsó sorban egy óriási fotel volt, amelyet hidraulika segítségével lehetett fel- és lesüllyeszteni. A vatikáni flottában több mint tíz évig ez a típus volt az SCV-1-es, és három pápa is használta
SC Star 660 (1978): A lengyel teherautógyár egy korábban tűzoltóautóként funkcionáló FSC 660-ast alakított át II. János Pál pápa 1979-es lengyelországi látogatásának lebonyolításához. Ha minden igaz, a jármű átalakításában tevékenyen részt vett a lengyel származású pápa is. Ez volt az első pápamobil, amelyet fehérre festettek. Ezután a fehér szín általánossá vált a vatikáni járműflottában, és innen ered a pápamobil elnevezés is
Mercedes 230 G (1980): Az első G osztályú Mercedesek utastere még nem volt golyóálló üveggel körbevéve, mint a képen látható autón, csak néhány korlát védte a pápát. Az 1991-es magyarországi pápalátogatáskor is egy ilyen Mercedest és egy Land Rover Defendert használt II. János Pál
Fiat Campagnola (1981): Az olasz autógyártás ritkán kapott szerepet a pápamobilok között, de a Fiat Campagnolához egy szomorú esemény fűződik. 1981-ben egy ilyen autóban utazott II. János Pál pápa, amikor egy merényletet kíséreltek meg ellene. Ezután a pápamobilok utasterét golyóálló üveggel vették körbe
Leyland T45 Construstor (1982): Az egyik legkülönlegesebb pápamobil a II. János Pál pápa 1982-es angliai látogatására épített 6x6-os Leyland teherautó alvázára készült, 24 tonnás páncélozott jármű volt. Mivel az angliai látogatás nem sokkal a pápa elleni merénylet után történt, ezért egy nagy és erős járművet választottak a látogatás lebonyolításához
Mercedes-Benz T2 L408 Minibus (1987): Amikor II. János Pál pápa Chilében járt, a helyi hatóságok úgy döntöttek, hogy nincs nagy veszélynek kitéve az egyházfő. Ezért egy, a dél-amerikai országban sorozatban gyártott, hagyományos Mercedes kisbuszt alakítottak át pápamobillá
Francisco Motors (1995): A Fülöp-szigeteken már nem bízták a véletlenre II. János Pál védelmét. Egy erősen páncélozott, robbanásálló járművel várták a pápát, amelyet a helyi Francisco Motors épített, direkt a pápalátogatás céljára. A különleges jármű jelenlegi tulajdonosa szerint az autó sűrűn elromlik, de egy-egy ima azonnal életre kelti a meghibásodott pápamobilt
Neoplan AN 408 (1999): Az 1999-es mexikói pápalátogatáskor egy, az USA-ban gyártott Neoplan AN 408-ast alakítottak át pápamobillá. A városi busz utasterében csak egyetlen egy hatalmas fotel volt, amelyben ülve II. János Pál egész Mexikót beutazta. A jármű napjainkban emlékhelyként funkcionál
Mercedes ML (2007): A Vatikán 2007-ben rendszeresítette a Mercedes ML-t, amelynek aktuális generációját ma is használják. Ez volt XVI. Benedek pápa első járműve
Jeep Wrangler (2015): Ferenc pápa nem szereti sem a pompát, sem a páncélozott járműveket, hiszen szerinte a Jóisten megvédi őt a támadásoktól. Így páncél- és golyóálló üveg nélküli, hagyományos autókat használ látogatásai során, általában pickupokat. Az akkor még Fiat-Chrysler 2015-ben ajándékozott néhány egyszerű Jeep Wranglert a Vatikánnak…
Dodge Ram (2017): …így került múlt vasárnap hazánkba a mexikói látogatásból maradt két Dodge Ram, amelyek a hírek szerint lábon érkeztek Szlovákiából