Szavazz az Év Autójára!

Az Év Autója 2022 szavazás

2022.02.23. 00:00

Mi sem jelzi talán jobban az idők szavát, minthogy a 2022-es Év Autója választás döntőjébe jutott hét típus közül hat villanyautó. Ugyanakkor a hetedik sem mentes az elektromosságtól, hiszen hibridek mellett belőle is készül csak árammal hajtott kivitel. Mielőtt a zsűri jövő hét hétfőn, délután öt órakor meghirdeti az immár 57. Év Autóját, nevezd meg te is, szerinted ki érdemelné meg leginkább a díjat.

Mondhatnánk azt is, hogy kifordult a sarkából a világ. Alig pár éve még csak az Év Autója választás mellékszereplői voltak az elektromos autók, most, 2022-ben viszont szinte csak közülük lehet választani. Legalábbis a döntőben, mert az előzetes felhozatalban akadtak szép számmal csak belső égésű motoros típusok is. Ám a héttagú döntőbe majdnem kizárólag csak tisztán elektromos autókat válogatott be a 23 országból toborzott 61 tagú zsűri. Az egyetlen kakukktojás a Peugeot 308-as, amelyből benzines és dízel változat mellett konnektorról tölthető hibrid, sőt tisztán elektromos kivitel is napvilágot lát. Ez alapján nem is annyira kakukktojás tehát... De ne szaladjunk előre, jöjjön ábécésorrendben a felhozatal.

Cupra Born

Az abc sorrend alapján tehát első a Cupra Born a jelöltek sorában. A sportosságáról ismert spanyol márka legfrissebb modellje tisztán elektromos hajtású, de ez egyáltalán nem látszik meg a külsején. Az viszont annál inkább, hogy azoknak szánták, akik a villanyautókban is az izgalmakat keresik. Nem is ad okot a csalódásra a Born, mosolyfakasztó élmény a kagylóülésből dirigálni a kormánymozdulatokat gyorsan és dőlés nélkül lekövető, cserébe a kényelmesnél feszesebb rugózású sportos kompaktot. A VW konszern MEB elektromos padlólemezére épített, és így a VW ID.3, VW ID.4, Skoda Enyaq iV közeli rokonának tekinthető modell belül is vérpezsdítő formákat villant, de származásából eredően egyúttal praktikus is. Utastere tágas, csomagtartója nagy, ülései kényelmesek. Egyedül médiarendszere nem áll a helyzet magaslatán, és talán az ára is lehetne visszafogottabb. A Cupra Bornt már itthon is próbáltuk, itt lehet róla hosszabban olvasni.

Ford Mustang Mach-E

A Ford új, tisztán elektromos típusa a Cupra Bornhoz hasonlóan szintén jó vezethetőségével próbál híveket szerezni magának – amire amúgy neve is (Mustang) kötelezi. Oda is teszi magát rendesen, akár 465 lóerős teljesítményével egyenesben nagyot szakít, miközben alacsony súlypontjának, és igényes, hátul oldalanként öt lengőkaros futóművének tulajdoníthatóan a kanyarokat is veszett tempóban képes maga mögött tudni. Apró gond, hogy eközben a kormány nem nagyon küld visszajelzéseket, és a jó úttartásért cserébe el kell viselni a rugózás már-már kényelmetlen keménységét. Miközben a csomagtartója a maga 400 literével nem a legnagyobb, az utastere tágas, és nagyméretű, álló formátumú fedélzeti rendszere is könnyen kezelhető. Extra képességeihez extra magas ár társul, mint arról tesztjében Csepreghy Dani is beszámolt.

Hyundai Ioniq 5

Ha autóban keresnénk példát a látszat csal szólásra, keresve sem találnánk jobbat a Hyundai Ioniq 5-nél. Míg ugyanis a koreai márka új elektromos autója a képeken kompakt méretűnek, és így a VW ID.3 közvetlen konkurensének mutatja magát, valójában akkora, mint a VW ID.4, vagy annak Skoda átirata, az Enyaq iV. Legmegdöbbentőbb adata háromméteres tengelytávja, aminek következtében belső tere egyszerűen óriási. Hátul például akkora a lábtér, hogy még akkor is elegendő marad belőle, ha a csomagtér növelésére előrébb húzzuk a hátsó ülést. Holott a csomagtartó sem kicsi, negyedével nagyobb annál például, mint amekkora a Mustang hátuljában van. Rugózása inkább kényelmes, mint sportos, ezért nem olyan élmény vezetni, mint akár a Cuprát, vagy a Mustangot. E helyett inkább alapáron mért gazdag felszereltségével hódit, ami minden lényegeset tartalmaz a navigációt is tartalmazó 30 centis érintőképernyőn és ugyanakkora digitális műszeregységen kezdve a kétzónás automata klímán és a távolságtartó tempomaton keresztül egészen a vezetést támogató rendszerekig. E mellé szupergyors egyenáramú töltés és kategóriához mérten kedvező vételár társul. Az Ioniq 5-öt itthon is próbáltuk, sőt, a Tesla Model Y-nal és a Skoda Enyaq iV-vel is összehasonlítottuk.

Kia EV6

Ránézésre valószínűleg kevesen mondanák meg, hogy testvérek, de a Kia EV6 műszaki szempontból az utolsó diódáig megegyezik a Hyundai Ioniq 5-tel. Ugyanazok a motorok, ugyanazok az akkumulátorok, ugyanaz a tölthetőség. Sőt, ugyanaz benne a fűtés és a klíma, de még a digitális műszeregység és az érintőképernyő is. A csomagtere is ugyanakkora, azonban csak a hátsó támlák előredöntésével bővíthető, mert eltérően a Hyundaitól, a hátsó ülések nem eltolhatók benne. A tengelytáv, és ebből adódóan az utastér hosszirányban mért helykínálata is egyezik, azonban az öt centivel alacsonyabb magasság miatt a fejtér szűkösebb, mint az Ioniq 5-ben. A laposítás azonban nem véletlen, a két rokon típus közül a Kia a sportosabb, és nemcsak formára, hanem vezethetőségre is. Lelkesebben, kisebb oldaldőlés mellett veszi a kanyarokat, ennek ára azonban a kemény rugózás, amit különösen városban sínylenek meg az utasok. Felszereltsége azonban gazdag, ami még elfogadhatóbbá teszi elektromos autók között versenyképes árát. A Kia EV6 is már megérkezett hozzánk, így itthon is tesztelhettük.

Peugeot 308

Minden szempontból kilóg a sorból a francia kompakt legfrissebb generációja. Először is árával, mert Peugeot 308-asból akad olyan, amit már feleannyiért is meg lehet kapni, mint az idei Év Autója többi döntősének bármelyikét. Ennek oka azonban az, hogy a 308-asból kínálnak csak belső égésű motorral hajtott változatot is. Az is szó azonban hangsúlyos, ugyanis az új 308-as legnagyobb ütőkártyája talán éppen az, hogy szinte mindenféle hajtáslánccal elérhető. Míg ugyanis a többi döntőst kizárólag villanymotor hajtja, a 308-as kapható benzin- és dízelmotorral, konnektorról tölthető hibridként, valamint - hamarosan - tisztán elektromos hajtással is. Abban is kiemelkedik döntőbeli riválisai közül a 308-as, hogy többféle karosszériaváltozattal, azaz ötajtósként és kombiként is kapható, amit a többiek közül egyedül a Skoda tud, amiből kupé is készül. Mindemellett kényelmes, jó minőségű és ha nem is sportosan, de kellemesen vezethető autó, ha nem is a legtágasabb belül. A 308-ast is próbáltuk korábban, részletesebb leírása itt olvasható.

Renault Mégane E-tech Electric

Ha optikai szinten lehet ellenpólusa a Hyundai Ioniq 5-nek, akkor a Renault új elektromos típusa, a Mégane E-tech Electric az. Míg ugyanis az Ioniq kicsinek mutatja magát, de nagy, addig a meglévő Mégane családhoz egyetlen szállal sem kötődő Mégane Electric a fordítottja: nagyobbnak látszik, mint amekkora. Emiatt a koreai és a francia villanyos nem is egy ligában játszik: a Mégane Electric valódi ellenfele a VW ID.3, vagy az Év Autója döntősei közül az ID.3-mal közös technikai alapon álló a Cupra Born. Ráadásul a verseny szorosabb, mint vélnénk, mert a Mégane esetében is lényeges fejlesztési szempont volt a jó vezethetőség. Annyira, hogy a gyáriak GTI-s képességeket emlegettek. Ha ilyen magasságokba nem is emelkedik a Mégane Electric, valóban gyorsan lehet vele kanyarodni, ráadásul mindez nem megy a rugózási kényelem rovására. A két típus között leginkább abban találni meg a különbséget, hogy míg a francia elsőkerék-hajtásos, a Cupra a hátsóit hajtja. Az úttartást nem rontja a kis méret, a praktikumra azonban rányomja bélyegét. Míg az első sorban bőséges, a másodikban szűk a hely, ugyanakkor a csomagtartója nagyobb egy kicsivel, mint a Borné. Utasterének minősége kiemelkedő, és ugyanez állítható a feláras fedélzeti rendszerről, amely mind képének élességével, mind sokoldalúságával, mind kezelhetőségével a legjobbak közé tartozik. Villanyautós vonatkozásban kis fogyasztásával és nagy teljesítményű váltóáramú tölthetőségével (22 kW) hívja fel magára a figyelmet. A Mégane Electricről már többször írtunk, legutóbb itt.

Skoda Enyaq iV

Ha már az ellentéteknél és a párhuzamoknál tartunk, a Skoda elektromosa, az Enyaq iV a Cupra Born-nal állítható párhuzamba. Egyrészt közös technikájuk alapján, továbbá azzal, hogy mindketten ügyesen álcázzák elektromos mivoltukat. Különbség azonban, hogy míg a Born sportos kompaktnak mutatja magát, az Enyaq iV szabadidő-autó szerepében díszeleg. És – meg kell mondani – jól adja! Tágas az utastere, az Év Autója döntőbe jutott típusok közül neki a legnagyobb a csomagtartója, és telistele pakolták praktikus ötletekkel (pakolóhelyek, esernyő az ajtóban, stb.) Futóművének hangolásában is inkább a mindennapi használat élvez előnyt, vagyis kényelmesen rugózik, amiért el kell fogadnunk, hogy kanyarban nem mi leszünk a leggyorsabbak. Nagy akkumulátoros változatával elég messzire lehet jutni egy töltéssel, kár viszont, hogy alapból csak viszonylag kis teljesítményű egyenáramú töltőt (50 kW) adnak hozzá. Az ára magasabb, mint a vele azonos méretű koreai típusoké, amiért ráadásul szerényebb felszereltség is jár. A Skoda Enyaq iV-ről itt írtunk korábban, és itt hasonlítottuk össze a Tesla Model Y-nal és a Hyundai Ioniq 5-tel.

Dióhéjban körülbelül ezek azok a tulajdonságok, amelyek alapján az Év Autója zsűri egyes tagjai is meghozzák majd saját döntésüket - köztük Csikós kolléga, és én is. Péntek (Február 25.) délig kell elküldenünk a sorrendünket és pontozásunkat, amit azután összesítenek, és ami alapján hétfőn (Február 28.) délután öt órakor az Év Autója zsűri kihirdeti a végeredményt, vagyis azt, hogy 2022-ben melyik típus nyerte az Év Autója díjat. Addig is arra kérnék mindenkit, aki szívesen részt venne egy ilyen játékban, hogy szavazzon arra típusra a hét döntőbe jutott közül, amelyik szerinte leginkább megérdemelné a díjat. Minden vélemény számít, és mindegyiket köszönettel és örömmel veszem! :-)

Melyik érdemelné meg leginkább a 2022-es év Autója címet?