Bírja a terepet a sláger-Suzuki? Kipróbáltuk!

2023.02.02. 14:02 Módosítva: 2023.02.03. 15:50

Meggyőződésem, hogy ha hagyományos személyautónak veszel SUV-t, és felmerül benned a kérdés, hogy van-e szükséged összkerékhajtásra, akkor a válasz: nem. A véleményem ezzel kapcsolatban nem változott, az viszont őszintén meglepett, hogy mennyire ügyes és potens hajtást tesznek még egy olcsónak számító Vitara vagy S-Cross alá is – olyan terepen hajtottuk az AllGrip Suzukikat, ahova valószínűleg egy tulajdonos sem akarja majd vinni.

Nyáron hiányoltuk a csapadékot, az idei január viszont épp ellenkezőt húzott: két nap alatt leesett a szokásos havi mennyiség, a korábbi havazások után elolvadt hó pedig szintén rendesen feláztatta a talajt Somogy megyében is, ahova autózni mentünk. A túravezető egyből szabadkozással kezdte, őszintének látszott, hogy ezen a ponton még ők sem tudják pontosan, hol melyik autó fog tudni elmenni – normál esetben ez a színjáték része, de itt nagyon valódinak éreztem.

Persze szó sem lehetett arról, hogy egy Suzuki-rendezvényen az ismeretlennek vágjon neki a 20 fős konvoj, nyilván senki nem mosolygott volna őszintén, ha az alig autószélességű erdészeti út közepén az egyik autó elássa magát, a többi meg mögötte ácsorog, és se előre, se hátra nem tud megmozdulni. Éppen ezért az utat előre lejárták egy – még mindig állati aranyos és vagány – Jimny-vel, minket csak utána engedtek utunkra a bakhátas, csúszós sárban, vagy épp a Kőröshegy melletti krosszpályán.

Voltak elsőkerekes autók is, de alattam a nap jelentős részében egy AllGrip összkerékhajtású S-Cross volt. Valahogy ezt a típust mindig igyekeztem ignorálni, főleg az első generáció szájkosaras hódarca mondta nekem azt, hogy ezt tényleg csak azért tartják a szalonokban, hogy gyönyörűnek látsszon mellette a Vitara. Persze, valamennyivel tágasabb belül az S-Cross, szólnak az érvek, márpedig a Suzuki-vásárló jellemzően objektív szempontokat is gyakran figyelembe vesz, nekem mindenesetre fel sem tűnt, hogy mostanra az S-Cross is egy teljesen vállalható forma lett. Szépnek még mindig nem mondom, de már bőven túlmutat az elfogadhatóság határán, a hátsó lámpáira pedig még azt is tudom mondani, hogy tetszik.

Mivel az autók összkerékhajtási rendszere minden újraindításkor visszaáll automatába, és sok helyen megálltunk, ezért mostanra álmomban felkeltve is tudom, hogy ha beindítasz egy ilyen Suzukit, a váltó mögötti tárcsás választót egyet balra tekered, majd a mellette lévő Lock gombot megnyomod,  biztosanösszkerékben lesz az autó 60 km/h sebességig. A kipörgésgátló havas üzemben nagyon megengedő, de ki is lehet kapcsolni, én leginkább így próbálgattam. Meglepő volt, hogy mennyire sok nyomatékot enged hátra, szinte játékos is volt a csúszós úton, ha a turbólyuk feletti tartományban odalépsz neki.

Eleinte olyan úton mentünk, ahova még a legtöbb személyautós is eljut néhány évente egyszer, laza talaj, kisebb gallyak, de semmi meredek emelkedő, amolyan erdőszéli nyaralókhoz vezető utak, ahol a házak portáján jellemzően már terepjárásra fokozottan alkalmas autókat találsz, de még bármivel odajutsz. Ezen a ponton még teljesen egyértelmű volt, hogy nem kérdés, itt csak az az autó nem megy el, amit féltenek, még túl nagy hasmagasság sem szükséges.

Az első kaland akkor kezdődött, amikor tényleg bementünk az erdőbe, méghozzá egy elég meredek bal kanyaron: az autók jobb hátsó kereke a levegőben, de a lendület viszi lefelé a kocsikat, aztán a magaslesnél elfordulsz jobbra, az összkerekes autók meredek gázzal mókásan elfordulnak, közben ássák el az utat a következők elől. Vissza, az emelkedő közepén már lehet is látni, hogy míg az összkerekessel akkor gyorsítasz, amikor akarsz, az elsőkerekesek már kezdenek esztergálni, és ha nem vagy elég bátor, hogy lendületből felmenj, akkor álló helyzetből már nem fogsz elindulni első hajtással.

A kerékdobokból csöpög a sár, az autók oldalára is mindenhol felcsapódott, a murvásabb szakaszon hallod, hogy kopog a karosszérián kavics, néhány autó pedig gallyakat is rángat maga alatt sok száz méter óta: egy megbecsült új, családi autót nem hoznak ki ilyen terepre, pedig ez a hajtáslánc jóval ügyesebb annál, amit az autó alapvető felépítése sugall: gondolok itt a mélyre húzott lökhárítók miatti szerény terepszögre és a közepes hasmagasságra. Aztán megérkeztünk a krosszpályára, amiről azt mondták előre, hogy valószínűleg nem mehetünk majd rajta, aztán szerencsére kiderült, hogy mégis.

Itt pedig tényleg bizonyítottak az autók: nem nevezném siratófalnak azt az emelkedőt, amit gond nélkül megmászott az AllGrip S-Cross, de az biztos, hogy a legtöbb autósnak inába szállt volna a bátorság, ha a saját kocsijával kellett volna itt felmenni. Tudjátok, az az emelkedő, aminek a végén már nem látod, hova érkezel, és tudod, hogy ha az emelkedő közepén megáll a kocsi, akkor a fékben állva is minden bizonnyal négy álló kerékkel csúszol majd vissza: és megcsinálta. Méghozzá simán.

Felfelé könnyedén vitte a hajtáslánc, lefelé a buckás csúszdán pedig szépen korrigált a blokkolásgátló és a menetstabilizáló: itt már egy egyes, alapjárat, lejtmenetvezérlő sem segített volna, egy rendes felezővel meg lehetett volna szebben csinálni, de hát olyan csak a Jimny-ben van: jobb is volt nézni, ahogy az lejött, kevésbé látszott szerencsétlennek, mindenesetre a nap végére én meg voltam győzve. Ahova az AllGrip vásárlók akarják ezt az autót vinni, ott bizonyára jó lesz, ha ezt megcsinálta. Megnéztem volna még egy havas emelkedőt is, de hát hó sajnos pont nem volt aznap.

A nap végére maradt még egy meglepetés, futottam egy kört az emissziós normák miatt most már csak haszonjárműként megvehető Jimny-vel is: nem volt kérdés, hogy a célra épített technika terepen állat lesz, sokkal inkább arra voltam kíváncsi, hogy a rövid tengelytávú, magas terepjáró tényleg olyan szörnyűséges-e országúton, mint ahogy sokan mondják, de legnagyobb meglepetésemre nem: persze, kissé imbolyog, kissé bután reagál a kormánymozdulatokra, van benne zaj, de egy országon belüli túrát bármikor nagyon szívesen bevállalnék vele.

Az oldalról ajánljuk

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

1 órája
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21