Leginkább a gumipor szennyezi vizeinket
Kutatók két évtizeden át kutatták, hogy az Egyesült Államok nyugati parti patakjaiban miért pusztulnak el nagy számban a coho lazacok, amikor esett az eső. A választ végül 2020-ban kapták meg: a 6PPD nevű vegyi anyag okozta a halak pusztulását, amelyet gumiabroncsokban adnak, hogy megakadályozzák azok repedezését, lebomlását. Valamint a 6PPD a talajközeli ózón hatására más vegyi anyaggá, többek között 6PPD-kinonná (6PPD-q) alakul át - ez pedig 11 vizsgált halfaljból négyre halálos.
A rejtély ezzel megoldódott, de a probléma nem. Mivel a vegyi anyagot továbbra is használja az összes nagy gumiabroncsgyártó, és világszerte megtalálható az utakon és vizeinkben egyaránt. Bár a 6PPD-q emberi egészségre gyakorolt hatását még nem vizsgálták, de Dél-Kínában gyermekek, felnőttek és terhes nők vizeletében is kimutatták. A Pew Charitable Trust becslése szerint az óceáni mikroműanyagok 78 százaléka szintetikus gumiabroncsgumi - írta a Yale Enviroment 360 tudományos lap több kutatás alapján.
Viszont a 6PPD-q csak a kezdet. A gumiabroncsok ugyanis több mint 400 vegyi anyagot és vegyületet tartalmaznak, amelyek közül rengeteg rákkeltő és káros a természetre – ezt több kutatás is alátámasztja, ezzel rámutatva, hogy a gumipor sokkal nagyobb veszélyt jelent környezetünkre, mint azt gondoltuk.
A tudományos lapszerint ez azért is probléma, mert évente mintegy kétmilliárd gumiabroncsot adnak el, de ez a szám 2030-ra elérheti a 3,4 milliárdot is. A tanulmány azt is megjegyzi, hogy az elektromos járművek gumiabroncs-kibocsátása 20 százalékkal magasabb, mint a fosszilis üzemanyaggal működő járműveké.
Rebecca Sutton, a San Francisco Estuary Institute környezetvédelmi kutatója elmondta, hogy becslésük szerint a San Franciscó-i öbölbe évente hétezermilliárd mikroműanyag kerül, aminek fele gumiabroncs-részecske lehet.
Az Emissions Analytics brit cég három éven át tanulmányozta a gumiabroncsok mikrorészecske-kibocsátását. A cég megállapította, hogy egy autó négy gumiabroncsa együttesen 1 trillió, 100 nanométernél kisebb ultrafinom részecskét bocsát ki kilométerenként. Ezek a részecskék olyan kicsik, hogy a tüdőszöveten keresztül bejuthatnak a véráramba, vagy belélegezve közvetlenül az agyba juthatnak.
Az Emissions Analytics jelentése szerint a gumiabroncsok évente 6 millió tonna részecskét termelnek világszerte, amelyből 200 000 tonna az óceánokba kerül. Az Egyesült Államokban az autók évente átlagosan 2,26 kilogramm gumiabroncs-részecskét bocsátanak ki, míg ez a szám Európában csak a fele. Az ő kutatásuk szerint is az elektromos járművek gumiabroncs-kibocsátása 20 százalékkal magasabb, mint a fosszilis üzemanyaggal működő járműveké.
A legújabb tanulmányok azt mutatják, hogy a gumiabroncsok 100-szor annyi illékony szerves vegyületet bocsátanak ki, mint egy modern autó kipufogógázai.
Az Euro 7 többek között emiatt is szigorít a fékek és gumiabroncsok részecskekibocsátási határértékén. A kaliforniai környezetvédelmi ügynökség pedig olyan szabályt fogadott el, amely előírja a gumiabroncsgyártók számára, hogy 2024-ig alternatívát találjának a 6PPD-q helyére.