MX-5-ök egymás ellen: turbóval vagy kompresszorral gyorsabb az NC?

2023.10.23. 12:08

Örök hitvita marad, hogy vajon elég-e egy gyári Mazda MX-5 teljesítménye, vagy pont egy picit kevés, az viszont biztos, hogy mindig is voltak, vannak és lesznek olyanok, akik valamilyen módon tuningolni akarják a hátsókerekes roadster motorját. Nagyon népszerűek a feltöltött, turbós vagy kompresszoros építések, viszont a szívótuningot is egész sokan választják, pláne az NC-nél (harmadik generáció), aminek Forddal közös motorjából stroker-építéssel könnyedén elérhető a 2,5 literes lökettérfogat és sok-sok extra lóerő a gyári 2 literes motor 160-ja helyett.

A CarWow videójában egy 2007-es évjáratú, teljesen gyári 2 literes NC a referencia, körülbelül 1100 kiló, amivel bár a legnehezebb gyári MX-5, összességében még így is elég könnyű, maximális teljesítménye 160 lóerő, nyomatéka 188 Nm. A szívótuningos autót 2,5 literesre építették, kapott hegyesebb vezérműtengelyeket, ITB-t, meg persze az ezekhez tartozó finomhangolásokat, és bár az autó eredeti értékét nagyjából másfélszer költötték rá a futóműtuninggal és a külső elemekkel együtt, egy 239 lóerős, 285 Nm nyomatékú, potens kocsi lett belőle.

A kompresszoros építés egy BBR-szettel készült, nem mentek el brutális irányba, csak egy Stage 1-es módosítást kapott, ami vélhetően tartós is lesz, 248 lóerő és 289 Nm nyomaték húzza alá a végeredményt. Papíron a turbós viszi a prímet, 262 lóerő és 306 Nm, még mindig csak Stage 1-en. A végeredményt nem lövöm le, de annyit elárulok, hogy negyed mérföldön a tuningolt autók 15 másodpercen belüli 400 métert futottak.