Pattanásig feszül a TDI-botrány

2015.09.22. 07:08

Szeptember 22-e, kedd van, az év 265. napja, tehát már csak száz van hátra. Ma van továbbá az európai autómentes nap is. Ne felejtsék el felköszönteni a Móricokat. Az előrejelzések szerint ma is sok lesz a napsütés, de a hőséggel már nem lesz gondunk. Kávét a kézbe, szemeket megdörzsölni, itt a Hidegindító!

Te tetted ezt, király...

  • Tovább gyűrűzik a Volkswagen-csoport TDI motorjai körül kialakult botrány. Ahogy azt korábban mi is megírtuk, félmillió dízellel trükközött a német óriás. Az ügyben természetesen megszólalt a két nagy rivális, a BMW és a Daimler is – mindketten állítják, az ő dízeleik megfelelnek az Egyesült Államokban érvényes követelményeknek. A hírek szerint a VW-dízelek amerikai eladásait le is állítják, és csak akkor indíthatják újra, ha a problémára elkészített szoftverfrissítést az EPA is jóváhagyja.



    A németek egyébként úgy tűnik, elismerték, hogy sárosak. Martin Winterkorn vezérigazgató bocsánatot kért, sajnálja, hogy eljátszották vevőik bizalmát. Az ő esete már csak azért is érdekes, mert megbízatása hamarosan lejár, és az elmúlt hetekben teljesen egyértelműnek tűt annak meghosszabbítása. Tavasszal lényegében egyértelműen őt támogatta a felügyelőbizottság, amikor Ferdinand Piëch támadta. A botrányba viszont könnyen belebukhat.

    És hogy milyen következményei lehetnek még a botránynak? A Volkswagen részvényei máris jelentőset zuhantak. Nemcsak az USA-ban, hanem Németországban is eljárás indul velük szemben. A ráncfelvarrott Passat New York-i bemutatójáról hiányzott a VW két magas rangú tisztségviselője. A német gyártónak mindent meg kell majd tennie a vásárlók visszacsábításáért, és az sem kizárt, hogy nemcsak saját dízeleik megítélését rontották, hanem az összes gázolajjal hajtott autóét a tengerentúlon. Ráadásul már az első, kártérítést követelő vevők is megjelentek. (autonews)

Autóipari hírsaláta

  • Közösen gyártanának akkucsomagokat elektromos modelljeikhez a német prémiummárkák. Az Audi, a BMW és a Daimler nemrég a Nokia Here térképüzletágát vették meg közösen, most más területen is együttműködnének. (leftlanenews)
  • Száznegyven millió dollárt pumpál indianai gyárába a Subaru. A japánok ezzel ezerkétszáz munkahelyet teremtenek, és elérnék az évi százezres kapacitást. (leftlanenews)
  • Mire elég ötvenmillió forint? Ennyiből például lehet venni egy Maseratit, vagy 17 darab Suzuki Swiftet. Esetleg egy Breitling órát a Bentley Bentaygába. Maga az autó hatvanmillióba kerül. (motorauthority)

A Nordschleiféról jelentjük

  • Bandi és Pista szombaton kerekedett fel, hogy meghajtsa a szerkesztőségi Mareát a legendás Nordschleifén.
  • Aztán ki is húzhattak egy vastagon szedett, felkiáltójelekkel bolondított pontot a bakancslistájukról.
  • Mert ez nem pokol, hanem maga a Zöld Mennyország.
  • A köridőhajhászás meg amúgy sem normális dolog, nem rajtuk múlott, hogy nem mentek tíz percen belülre.

Anno – szeptember 22.

  • 1692-ben ezen a napon akasztottak fel utoljára embert boszorkányságért Amerikában.
  • 1980-ban kitört a háború Irak és Irán között.
  • A nap híres szülöttei: Michael Faraday angol tudós (1791), Faludy György magyar író, költő (1910), Andrea Bocelli olasz énekes (1958), Emmanuel Petit világbajnok francia futballista (1970).
  • Négy Forma-1-es futamot is rendeztek szeptember 22-én. Kanadában 1968-ban Denny Hulme, 1974-ben pedig Emerson Fittipaldi nyert. Portugáliában 1991-ben Riccardo Patrese, 1996-ban pedig Jacques Villeneuve látta meg először a kockás zászlót.

Totalcar retró

  • 2009-ben annak jártunk utána, hogy lehet egyetlen vállrándítással megölni egy autót. Csikós Zsolt írását itt olvashatja.
  • Azt pedig 2011-ben mondtuk meg, hogy melyik márka lenne a gólerős csatár, ha a Volkswagen egy futballcsapat lenne. Ha már itt tartunk, a TDI-botrány pedig felér egy felsősarkos öngóllal.

Egy perc KRESZ (Pető Attila Kreszprofesszor)

Miért teszik sárga háttérbe ezeket a táblákat? Nagyon egyszerű a válasz, és a képen is jól érzékelhető az oka: egyszerűen azért, mert így sokkal jobban látható.

Ha megfigyeljük a fotón, akkor a háttérben elhelyezett sebességkorlátozó tábla sokkal jobban beleolvad a háttérbe, mint az, amelyiket az előtérben sárga színnel körülveszik. Ráadásul ez a sárga - amelyet fényvisszaverő festékkel vittek fel a felületre, és UV sárgának is szokás nevezni - a természetben nem fordul elő, így a háttér színeitől jelentősen eltér.

Sokan nem tudják, de ez a lehetőség csak pár éve jelent meg a KRESZ-ben. 2009-ben ez a mondat került a szabálykönyvbe: "A közúti jelzőtáblák az észlelést elősegítő sárga vagy fényvisszaverő sárga háttéren is elhelyezhetők."

Nagyon hasznos lehet például az autópályák lehajtójánál kirakott behajtani tilos tábla ilyen keretbe történő elhelyezése. Egyetlen helyen viszont nem szerencsés az alkalmazása, pedig néha még látok ilyet: amikor a STOP tábla köré tesznek négyszögletes háttérben sárga fényvisszaverőt. Ugyanis ebben az esetben hátulról nem ismerhető fel a fontos információt hordozó, nyolcszögletű jelzés.

További tippek és tanácsok a Kreszklub oldalán.

A TC hasábjain

Tegnap

  • Írtunk például arról, hogy a nagy Nordschleife-láz közepette milyen titkokat fotóztak Bandiék a Mareából.
  • A Totalbike-on szerelmetes simsonos sztorikat olvashattak. Aki lemaradt, ide kattintson!
  • Ha pedig arra kíváncsi, mivel lehet kifújni egy ezres sportmotor orrát, erre tessék.

Ma

Közlekedési koffein

  • Teljes szélességében lezárták a 471-es főutat. Nyírmeggyes belterületén két autó ütközött, kilencen sérültek meg. (police.hu)
  • A 7-es főutat a letenyei határszakaszon félszélességében lezárták, egy sávon engedik a kétirányú forgalmat. (Útinform)
  • Az M5 és M1 autópályáknál lévő határátkelőhelyen rendben halad a forgalom, nincs fennakadás. (Útinform)
  • Hegyeshalomnál az 1-es főúti átkelőt a gépjárművek továbbra sem használhatják illetve a magyar-szerb határszakaszon az 5-ös főúti átkelési pont továbbra is zárva van. (Útinform)
  • Az európai autómentes nap miatt több városban is forgalomkorlátozások lehetnek, vezessünk körültekintően!

Cukor

Az emberi hülyeség határtalan? Vagy csak versenyszellem? Mindenesetre most kiderül, hogy le lehet-e futni a 911 Turbo S-t.

Kerüld el a dugót!

A nővel az ágyban, a gyerekkel a játszótéren vagy a kollégákkal egy fontos kávé mellett? Nem kérdezzük, hol töltené a dugókban elvesztegetett félóráit, csak segítünk őket visszaszerezni. A Hidegindító partnere, a WAZE közösségi navigációs szolgáltatás felhasználói folyamatosan segítik egymást: jelentik hol láttak igazoltató rendőrt, útfelbontást, forgalomelterelést, a program pedig megtervezi a leggyorsabb útvonalat A-ból B-be, és teljesen mindegy, hol autózunk éppen. A WAZE-nek Budapesten már több mint 130 ezer felhasználója van, és a tábor folyamatosan bővül. A trükk egyszerű: ez a megoldás tényleg működik. Aki még nem töltötte le a telefonjára, itt kipróbálhatja, aki már használja, indulás előtt gyorsan megnézheti, mi vár rá a forgalomban. Nagyítson bele a térképbe, vagy írja be, hová indul ma.

A nap száma

A Volkswagen Passat facelift bemutatóján Lenny Kravitz is színpadra lépett. Azt nem tudjuk, hogy énekelte-e az I Never Want To Let You Down című számot, annak mindenesetre az egyik sora így szól: „Soha nem akarlak becsapni (Don't ever wanna mislead you).” A dízelbotrány tükrében ez nem a legszerencsésebben hangzik.

A nap videója

A Ford F-150 evolúciója, avagy 67 év fél percben.

A nap képe

Walter Röhrl terelgeti az Audit az 1985 őszén rendezett San Remo-ralin. A versenyt megnyerte, a bajnokság végén azonban a finn Timo Salonen örülhetett.