Miért rosszabb a gyári hifi?
"Ugye milyen jól szól?" - lelkesedett barátom az új autójának gyári hifiberendezését bemutatva. Tud még hangosabb is lenni! Évtizedes barátságunk minden pillanatát mérlegre téve állítottam meg mozdulatát, és szegeztem neki a kérdést: "tényleg azt hiszed, hogy ez jól szól?"

Azt hitte. Mint ahogy - hozzá hasonlóan - az új autót vásárlók nagy része azt hiszi. És miért is ne hinné? A legtöbb, gyárilag beszerelt hifiberendezés drága, gyakran hatszámjegyű forintot kérnek érte. És ami ennyire sokba kerül, jó kell legyen, hiszen a boltok polcain ennyiért már bizony csúcsmodellek kelletik magukat. Bízzuk inkább beszerelésüket az autógyártókra?
Ne bízzuk. Nagyon kevés kivételtől eltekintve a tiszta átverés esete forog fenn. Aki nem hiszi, ajánlom, látogasson el egy autóhifi-beszerelő műhelybe, és kérje meg a műhelyfőnököt, mutasson pár gyárilag szerelt hangszórót, fejegységet. Garantálom, hogy a főnök arcára derűs mosoly ül ki, amikor a szemünk elé tárja a kínálatot. Elsőként érdemes megfigyelni, hol is készült a portéka. Csakis olcsó bérű országok jöhetnek szóba. Magam sem hittem volna, hogy Tunézia hangszórógyártó nagyhatalom, és Portugáliában tízezerszámra készülnek a fejegységek.
Érdemes kézbe venni egy hangszórót ebből a kategóriából, hogy megértsük, mi az a költséghatékony gyártás. Amit láthatunk, nagy valószínűséggel pillekönnyű, szigorúan nem impregnált papírmembrán, gombelem méretű mágnessel, mindez egy alufólia szilárdságú fémkosárban. Ami látszik, az szép és jó, ami nem, az meg annyira olcsó, amennyire lehet. A hangszóró meg nem látszik. A fejegységnek is csak az előlapja. Az szépen az autó belteréhez van igazítva, közben odabenn meg valamelyik nagy gyártó legegyszerűbb alapmodellje található, gyakran még ez is megcsonkítva.
Akkor mit lehet tenni? Néha semmit, mert a gyárak egyre többször elszabotálják ennek lehetőségét. Például a fejegységet egybeépítik a légkondicionáló vagy a tolatóradar kijelzőjével, amin mellesleg navigálhatunk is, így sosem tudhatjuk meg, hogy mennyit javulna a hangzás egy jobb készülék beépítésével.
Gyakran lehet azért jobb minőségű hifikomponenseket beépíteni. Mit érdemes ilyenkor cserélni? Mindent.
A legkézenfekvőbb talán a jobb hangszórók beszerelése. Ez még akkor is sokat dob a hangzáson, ha a fejegységen nem tudunk változtatni. Az ideális megoldás, ha előre sikerül elhelyeznünk egy komponensszettet. Ez azt jelenti, hogy két - ha lehet, 16 centis - mélyközép hangszóró kerül az ajtókba, és két csipogó valahová a műszerfal tetejére vagy a tükörháromszöghöz. Ez még kiegészül egy pár jól eldugható keresztváltóval. Aki arra gondol, hogy egy ilyen összeállítás rémesen drága, téved. Már huszonezer forintért is kaphatunk olyat, ami a gyári rendszerek túlnyomó többségét alaposan felülmúlja.
Érdemes kicserélni a fejegységet is. Ez az angol headunit szörnyű magyar fordítása, de valami sajnálatos véletlen folytán megragadt a szakmában. Rövidebb kimondani, mint hogy cédés autórádió vagy autórádió kazettás magnóval, cserébe sokan nem értik, miről is van szó. Hát ezekről.
Az egyik legfőbb szempont, hogy jól mutasson az autóban. Egy boltba ellátogatva tapasztalhatjuk, hogy vannak aktuális divatok. Most a szálhúzott fém előlap a menő vagy az olcsóbb a fémszínű műanyag. A fa előlap már a múlté, a jövő meg a mindent elfoglaló előlapoké. A katalógusokat lapozgatva gyakran felfoghatatlan, miért kerül a csúcsmodell gyakran tízszer annyiba, mint ugyanannak a gyártónak az alapkészüléke. A paraméterekből nem következne ekkora árdifferencia - a tartalomból viszont már igen.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
