Jövőrádió
Mintha maga Köbüki, a Mézga család XXX. századi leszármazottja küldte volna tesztre. Nagyon szép, nagyon jó, de a mindennapokban egyszerűen használhatatlan. Erről viszont a Blaupunkt tehet a legkevésbé.
DAB rádiót akartam - mindenáron. Annyit olvastam már az új rendszerről, hogy muszáj volt már személyesen is megtapasztalni előnyeit-hátrányait. Persze akarni egy dolog, tesztkészüléket szerezni más. DAB (Digital Audio Broadcast) vételére képes fejegység ritka, mint a fehér holló. Tapasztalt katalógusforgatók persze most felkiálthatnak: nem úgy van az! Évek óta szerepel a cég kínálatában az ilyen-olyan fekete dobozka, amit valahogy össze lehet drótozni a fejegységgel, és már jön is a DAT. Ez így igaz. Sőt, a fekete dobozkák még a cégek magyar árlistáiban is szerepelnek. Csak épp a raktárakban nem lelhetők fel. Vagy ha fellelhetők, az az apró kis biszbasz, amivel TÉNYLEG működne az egész, na az aztán végképp fellehetetlen.
A megoldást a Blaupunkt hozta el, miután volt olyan kedves, és csinált egy olyan CD-s fejegységet, amihez nem kell külső kiegészítő. Minden beépítve. Vagy legalábbis majdnem. Merthogy a normál antennával ez sem tud többet, mint a társai. A DAB vételhez spéci antennát is be kell szereznünk. Ez az antenna megtanított, hegy egy egyszerű fekete drót mekkora hatást tesz az autó megjelenésére.
A felszerelése után derült ki, hogy képtelen szép szögben simulni a kocsim tetejéhez, ellenben kackiásan mered az ég felé. Aki meglátta, rögtön röhögött rajta egy sort én magam is. Eleinte szörnyen cikinek éreztem, de az első hétvégi nagybevásárlásnál rájöttem, hogy nagyon is praktikus. Sokkal, de sokkal messzebbről sikerült kiszúrni az autóm a dugig tömött parkolóban.
A DAB vétellel annál több probléma akadt. Merthogy nem volt. A Blaupunkt alaphelyzetben néhány délnémet adót szeretett volna venni, de ez Budapest közepén sajnos lehetetlen. A hazai adókra viszont fittyet hányt. Mintha nem is lettek volna. Érdeklődtem is, vajon tényleg működnek-e. Működnek. Budapest kis területén, és nem is túl nagy teljesítménnyel. Kísérleti adásnak mondják az Antenna Hungáriánál, de ez csak annyit tesz, ne tessék reklamálni. Kutatni, fejleszteni már nincs mit, hiszen évek óta piacon vannak a megfelelő adóberendezések, amiket szépen fel lehetne állítani az országban, de ehhez elhatározás és pénz kéne. Talán majd egyszer.
Az Antenna Hungáriától kapott tájékoztatás alapján egy délelőttöt szántam arra, hogy elautózzak a két adó környékére. És sikerült! Jól bele is bonyolódtam a dologba, ezért beálltam egy parkolóba, hogy töviről hegyire kiismerjem a Blaupunkt lelki világát és a digitális rádiózás másságát.
Mert nagyon más. Itt nem frekvenciát között léptetünk, hiszen minden adó egyszerre jön az adott frekvencián. Az állomások listájából kell választanunk. Vagy éppen az alapján, mit is szeretnénk hallgatni pop, rock, hangjáték, hírek stb. Utóbbi funkció már ismert az RDS-t használó rádióknál, csak éppen szinte senki sem szokta használni, még külföldön sem.
Inkább ide-oda hangolgatunk, és ami megtetszik, annál megállunk. Na, ez a DAB-nál nem megy. Ki kell valamit választanunk a listából, és azt hallgathatjuk. Más, mint amit eddig megszoktunk, de nem rossz. Talán többet kell figyelnünk a kijelzőre, de ha egyszer megszoktuk, könnyen megy. A Blaupunkt menürendszere mindenesetre segít ebben.
A parkolóból kihajtva elkezdtem tesztelni a rendszert. A legjobban arra voltam kíváncsi, tényleg mindenhol egyformán jó minőségű-e az adás, mentes-e attól, hogy néhol zajosabb, sistergősebb, változó hangerejű legyen. Tényleg. Vagy tökéletesen szól, vagy egyáltalán nem. Igazi digitális rendszer. Szörnyen idegesítő fél órát töltöttem a DAB tesztelésével, aztán feladtam. Egészen vicces, hogy mindössze pár centit kell odébb autózni, hogy a teljes csöndből a tökéletesen szóló részbe érjünk. Az Antenna Hungaria honlapján azt hiszem erre utal, hogy a tapasztalatok szerint kicsi a használt adóteljesítmény...
Pár száz kilométerrel odébb viszont igen tisztességesen vizsgázott a DAB. Ehhez ugyan a dél-bajor hegyekig kellett autóznom, ahol a hagyományos rádiók alaposan megszenvedik a domborzati viszonyok okozta zavarokat. Halkulnak, erősödnek, sisteregnek, néha hosszasan próbálnak nagyobb térerejű adót kereseni. A DAB nem. A DAB szól. Vételi zavaroktól mentesen. Listából választhatóan. Késedelem nélkül váltva mindenféle hosszas állomáskeresés nélkül. Ez tetszett.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
