Jövőrádió
Mintha maga Köbüki, a Mézga család XXX. századi leszármazottja küldte volna tesztre. Nagyon szép, nagyon jó, de a mindennapokban egyszerűen használhatatlan. Erről viszont a Blaupunkt tehet a legkevésbé.
DAB rádiót akartam - mindenáron. Annyit olvastam már az új rendszerről, hogy muszáj volt már személyesen is megtapasztalni előnyeit-hátrányait. Persze akarni egy dolog, tesztkészüléket szerezni más. DAB (Digital Audio Broadcast) vételére képes fejegység ritka, mint a fehér holló. Tapasztalt katalógusforgatók persze most felkiálthatnak: nem úgy van az! Évek óta szerepel a cég kínálatában az ilyen-olyan fekete dobozka, amit valahogy össze lehet drótozni a fejegységgel, és már jön is a DAT. Ez így igaz. Sőt, a fekete dobozkák még a cégek magyar árlistáiban is szerepelnek. Csak épp a raktárakban nem lelhetők fel. Vagy ha fellelhetők, az az apró kis biszbasz, amivel TÉNYLEG működne az egész, na az aztán végképp fellehetetlen.
A megoldást a Blaupunkt hozta el, miután volt olyan kedves, és csinált egy olyan CD-s fejegységet, amihez nem kell külső kiegészítő. Minden beépítve. Vagy legalábbis majdnem. Merthogy a normál antennával ez sem tud többet, mint a társai. A DAB vételhez spéci antennát is be kell szereznünk. Ez az antenna megtanított, hegy egy egyszerű fekete drót mekkora hatást tesz az autó megjelenésére.
A felszerelése után derült ki, hogy képtelen szép szögben simulni a kocsim tetejéhez, ellenben kackiásan mered az ég felé. Aki meglátta, rögtön röhögött rajta egy sort én magam is. Eleinte szörnyen cikinek éreztem, de az első hétvégi nagybevásárlásnál rájöttem, hogy nagyon is praktikus. Sokkal, de sokkal messzebbről sikerült kiszúrni az autóm a dugig tömött parkolóban.
A DAB vétellel annál több probléma akadt. Merthogy nem volt. A Blaupunkt alaphelyzetben néhány délnémet adót szeretett volna venni, de ez Budapest közepén sajnos lehetetlen. A hazai adókra viszont fittyet hányt. Mintha nem is lettek volna. Érdeklődtem is, vajon tényleg működnek-e. Működnek. Budapest kis területén, és nem is túl nagy teljesítménnyel. Kísérleti adásnak mondják az Antenna Hungáriánál, de ez csak annyit tesz, ne tessék reklamálni. Kutatni, fejleszteni már nincs mit, hiszen évek óta piacon vannak a megfelelő adóberendezések, amiket szépen fel lehetne állítani az országban, de ehhez elhatározás és pénz kéne. Talán majd egyszer.
Az Antenna Hungáriától kapott tájékoztatás alapján egy délelőttöt szántam arra, hogy elautózzak a két adó környékére. És sikerült! Jól bele is bonyolódtam a dologba, ezért beálltam egy parkolóba, hogy töviről hegyire kiismerjem a Blaupunkt lelki világát és a digitális rádiózás másságát.
Mert nagyon más. Itt nem frekvenciát között léptetünk, hiszen minden adó egyszerre jön az adott frekvencián. Az állomások listájából kell választanunk. Vagy éppen az alapján, mit is szeretnénk hallgatni pop, rock, hangjáték, hírek stb. Utóbbi funkció már ismert az RDS-t használó rádióknál, csak éppen szinte senki sem szokta használni, még külföldön sem.
Inkább ide-oda hangolgatunk, és ami megtetszik, annál megállunk. Na, ez a DAB-nál nem megy. Ki kell valamit választanunk a listából, és azt hallgathatjuk. Más, mint amit eddig megszoktunk, de nem rossz. Talán többet kell figyelnünk a kijelzőre, de ha egyszer megszoktuk, könnyen megy. A Blaupunkt menürendszere mindenesetre segít ebben.
A parkolóból kihajtva elkezdtem tesztelni a rendszert. A legjobban arra voltam kíváncsi, tényleg mindenhol egyformán jó minőségű-e az adás, mentes-e attól, hogy néhol zajosabb, sistergősebb, változó hangerejű legyen. Tényleg. Vagy tökéletesen szól, vagy egyáltalán nem. Igazi digitális rendszer. Szörnyen idegesítő fél órát töltöttem a DAB tesztelésével, aztán feladtam. Egészen vicces, hogy mindössze pár centit kell odébb autózni, hogy a teljes csöndből a tökéletesen szóló részbe érjünk. Az Antenna Hungaria honlapján azt hiszem erre utal, hogy a tapasztalatok szerint kicsi a használt adóteljesítmény...
Pár száz kilométerrel odébb viszont igen tisztességesen vizsgázott a DAB. Ehhez ugyan a dél-bajor hegyekig kellett autóznom, ahol a hagyományos rádiók alaposan megszenvedik a domborzati viszonyok okozta zavarokat. Halkulnak, erősödnek, sisteregnek, néha hosszasan próbálnak nagyobb térerejű adót kereseni. A DAB nem. A DAB szól. Vételi zavaroktól mentesen. Listából választhatóan. Késedelem nélkül váltva mindenféle hosszas állomáskeresés nélkül. Ez tetszett.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
