Versenyre hangolva
A DLS az autóhifi hangminőség-versenyek egyik legsikeresebb márkája, így érthető, miért jelent különösen izgalmas feladatot kipróbálni a svéd cég csúcshangszóróját. Be kell csavarozni, aztán csak hallgatni a sokszoros versenygyőztes hangot. Vagy mégsem ennyire egyszerű?
Sajnos nem. Már maga a hazaszállítás sem egyszerű feladat. A DLS Ultimate Iridium akkora kartondobozban érkezett, hogy csak üggyel-bajjal sikerült bemanővereznem az autóm hátsó ajtaján át az ülésre. Már odahaza, kibontva a nagy dobozt, a DLS-től megszokott további kis fehér dobozokra bukkantam. Így, egyenként vannak becsomagolva a hangszórók, keresztváltók.
Igen, keresztváltók - merthogy én tulajdonképpen a 6.3-as változatot kaptam meg tesztelésre, vagyis a háromutas készletet. Ez nem más, mint a 6.2-es változat - vagyis a 16,5 centis mélyközép, csipogó, keresztváltó - kiegészítve egy tízcentis középhangszóróval és egy további keresztváltóval.
Ez az összeállítás, a második pár keresztváltóval megdöbbentett. Úgy éreztem, a cég nem gondolja komolyan ezt a háromutas szettet. A második keresztváltó csak félmegoldás, biztos, hogy nem működik annyira jól, mintha mindhárom hangszóróhoz terveztek volna egyet. Ezért úgy gondolom, nagy hibát nem követek el, ha alapvetően kétutas szettként mutatom be a DLS Ultimate Iridiumot.
A mélyközép hangszóró igen szép darab. A membránja papír, de nem az a fajta, amiből kora ifjúságunk első repülőit hajtogattuk. Ez sokkal vastagabb, és igen-igen durva a felülete. Ami arra utal, hogy úgynevezett stresszmentes papírból készült - bár aki ismeri az utat, ami során fából az előbb nevezett anyag készül, annak bizonyosan más fogalmai vannak a stresszmentességről. A membrán anyaga szépen csillog, látszik, jó alaposan impregnálták. A membránszél gumi. A hangszórókosár fém, és nagyon jól mutatnak rajta a különböző méretű perforációs lyukak. A mágnes hátoldalát fényes fémgyűrű zárja le, rajta három rézcsavarral.
Körben matrica, hogy véletlenül se feledjük el: DLS Iridium hangszóróval van dolgunk Svédországból. Ennél érdekesebb a speciális szivacs, ami csillapításként van a hangszóró hátoldalába applikálva. Nem kezdtem szétfűrészelni a hangszórót, ezért a többi érdekességet csak a gyári adatokra hivatkozva tudom elmesélni. A mágnes különleges keverék, ferritből és neodímiumból. Utóbbi anyag erősebb, mint az általánosan használtak, de drágább is, ezért csak a felsőbb régióknak szánt hangszórókon találkozhatunk velük. A tekercs lapos alumíniumdrótból készült, állítólag így nagyobb lehet a mágneses tér odabenn a hangszóróban. Persze egy ennyire elegáns szettnél minden komponensnek van saját típusszáma - ezé a mélyközép hangszóróé DUI 6-lett.
A középsugárzót sem érdemes kihagyni az ismertetésből, annyira fotogén. Pont úgy néz ki, mint egy túlméretezett magassugárzó. A védőrácson be lehet kukucskálni: nini, ott a membrán! - ennél sokkal többet a szemrevételezéssel nem lehet megállapítani. A hangszóró hátoldala zárt, rajta elegáns DLS-logó. Hangszóró-csatlakozó nincs - ehelyett egy pár kilógó dróttal kell a keresztváltóra csatlakoztatni. Természetesen ez a hangszóró is kapott önálló típusszámot: ez lett a DUI3.
A magashangszóró eltéveszthetetlenül DLS, a védőrács ezer méterről felismerhetővé teszi. A közeli fotón jól látszik a lágy dóm szerkezeti felépítése, hála a félig áttetsző membránanyagnak. Mérete 28 milliméter, ami megszokott az autóhifi világában. Kapunk hozzá többféle felszerelő keretet, így szinte bárhová beépíthetjük. Típusszáma is van, de meglepetésre ez nem a DUI betűkkel kezdődik - merthogy ez a híres UR1-es magassugárzó.
A dobozban találunk két pár keresztváltót is. A gyári leírás szerint a létező legjobb alkatrészekből épültek. Amiben én azért kételkednék. A fémréteg ellenállások megszokottak, ahogy a kondenzátorok sem látszanak különlegesnek. A tekercsek viszont valóban szép munkák - ezt kár lenne tagadni. A mélyközép és magas hangszóróhoz való, vagyis a kétutas szett keresztváltója fifikás szerkezet. A mélyközép hangszóróval tulajdonképpen nem csinál semmit. Ami jel bejön a keresztváltóba, az ki is megy a mélyközép hangszóróhoz. A megoldás nem is annyira ritka, mint gondolnánk: számos autóba és otthonra szánt készletnél találkozhatunk vele. Előnye, hogy kimaradnak alkatrészek a jel útjából; hátránya, hogy igen jó hangszóró kell hozzá.
A magas hangszóró elé egy 12dB/oktávos szűrő került. Egy kis átkötő sorral (számítástechnikai nevén jumperekkel) tudjuk a magas hangok mennyiségét állítani, méghozzá úgy, hogy kisebb-nagyobb ellenállásokat kapcsolunk a jel útjába. Az egész keresztváltó helyes műanyag dobozba van beépítve, amin különösen jól mutat az Iridium felirat. Korrekt munka, de sokkal kifinomultabb darabokkal is találkoztam már a keresztváltók világában.
A meghallgatás a bejáratással kezdődött. A DLS mélyközép egy 20 literes ládába került, a csipogó pedig a doboz tetejére. Már látom is a DLS belügyekben járatos olvasók tiltakozó leveleit, hogy mélyközép hangszórót nem ekkora dobozba kell tenni, hanem sokkal kisebbe, mert ezt írja a használati utasítás, meg a Thiele-Small paraméterek is ezt mondják. Tudom. Ellenben ez a 20 liter nagyjából jól szimulál egy autóajtót, így közelebb áll a mindennapi gyakorlathoz - másfelől sokkal jobban is szólt benne a DLS mélyközép. A gyári ajánlás szerinti kis dobozkában ugyan több mélye volt, de sokkal csúnyább, ütősebb és forszírozottabb volt a hangja - úgyhogy gyorsan le is tettem a használatáról.