Versenyre hangolva
A DLS az autóhifi hangminőség-versenyek egyik legsikeresebb márkája, így érthető, miért jelent különösen izgalmas feladatot kipróbálni a svéd cég csúcshangszóróját. Be kell csavarozni, aztán csak hallgatni a sokszoros versenygyőztes hangot. Vagy mégsem ennyire egyszerű?

Sajnos nem. Már maga a hazaszállítás sem egyszerű feladat. A DLS Ultimate Iridium akkora kartondobozban érkezett, hogy csak üggyel-bajjal sikerült bemanővereznem az autóm hátsó ajtaján át az ülésre. Már odahaza, kibontva a nagy dobozt, a DLS-től megszokott további kis fehér dobozokra bukkantam. Így, egyenként vannak becsomagolva a hangszórók, keresztváltók.
Igen, keresztváltók - merthogy én tulajdonképpen a 6.3-as változatot kaptam meg tesztelésre, vagyis a háromutas készletet. Ez nem más, mint a 6.2-es változat - vagyis a 16,5 centis mélyközép, csipogó, keresztváltó - kiegészítve egy tízcentis középhangszóróval és egy további keresztváltóval.
Ez az összeállítás, a második pár keresztváltóval megdöbbentett. Úgy éreztem, a cég nem gondolja komolyan ezt a háromutas szettet. A második keresztváltó csak félmegoldás, biztos, hogy nem működik annyira jól, mintha mindhárom hangszóróhoz terveztek volna egyet. Ezért úgy gondolom, nagy hibát nem követek el, ha alapvetően kétutas szettként mutatom be a DLS Ultimate Iridiumot.
A mélyközép hangszóró igen szép darab. A membránja papír, de nem az a fajta, amiből kora ifjúságunk első repülőit hajtogattuk. Ez sokkal vastagabb, és igen-igen durva a felülete. Ami arra utal, hogy úgynevezett stresszmentes papírból készült - bár aki ismeri az utat, ami során fából az előbb nevezett anyag készül, annak bizonyosan más fogalmai vannak a stresszmentességről. A membrán anyaga szépen csillog, látszik, jó alaposan impregnálták. A membránszél gumi. A hangszórókosár fém, és nagyon jól mutatnak rajta a különböző méretű perforációs lyukak. A mágnes hátoldalát fényes fémgyűrű zárja le, rajta három rézcsavarral.
Körben matrica, hogy véletlenül se feledjük el: DLS Iridium hangszóróval van dolgunk Svédországból. Ennél érdekesebb a speciális szivacs, ami csillapításként van a hangszóró hátoldalába applikálva. Nem kezdtem szétfűrészelni a hangszórót, ezért a többi érdekességet csak a gyári adatokra hivatkozva tudom elmesélni. A mágnes különleges keverék, ferritből és neodímiumból. Utóbbi anyag erősebb, mint az általánosan használtak, de drágább is, ezért csak a felsőbb régióknak szánt hangszórókon találkozhatunk velük. A tekercs lapos alumíniumdrótból készült, állítólag így nagyobb lehet a mágneses tér odabenn a hangszóróban. Persze egy ennyire elegáns szettnél minden komponensnek van saját típusszáma - ezé a mélyközép hangszóróé DUI 6-lett.
A középsugárzót sem érdemes kihagyni az ismertetésből, annyira fotogén. Pont úgy néz ki, mint egy túlméretezett magassugárzó. A védőrácson be lehet kukucskálni: nini, ott a membrán! - ennél sokkal többet a szemrevételezéssel nem lehet megállapítani. A hangszóró hátoldala zárt, rajta elegáns DLS-logó. Hangszóró-csatlakozó nincs - ehelyett egy pár kilógó dróttal kell a keresztváltóra csatlakoztatni. Természetesen ez a hangszóró is kapott önálló típusszámot: ez lett a DUI3.
A magashangszóró eltéveszthetetlenül DLS, a védőrács ezer méterről felismerhetővé teszi. A közeli fotón jól látszik a lágy dóm szerkezeti felépítése, hála a félig áttetsző membránanyagnak. Mérete 28 milliméter, ami megszokott az autóhifi világában. Kapunk hozzá többféle felszerelő keretet, így szinte bárhová beépíthetjük. Típusszáma is van, de meglepetésre ez nem a DUI betűkkel kezdődik - merthogy ez a híres UR1-es magassugárzó.
A dobozban találunk két pár keresztváltót is. A gyári leírás szerint a létező legjobb alkatrészekből épültek. Amiben én azért kételkednék. A fémréteg ellenállások megszokottak, ahogy a kondenzátorok sem látszanak különlegesnek. A tekercsek viszont valóban szép munkák - ezt kár lenne tagadni. A mélyközép és magas hangszóróhoz való, vagyis a kétutas szett keresztváltója fifikás szerkezet. A mélyközép hangszóróval tulajdonképpen nem csinál semmit. Ami jel bejön a keresztváltóba, az ki is megy a mélyközép hangszóróhoz. A megoldás nem is annyira ritka, mint gondolnánk: számos autóba és otthonra szánt készletnél találkozhatunk vele. Előnye, hogy kimaradnak alkatrészek a jel útjából; hátránya, hogy igen jó hangszóró kell hozzá.
A magas hangszóró elé egy 12dB/oktávos szűrő került. Egy kis átkötő sorral (számítástechnikai nevén jumperekkel) tudjuk a magas hangok mennyiségét állítani, méghozzá úgy, hogy kisebb-nagyobb ellenállásokat kapcsolunk a jel útjába. Az egész keresztváltó helyes műanyag dobozba van beépítve, amin különösen jól mutat az Iridium felirat. Korrekt munka, de sokkal kifinomultabb darabokkal is találkoztam már a keresztváltók világában.
A meghallgatás a bejáratással kezdődött. A DLS mélyközép egy 20 literes ládába került, a csipogó pedig a doboz tetejére. Már látom is a DLS belügyekben járatos olvasók tiltakozó leveleit, hogy mélyközép hangszórót nem ekkora dobozba kell tenni, hanem sokkal kisebbe, mert ezt írja a használati utasítás, meg a Thiele-Small paraméterek is ezt mondják. Tudom. Ellenben ez a 20 liter nagyjából jól szimulál egy autóajtót, így közelebb áll a mindennapi gyakorlathoz - másfelől sokkal jobban is szólt benne a DLS mélyközép. A gyári ajánlás szerinti kis dobozkában ugyan több mélye volt, de sokkal csúnyább, ütősebb és forszírozottabb volt a hangja - úgyhogy gyorsan le is tettem a használatáról.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
