Ha elhiszem róla, hogy nem az, mégis az

2005.09.01. 09:00

Ültetés, hatalmas felnik, top chop, eszelős fényezés, kupévá vagy platóssá alakítás, és mindez ingyér' - egyre kevésbé értem, hogyan foglalkozhatnak egyesek még ma is tényleges autótuninggal. A magyar virtuáltuning műhely nemrég lépte át a háromezer átalakításos álomhatárt.


Hammer, a HVTM alapítója 2000-ben találkozott először a virtuáltuninggal, egy még nála is régebbi megszállott, ZolaV8 honlapján, aki akkoriban egyik hobbijaként említette meg a VT-t

Hammer első képe afféle médiahack volt. Annyira elbűvölték a nagyszerű lehetőségek, hogy elhatározta, megszívatja a Volvo-topik közönségét, és mutat nekik egy képet az új Volvo C60-ról, az S60 kupéváltozatáról. A kép maga nem sikerült rosszul - az akkor új S60 friss sajtófotóját alakította át MS Paint és MS Photoeditor programok segítségével. Közel sem alakított annyit, amennyit manapság szokás a klubban, eltüntette a B-oszlopot és a hátsó ajtót, meg kicserélte a feliratokat.

Mint várható volt, egy márkafanatikus közösség félrevezetéséhez nagyobb kampány kéne. Meg tehát nem ették a C60 kupét, de tetszett nekik, a művész a biztatás hatására szárnyakat kapott. További C60-ak készültek, aztán egy V70-ből transzformált kompakt egyterű, a V50, és már el is indult Hammer Virtuális TuningMűhelye.


A virtuáltunerek időnként személyesen is találkoznak, így Hammer vagy húsz kollégát látott már élőben ( következő HVTM-találkozó : szeptember 10-11 Szeged). Nagy részük fiatal, 12-16 éves, de vannak programozók, grafikusok, tanárok is. Amúgy 300-350 körül van a tunerek száma, ebből 100-150 aktív, ami annyit tesz, idén küldött be képet vagy korábban, de mostanában is jelen van a fórumon.



- Hogyan lehet garantáltan elrontani egy autót?
- Hát, tudod "semmi sem lehetetlen, semmi sem szent", de például nem illik ugyanazt a felniképet tenni előre és hátra , vagy tükröződésmentesen lefeketíteni az ablakokat. Kupésításnál viszont illik kiszedni a C-oszlopból a kisablakot (ha volt), ültetésnél meg egy kis árnyékot dobni a kerékív alá. Kerülni kell a fénytelen színeket, az aszimmetrikus tuningot, a túlzó ültetést, az össze nem futó vonalakat. Ellenségünk a pixelesedés, maszatolás és a rossz koncepció.

Egy szép hiba


Ha olyan képről szerezzük a cserefelninket, amelyen nagyon eltérő szögben áll a donorautó kereke, mint a mienk, akkor hiába az átméretezés és a torzítás. Az eredmény olyan lesz, mintha egy olyan papírlappal fedtük volna be a régit, amelyre egy felni képét nyomtatták. Inkább keressünk olyan felnit, ami közel jó szögben áll, a kevés torzítás nem feltűnő.

- Össze tudnád foglalni röviden a Photoshop fontosabb titkait kezdők részére?
- Sajna nincs photoshopom, csak GIMP-em (az ingyenes). Viszont a műhely épp erről szól: akit érdekelnek a GIMP használatának részletei, nyugodtan kattintson ide. Az alaptechnikákat pár nap alatt be lehet gyakorolni. A nehezebbeket is pár hét alatt össze lehet szedni. Néhány hónap alatt kis gyakorlással alatt nulláról is jó tuningokat lehet készíteni - ha vannak alapok, ennyi se kell.


- Mik a könnyű és legnehezebb részek egy-egy átalakításban? Fényezés, valami minta korrekt torzítása, kerékcsere, vezető fejméretének csökkentése, szélvédő csillogása, háttér kitöltése, egyéb?
- Nehéz kérdés. Amit nem tudok megcsinálni, de azért meg akarom. Nekem pl. egy sárvédőrajzolás nehéz, de ha venném a fáradságot, és elolvasnám a tutorialt, pár sárvédő után már nem lenne az. A fényezés nem nehéz, de sok munka van vele, és egy ronda színnel jól el lehet rontani. A görbülő felületekre matricát tenni sem könnyű. Elég sok munka van az arányok tologatásával készült autókon, amikor jól kell összehozni a vonalakat, felületeket.


- Nagyjából meg lehet-e mondani, mitől lesz jó egy kép, vagy csak improvizáció az egész, és ha félúton rondának bizonyul, egyszerűen törölni kell?
- Hú, ez fogós. A minőség oldaláról akkor jó egy virtuáltuning, ha elhiszem róla, hogy nem az, mégis az. Ha nagyon kevés változik egy képen, hiteles maradhat, de mint VT lehet, hogy kevés. Ha viszont kevés változtatással is nagy hatást ér el, amekkorát nem virtuálisan nehéz lenne, már nem kevés (pl kupésítás). Ha viszont sok minden változik, sok mindent kell tökéletesen megfogni. És ha sikerül, akkor jó. Olyanok is vannak, akik illusztrációszerű VT-ket készítenek, de kiváló minőségben, azt nem hiszem el fotónak, mégis jó. Ja, a saját képeim sem mindig jók.

A VT-ken szereplő autókat is csak úgy ítéli meg az ember, mint a valódiakat: szubjektíven - tetszik, nem tetszik. Ha a minőségbe nem lehet belekötni, már csak ezek a szempontok maradnak.

Virtuáltuning-irányzatok


Kupésítás

Értelemszerűen elsősorban hagyományos négyajtós szedánok kupévá alakítása.

Cicatuning

Ez az, amit az igazi tuningcégek az életben is megcsinálnak. Pozitívuma, hogy olyat alkothatunk, ami megvalósítható (ha van rá valakinek elegendő pénze, és itt az elegendő kb. egy nagyságrenddel kisebb, mint egy átalakításnál).


A cicatuning hátránya, hogy ami élőben esetleg feltűnő, de szép változtatás, az VT-ben szinte észrevehetetlen, ha fotórealisztikusan van megcsinálva (egy sárvédőszélesítést egy igazi tuningautó fényképén sem mindig könnyű észrevenni...), a szolid cicák tehát gyakran túl kevésnek találtatnak.

"Gyakorlatilag mindig ugyanaz történik egy autóval: ültetés, falazás, felni, fólia, lökös, spoilerek stb., ami egy idő után unalmassá válhat egyrészről a tuner, másrészről a néző számára. Ilyenkor jönnek az újítások, amik eleinte persze nem mindig sikerülnek tökéletesre, és kell némi idő arra is, hogy harmóniában legyenek a kép egészével." (HoPe virtuáltuner)


Cult

"A cult szó jelentéséből - ami kultusz, vallásos tiszetelet - szerintem némi hagyományőrzés lehet a lényege! Magyarán megtiszeteljük a (többnyire német gyártmányú) autókat azzal, hogy jellegzetes részeit kiemeljük. Az alapos tisztogatás azért tartozik ide, mert egy sima műanyag oldalsó koptatócsíktól nem éppen jellegzetes egy autó. Sallangmentes, a típus fő ismertetőjegyeit kiemelő, ezáltal előtérbe helyező autót kapunk, ami nem rikító zöld színével, vagy agyoncsicsázott bodykitjével tűnik ki a tömegből, hanem letisztult szépségével és a maga tökéletes egyszerűségével, sallangmentességével.

A Cultokra jellemzően olyan kiegészítőkkel teszik egyedülállóvá az autókat, amelyek a többi stílusokban elhanyagolhatók. Pl. a Porsche C2-es felnik tiszta vonalvezetése vagy a régi A8 felnik nemesen egyszerű szépsége vagy a tradicionális, küllős hatást keltő felnik mintegy megkoronázzák a CULT autók letisztultságát..." (Velocity)


Egyáltalán nem létező autók rajzolása


- Hogyan kell pályázatot kiírni, mi az, amire jobban beindulnak az emberek?
- Azok a jól sikerült pályázatok, melyeken nem tolong a tömeg, de aki pályázik, jó gépeket küld be. Tehát kellőképpen nehéz, de olyan, amit azért sokan meg tudnak csinálni. Legjobban az optikai tuningos (cicásítós) pályázatra indulnak be a tunerek, mert sokan csak ezt a stílust űzik, és azt gondolják, hogy könnyű. Ezeket viszont lepontozni nagyon nehéz. Az idén indult el Kihívás rovat is, amolyan VT-versenyszerűség, ahol egy megadott képet kell minden versenyzőnek átalakítani.

Hammer 10 kedvence

Infiniti FXC45
(saját) mert a sajátjaim közül mindig az egyik legfrissebb a kedvenc :-)

Plymouth Road Runner Superbird
(saját) mert szeretek legendás típusokat feléleszteni

UAZ 32642
(saját) szintén legendás, és nagyon jól sikerült az orra, pedig full rajz

Honda Prelude
(saját) mert hiánypótló

Jakusa Festino
(Jakusa) szeretem a középmotoros autókat, és ez egy nagyon szép példány lehetne, borzongatóan izgalmas

Dodge Hemi JAD
(Jakusa) kellően retrós, nagyvas jellegű kupé

Lexus Racing IS 330
(_GreG_) szép kupé, és szép cicásítás is van rajta

Brilliance Zhonghua Street Racer
(Velocity) egy brutáljellegtelen, kínai piacos autóból ilyet faragni, nem semmi!

Porsche Cayenne Brute
(roobi) ennek a nagyon rajzos stílusnak az egyik olyan példánya, amit elhittem volna fotónak is

Nissan 350Z Jubileum Edition (Andras) egy másik nagyon szép cicatuning


- Sikerült már bizonyíthatóan megjósolni egy új modellt, tehát minden gyári kiszivárogtatást, kémfotót megelőzően eltalálni néhány részletet valamelyik új modellről?
- Minden alapot nélkülözően nem nagyon. Talán az Astra Twin Top volt ilyen, tavaly még semmit sem lehetett róla tudni, de azért sejthető volt, hogy lesz. Ugyanez a helyzet a BMW 6-os kabrióval is meg a Nissan 350Z Cabrióval , meg a Pug 407 Coupéval . És persze vannak még olyan jövőmodellek, amelyek szinte biztosan lesznek, legfeljebb nem így néznek ki: a Peugeot 608 , az Alfa 169 , a Citroen C4 Picasso , amiből itt egy másik is . Elő szokott fordulni, hogy felröppen a hír az új modellről, de még se kép, de fantom nincs hozzá, a hvtm-en viszont már rég van hasonló.