Ha elhiszem róla, hogy nem az, mégis az
Ültetés, hatalmas felnik, top chop, eszelős fényezés, kupévá vagy platóssá alakítás, és mindez ingyér' - egyre kevésbé értem, hogyan foglalkozhatnak egyesek még ma is tényleges autótuninggal. A magyar virtuáltuning műhely nemrég lépte át a háromezer átalakításos álomhatárt.
Hammer, a HVTM alapítója 2000-ben találkozott először a virtuáltuninggal, egy még nála is régebbi megszállott, ZolaV8 honlapján, aki akkoriban egyik hobbijaként említette meg a VT-t
Hammer első képe afféle médiahack volt. Annyira elbűvölték a nagyszerű lehetőségek, hogy elhatározta, megszívatja a Volvo-topik közönségét, és mutat nekik egy képet az új Volvo C60-ról, az S60 kupéváltozatáról. A kép maga nem sikerült rosszul - az akkor új S60 friss sajtófotóját alakította át MS Paint és MS Photoeditor programok segítségével. Közel sem alakított annyit, amennyit manapság szokás a klubban, eltüntette a B-oszlopot és a hátsó ajtót, meg kicserélte a feliratokat.
Mint várható volt, egy márkafanatikus közösség félrevezetéséhez nagyobb kampány kéne. Meg tehát nem ették a C60 kupét, de tetszett nekik, a művész a biztatás hatására szárnyakat kapott. További C60-ak készültek, aztán egy V70-ből transzformált kompakt egyterű, a V50, és már el is indult Hammer Virtuális TuningMűhelye.
A virtuáltunerek időnként személyesen is találkoznak, így Hammer
vagy húsz kollégát látott már élőben (
következő HVTM-találkozó : szeptember 10-11 Szeged). Nagy részük fiatal, 12-16
éves, de vannak programozók, grafikusok, tanárok is. Amúgy 300-350
körül van a tunerek száma, ebből 100-150 aktív, ami annyit tesz, idén
küldött be képet vagy korábban, de mostanában is jelen van a fórumon.
- Hogyan lehet garantáltan elrontani egy autót?
- Hát, tudod "semmi sem lehetetlen, semmi sem szent", de például
nem illik ugyanazt a felniképet tenni előre és hátra , vagy
tükröződésmentesen lefeketíteni az ablakokat. Kupésításnál viszont
illik kiszedni a C-oszlopból a kisablakot (ha volt), ültetésnél meg egy
kis árnyékot dobni a kerékív alá. Kerülni kell a fénytelen színeket, az
aszimmetrikus tuningot, a túlzó ültetést, az össze nem futó vonalakat.
Ellenségünk a pixelesedés, maszatolás és a rossz koncepció.
Egy szép hiba
Ha olyan képről szerezzük a cserefelninket, amelyen nagyon eltérő szögben áll a donorautó kereke, mint a mienk, akkor hiába az átméretezés és a torzítás. Az eredmény olyan lesz, mintha egy olyan papírlappal fedtük volna be a régit, amelyre egy felni képét nyomtatták. Inkább keressünk olyan felnit, ami közel jó szögben áll, a kevés torzítás nem feltűnő.
- Össze tudnád foglalni röviden a Photoshop fontosabb titkait kezdők
részére?
- Sajna nincs photoshopom, csak GIMP-em (az ingyenes). Viszont a
műhely épp erről szól: akit érdekelnek a GIMP használatának részletei,
nyugodtan kattintson
ide. Az
alaptechnikákat pár nap alatt be lehet gyakorolni. A nehezebbeket is
pár hét alatt össze lehet szedni. Néhány hónap alatt kis gyakorlással
alatt nulláról is jó tuningokat lehet készíteni - ha vannak alapok,
ennyi se kell.
- Mik a könnyű és legnehezebb részek egy-egy átalakításban?
Fényezés, valami minta korrekt torzítása, kerékcsere, vezető
fejméretének csökkentése, szélvédő csillogása, háttér kitöltése,
egyéb?
- Nehéz kérdés. Amit nem tudok megcsinálni, de azért meg akarom.
Nekem pl. egy sárvédőrajzolás nehéz, de ha venném a fáradságot, és
elolvasnám a tutorialt, pár sárvédő után már nem lenne az. A fényezés
nem nehéz, de sok munka van vele, és egy ronda színnel jól el lehet
rontani. A görbülő felületekre matricát tenni sem könnyű. Elég sok
munka van az arányok tologatásával készült autókon, amikor jól kell
összehozni a vonalakat, felületeket.
- Nagyjából meg lehet-e mondani, mitől lesz jó egy kép, vagy csak
improvizáció az egész, és ha félúton rondának bizonyul, egyszerűen
törölni kell?
- Hú, ez fogós. A minőség oldaláról akkor jó egy virtuáltuning,
ha elhiszem róla, hogy nem az, mégis az. Ha nagyon kevés változik egy
képen, hiteles maradhat, de mint VT lehet, hogy kevés. Ha viszont kevés
változtatással is nagy hatást ér el, amekkorát nem virtuálisan nehéz
lenne, már nem kevés (pl kupésítás). Ha viszont sok minden változik,
sok mindent kell tökéletesen megfogni. És ha sikerül, akkor jó. Olyanok
is vannak, akik illusztrációszerű VT-ket készítenek, de kiváló
minőségben, azt nem hiszem el fotónak, mégis jó. Ja, a saját képeim sem
mindig jók.
A VT-ken szereplő autókat is csak úgy ítéli meg az ember, mint a valódiakat: szubjektíven - tetszik, nem tetszik. Ha a minőségbe nem lehet belekötni, már csak ezek a szempontok maradnak.
Virtuáltuning-irányzatok
KupésításÉrtelemszerűen elsősorban hagyományos négyajtós szedánok kupévá alakítása.
Cicatuning
Ez az, amit az igazi tuningcégek az életben is megcsinálnak. Pozitívuma, hogy olyat alkothatunk, ami megvalósítható (ha van rá valakinek elegendő pénze, és itt az elegendő kb. egy nagyságrenddel kisebb, mint egy átalakításnál).
A cicatuning hátránya, hogy ami élőben esetleg feltűnő, de szép változtatás, az VT-ben szinte észrevehetetlen, ha fotórealisztikusan van megcsinálva (egy sárvédőszélesítést egy igazi tuningautó fényképén sem mindig könnyű észrevenni...), a szolid cicák tehát gyakran túl kevésnek találtatnak.
"Gyakorlatilag mindig ugyanaz történik egy autóval: ültetés, falazás, felni, fólia, lökös, spoilerek stb., ami egy idő után unalmassá válhat egyrészről a tuner, másrészről a néző számára. Ilyenkor jönnek az újítások, amik eleinte persze nem mindig sikerülnek tökéletesre, és kell némi idő arra is, hogy harmóniában legyenek a kép egészével." (HoPe virtuáltuner)
Cult
"A cult szó jelentéséből - ami kultusz, vallásos tiszetelet - szerintem némi hagyományőrzés lehet a lényege! Magyarán megtiszeteljük a (többnyire német gyártmányú) autókat azzal, hogy jellegzetes részeit kiemeljük. Az alapos tisztogatás azért tartozik ide, mert egy sima műanyag oldalsó koptatócsíktól nem éppen jellegzetes egy autó. Sallangmentes, a típus fő ismertetőjegyeit kiemelő, ezáltal előtérbe helyező autót kapunk, ami nem rikító zöld színével, vagy agyoncsicsázott bodykitjével tűnik ki a tömegből, hanem letisztult szépségével és a maga tökéletes egyszerűségével, sallangmentességével.
A Cultokra jellemzően olyan kiegészítőkkel teszik egyedülállóvá az autókat, amelyek a többi stílusokban elhanyagolhatók. Pl. a Porsche C2-es felnik tiszta vonalvezetése vagy a régi A8 felnik nemesen egyszerű szépsége vagy a tradicionális, küllős hatást keltő felnik mintegy megkoronázzák a CULT autók letisztultságát..." (Velocity)
Egyáltalán nem létező autók rajzolása
- Hogyan kell pályázatot kiírni, mi az, amire jobban beindulnak az
emberek?
- Azok a jól sikerült pályázatok, melyeken nem tolong a tömeg, de
aki pályázik, jó gépeket küld be. Tehát kellőképpen nehéz, de olyan,
amit azért sokan meg tudnak csinálni. Legjobban az optikai tuningos
(cicásítós) pályázatra indulnak be a tunerek, mert sokan csak ezt a
stílust űzik, és azt gondolják, hogy könnyű. Ezeket viszont lepontozni
nagyon nehéz. Az idén indult el
Kihívás rovat is, amolyan VT-versenyszerűség, ahol egy megadott képet kell
minden versenyzőnek átalakítani.
Hammer 10 kedvence
Infiniti FXC45(saját) mert a sajátjaim közül mindig az egyik legfrissebb a kedvenc :-)
Plymouth Road Runner Superbird
(saját) mert szeretek legendás típusokat feléleszteni
UAZ 32642
(saját) szintén legendás, és nagyon jól sikerült az orra,
pedig full rajz
Honda Prelude
(saját) mert hiánypótló
Jakusa Festino
(Jakusa) szeretem a középmotoros autókat, és ez egy nagyon
szép példány lehetne, borzongatóan izgalmas
Dodge Hemi JAD
(Jakusa) kellően retrós, nagyvas jellegű kupé
Lexus Racing IS 330
(_GreG_) szép kupé, és szép cicásítás is van rajta
Brilliance Zhonghua Street Racer
(Velocity) egy brutáljellegtelen, kínai piacos autóból ilyet
faragni, nem semmi!
Porsche Cayenne Brute
(roobi) ennek a nagyon rajzos stílusnak az egyik olyan
példánya, amit elhittem volna fotónak is
Nissan 350Z Jubileum Edition (Andras) egy másik nagyon szép cicatuning
- Sikerült már bizonyíthatóan megjósolni egy új modellt, tehát
minden gyári kiszivárogtatást, kémfotót megelőzően eltalálni néhány
részletet valamelyik új modellről?
- Minden alapot nélkülözően nem nagyon. Talán az
Astra Twin Top volt ilyen, tavaly még semmit sem lehetett róla tudni, de azért
sejthető volt, hogy lesz. Ugyanez a helyzet a
BMW 6-os kabrióval is meg a
Nissan 350Z Cabrióval , meg a
Pug 407 Coupéval . És persze vannak még olyan jövőmodellek, amelyek szinte
biztosan lesznek, legfeljebb nem így néznek ki: a
Peugeot 608 , az
Alfa 169 , a
Citroen C4 Picasso , amiből
itt egy másik is . Elő szokott fordulni, hogy felröppen a hír az új
modellről, de még se kép, de fantom nincs hozzá, a hvtm-en viszont már
rég van hasonló.